Foolihaposta kysymys

Onko haittaa jos unohtaa ottaa yhtenä päivänä foolihapon?

Olen syönyt tunnollisesti foolihappolisää joka päivä koko alkuraskauden ja kuukauden ennen sitä, mutta tänä aamuna kun unenpöppörössä nappasin päivittäiset pillerit (piimax, omega-rasvahapot ja foolihappo), en enää ollutkaan varma oliko se pieni foolihappopilleri siinä mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja raskauskilot:
Ei ole haittaa vaikka unohtaisit. Itse aloitin foolihapon vasta kun olin 3 kuulla raskaana.
Onko se niin tärkeää enää siinä vaiheessa aloittaa, mä ite oon lopettanut foolihapon syönnin ollessani 3-4 kuulla
No, haittaa siitä ei ole missään vaiheessa, hyvää vaan tekee, vaikka "vääräänkin" aikaan aloittaisi. Ja yliannostuksen riski on olematon, kun eikös se ole vesiliukoinen vitamiini, eli elimistöön jää se, mitä tarvii ja loput tulee pissassa ulos. Eli voi ottaa lisätabletin, jos luulee unohtaneensa, siitä ei ole haittaa!

Noi rasvaliukoiset (esim D ) on ton annostelun kanssa tarkempia, mutta D:täkään ei helpolla yliannostusta saa, eli huoletta voi syödä pariakin valmistetta/päivä.

Ei ole haittaa vaikka unohtaisit. Itse aloitin foolihapon vasta kun olin 3 kuulla raskaana.
Onko se niin tärkeää enää siinä vaiheessa aloittaa, mä ite oon lopettanut foolihapon syönnin ollessani 3-4 kuulla
Mäkin oon lopettanut sen "ylimääräisen" foolihapon ottamisen noihin samoihin aikoihin. Tossa raskaus-monivitassahan sitä on, mutta en enää oo syönyt sitä erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Mäkin oon lopettanut sen "ylimääräisen" foolihapon ottamisen noihin samoihin aikoihin. Tossa raskaus-monivitassahan sitä on, mutta en enää oo syönyt sitä erikseen.
Mä en ole kummassakaan raskaudessa syönyt sitä mitenkään erikseen, eikä ole suositeltukaan, vaikka ennen ensimmäistä todettiin jopa verikokeesta olevan folaatti-arvon liian matala. Multi-Tabsin raskaus monivitamiineja vaan syönyt...

foolihapon syönti erikseen on tarpeellista jo kun suunnittelee raskautta ja koko raskaus ajan.

mä aloitin huhtikuussa kun syyskuussa tuli tieto raskaudesta ja nyt olen 29 viikolla ja odotan kaksosia jolloin on kuulemma vielä tärkeämpää että foolihappoa saa tarpeeksi

Yhteistyössä