G:alkuraskauden ultrasta

• Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Rv 8 tais olla, tarkistettiin, että on vain yksi sikiö, edellinen raskaus oli spontani kaksoisraskaus, joka päättyi km. Kunnallisella kävin, en muista tuliko siittä erikseen laskua, alakautta tehtiin.

Rv7, yksityisessä neuvolassa. Vatsan päältä ja 40e.
Tuohon hintaan raskin käydä ihan vaan tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Olen tosi huono odottamaan mitään. Ihan ihme on, miten olen malttanut molempia lapsia odottaa sen 9kk täyspäisenä... Tai no ensimmäistä ei odotettukaan kuin 7 kun tuli vähän yllärinä ;).

-Kävin ekan kerran viikolla 7. Näkyi alkio, mutta ei sykettä. Viikolla 8 sitten näkyi se sykekin:D
-Haluttiin varmistaa, että siellä elämää on, kun ei jaksettu sinne np-ultraan asti odotella...:D
-maksoi 50€... siis periaattessa se on 50€/kerta, mutta tuossa merioulun neuvolassa, jossa kävin, saa toisen kerran kaupanpäälle, mikäli elonmerkkejä ei ekalla kerralla näy..:) eli yhteensä siis 50€ nuo kaksi käyntiä...
-mahan päältä ultraili :)

asian vierestä
tää ei nyt virallisesti varmaan tähän ketjuun kuulu mutta eikös jos vaikka rv5 sikiö kuole niin eikös se tule jossain välissä ulos tai raskausoireet loppuu?

"vieras"
asian vierestä - ei se aina niin mene. jos kyseessä on kkm eli keskeytynyt keskenmeno kuollut alkio voi olla mahassa aina ensimmäiseen ultraan asti, ja kaikki raskausoireetkin voivat jatkua ihan normaalisti. Yleensä kyllä tulee itsestään ulos, mutta valitettavan usein kuulee uutisia että np-ultrassa ei pienen sykettä löytynyt ja pieni oli jo kuollut esim rv 7. :(

-Kävin ekan kerran viikolla 7. Näkyi alkio, mutta ei sykettä. Viikolla 8 sitten näkyi se sykekin:D
-Haluttiin varmistaa, että siellä elämää on, kun ei jaksettu sinne np-ultraan asti odotella...:D
-maksoi 50€... siis periaattessa se on 50€/kerta, mutta tuossa merioulun neuvolassa, jossa kävin, saa toisen kerran kaupanpäälle, mikäli elonmerkkejä ei ekalla kerralla näy..:) eli yhteensä siis 50€ nuo kaksi käyntiä...
-mahan päältä ultraili :)
Hinta noussut siis ;). Minäkin siis kävin tuolla ja ekalla kerralla kun kävin kyseessä oli keskenmeno. Antoi sen ultrauksen ilmaiseksi ja uuden ajan viikon päähän, jossa tarkistettiin kohdun tyhjentyminen. On mukava ja ammattitaitoinen hoitaja (en muista oliko terkkari vai kätilö) ja tosiaan laskuttaa vain kerrasta jos täytyy tarkastella.

[QUOTE="lumiukko";24438338]tarviikos tuon ultran tekemiseen joku syy vai tehdäänkö ihan kenelle vaan? kerrotaanko siitä neuvolaan..mä oon ihan pihalla:D[/QUOTE]

Ei siihen mtn syytä tarvi, kun kyllähän yksityinen ultrailee vaikka joka päivä, jos hälle siitä maksetaan;)
Mutta siis julkisella puolella ei saa tätä ultaa ihan vain siksi, että huvittaa sellaisessa käydä..

"vieras"
[QUOTE="lumiukko";24438338]tarviikos tuon ultran tekemiseen joku syy vai tehdäänkö ihan kenelle vaan? kerrotaanko siitä neuvolaan..mä oon ihan pihalla:D[/QUOTE]

Yksityisellä puolella tehdään kelle vaan, mutta mie menin kunnalliselle puolelle neuvolan lähetteellä, syy oli periaatteessa "vain" pelko.

Kävin vkolla 9, alusta asti jatkunut pahaolo ja väsymys loppui kuin seinään. Toisena päivänä tilasin yksityiseltä ultran, kun olin niin varma että nyt tää meni kesken. Makso yli satasen, mutta oli joka euron arvoista saada kuulla sydämen syke, ja että kaikki on kunnossa. Samalla mun laskettuaika arviointiin viikkoa aiemmaksi ja sen seurauksena np-ultrausta aikaistettiin vajaalla viikolla, koska mulle annettu aika ois ollu aikalailla just siinä takarajalla kun se on parasta tehdä.

.. ja turha toivo, et oireet ois kokonaan loppunut siihen, pahoinvointi tuli vielä ajoittain takaisin, ja väsymys samoin, onneksi hieman lievempänä. :)

Mun ei edes pitäny käydä ultrassa, mut mulla on ollu erittäin voimakasta oksentelua jne. nyt ihan alusta, joten lääkäri halusi varmistaa että kaikki on varmasti ok. Yksityisellä kävin, eikä lääkäri velottanu tuosta mitään, viikkoja tasan 7.

Yhteistyössä