Exän kanssa jouluaaton vietto...

• Viestiketjun aloittaja "minttu"
  • Ensimmäinen viesti
"minttu"
Uusi suhteeni alkoi kesällä ja ihanasti menee.Nyt vaan ärsyttää kun tämä menee exän kanssa hein entiseen kotiin viettää aattoa,toki lasten takia mutta silti :( enhän minäkään vietä aattoa eksäni kanssa...Miksi näin??!!Tapaninpäivänä saa kuitenkin lapset itselleen.

Saraldo
Musta tuo on kaunis ajatus lasten kannalta. Ja hienoa, jos ovat onnistuneet säilyttämään asialliset välit erosta huolimatta, se on kaikkien etu. Sua ehkä mietityttää, että mitä jos niillä onkin jotain meneillään, mutta älä epäile ennen kuin on aihetta. Mies voi ihan oikeasti mennä sinne nimenomaan lasten vuoksi, ei exänsä. Teillä on vielä ihan tuore suhde, älä nyt pilaa sitä kiukuttelemalla ja epäilemällä. Sulla on nyt mahdollisuus tehdä mieheen vaikutus ja sanoa, että "hienoa, että lapset saavat viettää aaton teidän molempien kanssa, me kyllä ehditään näkemään tässä pyhien aikana".

• Tykkää
Reactions: moekoe ja sinisulka
jhh
Mun isän fiksuin teko oli viettää osa jouluaatosta mun kotona. Hän tuli lahjojen jakoon ja viipyi muutaman tunnin. Hienot muistot jäi muuten melko vieraasta isästä. Tapa loppui, kun olin 9 ja äiti meni uusiin naimisiin.

• Tykkää
Reactions: sinisulka
"vieras"
Mä en ymmärrä että miksi eronneiden pitäs viettää joulua yhdessä. Parempi niiden lasten on tottua siihen että isä ja äiti ovat nyt eronneet, jos oikeasti todella ovat..
Miksi on parempi tottua olemaan ilman omaa isää/äitiä jouluna, jos on mahdollista olla molempien kanssa? En kyllä ymmärrä tuollaista ajattelutapaa. Osa vanhemmista toivon mukaan osaa erotakin sen verran sivistyneesti, että lapset saavat viettää molempien kanssa aikaa esim. syntymäpäivinä, jouluna jne.

Ja ei, itse en ole eronnut, enkä tule eroamaankaan. Mutta jos eroaisimme, niin tekisimme ihan kaikkemme että lapsemme saisivat viettää edelleenkin jouluaatot ja syntymäpäivätä meidän molempien kanssa.

• Tykkää
just näin
Mä en ymmärrä että miksi eronneiden pitäs viettää joulua yhdessä. Parempi niiden lasten on tottua siihen että isä ja äiti ovat nyt eronneet, jos oikeasti todella ovat..
Nimenomaan juuri näin. Tottakai on plussaa, jos vanhempien välit ovat hyvät, mutta tuollainen tiivis yhdessä hengailu antaa lapsille kenties kuvan, että ehkäpä äiti ja isi vielä palaavatkin yhteen.

Ja ihan miten vaan, mä en sulattas, jos mun mies viettäis joulun tai muun juhlan (tai muuten liian tiiviisti aikaa) exänsä luona. Miehen lapset olis sydämellisesti tervetulleita meille, mutta vanhan vaimon hoiviin miestä en päästäis. Jos ollaan erottu, ollaan erottu, selkeet sävelet. Väleissä voidaan olla, mutta liian tiivistä aikaa ei yhdessä tarvitse viettää, edes lasten vuoksi. parempi tehdä lapsille pelisäännöt selviksi, kuten sanoitkin.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Kai voi ajatella niin, että viettää aikaa ystävien kanssa?
Vanhemmat ovat eronneet mutta ovat ystäviä keksenään. Tämäkin ON mahdollista.

Kyllähän lapset viettävät aikaa muidenkin aikuisten kanssa ketkä ovat ystäviä keskenään...

"ama"
Mun mielestä taas on ok, että viettää joulua exän ja lasten kanssa. Olettaen siis, että mies tulee yöksi kotiin ja paikalla on esim. mummoja ja ukkeja.

Se on outoa, jos mies menee entisen perheen kanssa leikkimään kotia eli on siellä useamman yön, paistaa kinkut jne. Sillon voi tosiaan lapsillekin olla hieman epäselvä kuvio.

[QUOTE="vieras";27676038]Miksi on parempi tottua olemaan ilman omaa isää/äitiä jouluna, jos on mahdollista olla molempien kanssa? En kyllä ymmärrä tuollaista ajattelutapaa. Osa vanhemmista toivon mukaan osaa erotakin sen verran sivistyneesti, että lapset saavat viettää molempien kanssa aikaa esim. syntymäpäivinä, jouluna jne.

Ja ei, itse en ole eronnut, enkä tule eroamaankaan. Mutta jos eroaisimme, niin tekisimme ihan kaikkemme että lapsemme saisivat viettää edelleenkin jouluaatot ja syntymäpäivätä meidän molempien kanssa.[/QUOTE]

Siis mikä siinä joulussa just sitten on sellasta että pitäs viettää "perheenä" aikaa? Miksei vaikka joku tavallinen viikonloppu? Ihan vieras ajatus itelleni. Kun mun vanhemmat erosivat, niin ero oli sillä selvä. Ei enää leikitty mitään ydinperhettä. Vietin joulua kummankin kotona vuorojouluin.

Kai voi ajatella niin, että viettää aikaa ystävien kanssa?
Vanhemmat ovat eronneet mutta ovat ystäviä keksenään. Tämäkin ON mahdollista.

Kyllähän lapset viettävät aikaa muidenkin aikuisten kanssa ketkä ovat ystäviä keskenään...
Joo no munkin äiti ja isä viettävät edelleen joskus aikaa yhdessä. Ovat esim. olleet meillä yhtä aikaa jne. Mutta musta se vaan outoa mennä exän kotiin joulunviettoon varsinkin jos on jo uusi kumppani jne.

"vieras"
Siis mikä siinä joulussa just sitten on sellasta että pitäs viettää "perheenä" aikaa? Miksei vaikka joku tavallinen viikonloppu? Ihan vieras ajatus itelleni. Kun mun vanhemmat erosivat, niin ero oli sillä selvä. Ei enää leikitty mitään ydinperhettä. Vietin joulua kummankin kotona vuorojouluin.
Siksi, koska joulu nimenomaan on PERHEJUHLA.

Ja ymmärrän, että sulla on eri käsitys kun olet itse erolapsi, mulla taas on ollut aina ydinperhe enkä voi samaistua. Mutta jotenkin tuntuis, että erolapsille varsinkin pitäis järjestää edes ne perhejuhlat siten, että molemmat vanhemmat ovat paikalla, kun joka viikonloppu eivät ole, kuten meillä muilla.

• Tykkää
öjb
On teillä taas pienet maailmat.Minkä ihmeen takia ei voisi viettää joulua yhdessä? Minkä IHMEEN takia olisi lapsille parempi jos äiti ja isöä eivät erostaan huolimatta voisi olla ystäviä ja viettää juhlapäiviä niin, että koko perhe voi olla yhdessä? Jos niikseen sattuu, niin miksi sitä joulua ei voisi viettää yhdessä vaikka äiti, äidin uusi kumppani, isä ja isän uusi kumppani? Koska se ei teistä "ole oikein"?

Ap:lle, te olette olleet yhdessä nyt mitä, neljä kuukautta? Ja ajattelit, että nyt olisi hyvä sauma alkaa sanella kumppanille sääntöjä siitä mitä ja miten hän voi lastensa kanssa olla ja tehdä?

Ei kestäne teidän suhde kauaa... Varsinkin, jos tilanne on se että miehellä lapsia ja sulla ei. En usko että mies haluaa sinusta itselleen kolmatta/neljättä tms. lasta lisää. Nyt olis se hetki, että näytät, kuinka OIKEASTI ymmärrät sen että ne lapset on sille miehelle tärkeimmät.

• Tykkää
"ama"
[QUOTE="vieras";27676072]Mutta jotenkin tuntuis, että erolapsille varsinkin pitäis järjestää edes ne perhejuhlat siten, että molemmat vanhemmat ovat paikalla, kun joka viikonloppu eivät ole, kuten meillä muilla.[/QUOTE]

Molemmat vanhemmat voi olla kyllä paikalla, mutta selkeintä lastenkin kannalta varmasti olisi, että toinen vanhempi on sitten siellä vieraana. Eli jos joulua vietetään äidin luona, niin isä tulee käymään ja on esim. jouluruokailun ja lahjojen jaon. Sitten lähtee yöksi kotiinsa nukkumaan.

"emma"
entäs sitten jos miehellä on lapsia sekä ekäslleen,että nykyiselle vaimolleen.Silloinkinko joulu vietetään eksällä?Vai muuttuuko tilanne kun uusioperheeseen syntyy vauva?Sisapuolet tuolloin varmaan vihaavat uutta tulokasta.

"vieras"
[QUOTE="ama";27676087]Molemmat vanhemmat voi olla kyllä paikalla, mutta selkeintä lastenkin kannalta varmasti olisi, että toinen vanhempi on sitten siellä vieraana. Eli jos joulua vietetään äidin luona, niin isä tulee käymään ja on esim. jouluruokailun ja lahjojen jaon. Sitten lähtee yöksi kotiinsa nukkumaan.[/QUOTE]

Niin tietenkin, en minä nyt sitä tarkoita että samaan sänkyyn pitää mennä nukkumaan sen eron jälkeen :D Mutta jos esim. asutaan samalla paikkakunnalla ja on erottu hyvissä väleissä, niin en ymmärrä miksi lapsilta pitäis evätä molempien vanhempien läsnäolo jouluna. Jos se vanhempienkaan mielestä ei ole mikään ongelma.

no mustaki toi on outo tapa siinä vaiheessa jos on jo uus puoliso kuvioissa. Lapsille voi muodostua käsitys et vanhemmat saattas palata takas yhteen ja näinollen hankaloittaa uuden puolison mukaantuloa.

Joo lapset osaa olla kieroja vaikka ei sitä kukaa uskois:D

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Mun eksä tulee meille jouluna, eikä mieheni pidä sitä mitenkään kummallisena. On mun ja nyk. mieheni lapsen kummisetä :) Hankittiin eksän kanssa aikoinaan yhteinen koira, koira on nyt jo vaari-iässä, mutta jo koirankin takia ollaan hyvissä väleissä. Eikö se ole vain hyvä, että mies ajattelee lapsia? Tiedät, että mahdolliset yhteiset lapsennekin tulevaisuudessa saavat hyvää kohtelua.

"Kikka"
Todella, todella hienoa! En tiedä teistä, mutta itselle tuli pienenä lapsenakin AINA juhlapäivinä huono omatunto kun vietin sen aina toisen vanhemman luona. Isän luona mietin äidin tunteita ja toisinpäin. Ja pienen lapsen ei todellakaan tarvitse tuollaisia tunteita ja ajatuksia miettiä juhlapäivinä! Meinaan mun vanhemmat on eronneet jo kun olin vauva ja heidän välit on kireet kuin viulunkielet. Tulehtuneet jopa, sanoisin. Olleet nämä kaikki vuodet. Kiva siinä sitten ola välissä. Joten olen niin onnellinen noiden sun exän lasten puolesta, kun vanhemmat pystyy ja HALUAA viettää tärkeetä päivää saman katon alla. Vaikka onkin jo eronnut. Minä itse en näe tossa mitään, itse olisin mieheni valinnut tietäen että kauppaa kuuluu miehelle tärkeät henkilöt. Älä missään nimessä mene nurisemaan joulujärjestelyistä mitään, jos kehtaatkin niin heivatkoon äijä sut pellolle :) minä hankkisin vielä jotkut pienet jutut lapsille mukaan ja toivottaisin lämpimät joulut sinne exällekkin. Miehesi varmaan ei pistä sitä pahakseen!

Srp
Mun kaverilla oli eron jälkeen varmaan kolme joulua, kun hänen exansä kutsuttiin myös anoppilaan vieraaksi. Ei ex-mies tietenkään yöksi jäänyt, mutta syömisten ja joulupukin ajan oli ja paikalla oli siis aina enemmänkin sukua.
On jotenkin kiva seurata vierestä, että noinkin voi erota. Heidän suhteensa on edelleen tosi luonteva. Kun kuskaavat lasta, jäävät aina vähäksi aikaa toisen luo vaihtamaan kuulumisista ja hoitavat päiväkodin vanhempainillat, neuvolakäynnit yms usein yhdessä.

Nyt kaverilla on uusi suhde, joten tietenkään exää ei enää kutsuta yhteiseen jouluun. Ex-mies käy kuitenkin ex-anoppilassa usein syömässä tai kahvilla samalla kun hakee tai vie lasta sinne ja anoppi taas käy silloin tällöin miehen luona kylässä kun lapsi on siellä.

"Hellurei"
Heitetääs toisinpäin:

Mä haluaisin järjestää perhejoulun. Kutsuisin veljeni perheineen tänne. Haluaisin myös äidin ja isän. Äiti ja isä ovat eronneet, äidillä uusi mies. Ei puhettakaan, että haluaisin siihen tilanteeseen, että vietämme Joulua täällä porukalla. Ristiäiset ovat ihan tarpeeksi jo, vaikka he eivät vihassa olekaan.

Joten... En järjestä perhejouluja. Ettei tule äidille paha mieli tai isälle paha mieli, miksi juuri hän ei saanut kutsua.

vxmc
Alkuperäinen kirjoittaja öjb;27676083:
On teillä taas pienet maailmat.Minkä ihmeen takia ei voisi viettää joulua yhdessä? Minkä IHMEEN takia olisi lapsille parempi jos äiti ja isöä eivät erostaan huolimatta voisi olla ystäviä ja viettää juhlapäiviä niin, että koko perhe voi olla yhdessä? Jos niikseen sattuu, niin miksi sitä joulua ei voisi viettää yhdessä vaikka äiti, äidin uusi kumppani, isä ja isän uusi kumppani? Koska se ei teistä "ole oikein"?

Ap:lle, te olette olleet yhdessä nyt mitä, neljä kuukautta? Ja ajattelit, että nyt olisi hyvä sauma alkaa sanella kumppanille sääntöjä siitä mitä ja miten hän voi lastensa kanssa olla ja tehdä?

Ei kestäne teidän suhde kauaa... Varsinkin, jos tilanne on se että miehellä lapsia ja sulla ei. En usko että mies haluaa sinusta itselleen kolmatta/neljättä tms. lasta lisää. Nyt olis se hetki, että näytät, kuinka OIKEASTI ymmärrät sen että ne lapset on sille miehelle tärkeimmät.

Joka on sitä mieltä että ne lapset ovat tärkemmät niin pitää perheensä kasassa.

Srp
Piti vielä lisätä, että mun mielestä tuo ap:n tilanne saattaa kertoa ihan pelkästään siitä, että mies on eronnut sovussa ja asia on selvitetty. Onhan joulu lapselle tärkeä ja silloin on kivaa, että molemmat vanhemmat ovat jakamassa sen lapsen kanssa.

Jos lapsi siitä saa "turhia toiveita", niin kyllä sitten samat toiveet palaavat ihan normaalista ystävällisestä kanssakäymisestäkin. Vai ettekö te eronneet muka koskaan näe exiänne tai puhu heidän kanssaan? Vain toinen menee aina päiväkodin tai koulun joulujuhlaan tai vanhempainiltaan? Toinen vanhemmista ei tule lapsen synttäreille?

Onneksi minun lapseni kummit osasivat erota sen verran fiksusti, että pystyvät tulemaan samaan aikaan lapseni synttäreille...

"vieras"
[QUOTE="ama";27676087]Molemmat vanhemmat voi olla kyllä paikalla, mutta selkeintä lastenkin kannalta varmasti olisi, että toinen vanhempi on sitten siellä vieraana. Eli jos joulua vietetään äidin luona, niin isä tulee käymään ja on esim. jouluruokailun ja lahjojen jaon. Sitten lähtee yöksi kotiinsa nukkumaan.[/QUOTE]

Miksi pitäisi mennä kotiinsa nukkumaan? Ja mitä se edes haittaa jos ja kun heillä on jotain muutakin kuin vain vierekkäin nukkumista, ovathan he hyvänen aika sentään olleet aikaisemminkin "sillai" :O Se ei ole ap:lta millään tavalla pois, eiköhän siitä miehestä sitten riitä hänellekin joulun jälkeen ;)

Srp
[QUOTE="Hellurei";27676261]Heitetääs toisinpäin:

Mä haluaisin järjestää perhejoulun. Kutsuisin veljeni perheineen tänne. Haluaisin myös äidin ja isän. Äiti ja isä ovat eronneet, äidillä uusi mies. Ei puhettakaan, että haluaisin siihen tilanteeseen, että vietämme Joulua täällä porukalla. Ristiäiset ovat ihan tarpeeksi jo, vaikka he eivät vihassa olekaan.

Joten... En järjestä perhejouluja. Ettei tule äidille paha mieli tai isälle paha mieli, miksi juuri hän ei saanut kutsua.[/QUOTE]

Mä kutsuisin toisen aattona ja toisen joulupäivänä. Tai sitten molemmat ja saisivat itse valita tulevatko vai eivät.

Tästä taas näkee, että ihmiset ja erot ovat erilaisia... Mun äiti ja isä ovat eronneet myös. Isä on aika huonokuntoinen ja asuu toisessa kaupungissa, mutta äitini ja isäpuoleni kävivät hakemassa hänet lapseni ristiäisiin, koska "eihän se sieltä muuten millään pääse".
Jossain vaiheessa katselin vanhoja valokuvia ja muistin, että isällä oli kiva tyttöystävä kun olin lapsi. Muutettiin äidin kanssa isän luota pois yhtenä kesänä ja jo elokuussa, synttäreilläni oli tämä isän tyttöystävä mukana. Valokuvista siis vasta tajusin, että äitini tosiaan siinä kaataa isän tyttöystävälle kahvia hymyssä suin, vaikka olivat asuneet erossa vasta max kaksi kuukauta... :D

Yhteistyössä