G:Amis vs Lukio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti 94,98,05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti 94,98,05

Vieras

Eli kerro oma mielipide kumpi?
Kumman itse olet käynyt?
Ja kumpi olisi mielestäsi parempi?

Tytär hakee yhteyshaussa nyt maaliskuun alussa ja pohtii lukio vai amis

lukion olen käynyt. muuta ei olisi tullut mieleenikään. Siiten kävin kauppiksen.
Näin vanhoilla päivillä aion vielä hakea oikikseen, kun poika on vähän vanhempi.

Päätös on tehtävä lapsen mukaan ja lapsi itse tekee päätöksen. Ei voi sanoa, kumpi on parempi lukio vai amis, sillä se riippuu täysin lapsesta ja tilanteesta.

Itse olen käynyt lukion. Vanhin poikani oli vielä ysin alussa sitä mieltä, että hän menee lukioon. Lukuaineet ja ruotsi olivat hänelle tuskallisia, joten suosittelin hänelle amikseen menoa. Hän meni sinne ja uskon, että valinta oli hänen kohdallaan oikea.

Olen käynyt molemmat ja se oli loppujen lopuksi todella hyvä idea.

Lukiosta pääsin läpi jotenki kutenki ja olen juuri ja juuri ylioppilas, mutta mitä siitä? Sitten menin amikseen (ja muutin pois kotoa), valmistuin ammattiin 2 vuoden jälkeen yo-pojaiselta linjalta. mun kielitaito ja yleissivistys olisi todella murheellisen surkea ilman lukiota.

Ehdottomasti lukio, jos ei ole vielä täysin varma siitä, mitä isona haluaa tehdä. Lukio avaa enemmän ovia jatkossa. Itse kävin lukion ja sen jälkeen AMK:n enkä koe käyneeni lukiota turhaan, kun en ole vieläkään varma mitä isona haluan tehdä. Onpahan helpompi vaihtaa alaa jos keksin jotain muuta myöhemmin.

riippuu tosiaan täysin sinun lapsestasi. onko hän teoreettisempi vai käytännön lahjakkuus? mitkä ovat kiinnostuksen kohteet ja millainen luonne? minkälaisia tulevaisuuden haaveita tai suunnitelmia hänellä on?

Tytär on n. 7.7 keski-arvon oppilas
EI niin suuresti pidä lukemisesta, mutta ei vihaakkaan
Haluaisi ehkä isona sairaanhoitajaksi tai papiksi
Haluaisi kuitenkin valkolakin mutta toisaalta haluaisi päästä työelämään ja tienaamaan:

Itse kävin kaksois-tutkinnon ja sieltä yliopistoon

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehdottomasti lukio, jos ei ole vielä täysin varma siitä, mitä isona haluaa tehdä. Lukio avaa enemmän ovia jatkossa. Itse kävin lukion ja sen jälkeen AMK:n enkä koe käyneeni lukiota turhaan, kun en ole vieläkään varma mitä isona haluan tehdä. Onpahan helpompi vaihtaa alaa jos keksin jotain muuta myöhemmin.

itsekin oon lukion käynyt. mut oon sitä mieltä, että lukioon ei kannata lähteä heikkoa yo-todistusta hankkimaan. ennemmin sit hankkii kunnon ammattitutkinnon.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:
Tytär on n. 7.7 keski-arvon oppilas
EI niin suuresti pidä lukemisesta, mutta ei vihaakkaan
Haluaisi ehkä isona sairaanhoitajaksi tai papiksi
Haluaisi kuitenkin valkolakin mutta toisaalta haluaisi päästä työelämään ja tienaamaan:

Itse kävin kaksois-tutkinnon ja sieltä yliopistoon

mä suosittelisin ammattikoulua, koska tyttärelläsi on kuitenkin aika selkeitä suunnitelmia. lukion voi toki suorittaa aikuisenakin, että siinä mielessä ei ammattikouluun meno sulje muita vaihtoehtoja pois.

Papiksi ei ainakaan amispohjalta pääse, että sen puoleen kannattaisi käydä lukio jos sitä vaihtoehtoa harkitsee. Sairaanhoitajaksi pääsee lähihoitajalinjalta tai lukiosta, joten lukiota suosittelisin, jos vaan yhtään kiinnostaa lukea. Saahan sen lopetettua jos ei suju. Työelämässä ehtii kyllä roikkua myöhemminkin kyllikseen.

Lukion olen käynyt ja lukion kannalla olen. oli vielä kolme vuotta aikaa miettiä mitä haluaa eikä se lukiossa opittu ainakaan turhaa tietoa ole. Hauskaakin oli koko lukioaika

Papiksi ei ainakaan amispohjalta pääse, että sen puoleen kannattaisi käydä lukio jos sitä vaihtoehtoa harkitsee. Sairaanhoitajaksi pääsee lähihoitajalinjalta tai lukiosta, joten lukiota suosittelisin, jos vaan yhtään kiinnostaa lukea. Saahan sen lopetettua jos ei suju. Työelämässä ehtii kyllä roikkua myöhemminkin kyllikseen.

nykyään lukion suorittaminen ei ole niin iso juttu kuin se joskus ennen oli. jos haluaa päästä kiinni omaan elämään ja tietää mitkä alat kiinnostaa, niin ei kun kiinni vaan! tietysti jos papiksi haluaa, niin sitten se lukio...

Mikä ihmeen kiire 16-vuotiaalla lapsella on "tienaamaan"? Tai mä ymmärrän kyllä, onhan raha tärkeää, mutta jotenkin huono peruste lähteä amikseen. Monella on hirveä kiire päästä elämään aikuisten elämää; Ei jakseta tuhlata aikaa opiskeluun, vaan on saatava nopeasti rahaa ja kaikki aikuisten jutut kasaan. Eihän siinä, mutta se on monessa tapauksessa kovin lyhytnäköistä ja saattaa johtaa urautumiseen ja pettymyksiin. Mutta toisaalta taas moni on varmasti ihan tyytyväinenkin nuorena tehtyihin valintoihin.

Tarkoitukseni oli vain sanoa, että ei kannata pitää liian kiirettä, lukio esim. on hyvä paikka kasvaa ja saada yleissivistystä. Monella ovat suunnitelmat muuttuneet lukion aikana. Lukio ei sido mihinkään yhteen alaan, mutta antaa mahdollisuuksia jatkoon, paremmin kuin amis.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

itsekin oon lukion käynyt. mut oon sitä mieltä, että lukioon ei kannata lähteä heikkoa yo-todistusta hankkimaan. ennemmin sit hankkii kunnon ammattitutkinnon.
Samaa mieltä. Itsetunnollekin voi olla kova paikka, jos lukio menee läpi vain rimaa hipoen ja koko ajan saa pelätä epäonnistumisia. Silloin on parempi mennä amikseen, jossa voi saada onnistumisen kokemuksia eikä tarvitse aina olla luokan huonoinpia.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti 94:
Eli kerro oma mielipide kumpi?
Kumman itse olet käynyt?
Ja kumpi olisi mielestäsi parempi?

Tytär hakee yhteyshaussa nyt maaliskuun alussa ja pohtii lukio vai amis

Riippuu ihan lapsen taipumuksista. Itse olen käynyt lukion, se oli mulle ainoa vaihtoehto, koska en ole kovin "käytännön ihminen", vaan ambitiot oli muualla, lisäksi pärjäsin suurempaa vaivaa näkemättä koulussa hyvin. Tykkään pohdiskella ja analysoida, kielet, reaaliaineet, äidinkieli jne. hyvin mieluisia ja kiinnostavia.
Omista lapsista näkee jo nyt, että toinen tulee todennäköisesti menemään amikseen (tykkää tehdä käsillään ja on taitava siinä, ei ole kovin kiinnostunut oppiaineista, vaikka menestys on keskitasoa parempaa, käytännön aineet kiinnostavat eniten...) ja toinen lukioon (teoreettisempi, älyllisempi, pohdiskelevampi, kiinnostunut ja kunnianhimoinen koulun suhteen, ei niinkään käsillä tekijä...).
Luin tuolta alempaa lapsestasi. Kuinka vaikeaa tai helppoa koulunkäynti hänelle on? Keskiarvo ei sinänsä vielä kerro kaikkea, saattaisi pärjätä lukiossa, jos innostuisi opiskelemaan ja sitä ei ole aiemmin tehnyt, mutta jos tuo keskiarvo on vaatinut kovasti työtä jo yläasteella, niin lukiossa voi olla hankalaa. Ja huonoilla papereilla on vaikea päästä teologiaakin lukemaan. Olisiko lähihoitajalinja ja sitä kautta ammattikorkeakouluun sairaanhoitajan tai esim. diakonissa-sairaanhoitajan ammatti huono vaihtoehto?

Entäs diakoniaopiston (vai mikäs se onkaan) toisen asteen koulutus? Lähihoitajaa vastaava, mutta voi suunnata suoraan esim. lapsiin koko koulun ajan tai nuorisotyöhön.

Lukio, jos ei vielä tiedä, mitä haluaa opiskella. Amis, jos tietää, mitä haluaa. Itse olen käynyt lukion, esikoinen 1,5 vuotta lukiossa ja sitten amikseen, kuopus nyt lukiossa, mutta kuopuksella tavoitteena on Maanpuolustuskorkeakoulu, joten sikäli lukio on nyt järkevämpi vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekonomi:
Itse menin lukioon, moni kaveri ammattikouluun. Nyt palkka yli tuplasti parempi kuin kaverilla joka on vain käynyt ammattikoulun.

Miksi puhut tässä vertauksessasi niistä joista kävi vain ammattikoulun vs, sinä joka kävi LISÄKSI jotain muutakin kuin lukion.. Jotenkin ihmeellistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekonomi:
Itse menin lukioon, moni kaveri ammattikouluun. Nyt palkka yli tuplasti parempi kuin kaverilla joka on vain käynyt ammattikoulun.

Niin, mutta ethän sinä niillä lukion papereilla ole tienannut, vai mitä :)

Ap, anna lapsen valita itse sen mukaan, mikä kiinnostaa. Jos ei tiedä kumpaa niin sitten ehkä lukio.. Mulla ammattilukio, mutta se on aika huono vaihtoehto, varsinkin pienillä paikkakunnilla.

Yhteistyössä