EX-KERMIT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi ketju

Vieras
EX-KERMIT
kauris 25v. LA 10.4.07 esikoinen
Maaria 28v. LA 23.4.07
sämpy 31v. LA 2.5.07
Naks LA 26.5.07
Mervi83 LA 4.8.07
Bellamariia LA 11.8.07
Hoppu LA 11.9.07 esikoinen
ÄssÄ LA 20.9.07 kolmas, tytöt -00, -02
Jazz (vm77) LA 8.10.07 toinen, tyttö 8.8.2005
Tehotyttö 35v. LA 14.10.07 neljäs, lapset -96, -98, -05
Ninni83 24v. LA 18.10.07 toinen, tyttö 01/04
Kirppu 31v. LA 21.10.07 toinen, tyttö 12/05
Pikku2 29v. LA 25.10.07 toinen, poika 01/03
Kapris 27v. LA 3.11.07 toinen, tyttö 09/05
Ruusa07 31v. LA 18.11.07 toinen, tyttö 08/04

Synnyttäneet:
Tuulimamma 36v. tyttö 29.11.06 2870 g, 47 cm LKS (LA 16.12.06)
Mariia 36v. tyttö 1.1.07 4390 g, 53 cm (LA 25.12.06)
Epeli, poika (LA 27.2.07)

Huomenta!

Pääsiäisherkut oli muillekkin maistunu =) Meillä esikko tuli toissapäivänä kuumeeseen a reppana ihan houraili... näki sammakoita lattialla. Nyt jo tossa pystyssä heiluu, että kaippa se siitä tokenee.

Mulla on ollukkin kivan pitkät vapaat, vasta huomena pitäs töihin mennä =D (on kyllä heti vkonloppu töitä).

Nyt en muista mitäs kaikkee oli edellisessä ketjussa... Joko tehis löysit sitä vaihto-aivoo jostain xD mullakin olis käyttöä! Isäntä valittelee kun en mä muista enää nykysin mitään, hän joutuu kuulemma muistamaan kaikki asiat =D

(.) Nyt olen tuntenu muutamana päivä ihan kunnokkaita potkuja alavatsalla =DD on se vaan niin magee fiilis!

ihanaa päivää! terkuin ÄssÄ + tyyppi 16+6

Heipä hei!

Mulla taas riittää näitä kysymyksiä:

Vaikuttaako keskenmenon kokeminen ja kookkaan, kuolleen sikiön synnyttäminen toisen, tulevan synnytyksen kestoon? Kokemuksia?

Vai voidaanko ajatella, että tämmöisessä tapauksessa synnytys etenee niin kuin se olisi ensimmäinen, kun sikiö ei ekalla kerralla ollut täysiaikainen ja synnytystä vauhditettiin lääkkeillä?

Maaria 28v. LA 23.4.07
sämpy 31v. LA 2.5.07
Naks LA 26.5.07
Mervi83 LA 4.8.07
Bellamariia LA 11.8.07
Omppu75, 31 v. LA 10.12.07 toinen, poika 03/04

Synnyttäneet:

Uskaltanen nyt tännekin listautua, vaikkei mitään ole vielä nähtykään..tänään sain eilisen hcg-tuloksen ja sen perusteella ainakin raskaana ollaan..

Naksille en ainakaan mä osaa oikeaa vastausta antaa, mutta voisin veikata, että jokainen synnytys on omansa, eikä suoraan vertailukelpoisia. Jotain osviittaa tietysti voi antaa...Varmaan noin, niinkuin laitoit, että synnytys on ikäänkuin ensimmäinen, varsinkin jos luonnostaan käynnistyy.

Omppu75, 5+2 (vasta!!!)

Tervetuloa Omppu, jos en sua jo aiemmassa ketjussa toivottanut tervetulleeksi... ei muista :)

Ja Naksiakaan en osaa auttaa...

(.) tänään oltu neuvolassa, ja maha on kuulemma ihan TÄYNNÄ vauvaa, joten voisi sieltä jo vähitellen alkaa syntymään. Varsinkin kun tämän päivän arvio neuvolantädillä oli 3.5 kiloa NYT!!! Ihan kiiiva... musta kuulemma mahtuu kyllä 4 kiloinenkin ulos...
Muutamia menkkakipuisia supistuksia sentään oon saanut jo aikaiseksi, joten josko tästä jonain päivänä ;)
Koiran kanssa tunnin lenkit eivät kyllä aiheuta juuri mitään :( Paitsi hyvänmielen tietty!

No, tästä tuli taas erittäin omanapainen... nyt pitää lähteä vielä koiran ja miehen kanssa iltakävelylle.

Maaria 38+2

Mites Kauris? Tai sämpy?

Tsemppiä kaikille muillekin, oottekin melkein kaikki yhdessä siellä lokakuussa!!

Hei vaan tyttäret!!!
Pääsiäinen tuli ja meni ja eilen pääsin piiiitkäästä odottamisen piinasta -eli np-ultra. Jännitti siis aivan sikana. Ei ehkä yhtä paljon kuin omissa häissä mutta paljon kuitenkin. No, sattuipa sama kätilö tutkimaan joka totesi viimeeksi sikiön kuolleen. Varmaan sekunti sen jälkeen kun oli laittanut sen tutkimusanturin emättimeen niin totesi että "sieltähän se syke löytyi". Huh, mikä helpotus. Sitten kuunneltiin sykettä oikein kajareista hetki ja oltiin onnellisia. Kätilö taisi antaa meille vähän erikoiskohtelua kun tutki yli 30min. ja vatsan päältäkin. Tutki myös aivolohkot, hermoston ja selkärangan, joita ei ainekaan esikoisen np-ultrassa tutkittu. Kuvia otti varmaan 10 ja saatiin niistä suurin osa mukaan. (sanoi kyllä ettei saa kertoa että ollaan saatu näin paljon kuvia)... Lupasi että nyt saisi nauttia raskaudesta ja olla huoleti. Toivottavasti onnistuu pikkuhiljaa!

Naksia en osaa auttaa...

Tytöt, katsoitteko eilen 45min. ohjelman, jossa näytettiin Espanjassa klinikkaa jossa tehdään abortteja 8:lla kuulla oleville? Vauvan sydän pysäytetään ja sitten synnytetään kuollut vauva... Oi kamala. Olin aivan kauhuissani ja järkyttynyt. Siis ihan terveille vauvoille ja äideille.

Nyt pitää lähteä töihin (on tämä kummaa hoitovapaalla oloa :o) ) Seuraavat kolme viikkoa teen aika tiiviisti töitä ja toukokuussa vaan sitten enää muutamia tunteja. Sittenhän oppilaatkin jäävät kesälomalle. Ei muuta kun jumppaamaan....

Kirppu 12+4 / 13+0

Maaria 28v. LA 23.4.07
sämpy 32v. LA 2.5.07
Naks LA 26.5.07
Mervi83 LA 4.8.07
Bellamariia LA 11.8.07
Omppu75, 31 v. LA 10.12.07 toinen, poika 03/04

Synnyttäneet:

Päivittelin listaa ainoastaan ikäni osalta, synnyttäneistä minua ei vielä löydä :-)

Tervetuloa vielä kerran Omppu. Toivottavasti kaikki menee tällä kerralla hyvin ja saat maailman ihanimman joululahjan. Onnittelut myös Kirpulle hyvistä ultrakuulumisista, vaikka hetken jo kylmät väreet menivät pitkin selkääni, kun nopeasti luin 'sikiön kuolleen', mutta sitten tarkempi keskittyminen tekstiin paljasti aivan päinvastaisen totuuden. Upeita uutisia siis! Ja Ässääkin hehkuttelen liikkeiden tuntemisesta. Toivottavasti teillä on tyttö jo terveenä.

Naksia en osaa minäkään auttaa, mutta veikkaisin samaa kuin Omppu, että jokainen synnytys on omanlaisensa. Miltä sinusta ajatus synnytyksestä tuntuu? Pelottaako kamalasti?

Enkä katsonut sitä 45 min ohjelmaa, onneksi. Siis herranen aika... 8kk ikäisiä vauvoja!! En voi nykyään oikein katsoa mitään sarjoja, ilman että ne jäisivät pyörimään yöksi päähän. Big Lovesta oon luopunut jo. Eilen katsoin Irtiottoja -sarjaa, missä kolmen lapsen äiti jätti perheensä ja kuinka ollakaan yöllä sitten mietin mitä ratkaisuja asian eteen olisi voinut tehdä, ettei niin olisi käynyt :-I. Ilmankos täällä nyt silmät ristissä luetaan väärin kaikki tekstit.

Kiitos kysymästä Maaria. Ihan ennallaan ja yhtenä kappaleena täällä mennään. Mulle tehtiin painoarvio polilla silloin viikoilla 33, jolloin vauva arvioitiin painavan 2 kg ja sen jälkeen painoarviota ei ole tehty eikä varmaan enää tehdäkään. Painoa minulle on tullut niin vähän, että mitään isoa sieltä ei missään nimessä kuulemma ole tulossa. No saa nähdä sitten. Supistuksia on joka päivä, öisin niihin herää herkästi kun ajattelee, että nytkö se sitten alkaa, mutta toistaiseksi se on osoittautunut toiveajatteluksi. Olo rupeaa olemaan itsellä sen verran hankala, että ei olisi väliksi, vaikka pikkaisen ennakkoon tulisikin, mutta mistä vetoa, niin saa mennä loppujen lopuksi käynnistettäväksi... Niin, mikäs kauriin tilanne??

Hyvää päivänjatkoa kaikille.
sämpy 37+1

Onnea Kirpulle hyvistä ultrakuulumisista :)

Kaikille terkkuja ja tsemppiä Kauriille, Maarialle ja Sämpylle loppurutistukseen! Vai jokohan se Kauris on siellä tositoimissa?!? Jännää!

Tuuli

Onnea Kirppu! Mulla vähän samantyyppiset kokemukset np-ultrasta. Lääkäri oli sama joka teki mulle yksityispuolella alkuraskauden ultran ja muisti mun kokeneen keskenmenoja. Tutki kauan ja hartaasti ja esitteli vaavia joka puolelta. Siinä sitä sit ihasteltiin :))

Tänään oli taas neuvola missä asiat kunnossa. Painoa tullut 0-hetkestä 5 kg, HUH! Olen mallia kukkakeppi, joten painon nousu on toivottavaakin. Sydänäänet herkisti taas ja tälläkertaa sain tallennettua ne kännykkään. Kuunnellaan niitä sitten illalla yhdessä ukon kanssa. Voisiko ihanampaa tuutulaulua kuvitellakkaan.

Se 45 min oli aika hirveä. Ihmetyttää, miten pahaan umpikujaan toiset elämässään ajautuu ja miten törkeästi jotkut käyttävät näitä epätoivoisia hyväkseen.

Naks: olen itse miettinyt samantapaisia asioita. Jotenkin vois kuvitella että mun neljällä keskenmenolla olisi jotain vaikutusta, vaikka olivatkin suht aikaisessa vaiheessa. Vaikee sanoo nääs..

No, ainakin keskenmenot asettivat jonkinlaiseen mittasuhteeseen sen miten kivuliasta synnyttäminen AINAKIN on. Jännittää vähän parin viikon päästä oleva rakenneultra, koska np-ultrassa mun istukka oli kohdunsuulla. Toivottavasti on noussu sieltä, haluaisin ehdottomasti synnyttää alakautta, kun tähän asti on päästy.

Hoppu 18+0 JEE

sämpy,
ei se synnytys oikeastaan pelota, ainakaan vielä. Kun teknisesti ottaen osaan jo arvailla mitä se on. Eniten pelottaa se, että tulee jotain komplikaatioita. Itse tapahtumaa en osaa pelätä. Mut ootas kun h-hetki koittaa, varmaan olen paniikissa. Niin ja tietty mietityttää sekin, että sieltä ei ole ihan pienen pieni vauva tulossa. Jos tätä tahtia kasvaa, niin on taatusti nelikiloinen :)

Neuvolassa kävin aamulla, kaikki ok. Tai no, painoa tullut 700g/vko ja sf-mitta huitelee ihan yläkäyrillä. Neuvolantäti arveli sen johtuvan siitä, että vauva vaihtoi juuri pari päivää sitten asentoa toiselle kyljelle. Täti naureskeli, että mahtaa olla meikäläisellä aika tukahduttava olo.

Nyt uutena vaivana on ilmennyt turvotus. Eilen jalat ja varpaat alkoivat tuntua jotenkin oudoilta ja kun tarkistin asian, niin en voinut uskoa niitä omikseni! Samoin herään yöllä siihen, että sormet puutuvat, kun ovat niin turvoksissa. Voi jee, kohta varmaan naamakin turpoaa muodottomaksi :D

Naks 33+5

hei pitkästä aikaa!

Ompulle oikein paljon onnitteluja minunkin puolestani. Enpähän ole enää tämän listan "kuopus" ; ).

Synnytyksestä olette keskustelleet. Jokainen synnytys taitaa olla omanlaisensa. Sitä ainakin kovasti toivon omalle kohdalleni. Eka kokemus mulla ei ollut mitenkään auvoinen. No ensi kerralla emme todellakaan majoita asuntomessuvieraita asuntoomme n. 2 vkoa la:n jälkeen ja valvottujen öiden jälkeen nukun kunnolla että jaksan tulevat ponnistukset. Joten lepoa ja rentoutumista antaisin ohjeiksi viime metreille : ). Väsyneenä ei ole hyvä synnyttää...

ON: kamala olo. Tavallaan ihan jees, kun km:ssä raskaudessa voin kumman hyvin. Toisaalta vois olo vähän edes helpottaa, etä sais jotain tehtyä. Olen ollut nyt kotona tämän viikon, kun ei tässä tilassa oikein pysty mitään tekemään. Tää tietokoneen tuijottelukin on vähän pannassa, mutta siitä huolimatta piti nopeesti täällä lukemassa kuulumiset.

Ruusa

Kiitos tervetulotoivotuksista :). Toivottavasti tosiaan saan tällä puolella pysyä joulukuulle asti..

Tänään ollut meinaan ilkeen tuntuisia juilimisia kohdussa, tai jossain siellä päin :/. Koko ajan aattelee, että tässäkö se nyt sit taas oli.. Vaikkakin tiedän, että jos jonkinlaiset tuntemukset kuuluu asiaan, niin silti epäilys kalvaa mieltä. Ja toisaalta, jos ei pitkään aikaan tunnu "missään mitään", niin ei sekään ole hyvä! Mites teillä muilla alkuraskaudessa, tuntuiko alavatsalla tuntemuksia? En yhtään muista onnistuneesta raskaudestani, että mitä tunsin.. paitsi et jossain vaiheessa oli hirveitä menkkamaisia kipuja, aika alkuviikoilla. Rinnatkin tais silloin kipeytyä vasta vähän myöhemmin..

Ei järki luista nyt yhtään; se taitaa kuulua asiaan ;)

Voikaahan hyvin!

Heipsun hei!

Täältä luvassa lahopäinen viesti, jossa kaikki olennainen varmaan taas unohtuu.

Omppu, mulla oli ihan alkuraskaudessa tosi ikävää toispuoleista vihlontaa sekä vatsassa että selässä. Eikä ollut edes se "keltarauhaspuoli". Tuo loppui sitten yhtäkkiä siellä rv 7 paikkeilla. Eli kyllä ne kaikenlaiset vihlonnat ym. asiaan kuuluu.

Kirppu oli käynyt ultrassa, onnittelut näkymistä!
Oletkos sinäkin ope? Mulla jotenkin vilahtanut ohi.

Taisi sitten limatulppa Kauriilla enteillä synnytystä, veikkaan minä :-)

Ja enpäs nyt sitten enää muistakaan mitä piti kommentoida, hyvä minä :-/

Oma napasta sen verran, että täällä on nyt jotenkin niin epätodellinen olo koko raskaudesta. En ehdi koko raskautta miettimään, eikä se päivän aikana muistuta itsestään millään tavalla. Housuja vähän puristaa. Aamulla kokeilinkin yksiä vanhoja äippähousuja vetää jalkaan, mutta eihän niitä vielä voi käyttää. Kauheat hehtohousut :-) Kolmannesta kyllä muistaakseni jo käytin niitä näillä viikoilla. Hyvä ystäväni, joka on myös työkaverini, just totesi, että eipä tuo vielä mitenkään näy päälle päin. Hän myös kehotti kertomaan vähitellen ainakin osalle työkamuista, koska kovasti nyt lasketaan minun varaani syksyn suhteen. Olisi niin hauska katsoa, koska alkavat huomata. Tosin yksi ystäväni tuumasi, että joudun varmaan melkoisen pitkään odottelemaan, jos vain vatsan kasvu samanlaista kuin ennenkin. Taidetaan olla kesälomalla siinä kohtaa...

Onkos muuten muilla kovaa janon tunnetta???
Mä olen nyt tässä kovasti miettinyt, että missä menee ns. normaalin raskausjanotuksen raja. Tänään piti neuvolaankin soittaa, mutta enhän mä työpäivän aikana mitään omia asioita muista&ehdi hoitaa. En muista aikaisemmista raskauksista tällaista. Mutta kaikkihan ne on erilaisia, kait. Mulla jotenkin olleet tähän asti kaikki niin samanlaisia.

Terkut kaikille!

Tehis rv 14+1 (elelen nyt sen aikaisemman mukaan, johon yritän saada muutettua)

Synnyttänyt vanha ex-kermi vierailulla... Näin se aika kuluu... Kauris on varmaan jo synärillä ja Maaria, Sämpy ja NAkskin piakkoin.... MAHTAVAA!

By the way meitin neiti sai 17.02.2007 nimen Lumi Pilvi Emiliä ja hän on oikein aurinkoinen tytteli!

Onnea kaikille odotukseen!

Tuulimamma ja Pilvi

Heippulis rallaa...
ja kopsan kopsaa elokuisista..

ihan ekana oma (.)
Neuvolassa kävin eilen ja kaikki oli ok rv 23+5
Verenpaine 138/76
Pissa puhdas
hemppa 142
sf-mitta 21cm
Sydämen syke kuului ja liikkeet tuntuu..
Painoa oli tullut hurjat 760g viikkoa kohti.. (saikulla maannu vaan kotosalla...)
sain myös kelan laput ja raskaustodistuksen mukaani.. samoin kuin synnytysvalmennuksiin ajat. pitää niitä lappuja täytellä sitte ku "on varmaa" et saisi uuden pakkauksen, kun kuitenkin on pelivaraa vielä odotella lappujen lähettämistä.
Tänään menen taasen työterveyshuoltoon juttelemaan saikkuasiasta, kun ei tuo selkä kestä rehkimisiä..
Samalla kysyin että miksi mulla pitää mennä rv28 äippäpolille? antoivat silloin rakenneultrasta suoraan ajan tuolle 28viikolle et tule sitte tänne, ja minä oon miettiny et miksi mulla pitää mennä.. Niin siitä kun kysyin niin ylipainon takia kahtoovat sikiön kasvun, tahtoovat seurata. Kaikkia eivät kuulema katso, mutta sitte mietin, et onko sillä lapsivesipunktio/niskaturvotusjutulla jotain tekemistä sen asian kanssa...

Viime yön nukuin todella huonosti. Nenä on kipeä.. jotain räkätautia ilmeisesti, mut kipeä on tuolta sisältä. Ja sitte kun sen takia aina heräsi, niin ei osannut nukahtaa, ennen kuin oli käynyt pakollisen vessareissun. Heräsin todella usein ja nyt onki kuula ihan sekaisin.. ja alamaha on kipeänä..

Mulla oli kans välillä kumma kipua nivusissa raskauden alussa ja sitte josku 10 viikon jälkeenkin. Normaalia on kuhan ei kamalan kipeiksi mene ja tietty vuoto hälyttää heti.. ja varmaan myös äidin vaisto.

Tehis kyselee juomisista, mulla ainakin on aikamoinen jano kokoajan.. ja sitte se yks lasillinen (vaikkakin iso) ei riitä vaan niitä pitää juoda useita.. Mut pahitteeksikait se ei ole, ite ainakin ajattelen niin ettei tule nälkä nälkää kun muistaa juoda. Mulla alkaa vissiin tuo maha jo ulospäin näkyä jos osaa katsoa kun eilenkin tuli pari kommenttia et "sulla alkaa jo maha kasvamaan" kait se jo tässä vaiheessa saa vähä näkyäkin... ;)

Minäpäs lähen työterveyshuoltoon juttelemaan tosta selästä, et vieläkö ne saikkua kirjottaa...

mervi 23+5

Mervi83, saikkua kyllä luulisi saavan, kunhan osaa muotoilla asian oikein. Lääkäri jättää melko usein asian potilaan oman arvion varaan just selkäkipu, supistelu, väsymys ym. tapauksissa. Itse sain saikkua kun olin ensin pari kertaa käynyt supistusten takia näytillä ja kolmannella kerralla sanoin, että kyllä se saikku ois nyt paikallaan. Hyvät perustelut kehiin ja saikulle :) Tietty jos vielä jaksat olla mitenkään töissä ja haet muutaman viikon päästä uudestaan, niin saat jäädä kotiin köllöttelemään loppuajaksi :)

Omalta kohdaltani voin sanoa, että saikulle jääminen oli ainoa oikea vaihtoehto, ei töiden takia tarvii itteään loppuun ajaa. Ja kun töiden lisäksi on muutakin elämää, johon pitää riittää voimia. Nyt saikulla olen ulkoillut ja lenkkeillyt päivittäin, töissä ollessa ei olis voinut kuvitella lähtevänsä mihinkään kun väsytti ja supistuksia tuli ihan koko ajan.

Lenkkeilystä puheenollen, koira osoittaa mieltään eteisessä, kun lenkille lähtö venähti tänä aamuna puolella tunnilla =) Onneksi on tommonen personal trainer, joka pitää liikkeessä :) Ja 6 vkon päästä pitäis syntyä toinenkin.

Mukavaa perjantaita kaikille!

Sämpylle ensinnäkin myöhästyneet synttärionnittelut!! Eilen luin juttusi, mutten sitten näköjään muistanut vastata siihen...

(.) ei mitään erityistä vieläkään, aamuyöstä kyllä oli jo ihan tuntuvia menkkakipumaisia mahankovettumisia, mutta nekin loppui sitten kun nousin sängystä... huoh.

Nyt pää on niin tyhjä, etten edes muista mihin kaikkeen piti kommentoida ;)

Maaria 38+4

Kiitoksia onnitteluista :-) Eikö olekin ärsyttävää, että jotain 'oireita' on, mutta sitten ne eivät kehity mihinkään vakavammaksi? Minä kuulostelen joka yö noita supistuksia (joita siis on joka yö). Sitten niitä saattaa olla muutama puolen tunnin aikana ja se jää sitten siihen.

Moikka Tuulimamma. Kiva kun kävit ilmoittautumassa ja kertomassa tyttelin nimen. Tulispa meillekin aurinkoinen tapaus, vaikka pääasia on, että ois terve. Kyllä tässä jo h-hetkeä odotellaan, vaikka sehän voi pahimmillaan venähtää melkein viiden viikon päähän.

Hyviä neuvolakuulumisia Mervillä ja Hopulla. Ompulle sen verran, että minulla oli myös menkkamaisia tuntemuksia alkuraskaudesta ajoittain ja km:hän sitä aina pelkäsi. Kuuluvat siis asiaan, sekä juilinnat että pelot :-I

Mua ei ihmeemmin janottanut raskauden aikana, joten en osaa sen puoleen kommentoida Tehikselle. Ootko ruvennut syömään suolaisempaa ruokaa esim. lakua tai salmiakkia (eikös sulla ollut matalaa verenpainetta), jonka takia vois janottaa enemmän. Kuulostaa tutulta tuo, ettei ehdi ajattelemaan raskautta ollenkaan. Mullakin oli työmuutosten takia niin kiire töissä, että painoin vaan duunia enkä ehtinyt miettimään raskautta vasta kuin kotona ja täällä keskustellessani. Sikäli se oli hyvä asia, ettei ehkä miettinyt keskenmenoakaan niin paljoa kuin mitä olisi loppujen lopuksi voinut ajatella.

Sama juttu Naks, että ei synnytys sinänsä pelota. Tosin mulla on eri lähtökohta kuin sinulla. Luulen myös h-hetkellä olevani paniikissa :-)

Terkkuja Tuulille ja hyvää viikonloppua teille kaikille
toivoo
sämpy 37+2

Voihan rähmä. Äiti kysyi juuri, että voisinko vahtia 8-v pikkuveljeäni kesäkuun 3 eka viikkoa. Eli juuri silloin, kun ollaan mahdollisesti palailtu vauvelin kanssa sairaalasta. Toisaalta, pikkuveljeni on kyllä kiltti ja omatoiminen, mutta omasta jaksamisesta ei voi tietää etukäteen. Ja luulempa, että kaikki huomio menee vauvaan, pikkuveli voi tuntea olevansa jotenkin ulkopuolinen. Mitähän sillekkin vastais...

Joo ei se (paska) työterveyslääkäri ottanut mitään kantaa.. Tuumi vaan tyyliin "ei se selkäkipu sitä lasta synnytä" no ei joo, mutta melko tuskaa se on kun selkä oireilee. Eipä se ole kantaa ottanut aiemminkaan, joten melkeempä arvasin tämän, ettei se nytkään mitään virka.. etenkään kun "johtuu raskaudesta" Neuvolalääkäri on samanlainen Kääkkä.. (eipä pahalla, mut semmosia ne on)
Käyn kokeilemassa (ja rasittamassa) ihteeni ja menen sitte vaikka päivystykseen könkkäsemällä jos pahasti pahenee kipu, mut en mie kyllä viittis ihteeni tahalleen hajottaa, kun ei tunnu hyvälle ja oma mielikin menee ihan maahan tämän homman takia..

Mielenkiinnosta lukasin ketjuanne ja silmiini sattui eräs asia.. nimittäin älkää syökö salmiakkia tai lakritsia!! Salmiakkiuute vahingoittaa istukkaa! Näin neuvolassa kerrottiin ja ite ollu surun murtama, koska oli "verenpainelääkkeeni".. Ei mulla muuta kuin onnellista odotusta teille kaikille! :)

Pikainen pyörähdys...

Hengissä siis ollaan aika rankan koulutusmatkan jälkeen. Onneksi en sairastunut vatsatautiin ja lapsukainen pärjäsi hyvin (vähän liiankin hyvin...=) isukin kanssa. Nyt olen aivan poikki ja taidankin tästä kohta painua pehkuihin.

Voi, Naksin äiti oli pyytän lapsenhoitoapua. Minusta voisit kyllä nätisti kieltäytyä kunniasta, luulisi äitisi ymmärtävän että sinulla on sillä hetkellä muuta ajateltavaa ja saatat olla vielä aika uuvuksissa synnytyksestä. Uuteen elämänrytmiin tottuminen vie oman aikansa eikä alkuviikkojen tai kuukausien aikana mitkään normaalit rutiinit, kuten ruuan laittaminen, välttämättä mene ihan suit sait. Vaikea tilanne, tsemppiä!

Tehis oli pohtinut janoisuuttaan. Mua janottaa myös aika lailla, tälläkin hetkellä tuntuu siltä että kuivun ihan hetkenä minä hyvänsä. Normaalia veikkaisin. Mulla on ollut joka kerta yhtenä raskausoireena aivan kammottavan kova jano, joka ei mene oikein kunnolla ohi edes juomalla vettä runsaasti.

Sämpylle tsemppiä yöllisten supistusten kestämiseen. Ne siellä taitavat valmistella kohtua lähestyvään synnytykseen. Voimia! Ja myöhästyneet synttärionnittelut minultakin. =)

Maariallakin ilmeisesti valmistelevia suppareita. Voimistuvia suppareita lähetän teille kummallekin ja kovasti voimia ja jaksamista!

Kauris taitaakin olla tositoimissa kun ei ole hetkeen kuulunut... jännää!

Tuulimammalle ja tyttärelle onnea ristiäisten johdosta! Kiva kun kävit kertomassa lapsukaisen nimen.

Ompulle kovasti onnea hienoista uutisista! Tervetuloa oikein virallisesti tänne exiin.

Ruusalle kovasti voimia ja jaksamista väsyn ja huonon olon kestämiseen. Toivottavasti olo pian helpottuu!

Kirpulle onnittelut hienoista ultrakuulumisista ja Hopulle hyvistä nla-kuulumisista!

Merville tsemppiä selkäsärkyjen kestämiseen! Hae yksityiseltä saikkua jos tuntuu ettet jaksa. Eihän selkäkipu lasta synnytä, mutta kyllä se sinun voimiasi nakertavat, joten lepoa tarvittaessa.

Niin ja ÄssÄlle onnittelut ekojen liikkeiden tuntemisesta! Ihanaa!

Mielenkiintoinen kommentti vierailijalta salmiakin vaikutuksesta istukkaan... minä kun luulin että se on lähinnä verenpaineen kohoamisen vuoksi kun sitä ei saisi syödä.

Muutama sana omasta turvonneesta navasta ennen pehkuihin painumista. Yhtä epätodellin olo koko raskaudesta kuten ilmeisesti Tehikselläkin. Mitään kunnon liikkeitä ei vielä tunnu, lukuunottamatta ajoittaista aavistusta vauvelin liikkumisesta. Närästää, janottaa, väsyttää, turvottaa edelleen jne. Siinäpä ne. Vielä en ole töissä kertonut, monta kertaa on kyllä ollut aivan kielen päässä että olisin kertonut lähimmälle kollegalleni. Mutta sitten se on kuitenkin jäänyt. Ehkä sitten kun meillä mahdollisesti on kehityskeskustelut tässä ensi kuun aikana... tai sitten aikaisemmin jos tuo masu tuosta yhtäkkiä pullahtaisi.

Nyt on mentävä juomaan, kuolen janoon. Aurinkoista ja ihanaa viikonloppua teille kaikille!

T. Jazz rv (hm... pitää ihan miettiä...)14+4 tai jo 15+1

Moi!
Kirjoitin eilen illalla teille lähes romaanin ja juuri kun olin lähettämässä niin esikoinen tuli ja painoi jotain nappia. Luulin että viesti lähti mutta eipä näköjään... Aloitampa siis alusta.
Tehikselle janosta. Mullakin on ollut hirmuinen jano ja se kuuluu kyllä asiaan. Elimistö tarvitsee enemmän nestettä raskausaikana (esim. hidastuneeseen ruuansulatukseen ja eikös lapsiveteenkin tarvita nestettä elimistöstä). Ja mulla ainakin kun on koko ajan jano niin sitten saa käydä pissillä vähän väliä.
Ja ope, kyllä joo. Opetan aikuisia ihmisiä, joten huolet ehkä vähän erilaisia kun Tehiksellä. Lähinnä oppisopimusopiskelijoita kiusailen mutta myös tavallisia päiväopiskelijoita. Mukavaa on toimia aikuisten ihmisten kanssa jotka ovat tulleet vapaaehtoisesti hakemaan tietoa!!!

Merville pahoittelut selkäongelman kanssa. Itselläni oli ennen esikoista selkä aika huonossa kunnossa ja pelkäsin raskautta selän takia. Mutta kuinkas kävikään. Muistin pitää ryhdin hyvänä istuessa ja seisoessa paljon paremmin ja selkä oli tosi hyvässä kunnossa. Muistakaa tyttäret että suurin osa selkäkivuista johtuu kireästä lonkankoukistaja/etureiden lihaksista, johon paras apu on venyttely säännöllisesti. Toimii hyvin myös ensiapuna (eli vaikuttaa heti) Lonkankoukistaja kiristyy usein seisomatyössä... Tietty hyvän ryhdin pitäminen (älä päästä seisoessa/istuessa) myös auttaa selkäongelmissa. Mervillä voi tietty olla joku muukin ongelma, mutta yleisesti näin. Ja tiedän että selkäkipu on aivan hirveen tuskallinen. Mulla oli alkutalvesta selkä niin kipeä että jouduin välillä kotonakin konttaamaan kun selkä ei kestänyt kävelyä. Kiropraktikko sitten antoi avun....

Naks: sun kannattaa ehkä sanoa äidillesi "totuus" tai siis ajatella omaa perhettä. Ehkä on parempi kun vauva tulee antaa aikaa omalle perheelle. Jos vain mahdollista... Tai en tiedä, se on vaan mun mielipide.

Joku kirjotteli lakun ja salmiakin vaaroista. Mulle annettiin neuvolasta lappu jossa luki että 50g/kerta saa syödä. Ehkä se yliannostus siinäkin on sitten vaarallista....

Ihanaa, aurikoista viikonloppua ja aurinkoista odotusta

Kirppu 13+6/14+3

Yhteistyössä