FB: Lukekaa ja jakakaa - Lotta Mia Karoliinan raiskaus :(

• Viestiketjun aloittaja jakoon
  • Ensimmäinen viesti
Pessimisti
"Ei oo totta."
"Ei piä paikkaansa"
"kuivana kakkosee hahaha kuka puhuu tollee???!"

Ok. Olisiko mahdollista antaa jotain todisteita siitä, miksi kyseinen tarina ei ole totta? Oma aivottomuus tai ennakkoluulot ei minusta riitä vähättelemään ja lyttäämään toisen kertomusta.

kauheeta
Tapaus herätti muistot omistakin nuoruuden kokemuksista. Niitä kyllä tapahtuu, ja päihteiden käytön yhteydessä erityisesti. Koskaan ei pitäisi lähteä vieraan mukaan, eikä vieraaseen autoon. Tuon tytön kokema oli aika brutaali, ja varmasti kestää kauan toipua entiselleen. Itse en täysin toipunut koskaan.

joku ei täsmää
Ei mulla oo ainakaan todisteita antaa tarinaa vastaan koska asia ei niin paljoa kiinnosta. Itse en vaan usko että yhdelle ja samalle tytölle sattuu ja tapahtuu koko ajan kaikkea pahaa .... Tai jos sattuu olisi varmaan syytä miettiä millaista elämää elämää ja missä porukoissa liikkuu vaikkahan jos totta tuo ois ei mikään tekijää tietenkään moiseen oikeuta.

"Anonyymi"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30242104:
Itse kyllä toivoisin, että raiskattujen kohdalla ei ajateltaisi eikä varsinkaan heille sanottaisi, että elämä on pilalla. Ikään kuin lopullisesti. Mieluummin lohdutusta, tukea ja terapia-apua, mutta koko ajan taustalla se ajatus, että "tästä voi selvitä, sä pääset tämän yli, saat kaiken avun ja jonain päivänä elät ihan normaalia elämää ja joskus tämä ei enää vaikuta sun elämään".
Samaa mieltä tuosta elämän pilalle menemisestä.

Mä olen joutunut raiskatuksi 23-vuotiaana.
Vuosi tuon jälkeen löysin nykyisen mieheni ja pian sen jälkeen aloin odottamaan esikoistamme. Opiskelin uuden ammatin jonka parista sain töitä. Myös toinen lapsukainen syntyi perheeseemme. Nyt yhteisiä vuosia miehen kanssa likipitäen kymmenen takana, ja voin sanoa, että meillä on upea suhde. Rakkautta, läheisyyttä ja välittämistä. Ja lapset on aivan ihania, mun muruja :heart:

Mun mielestä mun elämä ei ole pilalla. Ei ole koskaan ollutkaan. Siihen vaan on sattunut helvetin ikävä tapahtuma! Ajattelen sitä nykyään enää harvoin, lähinnä lukiessani tälläisiä juttuja.

Pin
No nyt kun oikein nauratte, pilkkaatte ja epäilette ääneen niin seuraava uhri ei varmasti uskalla puhua asiasta vaan pitää sen entistä enemmän sisällään. Uhrit tuntevat olevansa vielä enemmän yksin kun kukaan ei puhu. Muutenkin vaiettu asia jota häpeillään ja te oikein näppärästi lisäätte raiskauksen uhrien tuskaa tällä.

Jos teistä tuntuu ettei asia ole totta niin miksi se pitää ääneen sanoa, jotkut vielä naurulla ja pilkalla?! Ette kuitenkaan voi 100 varmasti tietää asiaa, joten eikö yhtään tunnu sydämessä "mitä jos onkin totta" ja tämä uhri lukee sinunkin viestisi juuri raiskattuna ja huumattuna? Vai onko se ihan sama kun ei ole oma tytär, ystävä, sisko tai äiti, kunhan pääsee vittuilemaan kun joku saa huomiota ja teitä ärsyttää se?

Mitä jos kyseessä olisi se oma tytär? Naureskelisitteko? Tai oma äiti? Haa haa haa?

Oikkari
Joku sen jo sanoikin, että nämä tutkimukset tehdään Helsingin alueella nimen omaan poliisin toimesta Oikeuslääkäriasemalla eikä sairaalassa, jota jotkut täällä koitti viisastella..

Miksi pitäisi vaieta
Pidän tyttöä äärimmäisen rohkeana ja arvostan hänen valintaansa olla avoin. Omalla kohdallani ei tullut toimittua yhtä fiksusti. Minut koitti turkkilainen vanhempi mies ensin houkuttelemalla saada autoon ja lopulta koitti pakottaa kyytiin, kun olin vasta 12-vuotias (nyt olen kolmekymmentä). Tämä tapahtui ihan julkisella paikalla. Onneksi joku mies urheilukasseineen hoksasi tilanteen ja tuli väliin. Kerroin asiasta äidilleni, mutta asiasta ei tehty mitään ilmoitusta minnekään. Nyt jälkeen päin kaduttaa ja ihmetyttää, miksi asiasta vaiettiin.

Ikävä kokemus
Joku sen jo sanoikin, että nämä tutkimukset tehdään Helsingin alueella nimen omaan poliisin toimesta Oikeuslääkäriasemalla eikä sairaalassa, jota jotkut täällä koitti viisastella..
Totta, olen itse ollut tutkittavana. Minua tutki henkilö, joka käsittelee enimmäkseen kuolleita. Tutkimus oli tympeä ja paikka aika kolkko, ei oikeastaan sairaalamainen mitenkään. Poliisin kyydillä mentiin ja poliisit odotteli oven takana. Paikka tuntui vain toiselta poliisilaitokselta, johon minut vietiin. Minulta revittiin karvoja ja tutkittiin kehon mustelmat ja tehtiin sisätutkimus ja otettiin testejä... Otettiin tautien varalta semmoset nollatestit ja käskettiin vielä mennä kaksi kertaa sen jälkeen omatoimisesti testeihin, oliko se nyt kuukauden ja kolmen kuukauden päästä.

"moi"
Minä en lähde sanomaan, että tämä ei ole totta, koska jos tämä ei ole totta, en sinäänsä siinä mitään häviä, vaikka siihen uskoisin.
Kaikki sympatia ja voima tuolla tytölle.

Mutta ymmärrän myös niitä, jotka tätä epäilevät.
Minä myönnän sen, että itsekkin sitä lukiessa oli hieman epäuskoinen olo.
Juuri nämä yksityiskohdat, että on huumattuna, mutta tarina on silti aika tarkka. Muisti voi tosiaan toimia pätkittäin, mutta silti tämä raiskaustapahtuma on kuvailtu aika selkeästi ja tarkasti, ihan siitä lähtien miten itse on reagoinut ja mitä tehnyt.
Tapahtuma on todella brutaali, ja tiedän, että tälläisiä tapahtuu, mutta kuvaus on myös tarkka ja selkeäsanainen, ottaen huomioon tapahtuman laadun ja siitä kuluneen ajan.
Toki järkytys ja shokki aiheuttaa myös sen, että tapahtumaa ajattelee "itsensä ulkopuolelta", joten tapahtuman kuvaus voi kuulostaa kylmältä ja siitä voi kertoa ilman tunnemylleryksiä, koska se ei tunnu omakohtaiselta kokemukselta.

Todella kamala ja tämä ilmi tulo myös omanlainen.
Hieman mietityttää myös poliisin kommentit asiasta, se kuulosti jotenkin vähän "tämä tuskin pitää paikkaansa" kommentilta, kun toppuuteltiin asian kanssa.

Tämä ei siis millään pahalla raiskauksen uhria kohtaan.
Mutta on ihan luonnollistakin ihmiselle epäillä kuulemiaan, kun tarina on jollakin tavalla erikoinen.
Ja pitää muistaa myös se seikka, että on vahingollista kovinsanoin arvostella tälläisiä tarinoita mikäli se pitää paikkaansa. Mutta asia on vahingollinen myös toisinpäin. Tämä tarina kun leviää tällätavalla, niin voi äkkiä käydä esim. niin, että useampi sinitakkinen ulkomaalainen mies joutuu pahoinpidellyksi jne.
Monimutkaisia juttuja.

vieras-
Jos nainen katsoo sinua kiihkeästi silmiin, hän varmasti haluaa sinua. Jos hän hipaisee kättäsi vaivihkaa, hän ei malta odottaa pääsevänsä vällyjen väliin kanssasi. Jos hän flirttailee, on se selvä merkki siitä, että luvassa on seksiä. Jos hän vihjailee, hän haluaa rakastella. Jos hän antaa ymmärtää, hän myös haluaa antaa.

Väärin.

On vain yksi tapa tietää, haluaako nainen seksiä. Se on kysyä asiaa. Jos vastaus on ei, se tarkoittaa ei. Jos nainen ei ole tarpeeksi hyvässä kunnossa vastatakseen, hän tuskin haluaa seksiä.

Nämä ovat asioita, joita ei pitäisi joutua korostamaan, mutta valitettavasti uutisten ja raiskaustilastojen valossa asia on epäselvä monille. Ikävä kyllä se tuntuu olevan epäselvä myös monille tuomareille, joiden mielestä raiskaaja ansaitsee pienemmän rangaistuksen jos nainen on flirttaillut raiskaajalle, pukeutunut lyhyeen hameeseen tai meikannut voimakkaasti.

Raiskauksen raja ylittyy heti, jos toinen sanoo ei. Ei ole olemassa harmaata aluetta. Jotkut asiat ovat mustavalkoisia - ja se pitäisi kaikkien muistaa.( Rea Haverinen- Voicen kolumnnisti)

Dekkari
Ihan sama on tapaus tosi tai ei, niin "uhri" on toiminut äärettömän hölmösti lähtiessään levittämään juttuaan someen. Poliisi salaa aina yksityiskohdat tutkinnallisista syistä ja näin ollen "uhri" vain sekoittaa pakkaa lisää.

Itse en tapaukseen usko ennen kuin poliisilta tulee virallinen tiedote asiasta.

Siksi ovat viranomaiset
No nyt kun oikein nauratte, pilkkaatte ja epäilette ääneen niin seuraava uhri ei varmasti uskalla puhua asiasta vaan pitää sen entistä enemmän sisällään. Uhrit tuntevat olevansa vielä enemmän yksin kun kukaan ei puhu. Muutenkin vaiettu asia jota häpeillään ja te oikein näppärästi lisäätte raiskauksen uhrien tuskaa tällä.

Jos teistä tuntuu ettei asia ole totta niin miksi se pitää ääneen sanoa, jotkut vielä naurulla ja pilkalla?! Ette kuitenkaan voi 100 varmasti tietää asiaa, joten eikö yhtään tunnu sydämessä "mitä jos onkin totta" ja tämä uhri lukee sinunkin viestisi juuri raiskattuna ja huumattuna? Vai onko se ihan sama kun ei ole oma tytär, ystävä, sisko tai äiti, kunhan pääsee vittuilemaan kun joku saa huomiota ja teitä ärsyttää se?

Mitä jos kyseessä olisi se oma tytär? Naureskelisitteko? Tai oma äiti? Haa haa haa?
En ole naureskellut tälle nuorelle naiselle. Mutta sen sanon, että jos kyseessä olisi oma tytär, hankkisin hänelle kaiken ammattiavun ja tekisin kaikkeni estääkseni häntä jakamasta somessa "kuivana kakkoseen" -juttujaan.

Raiskatuksi tuleminen ei ole häpeä. Mutta en soisi myöskään raiskatun kantavan loppuikäänsä mukanaan posttraumaattisen stressireaktion vallassa kirjoiteltuja juttuja, olivatpa nämä totta tai ei. Netti ei unohda.

FBssako totuus?
Mielenterveyden ja elämän hallinnan kanssa kun on ongelmia, niin voi keksiä vaikka perättömiä väitteitä raiskatuksi tulemisesta, useammin kuin kerran. Muuta en sano.

säpäle harmaana
Mielenterveyden ja elämän hallinnan kanssa kun on ongelmia, niin voi keksiä vaikka perättömiä väitteitä raiskatuksi tulemisesta, useammin kuin kerran. Muuta en sano.
No entä sitten? Jos nyt halutaan vihjata mielenterveyden ja elämän hallinnan ongelmiin, niin onko se nyt niin kamalaa sitten, jos vaikka annetaan henkilölle sitä huomiota (jota hän väitteiden mukaan on hakemassa)? Minusta siinä ei ole mitään pahaa, toisin kuin siinä tapauksessa, että jätetään uskomatta, jos tarina onkin tosi.

"Höpöhöpö"
Rohkea tyttö kun uskaltaa kertoa noin avoimesti, itse en toimisi tuolla tavalla, en haluaisi mutta ei olis varmaan edes "ballseja" moiseen.

Ihme kitinää, "ei oo aitoo" ja muuta mussutusta. Näitä juttuja tapahtuu ihan oikeesti ja ihan liikaa, ei siihen kieltäminen ja hyssyttely auta. Jopa ton tytön joku kaveri oli kommentoinut tohon postaukseen, että pitäiskö se poistaa tai muokata. Ai että ton uhrin tässä pitäis olla häpeissään?! Ei todellakaan.

Pakko kans sanoa, että surkeesti toimittu kavereilta kun eivät ole pitäneet frendistään huolta :(

Voimia paljon kaikille ikävää kokeneille, ja älkää hävetkö! Ne pahantekijät niitä viallisia ovat.
Tosi ihana kuulla, miten jotkut ovat päässeet yli ja tuntevat elämänsä hyväksi :) <3

Siksi ovat viranomaiset
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30242990:
No entä sitten? Jos nyt halutaan vihjata mielenterveyden ja elämän hallinnan ongelmiin, niin onko se nyt niin kamalaa sitten, jos vaikka annetaan henkilölle sitä huomiota (jota hän väitteiden mukaan on hakemassa)? Minusta siinä ei ole mitään pahaa, toisin kuin siinä tapauksessa, että jätetään uskomatta, jos tarina onkin tosi.
Perinteisessä mediassa on pidetty erittäin epäeettisenä julkaista juttuja, joita mielenterveysongelmainen haluaa julkisuuteen. Vaikka jutut olisivat sinällään tosia, voi ihminen itse vahingoittaa omaa intimiteettiään. Se, mikä tuntuu hyvältä ajatukselta nyt, voi olla helskutin huono ajatus myöhemmin.

Toisaalta eipä somessa kukaan mieti omaa vastuutaan...

sgjogso
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30242005:
Toivottavasti avun saaminen ei ole sun uskon varassa...
tytön elämä on pilalla ja mahdollisesti sukupuolitauti ja AIDS: kaan ei ole poissuljettu.

Joo, aika kummallinen huumorintaju olis tuolla tytöllä.

Henkinen maailma on riekaleina, vaikutaa ihan kaikkeen elämässä.
Sä et taida tietää mikä AIDS on...

säpäle harmaana
Perinteisessä mediassa on pidetty erittäin epäeettisenä julkaista juttuja, joita mielenterveysongelmainen haluaa julkisuuteen. Vaikka jutut olisivat sinällään tosia, voi ihminen itse vahingoittaa omaa intimiteettiään. Se, mikä tuntuu hyvältä ajatukselta nyt, voi olla helskutin huono ajatus myöhemmin.

Toisaalta eipä somessa kukaan mieti omaa vastuutaan...
Niin. Ja edelleen mitä sitten? Jos ajatellaan edelleen siltä kannalta, että puhuuko ihminen totta vai ei.

Siksi ovat viranomaiset
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30243045:
Niin. Ja edelleen mitä sitten? Jos ajatellaan edelleen siltä kannalta, että puhuuko ihminen totta vai ei.
No jos sinun mielestäsi näiden juttujen levittelemisessä ei ole mitään eettistä ongelmaa, ja on ihan vain iloinen juttu elää kymmenen vuoden päästä "kuivana kakkoseen" -juttujensa kanssa, niin ei varmaan mitään sitten.

Ohimennen
En ole naureskellut tälle nuorelle naiselle. Mutta sen sanon, että jos kyseessä olisi oma tytär, hankkisin hänelle kaiken ammattiavun ja tekisin kaikkeni estääkseni häntä jakamasta somessa "kuivana kakkoseen" -juttujaan.

Raiskatuksi tuleminen ei ole häpeä. Mutta en soisi myöskään raiskatun kantavan loppuikäänsä mukanaan posttraumaattisen stressireaktion vallassa kirjoiteltuja juttuja, olivatpa nämä totta tai ei. Netti ei unohda.
Peesi!!

Yhteistyössä