Fysioterapeuttia tai muuta lihaksistosta tietävää täällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Dumle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysyn.
Kävin fysioterapeutilla, ja se testas selkälihaksia niin, että makasin pitkällään selällään ja nostin vuorotellen jalkoja. Piti kättä selän alla sillä puolen, millä nostin koipea hieman pedistä. Vasemmalla puolella ei selkälihakset reagoineet ollenkaan jalan nostoon, oikealla puolella taas normaalisti.

Mistä tällainen voi johtua, ja mitä kannattaa tehdä ?Fyssasta ei oikein saanut mitään irti, enkä ole sinne enää menossa.

[QUOTE="hillevi";28970386]Oireileeko se sun selkä jotenkin?[/QUOTE]

No onhan tuo jotenkin kiree, niin kuin koko akka. Mutta jalka oikeastaan oireilee, ei selkä. Mulla on vasen jalka vajaa sentin lyhyempi. Silleen, että näkyi vinona lantiona. Voiko se esimerkiksi aiheuttaa tämän vasemman selkälihaksiston reagoimattomuuden?

Hieronta aiheutti mulla sen, että vasen jalka menee alta. Tulee hermokipua, heikkoutta yms. Oli pakko nyt laittaa hieronta katkolle.

Mulla on nikamakaarenmurtuma ja -siirtymä. Mutta mielestäni ei johdu siitä. Vaan on ollut aina tuo vasen puoli huono.

[QUOTE="Dumle";28970443]No onhan tuo jotenkin kiree, niin kuin koko akka. Mutta jalka oikeastaan oireilee, ei selkä. Mulla on vasen jalka vajaa sentin lyhyempi. Silleen, että näkyi vinona lantiona. Voiko se esimerkiksi aiheuttaa tämän vasemman selkälihaksiston reagoimattomuuden?

Hieronta aiheutti mulla sen, että vasen jalka menee alta. Tulee hermokipua, heikkoutta yms. Oli pakko nyt laittaa hieronta katkolle.

Mulla on nikamakaarenmurtuma ja -siirtymä. Mutta mielestäni ei johdu siitä. Vaan on ollut aina tuo vasen puoli huono.[/QUOTE]

Saat vastauksen illalla. :)

Heippa.

Tosi vaikea lähteä sanomaan mitään ilman, että näkee mistä on kyse. Jalkojen pituusero on hyvin harvoin synnynnäistä tai luisesta rakenteesta johtuvaa. Se on enemmänkin toiminnallista tarkoittaen, että elämä ja aktiviteetit rasittavat meitä toispuoleisesti, joka sitten aiheuttaa pehmytkudosten rakenteiden tiukkenemista. Tämä puolestaan muuttaa luisten rakenteiden paikkaa toisiinsa nähden, kuten sinunkin tapauksessa muuttaen lantion asentoa. Siitä nyt ei ole mitään sen suurempaa haittaa, ellei se aiheuta oireita.

Tuo testi ei ole mulle tuttu. Selinmakuulta jalkaa nostaessa selän kudosten (lihasten ja sidekudoksen) pitäisi venyä jalan suuntaan. En tiedä ollaanko sitä liikkeen tunnetta sieltä haettu, vai mitä. Mutta sillä logiikalla, se puoliero voisi selittyä siten, että toinen puoli on kireämmällä. Mutta, kuten sanoin, en tiedä mitä sillä testillä haetaan takaa.

Miten sun jalka oireilee?

Kiitos vastauksesta.
No kun minäkään en tiedä, että mitä se fyssa haki sillä jalannostolla. Joka tapauksessa sano vain, että mun selkälihakset ei reagoi ollenkaan siihen, mutta oikealla puolella reagoi.
Mulla on lihasheikkoutta, kipua, hermokipuja, nykinää. Kaikkea vasemmassa jalassa. Ja kun käyn lenkillä, niin kävellessä pitää melkein nostamalla nostaa vasenta jalkaa. tuntuu tosi jäykältä ja raskaalta. Juostessa sitä ei huomaa.

[QUOTE="Dumle";28973225]Kiitos vastauksesta.
No kun minäkään en tiedä, että mitä se fyssa haki sillä jalannostolla. Joka tapauksessa sano vain, että mun selkälihakset ei reagoi ollenkaan siihen, mutta oikealla puolella reagoi.[/QUOTE]

Todennäköisesti se katsoi rotaatiosuuntaista liikekontrollia toistamalla nostoa tarkkaillen nostettavan jalan vastaisen suoliluun liikettä. Voi olla, että teki jotain muutakin, esim. tutki si-niveltä.

Kiitos pwfmv. Joku sellanenhan se on, mutta siinäkin mun muistaakseni haetaan enemmän oireita alaraajoihin, kuin mitä selässä tapahtuu.

Dumle, mulla on vähän erilainen näkökulma ihmiseen ja sen hoitoon, kuin mikä nykyään on käytössä yleisesti. Aiheesta voi lukea enemmän www.anatomytrains.com osoitteesta, tai googlaamalla structural integration.

Kuulostaa siltä, että sulla on jonkinasteinen hermopinne vasemmassa jalassa, mitä luultavimmin ristiselän tai pakaran alueella. Iskiakseksi se taidetaan yleisimmin diagnosoida. Tarkoittaen sitä, että hermo on joutunut puristuksiin joko nikamien väliin, tai yleisemmin kireiden syvien pakaralihasten väliin.

Minkälainen ryhti sulla on?

Hitsi, tais tuo jotain suoliluustakin puhua. Mutta harjoitukseksi antoi tuota jalannostoa niin, että se lähtee pakarasta. En ole tätä liikettä tehnyt(no en yksinkertaisesti muista), mutta olen kävellyt paljon metsässä ja ollut lenkillä(mulla koira, ollaan paljon ulkona). Ja kahtonut että käytän sitä pakaralihasta jalannostoon. Mutta raskas tuo koipi kyllä on. Ja kiree vasen puoli. kokonaan.

Mutta tosiaan. Jos vasenta puolta hieroo, niin mulla tulee hermokipu enkä voi seistä, istua, maata. Ja sitten myös katkokävelyä ja lihasheikkoutta.

Asiantunteva on avainsana. Kyllä fyssarit hommansa osaa, ne keinot joita yleensä käytetään ovat vain sen verran aikaa vieviä, että nykypäivän ihminen ei jaksa vaivautua. Tuloksia kun pitäisi saada heti.

[QUOTE="Dumle";28973338]
Mutta tosiaan. Jos vasenta puolta hieroo, niin mulla tulee hermokipu enkä voi seistä, istua, maata. Ja sitten myös katkokävelyä ja lihasheikkoutta.[/QUOTE]

Pakarasta vai alaselästä?

[QUOTE="Dumle";28973338]Hitsi, tais tuo jotain suoliluustakin puhua. Mutta harjoitukseksi antoi tuota jalannostoa niin, että se lähtee pakarasta. En ole tätä liikettä tehnyt(no en yksinkertaisesti muista), mutta olen kävellyt paljon metsässä ja ollut lenkillä(mulla koira, ollaan paljon ulkona). Ja kahtonut että käytän sitä pakaralihasta jalannostoon. Mutta raskas tuo koipi kyllä on. Ja kiree vasen puoli. kokonaan.

Mutta tosiaan. Jos vasenta puolta hieroo, niin mulla tulee hermokipu enkä voi seistä, istua, maata. Ja sitten myös katkokävelyä ja lihasheikkoutta.[/QUOTE]

Kuulostaa siltä että sun pitäis löytää kunnon hieroja joka osaa myös avata sen hermopinteen eikä vain aiheuttaa sitä lääppimisellään!!! Pakara pitää kaivaa niin kunnolla auki että auttaa. Se sattuu ja on kivuliasta mutta auttaa! Ja todennäköisesti sulla on koko se (oliko vasen puoli?) jumissa ihan selkää myöten. Eli olis avattava ne lihasjumit kunnolla.

[QUOTE="Dumle";28973338]Hitsi, tais tuo jotain suoliluustakin puhua. Mutta harjoitukseksi antoi tuota jalannostoa niin, että se lähtee pakarasta. En ole tätä liikettä tehnyt(no en yksinkertaisesti muista), mutta olen kävellyt paljon metsässä ja ollut lenkillä(mulla koira, ollaan paljon ulkona). Ja kahtonut että käytän sitä pakaralihasta jalannostoon. Mutta raskas tuo koipi kyllä on. Ja kiree vasen puoli. kokonaan.

Mua nyt vähän hämää joku tässä. Olet siis saanut treenattavaksi suoran jalan noston päinmakuulta, mikä on hyvä harjoitus. Kävellessä ei pysty nostamaan jalkaa pakaralla, sen saa kyllä oikaistua taaksepäin.

Minä uskon, että löydät ongelmaasi vastauksen kireistä takareisistä ja erityisesti lonkankoukistajista. Lonkankoukistaja yhdistää reisiluun jokaiseen lannenikamaasi, ja se nimensä mukaan liikkeessä koukistaa lonkan ja on näin ollen kävellessä se lihas joka aloittaa askeleen ottamisen. Nykyään ihmiset istuvat itsensä jumiin, jolloin lonkankoukistajien pituus lyhenee normaalista ja muuttaa reisiluun ja lantion kulmaa (ja sitä kautta vaikuttaa alaselän asentoon jne ylöspäin). Tämä taas muuttaa kävelyäsi niin, että liike ei lähdekään enää lonkankoukistajasta vaan etureidestä, joka ottaa nyt jalan "nosto" tehtävän askelta ottaessa, mikä taas ei ole sen pääasiallinen tehtävä.. tästä lähteekin sitten ongelmat kasautumaan. Mutta mikä oli ensin, muna vai kana, en tiedä sun tapauksesta sen enempää. Eikä tämä taida olla oikea foorumi alkaa selvittelemään.

Eli jos käyt hierojalla, niin pyydä hieromaan jalat ja unohtamaan sen alaselän veivaamisen. Lonkankoukistajiin ei varmasti kukaan hieroja uskalla puuttua, kun se on sellaista "vaara-aluetta".

Tai sitten voit tulla mun vastaanotolle Kauhavan suuntaan.

[QUOTE="jeps";28973362]Kuulostaa siltä että sun pitäis löytää kunnon hieroja joka osaa myös avata sen hermopinteen eikä vain aiheuttaa sitä lääppimisellään!!! Pakara pitää kaivaa niin kunnolla auki että auttaa. Se sattuu ja on kivuliasta mutta auttaa! Ja todennäköisesti sulla on koko se (oliko vasen puoli?) jumissa ihan selkää myöten. Eli olis avattava ne lihasjumit kunnolla.[/QUOTE]

Joo, siis tuo oli kyllä hieroja eikä fyssari, joka mut hieroi. Mutta ei mennyt alaselkää alemmas. Itse tosiaan olen sitten koiran tennispallolelulla yrittänyt avata, sattui ihan pirusti enkä pystynyt kävelemään sen jälkeen. Enkä tekee muutakaan. Mutta tietty tein siinä ison virheen.

Yhteistyössä