Exä maksoi liian vähän elareita!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
ONSE KUMMA KUN TE OLETTE NOIN NIIDEN ELAREIDEN PERÄÄN. HÄVETKÄÄ!!!
Kyllä sillä miehelläkin on velvollisuus osallistua lapsen elatukseen. Sulla taisi mennä ohi kokonaan se, että ap pelkää tuon vajesumman kasvavan. Vähän tuo 5?, mutta jos se onkin pian 10?, 20?, 30?....

Miten tuo käytännössä tapahtuu tuo elareiden hakeminen kunnalta?

Meillä on nyt kolme elatusta rästissä, summa sellaiset 420e.. ei tule pahoittelua, ei ilmoitusta viiveestä.. lasta ei ole tavannut kymmeneen vuoteen.

en ole hallunnut ola pikkumainen mutta kyllä kolme kuukautta alkaa tuntua aika pitkältä ajalta ettei elatukseen osallistuta. Joskus aiemminkin oli samanmoinen tilanne, silloin taisi jäädä neljä elatusta rästiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja Marylene:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Jos isyys on todistettu ja isä käy töissä. Niin ei kai kunta silloin ala maksamaan jos isä on maksukykyinen? vaikka olisikin hankala?

maksaa jos isä ei hoida maksuja. meillä tuee elarit kunnan kauttaa vaikka mies on töissä oleva ihminen. on vaan jättnyt elareita maksamatta, eikä me eletä ilman sitä rahaa. kaupunki laskuttaa sitten exää. joskus ei ole maksanut kaupungillekaan kun tulee vaan kaupungin elatus.

Tarkoitin siis sitä, että eihän sillain voi tehdä et kaupunki maksaa ja isä ei olisi ollenkaan maksuvelvollinen?

Onhan meilläkin asiat mennyt noin kaupungin ja ulosoton kautta.

Kyllä se isä on aina maksuvelvollinen. Jos isä ei halua maksaa, niin kunta maksaa elatustukena ja perii saatavansa aikanaan sitten kyllä isältä.

Mä oon kirjoittanu nyt asian hassusti väsyneenä.
Siis tarkoitin; Isyys on todistettu ja häneltä löytyy rahaa. Voiko äiti tässä vaiheessa sanoa sossuun ettei halua mitään isältä vaan kaupungilta?

Ei muuta kun maksamattomien elatusmaksujen ilmoitus ulosotto miehelle ja sosiaalitoimistoon tekemään paperi että vaadit elatusmaksut kunnalta/kaupungilta.Ja sillä perusteella ettei elareitten maksu toimi niinku pitäis.Maksupäivä pitää olla varma milloin rahat on tilillä! Ja meillä ainakin elatusmaksujen maksu käteen tai tilille aiheutti joka kerta jotain riitaa, mutta kun elarit muuttui kaupungin kautta tuleviks mulle ja mies maksaa ulosottoon niin minun ja exän välit paranivat, sekä myöskin lasten ja isänsä välit!

Siis tarkoitin; Isyys on todistettu ja häneltä löytyy rahaa. Voiko äiti tässä vaiheessa sanoa sossuun ettei halua mitään isältä vaan kaupungilta?

no ei tietenkään voi, eikä kukaan tässä ketjussa ole sellaista kirjoittanutkaan. vai kysyitkö muuten vain?

...mutta jos on isäksi tullut niin siitä joutuu myös maksamaan. Tyylistä en ala kinastelemaan tai halukkuudesta, mutta jos palataan näihin perinteisiin eli on kenties yksissä oltu ja sitten erotaan niin on se niin saaterin kumma juttu, miten koetaan, että ne elarit menee vain akan tai siis ex-akan tuhlattavaksi eikä lapsille!

Summathan heittele kunnittainkin tai siitä, mitä on kellekkin määrätty, mutta aivan sika lapsellista alkaa tappelemaan tai kolikon toinen puoli se, että vaaditaan aina vain lisää ja lisää..

Omat elarimäärät on lähes 9 vuoden takaa ja minimit kahdesta. Exäkin aikoinaan valitteli ettei oo rahaa, vaikka töissä kävi raitis ukko ja sikapihi. Työttömäksi jouduttuaankin ei uskonut, kun kerroin, ettei sossussa suostuta siihen, että maksais osan ja sossu loput eli meidän kunnan kanta oli silloin, että kaikki tai ei mitään tai tullaan liiton rahoille ulosoton kautta.

Annoimpa itsepäiselle numeron ja kun soitti niin uskoi. Muutaman kk joutuivat ottamaan sossu omansa liiton rahoista ja niimpä palautui exä ruotuun ja maksoi mieluummin itse.

Joustettu on puolin ja toisin ja kohta 10 vuotta erosta tekee sen, että välit on normaalikohteliaat, raha tulee tasaisesti ja joskus jopa etukäteenkin, jos on kysynyt ja mahdollista ollut.

Ei todellakaan ole huimat hikiset 200 egee kahdesta ja todelliset elämisenkustannuthan menee minun ja nykyukon pussista, mutta hyvä niinkin..

Anna sen 5e olla. Ei ole mitään järkeä alkaa sellaisesta summasta tappelemaan, jos on huonot välit muutenkin,
Jos sitä alat vaatimaan, lisäät vain bensaa liekkeihin.
Anna siis olla.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
ONSE KUMMA KUN TE OLETTE NOIN NIIDEN ELAREIDEN PERÄÄN. HÄVETKÄÄ!!!

elareiden perään.... juu se nyt vaan on sellanen juttu et ku se lapsi/lapset on YHDESSÄ maailmaan saatu ja eriteille lähetty niin elatusvelvollisuus jää.. ja summat on sovittu tapauskohtasesti ja jos siitä sopimuksesta haluaa pitää kiinni niin mitä pitäis hävetä???

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
no en oli kunnaltakkaan tarvinnu, mutta elatustuki on pakollinen! ja se maksetaan hgalus tai ei! mä en tarvi eikä mun lapsi tarvi exäni rahoja!!!!tarviiko selvemmin sanoa?

Elatustuki ei todellakaan ole pakollinen, senkun sanot exälles että ei tarvi maksaa ja sillä hyvä..
On meilläkin isyys tunnustettu,mutta sanoin lastenvalvojan luona että mitään paperia ei tarvi,me sovitaan keskenään nämä rahajutut,että jos joskus tarvii paperit niin tullaan sitten tekemään. Sovittiin siis exän kanssa että sen ei tarvi maksaa, eikä se ole senttiäkään kohta 5vuoteen maksanut, helppoa ja yksinkertaista..

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Kyllä se isä on aina maksuvelvollinen. Jos isä ei halua maksaa, niin kunta maksaa elatustukena ja perii saatavansa aikanaan sitten kyllä isältä.

Eipä oikein voi. Tai siis voi siinä tapauksessa, että isä on maksuhaluton eli kunta maksaa elatustukea, jonka sitten perii aikanaan isältä. Mutta isää ei oikein voi enää kokonaan tipauttaa maksujen ulkopuolelle, ellei sitten luovu elareista kokonaan.

Kunta maksaa elatusapua kun lapselle ei ole tunnettua isää. Äiti voi jopa sanoa, ettei halua isyyttä selvitettäväksi, niin silloin sitä ei selvitetä. Mutta jos isä haluaa selvittää isyytensä, niin sitten se on pakko selvittää. Elatusvelvollisuushan siitä tietysti lankeaa (mikä ei ole kaikille paha juttu, useampi haluaa pitää jälkikasvustaan huolta).

Alkuperäinen kirjoittaja Pedi:
Elatustuki ei todellakaan ole pakollinen, senkun sanot exälles että ei tarvi maksaa ja sillä hyvä..
On meilläkin isyys tunnustettu,mutta sanoin lastenvalvojan luona että

Joo ei elarit mikään pakkopulla ole, jos lähivanhempi ei niitä halua. Lastenvalvoja vaan tsekkaa, että lapsen etu toteutuu -eli lähi pärjää hyvin ilman elareita- ja asia on sillä selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

no ei tietenkään voi, eikä kukaan tässä ketjussa ole sellaista kirjoittanutkaan. vai kysyitkö muuten vain?

Kysyin muuten vain kun olen tuota asiaaa pitkään miettiny.

Yhteistyössä