Eutanasia on väärin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nurkkakunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25883044]Olen ihan samaa mieltä. Tätä olen sh:llekin yrittänyt sanoa vaikka kuinka monta kertaa, että sen eutanasian voisi tehdä niin, että lääkärin tai hoitajan tai psykologin tai kenenkään ei tarvitse siihen osallistua, jos ei halua.[/QUOTE]

Ihan hyvä idea, jos tuohon mennään, mutta aika hankala varmasti käytännössä toteuttaa. Luultavasti menis myös siihen, että jos on kaks hakijaa työpaikkaan, joista toinen tuohon suostuis ja toinen ei, niin eiköhän se suostuvainen sitten saa sen paikan? Kun tekee kaiken, mitä työnantaja vaatii? No, katsellaan ja kuulostellaan, mitä ne tämän kanssa päättää, onneksi eivät kuitenkaan kovin äkkiä ole tuota hyväksymässä.

[QUOTE="vieras";25883893]Ei kun me halutaan, että ihminen saa ihan itse päättää miten haluaa elää ja kuolla. Tässä viestissä hyvin näkee, että vastustat eutanasiaa juuri siksi, että haluaisit ihmisten elävän sinun arvojesi mukaan. Sinusta on pelottavaa, että ihminen on vieraantunut luonnosta, sinun mielestä kärsimys kuuluu elämään. Mutta mikä sinä olet sanomaan muille, että sinun tapasi on se ainoa ja oikea?[/QUOTE]

Mitä sinä minun arvoista mitään tiedät? On se pelottavaa, etteivät ihmiset hyväksy ikääntymistä ja kuolemaa luonnolliseen elämään kuuluvana, ihan yhtä luonnollisena kuin syntymääkin. Ja äärimmäisen surullista myös.

Ihan hyvä idea, jos tuohon mennään, mutta aika hankala varmasti käytännössä toteuttaa. Luultavasti menis myös siihen, että jos on kaks hakijaa työpaikkaan, joista toinen tuohon suostuis ja toinen ei, niin eiköhän se suostuvainen sitten saa sen paikan? Kun tekee kaiken, mitä työnantaja vaatii? No, katsellaan ja kuulostellaan, mitä ne tämän kanssa päättää, onneksi eivät kuitenkaan kovin äkkiä ole tuota hyväksymässä.

En usko, että se nyt niin hankalaa olisi käytännössä. Ensinnäkin eihän sitä tehtäisi kuin tietyillä osastoilla ja luulen, että loppujen lopuksi ei olisi kovin suurta määrää ihmisiä, jotka haluaisivat eutanasian. Ja sovitaan vaikka niin, että sitä ei saa etukäteen kysyä suostuuko eutanasiaan vai ei. Voitaisiin kysellä miten USA:ssa asia toimii, onko siellä tullut ongelmia.

Mitä sinä minun arvoista mitään tiedät? On se pelottavaa, etteivät ihmiset hyväksy ikääntymistä ja kuolemaa luonnolliseen elämään kuuluvana, ihan yhtä luonnollisena kuin syntymääkin. Ja äärimmäisen surullista myös.

Okei, se voi sinun mielestä olla todella pelottavaa. Mutta miksi se antaisi sinulle vallan päättää siitä miten muut saa elää ja kuolla?

[QUOTE="vieras";25883939]Okei, se voi sinun mielestä olla todella pelottavaa. Mutta miksi se antaisi sinulle vallan päättää siitä miten muut saa elää ja kuolla?[/QUOTE]

Olen jo mielipiteeni tähän asiaan sanonut, en jaksa jankuttaa. Missä vaiheessa mulle on annettu valta päättää siitä, miten muut saa elää ja kuolla? :D

[QUOTE="vieras";25883979]Ilmeisesti kuvittelet, että sinulla pitäisi se valta olla. Että sinä voit sanoa toiselle, että on väärin, että haluat kuolla.[/QUOTE]

Mitä helvettiä sinä horiset?! Olenko sanonut noin? Ja missä? Mulle on ihan yks lysti, jos ihminen haluaa kuolla ja jos ihminen toteuttaa haaveensa. Mutta tehkööt sen sitten ihan itse tai jonkun muun, kuin mun avittamana.

[QUOTE="vieras";25880675]Pointti oli se, että on hassua vastustaa eutanasiaa sillä perusteella, että lääkäreiden kuuluu vain pelastaa, mutta samalla hyväksytään passiivinen eutanasia. Kärjistettynä siis lääkäriliiton mukaan on hyväksyttävää tappaa ihminen hitaasti kuihduttamalla, mutta nopea ja kivuton tappaminen ei ole hyväksyttävää. Miten tuota voidaan perustella lääkärin etiikalla?[/QUOTE]

Siis hieman kärjistettyä. Ei lääkärit ihmisiä tapa kuihduttamalla. Aika pahasti on sulla sanat väärin.

Mitä helvettiä sinä horiset?! Olenko sanonut noin? Ja missä? Mulle on ihan yks lysti, jos ihminen haluaa kuolla ja jos ihminen toteuttaa haaveensa. Mutta tehkööt sen sitten ihan itse tai jonkun muun, kuin mun avittamana.

Ei sun sitä tarvikaan avittaa. Mutta haluaisit kieltää heiltä myös mahdollisuuden, että joku toinen heitä avittaisi. Se kuulostaa siltä, että haluat päättää heidän puolestaan.

[QUOTE="vieras";25883868]Tätäkin voisi miettiä siinä lainsäädännössä. Esim. rajat siihen kuinka kauan onnettomuudesta/sairaudesta pitää olla, että eutanasian voi saada. Kuinka kauan pitää olla käynyt terapiassa ja vertaistukiryhmässä ennen kuin eutanasian voi saada jne. Neliraajahalvaantunuthan sitä ei välttämättä edes voisi saada, sillä joissain maissa eutanasian voi saada vain jos sairaus johtaa kuolemaan.

Kaikki tämä huomioon ottaen, eikö se kuitenkin ole ihmisen oma päätös haluaako elää vai ei? Ihminen osaa varmaan itse parhaiten arvioida, ammattilaisten avustuksella, muuttuisiko hänen mielensä tulevaisuudessa ja haluaako hän ottaa sen riskin? Jos potilas subjeektivisesti näkee elämän letkujen varassa kamalana, eikö hänellä pitäisi olla oikeus kuolla, huolimatta siitä, että jollekin toiselle elämä letkujen varassa ei ole kamalaa? Eikö juuri tämä subjektiivinen kokemus ole syy eutanasialle? Koska kukaan muu ei voi tietää miten ihminen kokee asian, pitäisi hänellä itsellä olla valta päättää mitä hän haluaa asialle tehdä.[/QUOTE]

Ei tässä hommassa mua mikään häiritsisikään, jollei olisi kyseessä kuolema, joka on lopullista. En halua syyllistää ketään, mutta enemmänkin voisi sanoa että suren joskus joitakin nuoria jotka eivät jaksaneet elää, toisin sanoen katsoa hommaa loppuun asti, vaikka joillakin olisi voinut olla rikaskin elämä vielä elettävänä. Ihmismieli on muuttuvainen matkan varrella, asenteet ja tilanteet voivat muuttua rajustikin. Eli siinä mielessä en aina luota ihmiseen, mitä hän kulloisena hetkenä on mieltä elämänsä arvokkuudesta, koska ne asennoitumiset voi muuttua.

Ikävä edes mainita aborttia, mutta se ja eutanasia ovat hieman samankaltaisia. On mielenkiintoista kuunnella erityislasten vanhempien hehkutusta omista lapsistaan. Moni joka kärähtää niskapoimuseulassa tai synnyttää vammaisen lapsen, ajattelee että ei ikinä selviä tästä. Kummasti he tuppaavat kuitenkin aina selviämään, ja jopa iloitsemaan lapsistaan. Vaikka abortti ja eutanasia nähdään yksilön vapaan tahdon ilmaisuna, niin mun mielestä on kohtuutonta ja epäreilua, että vanhemmille edes annetaan valta päättää lapsen elämästä juuri silloin, kun tilanne on ahdistavimmillaan, koska sitä voi katua jälkeenpäin. Sama on eutanasian suhteen: kuolema on liian iso ja peruuttamaton asia pelkästään subjektiivisella mutu-tuntumalla arvioitavaksi.

Ylipäätään vierastan elämän jaottelua ihmisarvoiseen ja ei-ihmisarvoiseen elämään...kuka älypää semmoisen jaottelun on mennyt keksimään?

[QUOTE="Purppura";27119652]Nimeomaan tässä on se ongelma. Kyse ei ole siitä saako ihminen kuolla jos itse haluaa vaan siitä voidaanko toinen ihminen pakottaa häntä siinä avustamaan.

Voidaanko teistä ihminen pakottaa avustamaan toisen ihmisen tappamisessa?[/QUOTE]

Kuka pakotettaisiin ja miksi?

"Avustettu murha". Mitä hittoa? Jos jotain neliraajahalvaantunutta avustaa tappamaan toisen ihmisen, kyseessä on avustettu murha. Neliraajahalvaantuneen auttaminen rajan ylitse hänen omasta pyynnöstään puolestaan on avustettu itsemurha. Käsitteet selviksi, vaikkei muu ajattelu niin selvää olisikaan.

Käsittääkseni tälläkään hetkellä lääkäriä ei voi pakottaa tekemään oman etiikkansa vastaisia toimenpiteitä kuten aborttia. Fiksu lääkäri varmaan osaa myös erikoistua sellaiseen tehtävään, jossa ko. tehtäviä ei tarvitse hoitaa.

"Avustettu murha". Mitä hittoa? Jos jotain neliraajahalvaantunutta avustaa tappamaan toisen ihmisen, kyseessä on avustettu murha. Neliraajahalvaantuneen auttaminen rajan ylitse hänen omasta pyynnöstään puolestaan on avustettu itsemurha. Käsitteet selviksi, vaikkei muu ajattelu niin selvää olisikaan.

Tämä ei silti vastaa kysymykseeni, sillä itsemurhan ja murhan lopputulos on sama.

Niin että vastaatko kysymykseen vai jatkatko saivartelua?

[QUOTE="Purppura";27119781]Esimerkiksi lääkäri pakotettaisiin avustamaan henkilön tappamisessa vastoin valaansa.

Voidaanko ihminen siis pakottaa toimimaan oman etiikkansa vastaisesti?

Eikö tällöin poljeta henkilön ihmisoikeuksia?[/QUOTE]

Miksi eutanasia tarkoittaisi automaattisesti sitä että siihen pakotettaisiin sen paremmin potilasta, lääkäriä kuin hoitajaakaan?

Yhä enemmän alan olla Juha Hännisen kannalla että rajoitettuna eutanasian mahdollisuus olisi hyvä olla olemassa. Sana herättää vähän vääriä käsityksiä ja joskus liian suuria odotuksia että sillä voisi ratkaista koko kärsimyksen ongelman. Eutanasia voi olla yksi osa hyvää kuolemaa | Cision Wire

Mitäs nyt alunperin kysyitkään... ai niin, "Voidaanko teistä ihminen pakottaa avustamaan toisen ihmisen tappamisessa?"

Huomaa, ettet tunne historiaa. Tietysti voidaan. Keskitysleireillä kaasukammiosta pelastui, jos suostui kantamaan muiden ruumiita ulos kaasutuksen jälkeen. Pelastus oli kuitenkin vain väliaikaista, sillä kantajatkin usein suljettiin kammioon päivän päätteeksi, jotta kiintiö olisi saatu täyteen. He ainakin tiesivät, mitä oli luvassa.

Miksi eutanasia tarkoittaisi automaattisesti sitä että siihen pakotettaisiin sen paremmin potilasta, lääkäriä kuin hoitajaakaan?

Yhä enemmän alan olla Juha Hännisen kannalla että rajoitettuna eutanasian mahdollisuus olisi hyvä olla olemassa. Sana herättää vähän vääriä käsityksiä ja joskus liian suuria odotuksia että sillä voisi ratkaista koko kärsimyksen ongelman. Eutanasia voi olla yksi osa hyvää kuolemaa | Cision Wire

Miten neliraajahalvaantunut tekee itsemurhan ilman apua?

Voidaanko lääkäri pakottaa tässä avustamaan?

"Markon kaksi kuolemaa"-dokumentissa halvaantunut kaveri jutteli elämän turhuudesta halvaantuneena ja haaveili kuolemasta. Hän olikin viettänyt erityisen aktiivista elämää ennen onnettomuuttaan. Dokumentin jälkeen Marko oli (ensin turhaan kavereiltaan kuolinapua pyydeltyään) tiettävästi tilannut taksin, mennyt sillä järven rantaan ja ohjannut sähköpyörätuolinsa laiturilta veteen. Niin se sujuu, jos sähköpyörätuolin hallintalaitteita suinkin pystyy käyttämään.

Mitäs nyt alunperin kysyitkään... ai niin, "Voidaanko teistä ihminen pakottaa avustamaan toisen ihmisen tappamisessa?"

Huomaa, ettet tunne historiaa. Tietysti voidaan. Keskitysleireillä kaasukammiosta pelastui, jos suostui kantamaan muiden ruumiita ulos kaasutuksen jälkeen. Pelastus oli kuitenkin vain väliaikaista, sillä kantajatkin usein suljettiin kammioon päivän päätteeksi, jotta kiintiö olisi saatu täyteen. He ainakin tiesivät, mitä oli luvassa.

Oliko tuo ylläkirjoittamasi sinusta oikein? Minusta ei.

Mikäli ei ollut, ole hyvä ja kerro miksi se pakottaminen olisi nykyään oikein.

Ihminen joka pystyy tekemään itsemurha voi sen jokatapauksessa tehdä. Näinollen kulmakynnys on juuri tämä kenet voidaan velvoittaa avustamaan.

[QUOTE="Purppura";27119988]
Ihminen joka pystyy tekemään itsemurha voi sen jokatapauksessa tehdä. Näinollen kulmakynnys on juuri tämä kenet voidaan velvoittaa avustamaan.[/QUOTE]

Luitkohan ollenkaan vastaustani?

[QUOTE="Purppura";27119988] Näinollen kulmakynnys on juuri tämä kenet voidaan velvoittaa avustamaan.[/QUOTE]

Miksi mietit sitä, kenet voidaan velvoittaa? Missä sellaisesta nyt keskustellaan?