foolihappo ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja foolihappo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

foolihappo

Vieras
paljonko olette ottaneet ylim. foolihappoa alkuraskaudessa? Siis kukaan ei ole sitä minulle määrännyt vaan itse ajattelin, että se olisi hyvästä! Ostin 300mg tabuja apteekista ja ohjeessa lukee 1tbl päivässä, mutta onkohan haittaa jos ottaa 2?

Voi kun olisit muistanut apteekissa kysyä et mites jos on raskaana? Voithan tietty googlettaa foolihappo ja raskaus jos se antais jotain arvoja ja määriä että miten paljon foolihappoa tulis syödä raskaana että siitä olis sikiölle hyötyä

Ehdottomasti kannattaa syödä! Sitä suositellaan kaikille ja jo vähän ennen toivetta raskaudesta. Ehkäisee hermostoputken sulkeutumishäiriötä.

Suositus terveille naisille taisi muutama vuosi sitten olla 400 mikrogrammaa. Itse syön raskausaikana 5milligrammaa sairauden takia. Joten jos otat kaksi tablettia, eli 600mikrogrammaa, niin ei siitä tosiaan haittaa ole.

Tuoreimmassa 2+-lehdessä on juttua foolihaposta. Sanotaan mm., että valmisteissa on liikasaannin riski. Foolihapon kohdalla suositellun annoksen ja turvarajan ero on aika pieni.

Minulla on itselläni foolihappotabletteja, jossa on foolihappoa 300 mikrogrammaa. Annostus on yksi tabl. päivässä, lisäksi maininta, että annostusta ei saa ylittää.

Yhteistyössä