Fb ja todellisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyllästynyt"

Vieras
Lähipiiriini kuuluu eräs ihminen, joka livenä on lähes aina pahantuulinen ja tiuskiva perheelleen. Aina hän jaksaa urputtaa elämänsä kurjuutta mm. rahan puutetta, elämänkumppanin ja lasten puutetta, ystävien puutetta, työn raskautta, sitä kun ihmiset sekaantuvat hänen asioihinsa... Ei oikeastaan ole asiaa, josta tuo ihminen ei valittaisi ja luonnollisesti hänellähän kaikkein raskainta eikä muiden ihmisten elämä voi olla yhtä kamalaa kuin hänen. Kaikkien muiden työtkin on niin helppoja ja kevyitä... Onhan hänellä myös pieniä terveydellisiä vaivoja kuten silloin tällöin sinne tänne ilmestyviä näppyjä ja luonnollisestihan se tarkoittaa ihosyöpää. Kaiken tämän lisäksi tällä ihmisellä on mielipide kaikkeen ja oikea sellainen, vaikka hän ei asiasta mitään tietäisikään.

Fb:ssa tämä ihminen päivittelee aina niin helkutin positiivisia juttuja ja kertoo kaikille kuinka elämä on ihanaa. Negatiivisistakin asioista hän osaa kirjoittaa positiivisella tavalla. Hänellä on niin ihana perhe ja kaikki, jos fb-päivityksiin on uskominen.

Miksi pitää siis näytellä ulkopuolisille, että on niin onnellinen ja kaikki on ihanaa, kun todellisuus on kuitenkin täysin toinen? Ihminen kuuluu tosiaan lähipiiriini ja on minulle tärkeä, mutta alan olla (kuten muutkin perheenjäsenet) niin kyllästynyt katselemaan ja kuuntelemaan ainaista rutinaa ja oikeassa olemista.

En edes oikein tiedä mikä aloitukseni pointti on... Kai halusin vaan purkaa tätä v***tustani. Löytyykö muiden lähipiiristä samanlaisia?

Aika moni tuo FB:ssä vain sen kiiltävän pinnan esiin.

Toisaalta voihan se olla niinkin, että tämä ihminen purkaa muutamalle läheiselle pahan olonsa, jonka jälkeen sitten helpottaa ja pystyy oikeasti olemaan positiivinen...ja se näkyy myös sitten siellä FB:ssä.

No mikä sit on se oikea todellisuus? Se että joskus ottaa ipanat, mies tai työ päähän ei tarkoita sitä ettei ne oikeasti olisi maailman ihanin ja tärkein asia. Ja millainen keskustelija itse olet? Valittajalle tai herkästi kateelliselle ihmiselle ei tee mieli hehkuttaa elämäänsä..

Kuuntelen kärsivällisesti hänen valituksiaan ja myöntelen vain, pääsee helpoimmalla. Joskus kun sanoo jotain vähän eriävää mielipidettä, tulee järisyttävä vastahyökkäys. Parhaaksi siis todettu sellainen, ettei laita yleensä vastaan. Näin toimii kaikki hänen läheisensä, koska se on helpointa. Minä en siis ole ainoa, johon hän purkaa elämänsä kurjuutta vaan kaikki lähimmät ihmiset saavat siitä kärsiä.

Senkin oon tosiaan huomannut, että jos ollaan lähipiirin kesken oltu jossain viettämässä yhteistä aikaa (esim. reissussa) ja tämä ihminen on urputtanut koko reissun, kun mikään ei ole vain ollut hyvin, päivittää hän matkan jälkeen facebookiin kuinka ihana reissu oli ja liirumlaarumlaa. Miksi sitten valittaa koko reissun ajan? Ei mene mun jakeluun.

[QUOTE="Tintti";28966128]No mikä sit on se oikea todellisuus? Se että joskus ottaa ipanat, mies tai työ päähän ei tarkoita sitä ettei ne oikeasti olisi maailman ihanin ja tärkein asia. Ja millainen keskustelija itse olet? Valittajalle tai herkästi kateelliselle ihmiselle ei tee mieli hehkuttaa elämäänsä..[/QUOTE]

Niin siis perheellä tarkoitin lapsuuden perhettä. Miestä ja lapsia ei ole. Muuten jo tuossa vastailinkin tuosta "keskustelusta" tämän ihmisen kanssa.

Mua raivostuttaa teeskentelevät ihmiset esim. mun ex- kaverit haukkuu kaikki yhtä tyyppiä facessa että se on hullu ja juoppo ja vaikka mitä mutta satun tietämään näistä haukkujista että itse ovat tehneet paljon pahempia juttuja ja ovat täysiä kusipäitä ihmisinä!

Ai ihanaa kun elämä hymyilee,lapset on kiltisti ukko tiskaa,ostettiin just uus bemari jne ja todellisuus lapset kiukkuaa,ukko lähti viime viikolla viemään roskia eikä ole sen jälkeen näkynyt ja ulosottomieskin kolkuttelee oven takana.Näin kärjistetysti jonkun elämä on,se on sitä kulissia mitä pidetään yllä myös fb:ssä =)

mun tekis mieli lähtee koko facebookista sen teeskentelyn takia. Monen kaverin kanssa on pitkä historia ja tiedän mitä ovat tehneet ja millaisia ovat ihmisinä. Kaikki on kuitenkin siellä niin ihanaa, uudesta autosta laitetaan kuvia ja samoin etelänmatkoista ja ihanasta aviopuolisosta. Totuus on kuitenkin että työttömänä elellään ja joku muu maksaa matkat, velkaa silmätkorvat täynnä. Käydään kuksimassa naapurin miehen kanssa. Ja silti oma on niin ihku. Voi vittu kun vituttaa.

[QUOTE="Vieras";28966360]mun tekis mieli lähtee koko facebookista sen teeskentelyn takia. Monen kaverin kanssa on pitkä historia ja tiedän mitä ovat tehneet ja millaisia ovat ihmisinä. Kaikki on kuitenkin siellä niin ihanaa, uudesta autosta laitetaan kuvia ja samoin etelänmatkoista ja ihanasta aviopuolisosta. Totuus on kuitenkin että työttömänä elellään ja joku muu maksaa matkat, velkaa silmätkorvat täynnä. Käydään kuksimassa naapurin miehen kanssa. Ja silti oma on niin ihku. Voi vittu kun vituttaa.[/QUOTE]
Ehkä tosiaan kannattaa lähteä Facebookista, jos muiden elämät ottaa noin koville :D :D

Minäkin tiedän vastaavanlaisen tapauksen. Aina kun näkee livenä, on pahalla tuulella ja valittaa ja facebookissa päivittää lähes päivittäin, kuinka elämä on ihanaa, rakastaa elämäänsä ja on niin mahtava fiilis aina, jne.

Minä tiedän myös monta muuta tapausta, jotka antava facebookissa täysin erilaisen kuvan. Eräs on hieman kaunistellut opiskelutietojaan (lue: voi kutsua suoranaiseksi valehteluksi), osa tuntuu kiillottelevan muuten vain elämäänsä facebookissa.

Ja nämä rakkauttaan toisille julkisesti julistavat pariskunnat; nehän AINA eroavat ensimmäisinä ja heillä on ne suurimmat ongelmat.

Eli kaiketi halutaan antaa ihmisille jotenkin parempi kuva. Kuvastaa mielestäni huonoa itsetuntoa ja sitä, ettei ole senhetkiseen elämäänsä tyytyväinen. Kertoo onnettomuudesta.
En vain käsitä, eivätkö he itse tajua että tekevät itsestään ihan naurettavan, koska väistämättä lähipiiri näkee kiillotetun facebook-pinnan läpi..

[QUOTE="vieras";28966385]Ehkä tosiaan kannattaa lähteä Facebookista, jos muiden elämät ottaa noin koville :D :D[/QUOTE]

En tuota tekstiä kirjoittanut, mutta yhdyn täysin, "vittu kun vituttaa".
Ja kyllä, olen harkinnut facebookista lähtöä monta kertaa, mutta siellä ollaan :D

Vituttaa silti, että ihmiset ensinnäkin pitävät muita niin typerinä, että kuvittelevat elämänsä ylenpalttisen kiillotuksen menevän läpi. Ja vituttaa, että osa valehtelee "päin naamaa". En tarkoita, että facebookia pitäisi minään valituskanavanakaan pitää, mutta se on sosiaalinen media, jossa voi vaikkapa ottaa kantaa asioihin, pitää yhteyttä lähipiiriin, jakaa informaatiota jne, ei teeskennellä jotain ihan muuta kuin on.

Mä olen oikeastaan tullut siihen tulokseen ettei muiden elämä enää kiinnosta mua. Silloin tällöin käyn Fb:ssä -en tiedä miksi. Mutta kaverit ei oiekastaan pidä yhteyttä muuta kautta enää. Sitäkään mä en jaksais. Kotona on iltaisin sen verran paljon tekemistä ettei Facebook enää hotsita, tai ylipäätään koneella istuminen. Miks ei voida soittaa ja pitää yhteyttä vaikka ihan perinteisesti kahvilla. Mutta mä taidan ollakin fossiili, menneen ajan mammutti. Ja en pidä valehtelusta ja kaksinaamaisuudesta. Siellä kiillotetaan omaa pesää niin että oksu tulee suuhun. t. Vittu kun vituttaa.

Facebook ja sosiaalinen media vääristää paljon ihmisten sosiaalista elämää. Täällä minäkin roikun kaksplus-palstalla hakemassa vertaistukea kotiäidin elämään sen sijaan että olisi korttelin päässä kahvilassa kuuntelemassa ilmaista luoentoa vanhemmuudesta... Miksi? Ääneen lausuttu selitys on se että että vauvan päiväunet osui just pahaan aikaan. Todellisuus taitaa kuitenkin olla toinen. Sosiaalisessa mediassa voi kuvitella olevansa yhtä raikas kun se oma profiilikuva, vaikka oikeasti tänään tukka sojottaa sinne tänne ja hampaatkin tais jäädä pesemättä. Voi myös tarkasti harkita mitä tänne kirjoittelee ja jättää ne epämukavat ja ei niin coolit jutut kirjoittamatta. Toisin sanoen: voi antaa itsestään paremman kuvan kuin mitä todellisuus on. Ihanaa facebookissa on esim se että voi samalla yhteydenotolla ottaa yhteyttä koko kaveriporukkaan, mutta varjona se että yhä useammin se yhteydenpito tapahtuu vain facebookissa. Liityin sinne koska huomasin yhtäkkiä että en saa mitään kutsuja ystävien juhliin, koska kaikki kutsut lähetetään vaan facessa, mikä on helpompaa kuin soittaa jokaiselle erikseen. Ja ne naamat, jotka ei näy listalla kun kutsun saajat valitaan, unohtuvat helposti kokonaan. En itse tykkää tästä suuntauksesta, silti ylläpidän sitä. Ärsyttävää! Minusta on tullut sosiaalisesti laiska ja ehkä jopa ujompi kuin ennen.

Pitäisikö sinun mielestäsi hänen nalkuttaa ja valittaa facebookissa puolituntemattomille oman elämänsä kurjuudesta? Eikö ole hyvä, että fb toimii jonkinlaisena positiivisena filtterinä hänen elämässään, ehkä hän edes sillä sekunnin postaushetkellä kokeekin olevansa onnellinen?

Taidat vaan olla kateellinen, että joku osaa kääntää asiat positiiviseksi, tai osaa antaa itsestään positiivista kuvaa. Mitä sitten jos hänen elämänsä ei oikeasti ole niin ruusuinen? Ehkä fb toimii hänelle terapian tavoin. Hetken hän pystyy edes kuvittelemaan että on onnellinen?

En kyllä ymmärrä miksi ihmiset jaksaa miettiä, mitä joku päivittää fb:ssä????KAIKKIHAN sen tietävät että siellä kiillotetaan omaa kuvaa, ei mitään uutta minulle ainakaan. Lähinnä naureskelen niille, jotka ottavat sen liian tosissaan. Luuletko oikeasti että joku on fb:ssä inhorealistinen ja rehellinen????HAHAHAAAA

Ja toisekseen; miksi et sano hänelle suoraan päin naamaa, että hänen valitustaan ei jaksa kuunnella???Jos kuuluu lähipiirin, niin pitäisi pystyä sanomaan asioista suoraan, eikä vaan selän takia ajatella että vittu kun vituttaa. On siinäkin kaveri. Ja jos hänellä on mielenterveydellisiä ongelmia, neuvo menemään lääkärille.

[QUOTE="vieras";28966461]Pitäisikö sinun mielestäsi hänen nalkuttaa ja valittaa facebookissa puolituntemattomille oman elämänsä kurjuudesta? Eikö ole hyvä, että fb toimii jonkinlaisena positiivisena filtterinä hänen elämässään, ehkä hän edes sillä sekunnin postaushetkellä kokeekin olevansa onnellinen?

Taidat vaan olla kateellinen, että joku osaa kääntää asiat positiiviseksi, tai osaa antaa itsestään positiivista kuvaa. Mitä sitten jos hänen elämänsä ei oikeasti ole niin ruusuinen? Ehkä fb toimii hänelle terapian tavoin. Hetken hän pystyy edes kuvittelemaan että on onnellinen?

En kyllä ymmärrä miksi ihmiset jaksaa miettiä, mitä joku päivittää fb:ssä????KAIKKIHAN sen tietävät että siellä kiillotetaan omaa kuvaa, ei mitään uutta minulle ainakaan. Lähinnä naureskelen niille, jotka ottavat sen liian tosissaan. Luuletko oikeasti että joku on fb:ssä inhorealistinen ja rehellinen????HAHAHAAAA

Ja toisekseen; miksi et sano hänelle suoraan päin naamaa, että hänen valitustaan ei jaksa kuunnella???Jos kuuluu lähipiirin, niin pitäisi pystyä sanomaan asioista suoraan, eikä vaan selän takia ajatella että vittu kun vituttaa. On siinäkin kaveri. Ja jos hänellä on mielenterveydellisiä ongelmia, neuvo menemään lääkärille.[/QUOTE]

Ehkäpä sitten niin. En vain ymmärrä miksi pitää esittää onnellista ja pitää yllä "ah, elämä on ihanaa" -roolia facebookissa. Ei sitä elämän kurjuuttakaan tarvitse siellä jatkuvasti narista. Ei niiden profiilipäivitysten tarvitse olla joko tai. Joskus ne voi toki olla sitäkin, mutta sillä tavoin, että ne kuvastaa ihmistä oikeasti. Voihan se kai terapianakin toimia, kun saa valehdella toisille ihmisille omasta elämästään...

Kappas, että kateellinen ;) Enempää tämän ihmisen ja meidän perheenjäsenten suhteita ja asioita avaamatta voin kertoa, että tämä ihminen kadehtii lähes kaikkia meitä muita. Ihan elämäntilanteidemme vuoksi. Hän on tehnyt elämässään omat ratkaisunsa ja me omamme.

Itse olen rehellinen fb:ssa. Ehkä siksi teen harvoin päivityksiä. En koe tarpeellisena kertoa kaikkea siellä, mutta en valehtele enkä kiillottele silloin kun sinne jotain kirjoitan.

En ole varsinaisesti tämän ihmisen kaveri vaan perheenjäsen. Hänelle on yritetty sanoa monet kerrat, mutta siitä syttyy sota. Ei viitsi pilata välejä. Jotain mielenterveydellisiä ongelmia hänellä selvästi on. Häntä on kehoitettu hakeutumaan ihan vaan juttelemaan ammattiauttajalle, mutta hulluksihan hänet tuolloin heti leimattiin omasta mielestään.

Enpä tiedä. Kai tässä jäädään odottelemaan ihmettä tapahtuvaksi, jos hän vaikka löytäisi elämänilon.

[QUOTE="alkup";28966947]Ehkäpä sitten niin. En vain ymmärrä miksi pitää esittää onnellista ja pitää yllä "ah, elämä on ihanaa" -roolia facebookissa. Ei sitä elämän kurjuuttakaan tarvitse siellä jatkuvasti narista. Ei niiden profiilipäivitysten tarvitse olla joko tai. Joskus ne voi toki olla sitäkin, mutta sillä tavoin, että ne kuvastaa ihmistä oikeasti. Voihan se kai terapianakin toimia, kun saa valehdella toisille ihmisille omasta elämästään...

Kappas, että kateellinen ;) Enempää tämän ihmisen ja meidän perheenjäsenten suhteita ja asioita avaamatta voin kertoa, että tämä ihminen kadehtii lähes kaikkia meitä muita. Ihan elämäntilanteidemme vuoksi. Hän on tehnyt elämässään omat ratkaisunsa ja me omamme.

Itse olen rehellinen fb:ssa. Ehkä siksi teen harvoin päivityksiä. En koe tarpeellisena kertoa kaikkea siellä, mutta en valehtele enkä kiillottele silloin kun sinne jotain kirjoitan.

En ole varsinaisesti tämän ihmisen kaveri vaan perheenjäsen. Hänelle on yritetty sanoa monet kerrat, mutta siitä syttyy sota. Ei viitsi pilata välejä. Jotain mielenterveydellisiä ongelmia hänellä selvästi on. Häntä on kehoitettu hakeutumaan ihan vaan juttelemaan ammattiauttajalle, mutta hulluksihan hänet tuolloin heti leimattiin omasta mielestään.

Enpä tiedä. Kai tässä jäädään odottelemaan ihmettä tapahtuvaksi, jos hän vaikka löytäisi elämänilon.[/QUOTE]

Jos tuntuu noin raskaalta, miksi olet tekemisissä? Edes perheenjäsenen kanssa ei ole pakko olla tekemisissä. Varsinkin jos toinen on mieleltään sairas, ja häiritsee sillä muita.

[QUOTE="vieras";28966960]Jos tuntuu noin raskaalta, miksi olet tekemisissä? Edes perheenjäsenen kanssa ei ole pakko olla tekemisissä. Varsinkin jos toinen on mieleltään sairas, ja häiritsee sillä muita.[/QUOTE]

Silti me muut kovasti välitetään tästä ihmisestä ja toivotaan hänelle parasta. Ei haluta välejä poikki laittaa, koska hänessä on paljon hyviäkin puolia, mutta ne vaan jäävät liian usein negatiivisuuden varjoon.

Eiköhän sitä pidetä kulisseja jokaisessa perheessä pystyssä ja vain lähimmille kavereille kerrotaan niistä ikävistäkin puolista.

Monesti jo se helpottaa omaa oloa, kun saa purkaa omat ärsytyksensä ja ystävä kuuntelee. Sen jälkeen asia ei enää tunnukaan yhtä pahalta ja ikävältä.

[QUOTE="alkup";28966270]Kuuntelen kärsivällisesti hänen valituksiaan ja myöntelen vain, pääsee helpoimmalla. Joskus kun sanoo jotain vähän eriävää mielipidettä, tulee järisyttävä vastahyökkäys. Parhaaksi siis todettu sellainen, ettei laita yleensä vastaan. Näin toimii kaikki hänen läheisensä, koska se on helpointa. Minä en siis ole ainoa, johon hän purkaa elämänsä kurjuutta vaan kaikki lähimmät ihmiset saavat siitä kärsiä.
[/QUOTE]

Ystäväsi kaipaa vain kuuntelijaa. Puhumalla hän saa purettua pahan olonsa pois. Parempi onkin, että vain myöntelet.

Myös itsellä on sukulaisena tällainen tyyppi. Keskustellessa hän aina valittaa, mitä kaikkea joutuu kestämään ja kuinka paljon joutuu raatamaan (nelikkymppinen mutta ei eläissään ole olllut töissä vaan ollut kotiäitinä). Aina jaksaa olla tasaisen ilkeä ja kateellinen muille. FB:ssä kuitenkin hehkuttaa erinomaisia lapsiaan ja heidän saavutuksiaan, omaa ahkeruuttaan (kuvia leipomuksista, monta päivää jaksaa mainostaa päivityksissä jos on vaikka haravoinut pihaa). IRL ei juuri olla hänen kanssaan tekemisissä, kuinka ollakaan.

Vikana ei ole se että hän on myönteinen facebookissa, vaan se että hänen positiivisuutensa ei yllä muualle. Mitä ihmettä tuollainen valittaminen auttaa? Hänen olisi parempi katsoa myönteisiä puolia muutenkin kuin facessa ja korjata asennettaan.

Mu ataas ärsyttää ne jotka hehkuttaa..
"elämä on niin ihanaa, vauva herää tuhat kertaa yössä. Esikoinen kusee sänkyyn joka yö, itse en nuku ollenkaan.
Siivosin navetan, lypsin, leivoin sata ruisleipää, kakun, tein karjalanpaistin, siivosin kokoasunnon, leikkasin nurmen, leikin lasten kanssa kokopvän ulkona"
JOKU ei siinä vaiheessa täsmää... En usko, että ketään jaksaa valvoa jokayö, ja ehtii tekemään kaiken tuon JOKAPVÄ!
LApsia on siis perheessä VIISI!