Fosfolipidivasta-aineet

  • Viestiketjun aloittaja Tytteli25
  • Ensimmäinen viesti
Tytteli25
Suuret vasta-ainetiitterit ennustavat kliinistä tautia. Taudinkuvaan kuuluvat toistuvat laskimo ja/tai valtimopuolen tromboosit sekä erilaiset raskauskomplikaatiot. Potilaan tromboosiriski voi olla kymmenkertainen vasta-ainenegatiiviseen verrattuna.
RASKAUSKOMPLIKAATIOT
Raskaana olevilla naisilla, joilla fosfolipidivasta-aineet ovat positiiviset, on suurentunut riski laskimoperäiseen tromboemboliaan, erityisesti synnytyksen jälkeen.
Mikäli gravidalla todetaan positiivinen antikoagulantti tai kohtalaisen runsaasti kardiolipiinivasta-aineita tai molemmat, niin ensimmäisen raskauden riski päätyä keskenmenoon on 30 %. Mikäli näillä potilailla takana on jo kaksi spontaania keskenmenoa, niin kolmannen raskauden riski päätyä keskenmenoon on 70 %. Toistuvia keskenmenoja saaneeista kardiolipiinivasta-aineita on 5-30 % ja LA 0-9 %:lla.
Raskaus keskeytyy yleensä ensimmäisen kolmanneksen loppupuolella tai toisen kolmanneksen aikana.
Pre-eklampsia on yleisempää APS-potilailla ja esiintyy heillä tavallista aikaisemmin, rvk:lla 22-28. Fosfolipidivasta-ainesyndroomaan liittyvät raskauskomplikaatiot selittyvät istukan vajaatoiminnalla. Istukoissa on todettu verisuonitukoksia, infarkteja sekä fibroosia. Muutoksia esiintyy erityisesti LA-positiivisilla äideillä. Fosfolipidivasta-aineiden siirtyminen synnytyksen jälkeen lapseen, voi aiheuttaa neonataalia trombosytopeniaa.

Tässä vähän infoa...
 
Enkelivauvan äiti
Meidän suljetuilla enkelisivuilla on monta äitiä jotka ovat vauvansa menettäneet mm. tuon hyytymätekijän vuoksi myöhäisilläkin viikoilla.
Kohtukuolemat tapahtuvat yli 22 viikon, suurin osa lähellä laskettua aikaa tai yliaikaisilla. Toki kohtukuolemaan voi olla monia syitä muitakin tai ei mitään, kuten meillä.
Piikitykset pitäisi auttaa mutta kysyppä tuota neuvolasta tai suoraan lääkäriltä.
Vakava asia.
 
Nipsu_77
Mulla on takana kolme keskenmenoa, joiden vuoksi tutkittiin sitten mm. juuri vasta-aineet. Testissä fosfolipidivasta-aineet olivatkin heikosti positiiviset ja menin uusintatestiin. Siinä tulos oli normaali. Lääkäreiden mielestä yksikin positiivinen tulos saattaa kuitenkin olla osoitus siitä, että omaan kohonneen riskin tromboosiin. Seuraavassa raskaudessa (joka toivottavasti jossain vaiheessa saadaan alkamaan...) aloitan Klexanen piikityksen, joka jatkuu koko raskausajan.

Eli tämän enempää kokemusta minulla ei vielä ole, mutta kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin jos sinulla on epäilystä/todettu kohonneet vasta-aineet. On tosiaan merkittävä kohtukuolemien ja keskenmenojen aiheuttaja.
 
Tytteli25
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu_77:
Mulla on takana kolme keskenmenoa, joiden vuoksi tutkittiin sitten mm. juuri vasta-aineet. Testissä fosfolipidivasta-aineet olivatkin heikosti positiiviset ja menin uusintatestiin. Siinä tulos oli normaali. Lääkäreiden mielestä yksikin positiivinen tulos saattaa kuitenkin olla osoitus siitä, että omaan kohonneen riskin tromboosiin. Seuraavassa raskaudessa (joka toivottavasti jossain vaiheessa saadaan alkamaan...) aloitan Klexanen piikityksen, joka jatkuu koko raskausajan.

Eli tämän enempää kokemusta minulla ei vielä ole, mutta kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin jos sinulla on epäilystä/todettu kohonneet vasta-aineet. On tosiaan merkittävä kohtukuolemien ja keskenmenojen aiheuttaja.
Saanko vielä kysellä...? Noihin vasta-aineisiinhan kuuluvat lupusantikoagulantti ja antikardiolipiinivasta-aineet ja joku kolmas...mutta en muista mikä. Tiedätkö oliko sinulla nuo kaikki arvot koholla vai vain jokin noista?

 
Tytteli25
Jatkokysymys Nipsulle...
Oliko sinulla ennen raskautta mitään oireita jotka olisivat voineet viitata noihin kohonneisiin arvoihin...veritulppia yms.?
Jos utelen liikaa niin ei toki ole pakko vastata...mutta olen vain todella huolissani. :-(
 
vierailija
Mulla tutkittiin tätä. Siinä kyllä löyty näitä fosfolipivasta-aineita, mutta ei niin paljo, että diagnoosin niistä saisi. Kysymys: onko terveillä ihmisillä näitä vasta-aineita yhtään veressä?
 

Yhteistyössä