G: Aiotko valehdella lapsellesi Joulupukista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joulun henki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Miksi ei lapset saisi uskoa joulupukkiin? Se on satua, ja lapset saavat uskoa satuihin. Ollaanhan täällä palstalla niin kovasti muidenkin perinteiden puolesta (ristiäiset yms.) että saa monesti erilaisena kakkaa roppakaupalla niskaan jos itse ei ole niitä noudattanut. Nyt kerrankin meillä noudatetaan perinteitä :xmas:

Sitä paitsi kun muistuttaa säännöllisin väliajoin joulun alla, että tontut kurkkii, pysyy mukulat kurisssa :whistle: :xmas:

Sanos muuta! Mieskin sanoo etta mites me saadaan ipanat kuriin sitten joulun jalkeen:D

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
niin ja käydäänhän me kirkoissaki.

tää on muuten mulle nykyään raastavaa työnpuolesta, muuten ku ei käydä. Neiti käy kyllä koulun jutut, vaikka on itse sitä mieltä et tuntuu turhalle ja jopa typerälle touhulle.

Aion, koska minusta on kivaa että lapset uskoo satuihin, kyllä sitä ehtii olla nokat vastakkain elämän realiteetin kanssa näin aikuisenakin ja ihan tarpeeksi :) Joskus toivoisi, että voi kun olisi vielä yhtä lapsenmielinen, mutta tavallaan lasten kautta voin olla siinä tunnelmassa mukana. Uskoin itsekin lapsena joulupukkiin ja ne joulut olikin lapsena niin satumaisia ja odotettuja. 6 vuotiaana lakkasin uskomasta eikä kuule jäänyt kaunoja vaikka tulinkin "huijatuksi".

meille joulupukki on olemassa, samoin tontut. pukki tuo lahjat jne. kuitenkin me aikuiset joudumme auttamaan pukkia monessa asiassa koska maailmassa on niin paljon lapsia.. näin minä olen lapsille kertonut. ei kaiken tarvitse olla niin totta ja tavallista.. pieni taika ja jännitys elämässä piristää. se jännitys aattona ja ne hiippalakin vilahdukset ikkunassa. :heart:

Toiset uskoo joulupukkiin ja toiset toisenlaisiin satuihin ( jeesukset, allahit ym. uskonnolliset hömpät ). Mielestäni se on jokaisen ihan oma asia, mihin uskoo ja miksi.

Todellakin aion. Ja olin kyllä surullinen kun ekaluokkalainen tuli sanomaan ettei enää usko pukkiin. Toisaalta aikas kiva oli, että myöhemmin ilmoitti että kyllä sittenkin pikkuisen uskoo koska opettaja oli sanonut niin :D.

Mun mielestä tuo on ihana perinne :heart:

Tuolahan tuo kököttää Pajakylän kammarissa. Valehtele siinä sitte, että pukkia ei ole olemassa. :p Osa lahjoista tulee ihan ihmisiltä, ja niistä kiitetään, osa tuolta kivalta karvanaamalta ja kas, niistäkin kiitetään. Laitetaanhan mekin paketteja lähtemään lasten kanssa jouluksi. Kuka täälä valehtelee? Ei persus vie kukaan.

Käytän mieluummin sanaa uskotella, tai mikä se nyt olisikaan, ei se valehtelua ihan ole, narraamista ehkä. Mutta en siis tee sitä, en sano, että on olemassa joulupukki, tuskin nuo teinit enää uskoisivatkaan :D

Perinteet kunniaan myös jouluna, eli meille joulupukki tuo lahjat vaikkei isommat lapset siihen enää uskokaan.

Kyllä mä muistan kuinka jännää oli pienenä odotella joulupukkia ja yrittää sitä ennen bongata niitä tonttuja ikkunan takaa. :)

ja sitäpaitsi se on erittäin itsekästä sanoo et "ME ne lahjat teille ostettiin! ME ollaan tässä koko vuosi mietitty miten ME saatais lahjoja teille ja vielä mahdollisimman hyvät! kyllä MEILLE kuuluu nyt kiitos!" :D

En aio valehdella lapselleni että satujen joulupukki on totta. Yksi joulupukki ei ehdi joka tupaan, tule savupiipusta tms. Kerromme lapsille joulupukin olevan satuhahmo, tosin ihmiset ovat rakentaneet joulupukkimaailman lappiin, mutta samalla tavalla disney land/ euro disney ovat ihmisten rakentamia huvipuistoja. Meillä on jouluna joulukuusi ja lahjat ilmestyvät kuusen alle yöllä kun muut nukkuvat. Hauska perinne on kehittynyt siitä kun jokainen yrittää hiipiä salaa viemään hankkimansa lahjat kuusen juurelle. Siinä on seikkailua ja jännitystä kerrakseen! Emme halua jouluna suurta vuorta kaiken maailman krääsää. Satsaamme synttäreihin ja jouluna jokainen saa maksimissaan 3 pakettia. Sukulaiset tietävät, että lahjojen sijaan voi laittaa lasten säästötilille rahaa tai sitten ostaa jotain suurempaa synttäreiden kunniaksi.
Jouluruoka, kirkko, joulusauna ja joululaulut kuuluvat jouluun kuusen lisäksi, mutta pukki ei käy kylässä. Lapset saavat päiväkodissa ja koulussa leikkiä joulupukki- ja tonttuleikkejä, mutta meidän jouluun pukilla ei ole asiaa. Paljon uitakin ihania jouluperinteitä on olemassa kuin joulupukki!

En tietenkään. Totta kai lapset tietävät mikä on joulupukki, eihän niihin voi välttyä törmäämästä. En ymmärrä, miksi pitäisi erikseen väittää, että juuri tämä satuhahmo on totta. Samalla tavalla suhtaudutaan kuin muihinkin satuhahmoihin.

Ympäristön paine on ihan uskomaton. Onneksi olen itse jo oppinut, että useimpien lasten vanhempien kanssa ei sovi puhua joululahjoista ja joulupapereillekin pitää keksiä joku meriselitys, että miksi niitä myydään kaupassa tai miksi äiti niitä ostaa.

Huh, huh. Mieluummin minä paketoin lasten kanssa lahjoja yhdessä, kun lahjat on aidosti antajiltaan ja mekin voimme lahjoja antaa näin ollen muille.

Jotkut ottavat joulupukinkin niin tosissaan, että siitä tulee lapselle Traumoja. Lapselle puhutaan muistakin satuolennoista eikä niistä niin vakavaa Keskustelua käydä, että mitä ne oikein niin kuin ovat ja ei ole. Lapset ovat hyvin saduissa messissä ja itsekin tykkään olla :xmas: Joulun taikaa :xmas:

Kyllä meillä uskotaan. Tosin olemme kertoneet lapsille, että joulupukilta voi toivoa vain yhden lahjan ja loput tulee mummeilta ja kummeilta jne. Tällä yritetty välttää sitä koko lelukirjan toivomista....
Kyllä ne lapset saa jossain vaiheessa sitten itse päättää uskooko joulun taikaan vai ei, tuskinpa minä olen heitä mitenkään "pettänyt".

Yhteistyössä