Facebookin rasistiryhmä poistettiin.

Mä en kyllä hauku ketään, mutta olen kyllä todellakin sitä mieltä että Suomen maahanmuuttopolitiikkaa pitäis kiristää ja paljon.
Mä olen enemmänkin realisti. En kannata mitään White Power-juttuja, mutta en myöskään halua enää lisää maahanmuuttajia tänne.
Naapurikaupungin raiskaustilastot kääntyi kummasti nousuun tiettyjen rotuen tultua sinne. Eikä muuten ole ainut kaupunki missä niin on käynyt...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Mä en kyllä hauku ketään, mutta olen kyllä todellakin sitä mieltä että Suomen maahanmuuttopolitiikkaa pitäis kiristää ja paljon.
No sehän ei ollut tuon poistetun ryhmän keskeinen ajatus...

Ei muuten ollutkaan nyt kun sitä kunnolla ajattelin. Eli en ookaan hengessä mukana.

Ryhmässä taisi olla lopulta yli 20 000 jäsentä omilla nimillään mukana.

Monillehan se oli vaan vitsi, ei ne 20 000 ihmistä noita sun lainaamia ajatuksia kannattanu, vaan sitä alkuperästä tekstiä, missä oltiin huolissaan ystävistä jotka kaipaa kotiin.. Mutta kun se alkoi saamaan julkisuutta niin ääriaineisto löysi sinne ja lopputulos on toi.

Tunnen siis pari ryhmään kuulunutta.

Miksi muuten on ihan sallittua sanoa er esim. suomalaiset miehet on juoppoja sikoja, kun taas esim. somalimiehistä ei saa sanoa puolta sanaa?
Monenkin mielestä se on ihan ok haukkua suomalaisia, mutta sit esitetään niin suvaitsevaista kun kyseessä on vaikka somali tai kiinalainen.

Miksi muuten on ihan sallittua sanoa er esim. suomalaiset miehet on juoppoja sikoja, kun taas esim. somalimiehistä ei saa sanoa puolta sanaa?
Monenkin mielestä se on ihan ok haukkua suomalaisia, mutta sit esitetään niin suvaitsevaista kun kyseessä on vaikka somali tai kiinalainen.

Mut mitä järkeä yleistää ollenkaan, koska yleistykset ei ikinä toimi.

Ryhmän tarkoitus oli kiinnittää huomiota siihen asiaan, että somali on todettu monessa maassa turvalliseksi palata, niin miksei heitä palauteta sinne? Itse olin ryhmässä, enkä ole rasisti. Lisäänpä viel, että olen koulutettu, työssäkäyvä, ettei tartte takertua siihen, että ryhmässä oli 'typeriä' ihmisiä.. Yleistyksiä on ollut kummaltakin taholta, rauhoittukaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Mut mitä järkeä yleistää ollenkaan, koska yleistykset ei ikinä toimi.

Eihän ne toimikaan ja itsekin kyllä tiedän että kaikki pakolaiset ei oo sossupummeja, kaikki somalit ei raiskaa jne jne. , mutta jos tietyistä ryhmistä on enemmän huonoja kuin hyviä kokemuksia niin valitettavasti mä ainakin helposti leimaan kaikki sit samaan porukkaan. Vasta jos tutustun johonkin ihmiseen niin se leima ehkä häviää. toistaiseksi kukaan tietyistä ihmisryhmistä ei ole saanut mun mielipidettä muuttumaan, mut se on osoitus vaan siitä et olen sattunut törmäämän vain niihin sossupummeihin ja sovinisteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Ryhmän tarkoitus oli kiinnittää huomiota siihen asiaan, että somali on todettu monessa maassa turvalliseksi palata, niin miksei heitä palauteta sinne? Itse olin ryhmässä, enkä ole rasisti. Lisäänpä viel, että olen koulutettu, työssäkäyvä, ettei tartte takertua siihen, että ryhmässä oli 'typeriä' ihmisiä.. Yleistyksiä on ollut kummaltakin taholta, rauhoittukaa.

Tuopa se just on, että miksi noita pakolaisia ei palauteta kun olot kerta sen jo sallisivat? Ettei vaan suomessa olis liian helppo elää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:

Monillehan se oli vaan vitsi, ei ne 20 000 ihmistä noita sun lainaamia ajatuksia kannattanu, vaan sitä alkuperästä tekstiä, missä oltiin huolissaan ystävistä jotka kaipaa kotiin.. Mutta kun se alkoi saamaan julkisuutta niin ääriaineisto löysi sinne ja lopputulos on toi.

Juurikin näin, mullakin aika monta kaveria meni sinne vaan siksi että oli jotenkin niin huvittava läppä mutta sitten kun niitä seinäkirjoituksia alkoi lukemaan niin huomas että minkä henkisiä ihmisiä se on vetänyt puoleensa. Ei ne minun kaverit jotka sinne liittyivät mitenkään pahoja ihmisiä ole, yksikin uskovainen erittäin lapsirakas ja ihana ihminen, mutta omaa vaan erikoisen huumorintajun.

Eka lainaukseni oli ryhmän perustajan tekstiä :whistle:

Facebookin lakulogo suututti Fazerin

Tämä joidenkin mielestä rasistinen lakuhahmo synnytti vuosia kestäneen kinastelun.
Kuva: Marja Airio/Lehtikuva

13.2.2009 13:41 Facebookiin on perustettu ulkomaalaisvastainen ryhmä, joka on käyttänyt Fazerin viime vuonna käytöstä poistuneen lakuhahmon kuvaa sivun logona.

Yle kertoi yli 15 000 jäsenen ryhmästä tv-uutisissaan torstaina, ja Fazer sanoutuu touhusta tiukasti irti.

* Suosittele
* 2 suositusta

* Tulosta
* Pdf-versio

* Kuuntele

* Kommentoi
* Lähetä kaverille

- Fazerilla ei ole tämän ryhmän kanssa mitään tekemistä, ja lakuhahmoa käytetään tässä yhteydessä ilman yhtiön lupaa. Emme hyväksy logon väärinkäyttöä, Fazer Makeisten toimitusjohtaja Jesper Åberg toteaa.

Makeisyhtiö ryhtyy toimenpiteisiin tavaramerkin oikeuksien luvattoman käytön estämiseksi, ja Åbergin mukaan yhtiö on ollut yhteydessä Facebookiin. Åberg kertoo It-viikolle, että käytännössä Facebook on siis tällä hetkellä vain ilmoittanut ottaneensa vastaan valituksen.

Stylisti Teuvo Loman valitteli Facebookin hidasta reagointia viime syksynä, kun hän yritti lopettaa "Hakataan Teuvo heteroks" -ryhmän. Fazerin Åberg ei osaa sanoa, miten nopeasti Facebook mahdollisesti reagoi lakulogoon.

- Minulla ei ole kokemuksia vastaavasta, joten tämä on meille vähän uutta. Toivomme vain, että Facebook kunnioittaisi pyyntöämme.

Lakuhahmo poistui
kääröstä

Fazerin lakritsin nykyinen design julkistettiin helmikuussa 2008. Yhtiön aiemmin käyttämä ja joidenkin mielestä tummaihoisia loukkaava hahmo sai väistyä sen jälkeen, kun siitä oli noussut pitkäkestoinen kohu.

Jesper Åberg ei osannut heti arvioida, miten pitkälle Fazer on valmis viemään Facebookin logokiistan.

Päivitys: Fazerin lakuhahmon kuva on poistettu sivulta. Se on korvattu somalinaisen kuvalla.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake
Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssi

Tuomas Linnak

Eka lainaukseni oli ryhmän perustajan tekstiä :whistle:

Sen omalla seinällä..

Alkuperäinen kirjoittaja pieru:
kukan ei nykyöön edes uskalla käyttää sanaa NEEKERI!

Kyllä minun lapsuudessani tuo oli ihan ns normi-sana...

Haloo. Ajat muuttuvat. Kieli muuttuu. Et sinä muutenkaan puhu siten kuin 70-luvulla puhuttiin, miksi tuon sanan suhteen pitäisi. Ei nykyään sanota esim. ryssä tai neukkukaan, ellei haluta loukata.

Yhteistyössä