Foolihappo ?

Esikoiseni menehtyi ( rakennevika ) foolihapon puutoksen takia :'( Toisessa raskaudessa söin foolihappoa lääkärin määräämänä.. Ja mun piti syödä sitä ennen toista raskautta tuplamäärä että sain sen oikean määrän elimistöön ennen uutta raskautta.. Siitä lähin olen syönyt sitä joka päivä.. Ja kannattaa ostaa luontaistuote kaupasta sellaista kuin biofolin.. maksaa n. 6? ja kestä puoli vuotta :)

Niin ja rv12 jälkeen ei tarvinnu syödä enää tuota tuplamäärää.. ja tässä raskaudessa mikä nyt menossa, piti syödä vain viikolle 12 asti.. Nyt olen unohtanut ottaa niitä, mutta kyllä niitä aion jatkossakin syödä..

JanuLiitus ja kirppu 28+0
 
mä syön multivitan raskaus vitamiinia ja siin on sitä foolihappoa sen 400 kun ottaa 2tablettia päivässä. Liekkö riittävästi. Otin tänää vasta ekan ja oon jo rv.8, liekkö haittaa, kun ostin sen vasta nyt :/
 
JanuLiitus - Olen todella pahoillani että sinulla on niin käynnyt.Halaus!
Minäkin joudun tosiaan syömään sen 2 kpl pv.ssä ja sitten myös ymmärsin että sitten 12viikosta eteenpäin enään 1 pilleri päivässä,mutta oisikos siitä haittaa vaikka ottaisi sitten sen 2 pv.ssä edelleenkin 12 viikosta alkaen...

Rinzessa - Kyllä mulle ihan erikseen kehotettiin foolihappoa ottamaan.Monessa monivitamiini valmisteessa on sitä A-vitamiinia niin pyrin sen välttämään.
Mulle kehoitettiin aloittamaan foolihappo ennen raskaaksi tuloa mutta aloitin vasta silloin kun sain tietää olevani raskaani ja olin silloin viikolla 5.Nyt olen viikolla 9+5
 
Asun Norjassa ja täällä foolihappoa määrätään KAIKILLE odottaville äideille, sen ottaminen pitäisi itseasiassa aloittaa jo 3kk etukäteen, siis ennen kuin tulee raskaaksi. No se onki helppo tehtävä :p . Mulla on lääkärin kirjoittama resepti (ja siis söin ko. valmistetta) Folsyre 0,4mg, sitä söin 4 ekaa raskauskuukautta + multitabseja, mistä saan vielä 0,2mg lisää. Nyt viidennen kuun alussa jätin ton "ylimääräisen" foolihapon pois, syön pelkkää multitabsia ja d-vitamiinia.
 
Niin, ja tuo a-vitamiini taitaa olla vain Suomessa pannassa... ainakin täällä kattoivat mua aika pitkään apteekissa, kun kysyin, että eikö teillä oo monivitamiineja, missä ei ois a-vitamiinia... täällä sitä on kaikissa raskausajan vitamiineissakin tai toinen vaihtoehto ois syödä trania, missä on myös a-vitamiinia... en oo kyllä uskaltanut syödä...
 
Voiko foolihappoa syödä liikaa? Itse syön kaksi tablettia multitabsin raskausvitamiinia sekä 1 tabl beko strongia päivässä,koska minulla suupielet halkeilevat b-vitamiinin puutteen takia.Huomasin, että beko strongissakin on paljon foolihappoa, eli voiko siitä saada yliannostuksen? Sehän on vesiliukoinen joten luulisi että kaikki ylimääräinen huuhtouituisi pissassa pois....tietääkö kukaan?
oinas95 25+5
 
Olen käsittänyt, että foolihappoa pitäisi alkaa syömään jo hyvissä ajoin ENNEN raskautta, että se estäisi mahdolliset rakennehäiriöt selkäytimessä. Esim. USAssa ja Saksassa käytäntö on hyvin yleinen, mutta johtuneekohan se taas siitä, että niissä maissa naiset eivät saisi ravinnosta tarpeeksi f- happoa :/ Itse aloitin lisäfoolihapon muutama kuukausi ennen raskautumista, vaikka tiedän kyllä saavani sitä yllin kyllin ravinnosta (syön todella paljon "vihreitä" sekä täysjyvätuotteita), mutta lopetin ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Sen jälkeen olen ottanut Multitabs- raskaustabletin 1/pvä (tai joka toinen :p ) ja D- vitamiinia säännöllisen epäsäännöllisesti, lisäksi rautaa kuuriluontoisesti.

Muistakaa, että terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on kaiken A ja O, jota ei voi tableteilla korvata!

Carmen ja Nirppu 34+3
 
Kolmas raskaus meneillään ja ikinä ei olla puhuttu mistään foolihapon syömisestä enkä rehellisesti tiedä/tunne ketään (paitsi teidän allekirjoittaneet) ketkä olisi vartavasten foolihappoa syöneet kuin ehkä monivitamiineissa. :)

Itse en ole aiemmissa raskauksissa syönyt kuin rautatatabletteja jossain vaiheessa, mutta tässä raskaudessa ostin monivitamiineja, sisältänee kaiketi myös foolihappoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli80:
Niin, ja tuo a-vitamiini taitaa olla vain Suomessa pannassa... ainakin täällä kattoivat mua aika pitkään apteekissa, kun kysyin, että eikö teillä oo monivitamiineja, missä ei ois a-vitamiinia... täällä sitä on kaikissa raskausajan vitamiineissakin tai toinen vaihtoehto ois syödä trania, missä on myös a-vitamiinia... en oo kyllä uskaltanut syödä...
Suomessa ollaankin ylihysteerisia ton a-vitamiinin kanssa. Myös odottavan äidin ja sikiön on syytä saada riittävä määrä a-vitamiinia joten en ihmettele ettei se ole kiellettyä muualla maailmassa.
 
Juu 3kk ennen raskautumista on tosiaan hyvä aloittaa foolihapon syönti.
Mulla vielä lisänä vaikuttaa sekin että olen sairas joten syön lääkitystä joka päivä joka sitten ns.syö tätä foolihappoa myöskin mitä esim saan vaikka ruuasta.

Jenni87 - Ai ei ole koskaan informoitu tuollasesta,sehän jännä.Luitko laittamani linkin asiasta ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annu82:
Juu 3kk ennen raskautumista on tosiaan hyvä aloittaa foolihapon syönti.
Mulla vielä lisänä vaikuttaa sekin että olen sairas joten syön lääkitystä joka päivä joka sitten ns.syö tätä foolihappoa myöskin mitä esim saan vaikka ruuasta.

Jenni87 - Ai ei ole koskaan informoitu tuollasesta,sehän jännä.Luitko laittamani linkin asiasta ?
Joo, siis toki tiedän, että foolihappo on tärkeää mutta siitä en ole ikinä kuullut, jotta sitä tulisi syödä ihan pillerimuodossa.

Neuvolasta/lääkäristä ei ole myöskään kukaan ikinä kehoittanut mitään foolihappo pillereitä syömään tai puhunut ollenkaan koko foolihaposta.

 
Meillä täällä norjassa kehoitetaan kaikkia aloittamaan foolihappopillereiden syöminen siinä vaiheessa kun aletaan yrittämään raskautta. Syömistä tulee jatkaa viikolla 12 asti. Täällä ei myöskään varoitella a-vitamiinista. Kysyin neuvolassa ja sanoivat, että sitä on mahdotonta syödä niin isoa annosta, että siitä vaaraa olisi. Ja mitään rajoitteita maksatuotteiden käyttöön ei täällä ole. Sen sijaan kinkkuja ja meetwursteja ei saa kypsentämättä syödä (siis leikkelekinkkuja).
 
No ainakin itse en olisi syömättä foolihappoa,kun mietin asiaa pidemmälle.

A-vitamiini tosiaan tuntuu olevan "pannassa" täällä suomessa sitten kun tuossa juttuja lueskelin.

Itse syön D-vitamiinia ja tosiaan tätä foolihappoa sekä magnesiumia suonen vetoihin,ne ainakin mulla ihan sekopäisiä raskausaikana,niin olen välttynyt niiltä sitten raskausaikana magnesiumin avulla.
 
Osuipa lähelle omaa alaa :) Eli Suomessa ravinnosta EI saa riittävästi foolihappoa (täällä ravintoon ei lisätä foolihappoa kuten esimerkiksi USAssa), joten raskauden aikana sitä suositellaan pillerimuodossa. Foolihappo on tärkeää alkion hermostoputken sulkeutumiselle, ja sen puute aiheuttaa eritasoisia sulkeutumishäiriöistä johtuvia kehitysvaurioita. Ongelmalliseksi asian tekee se, että alkion hermostoputki muodostuu ja sulkeutuu niin aikaisessa vaiheessa, että raskautta ei ole aina siihen mennessä edes todettu! Eli jos haluaa varman päälle pelata, niin foolihappolisää pitäisi alkaa ottamaan jo siinä vaiheessa, kun raskautta suunnittelee. Mihinkään paniikkiin tuskin on syytä, jos foolihappolisää ei olekaan ottanut. Foolihapon huomattavaa lisää suositellaan erityisesti sellaisissa äidin tiloissa, joissa foolihapon puute on merkittävä (erilaiset sairaudet). Raskauden aikaisissa ultrauksissa myös seurataan hermostoputken sulkeutumista, eli ainakin suurimmat ongelmat paljastuvat niissä.
 
Merlellä ammattimaisen tyhjentävä vastaus! =)
Kyllä mun tutuista monet syö foolihappoa ja itsekin aloitin silloin kun lapsettomuushoitoihin lähdettiin. Oletan, että lapsettomuuspuolen ihmiset ainakin syö.

Raskaus multivitassa ei ole A-vitamiinia.
 
mäki syön foolihappoo, joko multitabsin monivitamiinin muodos tai sit välil sen tietyn foolihappopillerin muodossa :) söin jo enne raskautta :) mut semmost mietin et onko liikaa jos syö yhe raskaudeajan monivitamiinin ja sit myös sen foolihappopillerin ku sit foolihappoo tulis päivittäin 400 vai 500..
 
Olen jokaisessa neljässä raskaudessa syönyt lääkärin määräämää FOLVITE-nimistä foolihappoa.Tässä raskaudessa otan myös D-vitamiinia lisäksi.
Myös mulle lääkäri kehoitti aloittamaan foolihapon syömisen heti kun alkoi suunnittelemaan raskautta.HB pysynyt kyllä tässä raskaudessa hienosti korkealla.Ehkäpä toi D-vitamiini jotenkin myös auttaa rautaa imeytymään paremmin???
 
C-vitamiini auttaa raudan imeytymistä, eli rautatabletti kannattaa ottaa vaikka appelsiinimehun kanssa. Ja maito (kalsium) puolestaan hidastaa raudan imeytymistä, samoin kahvia ja teetä suositellaan vältettäväksi rautatabletin oton yhteydessä.
 

Yhteistyössä