Foolihappo ?

Mulla gynekologi just nyt tämän keskenmenon yhteydessä (tuulimuna) sanoi, et seuraavassa raskaudessa kannattaa alkaa syödä foolihappoa pillereinä jo ennen ovulaatiota. Jotta on hyvässä vauhdissa jo oviksen aikaan ja jatkaa sitä sit läpi sen raskauden.

p.s. lisään, että mulla tähän kehoitukseen on taustalla taipumus sairauteen, joka lisää kehityshäiriöriskejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mulla gynekologi just nyt tämän keskenmenon yhteydessä (tuulimuna) sanoi, et seuraavassa raskaudessa kannattaa alkaa syödä foolihappoa pillereinä jo ennen ovulaatiota. Jotta on hyvässä vauhdissa jo oviksen aikaan ja jatkaa sitä sit läpi sen raskauden.

p.s. lisään, että mulla tähän kehoitukseen on taustalla taipumus sairauteen, joka lisää kehityshäiriöriskejä.

Mulla on epilepsia minkä takia mulle on kehoitettu tuota foolihappoa syömään myöskin mutta muutenkin siis suositeltu :)

:) Muistinpas juuri, että minunkin olisi pitänyt Minisunia alkaa syödä 12 rv lähtien. Enpä oo muistanu. Oon syöny kokoajan Lady vitaa ja alussa ja nyt taas Obsidania, lisäks magnesiumia. En kyllä muista syödä noita läheskään aamuin-illoin, saatika kolmatta Lady vitaa per päivä :/ Nyt menossa rv 27.

No luonnollisestikaan tossa multitabs raskaus ei ole sitä A-vitskuu... joten sitä pari tabua naamaan nii saa vitskui ja sitä hemmetin foolihappoa. Kaikkia kotkotuksia sitä itekki tekee, ku hösöttää jostain foolihaposta. Aina on lapsia saatu, foolihapolla tai ilman. Sit syön magnesiumia viel eriksee, ku suonta vetää. Ja kalcipos-d menee lääkärin määräämänä.

Foolihappoa voi popsia ihan rauhassa. Tosiaan vesiliukoinen vitamiini, joten ylimäärä menee herkästi pissaan, ei kylläkään yhtä tehokkaasti kuin c-vitamiini. Toksinen vuorokausiannos 15mg/vrk. Osassa Euroopan maita suositellan raskautta suunnitteleville jopa 3mg/vrk edeltävästi ja Suomessakin riskiraskauksissa 4mg/vrk, joten oinas95, ei hätää :)

Saako sitä lady vita plussaa syödä heti raskauden alussa kun siinä on rautaa mukana?
Muistelin vaan,et neuvolassa on aikaisemmin suositeltu raudan aloittamista vasta 12rv jälkeen.
Oisko niissä tableteissa sit rautaa niin vähän,ettei se haittaa.

Yhteistyössä