firkon vaunut ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä myös firkonit.. Plussaa että meidän 8kk mahtuu vielä koppaan eli koppa on iso.. Miinusta että rattaana kun siirtää heittoaisan toiselle puolelle on tosi raskaat työntää.. Ja bussissa jos käytät vaununa heittoaisa vie koko tilan bussin käytävästä vaikka pistäisit kokoon.. rattaina menee bussiin hyvin mutta se työntö niinkuin sanoin on raskasta.Että sinuna harkitsisin jos käytät julkisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eli en taida viittiä ottaa noita kun näin paljon on huonoja kokemuksia. pitää katella jotain muita.

Mä oon tutkiskellut noiden käyttäjäkokemuksia kanssa viime päivinä ja täytyy sanoa, et tähän ketjuun osui enemmän huonoja kokemuksia kuin muualta löytyy mistään. Eli suurin osa on ollut tosi positiivisia.

Juu, mä olen samaa mieltä. Tässä ketjussa on tosi paljon huonoja kokemuksia. Itsekkin kun kokemuksia näistä vaunuista kesällä etsin niin lähestulkoon vain hyvää.
Kesällä käytiin paikanpäällä vaunuja katsomassa ja mukaanhan ne piti jo ottaa. Itse tykkäsin kovasti! Käytössä eivät ole vielä olleet, kun pienen pitäisi syntyä vasta kuun lopussa.
Tuo kokohan on myös makuasia mutta mun mielestä ei ole mitenkään suuret ja ensimmäisellä työntökerralla ensimmäisenä tuli mieleen, että onpa kevyet! (toki vaunut oli myös tällöin tyhjät)
Meillä farmari rellu, johon mahtuvat tosi hyvin.
Matka tuolta vaunulasta kotiin tultiin normaali porrasperäisellä nissanilla. Takakontissa ei mahtumisongelmia ollut.
Tässä mun kokemuksia/mielipiteitä jotka tähän mennessä on tullut.

Heips kaikille. Meillä on Firkonit, ja tykätty on. Myöskin siskolla, kaverilla yms. on Firkonit, ja eikä ne oo valittanut. Tämä on kyllä kans eka ketju, missä oon huomannu negatiivisia ilmoituksia.

Onhan ne isomman näköiset ku monet muut, mutta kannattaa miettiä että (oikeasti)topatut ja lämpöiset kankaat, koppa johon lapsi mahtuu vielä 2 vuotiaana nukkumaan jos haluaa.. Kaupparattaat voi hyvin ostaa erikseen, jos uudet vaunut maksaa jonku 300e. :D Ei meillä ensimmäisen lapsen kanssa ollu tietoa, että vaunuja voi oikeasti olla erikokoisia, mutta *piip*kalliit vaunut ostettiin kalliista liikkeestä, typeriä kun oltiin, ja lapsi meni tasan 6kk vaunuihin, jonka hinnassa ei ollu edes ratasosaa. Myytiin ne pois, ja ostettiin Firkonit. Todella kevyet, about 15kg painaa, jaksan minäkin nostaa autoon. Ja kulkee kevyesti. Jos ajattelet vain itseäsi, niin toki pienet ja ylinäppärät vaunut on hyvät. Mutta kannattaa ajatella vauvaakin, helppo olla meillä ainakin olla vauvan kanssa kotona, kun vauva nukkui todella kauan pitkiä päikkäreitä pihalla.. Eli suosittelen.. Mutta tässä yksi mielipide, tietääkseni kyllä negatiivista löytyy muistakin merkeistä.. :) Olisikin sellainen, johon kaikki olisivat tyytyväisiä. :)

Lähdin oikein varta vasten kirjoittelemaan näistä Firkon-vaunuista ja kehumaan. Meillä on mallina Firkon yhdistelmävaunut/rattaat Classic Deluxe -kova koppa ja runko. Meille tuli näiden kanssa "vahinko". Menin suojatielle vaunujen kanssa, en siis ehtinyt kuin vaunut työntää suojatielle, ja nuori henkilö ajoi autolla vaunujen päälle (kaupunkialueella n.40km/h). Vaunut vain lähtivät käsistäni ja menivät auton nokan mukana. Vauhdista, iskusta ja lopuksi vaunujen kaatumisesta huolimatta vaunut pysyivät hyvin koossa ja 7kk ikäiselle vauvallemme ei tapahtunut mitään. Iskun voimasta tietenkin sairaalaan yms., aivotärähdyksen vaaraa (oli onneksi toppapussissa vielä vaununkopan sisällä), mutta pahemminkin olisi voinut käydä. Kehuja saimme myös poliisilta, että onneksi ei ollut mitkään heiveröiset vaunut kyseessä. Maahantuoja sanoi heille soittaessani, että Deluxe-mallissa on kova koppa ja vielä "rauta"reunat tuen vuoksi, ja F7-mallissa kuulemma kuomussa on rungosta tuleva tukirauta, joka pitää vauvan pään suojattuna. Ja tuplaneppareiden ja kiristyskumminauhan takia jalkapeite pysyi tukevasti vaunujen päällä, eikä lapsi pudonnut vaunuista, kun ne kaatuivat.
Suosittelen siis katsomaan ostaessanne vauvalle vaunuja, että niissä on jonkinlaista suojaa varsinkin vauva-aikana.

Ja muutenkin nämä ovat olleet hyvät, hankimme samat vaunut näiden iskun saaneiden tilalle. Onneksi tällaista ei tietenkään satu kaikille. Elämäni pisimmät 3 sekuntia, ennenkö lapsi alkoi kaatuneissa vaunuissa säikähdyksestä rääkymään.

Vanha alotus mutta vastaanpa silti...

Me ostettiin firkon 7 yhdistelmävaunut.

Hieman isoilta ne kyllä tuntuu mut kattokaapa mittoja muihin vaunuihin verrattuna...
Vaikka jos gessleineihin ku vertaa niin pituudessa on vaan joku 5cm eroa...
Ainakin mazda6:n ja farkku avensiksen takakonttiin sopii hyvin!

Isot renkaat on ehotonta plussaa (aluvanteetki) jos meinaa päässä lumessa ja sorassa kulkemaan...

Miinusta jäykistä jarruista ja siitä ettei kaikki nepparit tunnu aina olevan ihan kohillaan, pientä viimeistelyn puutetta siis...
Sekä rattaina käytettäessä haararemmi "jää kauas" lapsesta ja lapsi valuu alaspäin... :/

Koppa oli kyllä tilava, mutta ei siihen kyllä 2v sovi vaikka ylempänä joku niin sanoi.
Meillä koppa oli käytössä n.6½kk ikäseks asti...

Ihanan paljon on eri värivaihtoja kyllä noissa firkoneissa... :)
Takuuta oli puolisen vuotta...

Hieman olen myöhässä, mutta ehkä joku saa tästä apuja omille ostoksilleen tulevaisuudessa :)

Eli ensinnäkin haluan sanoa, että jokaisella on oma makunsa ja varmasti rattaiden suhteen on ihan sama asia kuin esim. auton tai vaikka kännykän suhteen... eli joku tykkää Mersusta joku Toyotasta, joku Nokiasta ja toinen taas Samsungista. Jollain hajoaa kännykkä parissa viikossa ja toisella taas kestää monta vuotta. Niitä maanantai-kappaleita varmasti mahtuu AINA mukaan, mutta ei pitäisi yleistää. Ja ihminen, jolla ei ole henk.koht. kokemusta jostain rattaista niin minun mielestä sellaisen ei pitäisi käydä haukkumassa rattaita vain ulkonäön perusteella, sillä ulkonäkö ei aina kerro kaikkea!

Jokaisella varmasti tulee ensimmäisiä vaunuja etsiessä vastaan se ongelma, että mitkähän sitä uskaltaisi ostaa ja mitkä varmasti olisi parhaimmat. Täältä keskustelupalstoilta voi toki hyvin apujakin löytää, mutta usein myös on hyvinkin harhaanjohtavia neuvoja. Kannattaa mielummin luottaa siihen omaan fiilikseen ja arvioon. Ne mitkä omasta mielestä tuntuvat parhailta itselle niin ne kannattaa ostaa.

Meillä on vintillä Brio Spinit, jotka on aivan loistavat rattaat kesällä. Ne kulkee melkein kuin itsestään ja muutenkin ovat todella ketterät. MUTTA eipä noilla rattailla talvella pääse yhtään minnekään. Renkaat kerää lunta ja kun lunta kerääntyy tarpeeks niin ei rattaat kulje mihinkään ja toisekseen kun on kovat kennopyörät niin meno on melkoista rytyytystä. Ja lisäksi kyseiset rattaat on todella pienikokoiset eli ei toivoakaan, että mahtuisi talvella toppapukua ja lämpöpussia.

Meillä myös oli hetken aikaa Emmaljunga Scooterit. Ostin ne talvirattaiksi (käytettynä) ja kuvittelin, että ne olisi huiput kun niitä niin kehuttiin ja olivathan ne sentäs EMMALJUNGAT. Mutta enpä kauaa niitä katsella jaksanut, sillä olivat todella rimpulat, tavarakori aivan olematon, kuomu ei välillä meinannu pysyä paikoillaan ja meno oli aika rytyyttävää. Näissäkin rattaissa oli siis kovat puhkeamattomat renkaat. Eli ei se nyt aina niinkään ole, että kalliit merkit on parhaita!

Ja nyt siis meillä on käytössä Firkon F7. Ostin ne käytettynä ja olivat kuin uudet. Oli edellisellä käyttäjälle olleet vuoden eikä mitään ollut hajonnut eikä mitään moitittavaa ollut muutenkaan. Olen myös kuullut tuttavilta vain pelkkää hyvää Firkoneista niin mä en kyllä ymmärrä, että miten joillakin on muka käynyt niin huono säkä, että ovat aivan käsiin hajonneet??
Minä olen ainakin omassa käytössäni todennut, että ovat aivan LOISTAVAT talvirattaat. Kulkevat todella hyvin lumessa eikä täryytä juuri ollenkaan. Ovat myös tilavat joten hyvin mahtuu neidille toppapuku ja lämpöpussikin.

Minä olen sitä mieltä, että rattaat kyllä pysyy kunnossa, jos niitä kohtelee hyvin. Kyllähän se käyttäjästäkin on kiinni, että millaisessa kunnossa tavarat pysyy. Tottakai rattaat hajoaa, jos kohtelee kaltoin. Pitääkö sitä heittoaisan paikkaa vaihdella koko ajan eestaas? Tai kannattaako niitä rattaita joka välissä laittaa osiin ja kasailla uudelleen? Tai kannattaako sinne tavarakoriin laittaa hirveetä määrää tavaraa? Kyllä meillä ainakin ihan hyvin mahtuu ihan normiauton takakontsaan rattaat eikä ees tee tiukkaa! Ja hyvin on kestäny tavarakori ja kaikki muukin.

Kyllähän sitä varmasti jokainen ostelisi kalliita 800euron rattaita, jos ois varaa, mutta kun ei kaikilla ole rahaa kuin roskaa! Ja toisekseen, jos löytyy 300eurolla hyvät rattaat niin miksi laittaa yli tuplasti rahaa menemään vain sen vuoksi, että pitää olla hyvä merkki tai superhyper tyylikkäät? Eihän sillä ole mitään merkitystä, että ovatko tyylikkäät, jos eivät ole lapselle turvalliset ja hyvät. Eikö sen pitäisi olla tärkeintä, että lapsella on niissä hyvä ja turvallinen olla?!?!? Mä en ymmärrä sitä, että pitää ostaa sellaiset rattaat/vaunut, jotka sopii omaan vaatetukseen ja on vimpan päälle muodikkaat ja sitten vielä pitää hoitolaukinkin olla niin kuin joku muotikäsilaukku!?!
Ja rahasta kun puhutaan niin miettikääpä sitä, että jos ostatte 800 euron rattaat niin paljonko saatte niistä kun myytte ne pois.... ette luultavasti paljoa. Mutta jos ostatte esim. 300 euron rattaat ja saatte myytyä ne puolella hinnalla pois käytön jälkeen niin eikö se ole kannattavampaa?? Kysynpä vaan....

Mutta kyllä mä suosittelen jokaisen ostamaan ihan sellaiset mitkä itsestä parhaalta tuntuu :) Ei varmasti ole olemassa yhtä hyvää vaihtoehtoa vaan jokaiselle löytyy se oma oikea vaihtoehto :)

Yhteistyössä