Faktaa nukkumisesta

• Viestiketjun aloittaja Mamma vaan
  • Ensimmäinen viesti
Olen hyvin samoilla linjoilla Commanderin kanssa. Kukin perhe tekee heille sopivan rytmin. Esim. jos isi tulee töistä vaikka vasta ilta kahdeksalta ja aamulla ei ole kiire mihinkään, niin miksei rytmi voisi olla esim. 22 eteenpäin yöunille ja sitten herätys 9 maissa. Näin lapsi saa pari tuntia aikaa myös isänsä kanssa, jota muuten tuskin näkisi... Onko 21 eteenpäin mahdollista katsoa ainoastaan tv:tä??? Ei, meillä onnistuu kyllä palapelien tekemiset ja satujen lukemiset siihenkin aikaan. Ja miksei onnistuisi, eihän tuollaiset puuhastelut ole mitenkän kellonaikaan sidottuja.

Mikä on normaalia, hyvä kysymys! Päiväkodeissa on tietyt ajat ja rutiinit, mutta miksi niitä pitäisi noudattaa kotona? Tiedän paljon erilaisen päivärytmin omaavia perheitä, joten en usko, että muiden tapaaminen hankaloituu. Esim. avoimessa päiväkodissa, jossa käyn säännöllisesti, on porukkaa koko päivän 9-15 välillä. Kyllä siellä ainakin tapaa ihmisiäja muita lapsia...

Ymmärrän, että säännölliset rytmit ovat tärkeät, mutta eivät ne ole jokaisella perheellä tismalleen samat kelloon katsoen. Toiset heräävät kuudelta ja toiset vasta kymmeneltä. Riippuu paljon lapsista, perheen koosta ja työajoista yms.

Meille sopiva rytmi myös hieman myöhäsempi kuin hoidossa olevilla lapsilla. Nukutaan 21.30-9.00 ja päikkärit ajoittuu 14-17 välille 2-3h. Ikää on 1v 9kk. Tämä toimii hyvin koska minulla on aikaa aamusta laittaa koululaiset kouluun rauhassa sekä myös sen takia että iskä yövuorossa niin aamusta pitempään hiljaista. Koululaiset saavat myös nukuttua n. 10h ja viikonloppuna hekin nukkuvat 12h yöunia. Sopii meille !

Säännölliset rytmit ovat tärkeitä. Ja riittävä uni ja lepo lapselle. Mutta miksi kaiken pitää olla sidottuna kelloon ja nimenomaan tähän meidän yhteiskuntamme määrittelemään 8-16 työskentelyrytmiin? Te jotka arvostelette toisten tapaa laittaa lapset myöhemmin nukkumaan ja pidätte myöhemmin heräämistä jotenkin epänormaalina, oletteko ajatelleet etteivät kaikki ihmiset tee työtänsä 8-16? On vuorotyötä, iltatyötä, 10-18 työtä ja suuri osa lapsista voi myös olla kotihoidossa, jolloin ns. luonnollista rytmiä on helpompi noudattaa. Ovatko kaikki ihmiset joiden työajat ovat erilaisia jotenkin epänormaaleja?

Ihmeellistä kapeakatseisuutta arvostella ihmisiä sillä tavalla mitä tässä ketjussa on tehty! Jokainen ihminen (lapsesta/vauvasta asti) on yksilö! Jokainen perhe tekee itsellensä parhaat ratkaisut! On erikseen ongelmaperheitä, valitettavasti, mutta eipä se päivärymien kellonajoista ole nähtävissä onko perheellä ongelmia vai ei!!!

Aina tapellaan
Miksi täällä aina saadaan kamala mekkala aikaiseksi, oli aihe mikä tahansa? Miksi äidit ovat näin agressiivisia? Itse olen aina pystynyt keskustelemaan erimieltä asioista olevan kanssa, huomioiden hänen kantansa. Täällä ollaan aina kynnet esillä ja hampaat irvessä. Miksi?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 14:00 Aina tapellaan kirjoitti:
Miksi täällä aina saadaan kamala mekkala aikaiseksi, oli aihe mikä tahansa? Miksi äidit ovat näin agressiivisia? Itse olen aina pystynyt keskustelemaan erimieltä asioista olevan kanssa, huomioiden hänen kantansa. Täällä ollaan aina kynnet esillä ja hampaat irvessä. Miksi?
No ei tää nyt mikään kauhea tappeluketju ole, aika asiallinen kuitenkin. Ap hieman provosoi tuossa olemalla niin kapea-alainen näkemyksessään. Se saa ihmiset puolustuskannalle ja miksei myöhäisemopää nukkumaanmenoa voisi hänelle puolustella. Niin että ymmärtää miksi se on vaihtoehto toisissa perheissä...

Minusta nuo näytti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 14:05 vieras kirjoitti:
\
No ei tää nyt mikään kauhea tappeluketju ole, aika asiallinen kuitenkin. Ap hieman provosoi tuossa olemalla niin kapea-alainen näkemyksessään. Se saa ihmiset puolustuskannalle ja miksei myöhäisemopää nukkumaanmenoa voisi hänelle puolustella. Niin että ymmärtää miksi se on vaihtoehto toisissa perheissä...
enemmänkin joltain annetuilta ohjeistuksilta kuin jonkun omilta näkemyksiltä? En huomannut häneltä muuta viestiä kuin tuon aloituksen, kun mainitsit tuon myöhäisen nukkumaanmenon? Kun ei tuossa aloituksessa puhuta siitä, vai mitä minulta jäi lukematta.. :ashamed:

Minä vielä jatkan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 14:29 Minusta nuo näytti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 14:05 vieras kirjoitti:
\
enemmänkin joltain annetuilta ohjeistuksilta kuin jonkun omilta näkemyksiltä? En huomannut häneltä muuta viestiä kuin tuon aloituksen, kun mainitsit tuon myöhäisen nukkumaanmenon? Kun ei tuossa aloituksessa puhuta siitä, vai mitä minulta jäi lukematta.. :ashamed:
Kun luin tuon aloituksen uudestaan, siinähän on ohjeita päiväunille, ei yöunille?

Laitan lusikkani soppaan ja hämmennän. Meidän esikolta jäi päikkärit pois noin 2 vuoden iässä, no, jos autolla ollaan liikenteessä, niin sit saattaa päikkärit nukkua ja kylläs en sitte huomaa, ku illalla nukahtaminen venyy tonne 23-24, normaalisti ilman päikkäreitä nukkuu yöunet 21.30-9.00.

Pienempi siirtyilee pikkuhiljaa yksille päikkäreille, riippuu vähä päivästä ja yöunet on samaa luokkaa, ku esikollaki.

anjuusa
Samoilla linjoilla Commanderin kanssa, eli jokainen perhe tyylillään. Jos lapsi ei ole hoidossa, on ihan sama, kuinka myöhään hän menee nukkumaan, jos hän saa aamulla puolestaan nukkua pitkään ja jos se vain vanhemmille sopii. Monet vanhemmat ovat aamu-unisia, eivätkä kaikki kaipaa iltaisin omaa vanhempien aikaa. Meillä tyttö menee nukkumaan viimeistään klo 20.30, koska meistä on ihanaa olla iltaisin kahdestaan, mutta ymmärrän myös niitä, jotka arvostavat ihanaa, rauhallista ja pitkään nukuttua aamua. Tärkeintä on, ettei lapselle jää univelkaa.

anjuusa
Samoilla linjoilla Commanderin kanssa, eli jokainen perhe tyylillään. Jos lapsi ei ole hoidossa, on ihan sama, kuinka myöhään hän menee nukkumaan, jos hän saa aamulla puolestaan nukkua pitkään ja jos se vain vanhemmille sopii. Monet vanhemmat ovat aamu-unisia, eivätkä kaikki kaipaa iltaisin omaa vanhempien aikaa. Meillä tyttö menee nukkumaan viimeistään klo 20.30, koska meistä on ihanaa olla iltaisin kahdestaan, mutta ymmärrän myös niitä, jotka arvostavat ihanaa, rauhallista ja pitkään nukuttua aamua. Tärkeintä on, ettei lapselle jää univelkaa.

Kylläpäs täällä nousi hirmuinen haloo tästä aiheesta. Myös minä olen aivan samoilla linjoilla Commanderin kanssa.

Miksi ihmeessä meidän taaperon pitäisi mennä nukkumaan jo klo 20 (kuten "muutkin")? Meidän elämänrytmiin pojan nykyinen nukkumaanmenoaika klo 22-23 sopii loistavasti. Aamulla hän saa nukkua klo 9 asti kuten minäkin. Perheen isäkin on varmasti tyytyväinen siihen ratkaisuun viikonloppuisinkin. Saapahan hänkin välillä nukkua pitkään eikä kenenkään tarvitse nousta viihdyttämään pojua kukonlaulun aikaan.

Illalla poika on sopivasti noussut pirteänä päiväuniltaan ja syönyt välipalansa kun isä tulee töistä. Toisinaan isä tulee hieman myöhemmin töistä eli vasta klo 18 jälkeen, joten olisi sääli, jos pojan ja isän yhteinen aika jäisi niin lyhyeksi. Nyt he saavat nauttia toistensa seurasta leikkien ja telmien useiden tuntien ajan ennen iltatoimia. Minusta se on hienoa! =)

Pakotetaan meidän poika näihin kankeisiin, jokapojan ja -tytön päiväuniaikoihin vasta vähän ennen kun hän on menossa päivähoitoon. Eli vasta vuoden 2008 syksyllä! Siihen asti nautimme meidän perheeseen sopivasta rytmistä! =) :wave:

Huumorin kukka
\
Ehkä täällä ovat äidit heränneet liian aikaisin... Ihan samaa ihmettelen; miksi toisten ratkaisut (jos ne ovat erilaisia kuin omat) herättävät aina ihme syytösryöpyn??? Kummallisinta on, että tapellaan asioista, joissa ei ole yhtä oikeaa ratkaisua, joka toimisi kaikille kaikissa tilanteissa takuuvarmasti.

Jossakin muuten luin jutun, että ihmisillä olisi luonnostaan taipumus tietynlaiseen nukkumarytmiin. Itse ainakin uskon siihen, sillä olen aina ollut yökukkuja ja nukkuisin mieluummin aamuisin vähän pidempään kuin nykyisin. Aikaiseen heräämiseenkin voi oppia, ja pakosti oppiikin jos pitää mennä aikaisin töihin ja päiväkotiin, mutta miksi stressata kaavamaisilla aikatauluilla, jos kotihoidossa on mahdollisuus joustaa, ja lapsi ei näytä voivan siitä pahoin?

Sinänsä ap:n "faktat" olivat ihan mielenkiintoisia, ja kannattanee kokeilla. 3-vuotiaani ei nuku enää kuin ihan satunnaisesti päiväunia, ja olen todennut, että jos ei nuku, ei nuku, väkisin ei nuku kukaan. Yritin joskus nukuttaa, mutta se olin minä, joka nukahdin, ja lapsi kökötti valveilla. Olen tyytynyt lepohetkeen, ja ajatellut, että ehkä täällä kotona ei ole niiiiiin stressaavaa, että välttämättä pitäisi uneen vaipua. En kiistä etteikö päiväuni tekisi itse kunkin keskushermostolle hyvää...

Äiti täälläkin
Kyllä, minäkin olen päiväunien puolestapuhuja. Meillä tapeltiin tuossa 2-vuotiaana KAKSI KUUKAUTTA päiväunia vastaan, mutta sinnikkäästi joka päivä laitoin lapsen unille koska selvästi tunsin hänen ne unet vielä tarvitsevan, ja nyt kun lapsi 2.5v niin päiväunet nukutaan ilman tappeluja. Yöunia lapsi nukkuu 10-11 tuntia ja päiväunia 1-2.

MUTTA: meillä rytmi on se että nukkumaan mennään "vasta" 22, herätään siinä 8-9 aikaan, ja päikkärit nukutaan aika tarkkaan 13-15:00. Ja tällä rytmillä on eletty hyvin tyytyväisinä, ja näin meinataan jatkossakin elää.

Yhtälailla kun joku ihmettelee sitä eikö pienen lapsen pitäisi olla jo unten mailla iltakahdeksalta, minä ihmettelen sitä että eikö pienen ihmisen pidä olla untenmailla vielä aamukuudelta. (jos siis lapsi on kotihoidossa, päiväkodissa käyvät lapset tietysti laitetaan aikasin nukkumaan ja herätetään kun on pakko...) Yhtä tehokasta uniaikaa on ilta10 kuin aamu6:kin.

Ja tosiaan ennemmin minä "säälin" niitä lapsia jotka herätetään aamuisin, oli se sitten tarhaan, kerhoon tms, meillä lapsi kuitenkin saa nnukkua niin pitkään aamuisin kun itse haluaa, ja herätä vasta sitten kun unimäärä on täynnä ja hän tuntee itsensä virkeäksi.

Ja nyt työssäkäyvien äitien on turha älähtää, toki ymmärrän että töissäkäyvien on lapsi hoitoon vietävä, mutta itse olen siitä onnekkaassa asemassa että saan pitää lapset kotona, ja näinollen antaa heidän elää hieman myöhäisemmässä rytmissä, joka meille on juuri se paras rytmi!!!!

Terv: kahden onnellisen ja fiksun lapsen äiti :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 16:16 Teilläpä onkin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 16:06 Kauris 71 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 13:58 Mamma vaan kirjoitti:
HUOM: Yhdet päiväunet lapsi on kypsä nukkumaan vasta, kun jaksaa olla valveilla yhtäjaksoisesti 5-5,5h, pirteänä! Uniaika tulee sijoittaa klo 11-14 välille. Ei myöhempään, se vaikuttaa yöuniin heikentävästi.
Eikö päiväunien uniaika riipu siitä mihin aikaan aamulla herätään ja mihin aikaan mennään yöunille? Meidän poika herää aamuisin vasta klo 9, joten uniaika klo 11-14 olisi mielestäni hieman liian pian... :whistle: Yöunille poika käy klo 22-23 ja pojalla ikää siis 1 v. 7 kk. =)
lapsella varsin eriskummallinen päivärytmi... Ei klo 22-23 ole pikkulapsen nukkumaanmenoaika, kyllä unessa pitäisi olla jo klo 21 mennessä :whistle:
Oikein ajoitettu päiväuniaika on juuri tuo klo 11-14, minunkin mielestäni. Eli kun lapsi pärjää yksillä päikkäreillä niin unet ajoittuvat tuohon välimaastoon, riippuen siitä koska herätään aamulla. Ja herätys päikyiltä viimeistään klo 14, joskus menee kyllä klo 15 asti, siten saa lapsen vielä ajoissa yöunille, eli klo 21. Katsooko teillä pikkuinen myös aikuisten teeveeohjelmat tuona ajankohtana? Mitä teillä tehdään noin myöhään??? Ehdittekö lainkaan tapaamaan muita ihmisiä kun rytmi aivan poikkeava???
No, meillä 2v herää 9.30-10.00, nukkuu päikkärit 15.30-18.00 ja käy yöunille n.22.00. Rytmi tällainen siitä yksinkertaisesta syystä, että tilan työtkin täytyy saada tehdyksi. Toisinsanoen herään itse 4.00 lypsylle, jotta ehdin sisälle ennenkuin lapsi herää. Iltalypsyn hoidan sitten päikkäreiden aikaan. Että näin meillä :wave:

Minäkin olen huomannut, että jo lapset ovat selvästi aamuvirkkuja tai iltavirkkuja. On perheitä, joissa lapset heräävät aina kukonlaulun aikaan. Meillä taas lapset nukkuvat aamulla pitkään. Vaikka ovat olleet välillä päiväkodissakin, ei tilanne ole mihinkään muuttunut. Sain heidät päiväkotiinkin aina herätellä ties kuinka kauan, vaikka rytmi oli koko ajan sama. Meillä yksi lapsista nukkui taaperona jossain vaiheessa 20.00-10.00. Oli kyllä ihan mahdoton sillä rytmillä enää laittaa päiväunille. Varmaan ideaaleja tuollaiset tuntiaikataulut, mutta tuntuvat aika elävälle elämälle vierailta. En minkäkään voisi ajatella laittavani lasta päiväunille klo 11, jos hän herää aamuisin klo 8-9. Vasta klo 13-14 nukahtaa helposti, sitä ennen saan välillä tunninkin lykkäillä vaunuja. Eikä minun mielestäni ole oikein herätellä lasta aamulla ellei ole pakko.

moek
Jos pieni lapsi on kotona, eikä hoidossa niin sillä ei OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ, monelta lapsi menee nukkumaan illalla. Miettikääs nyt ihan järjellä....Millä perustein on oikein,että lapsi menee 21 nukkumaan, kuin että 23??? Siis eihän pieni lapsi tiedä kellosta mitään. Tärkeintä on, että rytmi on tietynlainen. Eli tietyn hereillä olon jälkeen päikkäreille ja sitten taas tietyn hereillä olon jälkeen yöunille. Siis eihän siinä ole mitään ihmettelemistä. Sitten on ihan eri juttu, kun lapsi menee hoitoon ja kouluun. Että ottakaas nyt järki käteen ja miettikää!!!
Meillä mennää 21 nukkumaan ihan vaan sen takia, että rytmimme on ajautunut siihen ja toisaalta, saan vähän omaa aikaa illalla vielä. Mutta joskus poika voi vetää niin pitkät päikkärit, että yöunet siirtyvätkin hetkellisestä 22 aikaan. Miksi ihmeessä yrittäisin viedä silloin aikaisemmin, kun tunti menisi nukuttaessa kuitenkin.

Yhteistyössä