exmiehen oudot vaatimukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelevä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelevä äiti

Vieras
Olemme exäni kanssa eronneet jo jonkin aikaa sitten. Kaikki meni niin kauan hyvin, kunnes löysin uuden ja muutimme yhteen. Meille on piakkoin tulossa perheenlisäystäkin. Olemme onnellisia.

Exäni kanssa meillä on alle kouluikäinen lapsi, jota exä tapaa joka toinen viikonloppu. Nykyinen mieheni tulee loistavasti toimeen lapseni kanssa ja se tuntuu todella kismittävän exää. Kaikenlaista kiusaa on alkanut ilmaantua.

Viimeisin uutinen oli se, että minun pitäisi mennä tekemään lv:lle uusi sopimus, jossa erikseen mainittaisiin, että jos en voi hoitaa lasta (esim. reissu), pitäisi isän tai isoäidin hoitaa lasta eikä uusi mieheni. Onko tällaiset sopimukset teille tuttuja ja miten suhtautusitte vaatimuksiin. Minusta aika outoa. Isä siis vaatii tällaista.

Ei mitaan kokemusta mutta ei tuo mainitsemasi esimerkki kohtuuttomalta kuulosta, vaan jopa ihan jarkevalta. Exasi ei tunne nykyistasi eika ehka nain ollen luota hanta lapsensa kanssa pidemmaksi aikaa, jos olet esim reissussa. Mieti asia toisinpain, olisiko sinusta ok jos exasi jattaisi lapsenne uuden naisensa hoitoon eika itse olisi paikalla?

Mies on selkeästi mustasukkainen, ettei lapsi vaan ala pitää/kutsua uutta miestäsi isäkseen. En tiedä voiko tuollaisia sopimuksia tehdä, minä en ainakaan tekisi.

Tietenkin isä haluaa hoitaa lastaan jos lähdet esim reissuun pidemmäksi aikaa tmv. Hän on kuitenkin lapsen biologinen isä, joten sinänsä en tuollaista "vaatimusta" hämmästy...

Tietenkin isä haluaa lapsen siinä tapauksessa luokseen, sehän on sinun ja exäsi lapsi eikä sinun ja nykyisen miehesi. :)

[QUOTE="vieras";22217597]Ei mitaan kokemusta mutta ei tuo mainitsemasi esimerkki kohtuuttomalta kuulosta, vaan jopa ihan jarkevalta. Exasi ei tunne nykyistasi eika ehka nain ollen luota hanta lapsensa kanssa pidemmaksi aikaa, jos olet esim reissussa. Mieti asia toisinpain, olisiko sinusta ok jos exasi jattaisi lapsenne uuden naisensa hoitoon eika itse olisi paikalla?[/QUOTE]

Pakkohan minun on luottaa isän arvostelukykyyn lapsen hoidon suhteen? Entäpä viiden-kuuden vuoden päästä. Meillä saattaa olla jo useampi lapsi, jos olen työreissussa, esikoinen pitää mennä aina muualle hoitoon siksi aikaa?

Isä on myös vaatinut, että nykyinen mies ei hae lasta pk:sta...

Miten ihmeessä tässä voi elää normaalia elämää ollenkaan?

Nykyinen mies viettää aikaa lapseni kanssa paljon, vie harrastuksiin, hoitaa häntä siinä missä minäkin.

Isä voi vaatia ihan mitä vain, niihinpä ei tarvitse suostua eikä isä voi asettaa tuollaisia ehtoja. Isä tapaa lastaan silloin, kun on hänen vuoro tavata ja muu elämä hänelle ei kuulu. Isälle ei kuulu sinun ja uuden puolisosi elämä millään tavalla eikä isä saa siihen puuttua.

Isä hoitaa lapsen silloin, kun lapsi on siellä eikä sinulla pitäisi olla siihen mitään sanottavaa eikä puuttumista ellei siinä laiminlyöntiä tapahdu.

Voi ymmärtää, että mies haluaisi lapsen luokseen silloin kun äiti on jossakin, mutta ei tuollainen järjestely nyt ole oikein käytännöllinen. Paljon parempi olisi, että sopisitte vain, että joskus jos tulee jotain ja isälle passaa, niin lapsi voi tehdä "ylimääräisen" reissun isälleen. Mitään syytä ei ole syrjäyttää isäpuolta jonkun mummon takia ja tosiaan tulevaisuudessa kun on niitä yhteisiäkin lapsia, niin onhan se nyt kumma että yhden lapsen pitäisi erota aina sisaruksistaan jos äiti menee jonnekin. Helkkarin vaikea ja mielestäni syrjivää tuota lasta kohtaan.

Tuo päiväkodista hakeminen on kyllä viimeinen niitti, toivottavasti menee tuosta selittämään niin osaavat nauraa sen ukon pihalle.

Piti kysymän, että onko sinulla exäsi kanssa lapsesta tapaamissopimus? Sellainen kannattee tehdä ihan kirjallisena. Sen mukaan toimitaan sitten.

On tapaamissopimus (joka toinen viikonloppu), mutta ex haluaa nyt uudistaa sen. Erosta on jo vuosia aikaa. Ongelmat syntyivät vasta, kun tapasin uuden ja kärjistyivät, kun tulin raskaaksi.

Missään vaiheessa en ole syrjinyt biologista isää, päinvastoin. Minusta lapselle on tärkee, etää side isään ja hänenpuolensa sukulaisiin säilyy.

Tilanne on vaan niin, että nykyinen mieheni rakastaa lastani, hoitaa häntä ja hänen vanhempansa ovat ottaneet lapsen vastaan kuin biologisen lapsenlapsen.

Kaikki on siis enemmän kuin hyvin, ainoastaan isä ja exanoppi vaikeuttavat tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä äiti;22217676:
On tapaamissopimus (joka toinen viikonloppu), mutta ex haluaa nyt uudistaa sen. Erosta on jo vuosia aikaa. Ongelmat syntyivät vasta, kun tapasin uuden ja kärjistyivät, kun tulin raskaaksi.

Missään vaiheessa en ole syrjinyt biologista isää, päinvastoin. Minusta lapselle on tärkee, etää side isään ja hänenpuolensa sukulaisiin säilyy.

Tilanne on vaan niin, että nykyinen mieheni rakastaa lastani, hoitaa häntä ja hänen vanhempansa ovat ottaneet lapsen vastaan kuin biologisen lapsenlapsen.

Kaikki on siis enemmän kuin hyvin, ainoastaan isä ja exanoppi vaikeuttavat tilannetta.

Niin. Siis vaikeuttavat jos annat niiden vaikeuttaa. Tuollaisille älyttömille vaatimuksille ei kannata korviaan lotkauttaa. Heillä ei ole mitään sanomista perheesi sisäisiin asioihin. Uusi miehesi voi aivan hyvin olla lasten kanssa, samoin kuin kuka tahansa, jonka SINÄ kelpuutat hoitajaksi.

mun mielestä siinä ei oo mitään ihmeellistä jos ei halua vieraan ihmisen hoitavan omaa lasta. Jos mulla olisi vastaava tilanne, en tahtoisi kenenkään mulle vieraan naisen hoitavan mun lasta yksinään. Ihan sama asia kun se etten halua esim. meidän naapurin hoitavan meiän lapsia. Tiiän ne mutten tunne. Tietenkin sitten jos ne ois pitkään yhdessä ja mäkin oppisin sen tuntemaan niin sitten saisi.

[QUOTE="eve";22217700]Melko nopeeta tahtia olet sitten edennyt...[/QUOTE]

:D Taas näitä joiden mielestä eron jälkeen pitää surra 5 vuotta ja seuraavan kanssa olla yhdessä 10 ennenkuin saa lapsia tehdä. 4 vuotta on kyllä aika pitkä aika ihmisen elämässä, siinä ehtii sattua ja tapahtua.

:D Taas näitä joiden mielestä eron jälkeen pitää surra 5 vuotta ja seuraavan kanssa olla yhdessä 10 ennenkuin saa lapsia tehdä. 4 vuotta on kyllä aika pitkä aika ihmisen elämässä, siinä ehtii sattua ja tapahtua.

Näinpä.

Älä anna isän vaikuttaa. Tapaamissopimusta voi uudistaa toki ja lisätä tapaamisiakin, mutta isä ei voi vaatia mitään tuollaisia typeryyksiä. Teidän elämä ei kuulu isälle tai isän suvulle millään tavalla ellette laiminlyö lasta.

[QUOTE="sondersson";22217710]mun mielestä siinä ei oo mitään ihmeellistä jos ei halua vieraan ihmisen hoitavan omaa lasta. Jos mulla olisi vastaava tilanne, en tahtoisi kenenkään mulle vieraan naisen hoitavan mun lasta yksinään. Ihan sama asia kun se etten halua esim. meidän naapurin hoitavan meiän lapsia. Tiiän ne mutten tunne. Tietenkin sitten jos ne ois pitkään yhdessä ja mäkin oppisin sen tuntemaan niin sitten saisi.[/QUOTE]

Nyt ei siis ole kysymys vieraasta ihmisestä, naapurista tms. vaan lapsen kanssa samassa kodissa asuvasta aikuisesta, joka on on samalla pian syntyvän sisaruksen isä.

[QUOTE="sondersson";22217710]mun mielestä siinä ei oo mitään ihmeellistä jos ei halua vieraan ihmisen hoitavan omaa lasta. Jos mulla olisi vastaava tilanne, en tahtoisi kenenkään mulle vieraan naisen hoitavan mun lasta yksinään. Ihan sama asia kun se etten halua esim. meidän naapurin hoitavan meiän lapsia. Tiiän ne mutten tunne. Tietenkin sitten jos ne ois pitkään yhdessä ja mäkin oppisin sen tuntemaan niin sitten saisi.[/QUOTE]

Mitään sanavaltaa sinulla ei kuitenkaan ole jos entinen kumppanisi perustaa perheen. Heidän uusperheessään lapset hoidetaan yhdessä ja riittää, että jompi kumpi perheen aikuisista huolehtii lapsista. Ex-puolisosi uuden kumppanin ei tarvitse edes ikinä nähdä sinua, ellei tahdo. Silti hän voi aivan hyvin huolehtia niistä lapsista, jotka heidän perheessään asuvat tai ovat vaikkapa viikonloppua viettämässä tapaamisoikeuden puitteissa.

Keep on dreaming.

Tässä tuskin kyse mistään täysin vieraasta ihmisestä, jos vauvakin tulossa jne.

Sinullapa ei ole sananvaltaa, jos exäs päättää alottaa uuden suhteen ja lastanne tapaa. Sinä et voi kieltää exääsi elämästä etkä voi kieltää exääs tuomasta lapsesi elämään uusia ihmisiä.

Keep on dreaming.

Sinullapa ei ole sananvaltaa, jos exäs päättää alottaa uuden suhteen ja lastanne tapaa. Sinä et voi kieltää exääsi elämästä etkä voi kieltää exääs tuomasta lapsesi elämään uusia ihmisiä.

Näin minäkin asian näkisin. Toivotan kaikille hyvät yöt. Turhaan kai tässä vauva vatsassa stressaan ja murehdin. Kyllä kaikki varmasi selviää.

Keep on dreaming.

mitä ihmeen elämisen kieltämistä se on? Ja miksi tuollasia ei vois sopia yhdessä, niinkun jos mies lähtis johonkin niin miksi ihmeessä se ei niille kävis että mun lapset on sillon mulla? En mä meinaa että pitäis jotain oikeudenmääräyksiä olla.

Ja on se sille aapeen eksälle vieras ihminen, mun ymmärtääkseni.

AP:n exän ei tarvitse tuntea millään tavalla ap:n uutta avopuolisoa. Mitä ihmettä se exälle kuuluu millään tavalla? Voisi ex olla onnellinen, että lapsellaan on useampi ihminen ympärillä, joka lapsesta välittää. Niin kauan aikaa kuin ei lasta kohtaan mitään laiminlyöntejä tule, kenelläkään tuskin on mitään syytä olla lapsesta huolissaan.

En usko, että tässä exän suhteen on kyse siitä, että olisi huolissaan lapsesta, vaan siitä, että haluaa kontrolloida äidin elämää, kun äiti on jatkanut eteenpäin ja ex on sitten mustasukkainen.

Sopimuspohjaisiahan nuo asiat ovat. Ei siihen tarvita välttämättä oikeuden vahvistamaa sopimusta, jos pystyy sovussa sopimaan asioista.

Yhteistyössä