Fazerin ruisihme

Äiti tuossa soitteli ja kummasteli seuraavaa: kauppojen leipähyllyjä on muutaman kuukauden ajan koristanut fazerin terveysvaikutteinen leipä, Ruisihme. On runsaskuituinen ja vähäsuolainen ja laskeepa vielä kolesteroliakin, eli siis kuulostaa hyvältä. Mutta: paketin nurjalla puolella lukee pienellä tekstillä ettei tuotetta suositella raskaana oleville eikä myöskään imettäville. En kyllä olisi itse ihan heti ymmärtänyt leipäpaketista etsiä näitä varoitustekstejä.. Mutta ajattelin nyt tänne asiasta kirjoittaa niin eiköhän se sana leviä.
 
Kävin katsomassa www.ruisihme.fi sivuilta, löytyisikö sieltä asiasta jotain ja olihan siellä:

Miksi Fazer Ruisihmettä ei suositella alle 5-vuotiaille lapsille, imettäville eikä raskaana oleville naisille?
Koska elintarvikkeiden vaikutusta lapsiin, imettäviin tai raskaana oleviin naisiin ei yleisen käytännön mukaan tutkita. Ruisihmeen vaikuttava ainesosa, kasvisteroli on luonnon oma tuote eikä sillä ole todettu olevan haittavaikutuksia.


Mitäköhän tässä voi syödä, kun mitään ei tutkita. Olisiko kaikkea tai ei mitään :LOL: Siis mitenkään ei ole tarkoitus lispettiä tai aloitusta mollata, vaan ihmettelen tuota Fazerin vastausta "koska elintarvikkeiden vaikutusta ei yleisen käytännön mukaan tutkita", niin kielletään sitten varmuuden vuoksi. Mitä jos kaiken varalta kiellettäisiin maito, hedelmät jne. Kun ei niitä ole tutkittu.

No, ehkä mä ylireagoin.

Poistun takavasemmalle...
 
Ruisihmeen kanssa on sama kuin Benecolin, ei tiedetä vaikuttaako kasvistanolit ja -sterolit sikiöön vai ei. Siksi siitä varoitetaan. Ei ole eettistä tutkia asiaa odottavilla äideillä. Aineita tosin saadaan luonnosta, mutta ne eivät esiinny ihan jokapäiväisessä ravinnossa eivätkä niin suurina määrinä kuin esim. Benecolissa ja Ruisihmeessä.

Esim. fazerin Russydän on myös runsaskuituinen ja vähäsuolainen. Siihen voi laittaa päälle vaikka 35% KevytBeceliä, jossa on paljon pehmeää rasvaa. Saa melkein samat hyvät vaikutukset. :)
 
Hei lispetti. Olen huomannut, että muissakin kolestrolia alentavissa tuotteissa esim. rasvoissa on tuo sama teksti. Ruisihmeestä en ole kyllä tajunnut sitä katsoa ja olen syönyt sitä ihan huoletta. Enpä kyllä Ruisihmeen syömisestä kovasti huolestu.
Ehkä sitten kolestrolin alentaminen ei ole raskaana oleville ja pikkulapsille tarpeen. Minusta tuo Fazerin teksti on ihan järkevä eli: asiaa ei ole velvollisuutta tutkia, ei tutkita, mutta ei myöskään tiedetä onko se kaikille ihmisryhmille terveellinen. Siispä sielä lukee että ei välttämättä sovellu..
 
En tajunutkaan käydä katsomassa Fazerin sivuilta. On vaan aika hämäävä sana tuo "terveysvaikutteinen", ei tule ensimmäisenä mieleen että sellaista ei sovi syödä raskaana :/ No, tuskinpa siitä nyt mitään ihmeempää haittaakaan on ollut, itsekin olen kyseistä leipää ostanut koska on sopivan pienessä paketissa.
 

Yhteistyössä