Euroopassa 22 miljoonaa reilusti ylipainoista lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Luin juuri lehdestä, että Euroopassa on arviolta ainakin 22 miljoonaa lasta, joilla on reilusti ylipainoa. Ja seurauksena on erittäin todennäköisesti lihavuus myös aikuisena ja kakkostyypin diabetes. Ja tähän tilastoon on kyllä helppo uskoa, kun katsoo Suomessakin nykyään kaupungilla kulkevia lapsia ja teinejä.

Tehkää vanhemmat lapsillenne elinikäinen palvelus ja lopettakaa se herkkujen ja karkkien syöttäminen hyvissä ajoin ennen ongelmien ilmaantumista. Ja laittakaa lapset liikuntaharrastusten pariin tai huolehtikaa muuten heidän liikunnastaan. Lasten d-mallistoista ei pidä tehdä normia.

Ei muuten tekisi pahaa monille vanhemmillekaan. Tutkimusten mukaan kolmasosa suomalaisista aikuisista ei liiku ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Herkkujen ja karkkien syöttämistä ei kannata aloittaa ollenkaan B)

Niinpä. Tai ainakin niin että arkea on kuitenkin tavallinen ruoka, ja hese-mäkkäri-linja vaan erikoistapauksissa... Ja herkkujahan on se mikä maistuu hyvälle. Hedelmät maistuu yhtä hyvälle kuin suklaa, ja on paljon terveellisempää

No se olisi tietysti ideaalitilanne, mutta monien mielestä varmaan ihan utopistinen ajatus. Täällä kun on ollut jotain ketjuja, joissa vanhemmat ovat kertoneet etteivät anna karkkia 1- ja 2-vuotiaille lapsille, heitä on haukuttu suunnilleen sadisteiksi, kun kieltävät lapselta näin "harmittoman" ilon. Eli tuntuu, että karkkipussi ja kaksivuotias on ihan normaali yhdistelmä.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Peesi.

Mutta tuon artikkelin kirjoittajakin varmaan kantaa kaunaa ylipainoisia kohtaan :whistle:

Miksi joku kantaisi kaunaa yliainoisia kohtaan? Muuten kuin sen takia että jossain muualla on nälänhätä.

Viittasin taannoiseen "miksi mammat repsahtaa" tms ketjuun kun mut teilattiin siellä ylipainoisia kohtaan kaunaa kantavaksi, kun kuulemma joka ketjussa heitä halveksun ja korostan omaa erinomaisuuttani B)

Peesi.

Mutta tuon artikkelin kirjoittajakin varmaan kantaa kaunaa ylipainoisia kohtaan :whistle:

Mistä tällaista arvelet? Jutussa oli kysymys EU:n julkistamasta terveysraportista, joten tuskin siinä nyt kenenkään henkilökohtaisia kaunoja oli takana...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No se olisi tietysti ideaalitilanne, mutta monien mielestä varmaan ihan utopistinen ajatus. Täällä kun on ollut jotain ketjuja, joissa vanhemmat ovat kertoneet etteivät anna karkkia 1- ja 2-vuotiaille lapsille, heitä on haukuttu suunnilleen sadisteiksi, kun kieltävät lapselta näin "harmittoman" ilon. Eli tuntuu, että karkkipussi ja kaksivuotias on ihan normaali yhdistelmä.

Sadisteiksi? No minä ja mieheni ollaan jo nyt (esikoinen vasta masussa) päätetty ettei lapselle osteta karkkia/sipsiä/muuta ällömössöä. Jos alusta asti totutetaan hedelmiin ym. terveellisiin herkkuihin, ei lapsi opi kaipaamaan edes lauantaipussia. Karkkipäivä on mielestäni typerin keksintö ikinä. Me emme ikinä itse osta mitään sokeri/rasvapommeja, joten en ymmärrä miksi pitäisi aloittaa lapsen synnyttyä. Saa kyllä sitten syödä muiden lasten synttäreillä, jos itse tahtoo.

Pointtina oli kuitenkin se, että mielestäni olet ap täysin oikeassa. Jokaisella lapsella on oikeus terveeseen elämään, johon kuuluu monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio sekä säännöllinen liikunta.

Sanokaas te kokeneemmat että oppiiko lapsi syömään karkkeja jos ei sitä siihen pienestä pitäen totuteta?!

Paha sanoa, kun oma kolmevuotias ei osaa niitä syödä...
Sai kaverin synttäreillä karkin ja sylkäisi sen pois ja sanoi että on pahaa. Ja otti vesimelonia tilalle. Vaan ei ole meillä koskaan ollut karkkia tarjolla joten ehkä sillä on merkitystä...

Peesi.

Miksi joku kantaisi kaunaa yliainoisia kohtaan? Muuten kuin sen takia että jossain muualla on nälänhätä.

Viittasin taannoiseen "miksi mammat repsahtaa" tms ketjuun kun mut teilattiin siellä ylipainoisia kohtaan kaunaa kantavaksi, kun kuulemma joka ketjussa heitä halveksun ja korostan omaa erinomaisuuttani B)

Jaa sellanen juttu :D

Sanokaas te kokeneemmat että oppiiko lapsi syömään karkkeja jos ei sitä siihen pienestä pitäen totuteta?!

Sai kaverin synttäreillä karkin ja sylkäisi sen pois ja sanoi että on pahaa. Ja otti vesimelonia tilalle. Vaan ei ole meillä koskaan ollut karkkia tarjolla joten ehkä sillä on merkitystä...

Dii, sitähän minäkin. Yleensä makeisiin tottumattomat eivät edes pidä niistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:

Sadisteiksi? No minä ja mieheni ollaan jo nyt (esikoinen vasta masussa) päätetty ettei lapselle osteta karkkia/sipsiä/muuta ällömössöä. Jos alusta asti totutetaan hedelmiin ym. terveellisiin herkkuihin, ei lapsi opi kaipaamaan edes lauantaipussia. Karkkipäivä on mielestäni typerin keksintö ikinä. Me emme ikinä itse osta mitään sokeri/rasvapommeja, joten en ymmärrä miksi pitäisi aloittaa lapsen synnyttyä. Saa kyllä sitten syödä muiden lasten synttäreillä, jos itse tahtoo.

Pointtina oli kuitenkin se, että mielestäni olet täysin oikeassa. Jokaisella lapsella on oikeus terveeseen elämään, johon kuuluu monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio sekä säännöllinen liikunta.

Hieno päätös, toivottavasti onnistutte sen pitämään. Synttärit ja muut erikoistilanteet eivät tosiaankaan haittaa, mutta herkuttelu arkena ja jatkuvasti jo haittaa. Ja tulos on kyllä nähtävissä. Aikuisetkin vetävät nykyään "lohturuokaa" ja totuttavat lapsensakin samaan. Voi, Petteriä harmittaa, ota tikkari, niin ei harmita enää...

Totuushan se on, että niin kauan kun on päät perseissä ja syytellään koulujen limsa-automaatteja, isompia pakkauskokoja, liikuntatuntien vähennyksiä jne. ollaan kasvavan ongelman edessä. Ainoa mahdollisuus on katsoa peiliin ja ottaa vastuu omista tekemisistään ja jälkikasvustaan. Ei kuskata niitä autolla joka paikkaan, valmistetaan lautasmallin mukaiset ateriat kotona, max. 1 herkkupäivä viikossa ja ei koskaan limsoja ja sipsejä kaappiin varastoiksi.

Mutta ei. Mätetään lapset sokerihumalaan ja rasvapalloiksi ja sitten kitistään yleisönosastoissa, että "kauheaa kun on niitä limsa-automaatteja kouluissa". Ugh!! En voi käsittää. Ainoa asia, mikä mua harmittaa tässä on meille kaikille läskistä aiheutuvat kustannukset, jotka eivät ole aivan pienet.

Niin se on maailman sivu ollut, että lapset toistavat vanhempiensa virheet. Jos aikuiset eivät osaa käyttäytyä, eivät käyttäydy lapsetkaan. Jos vanhemmat ovat rasisteja, ovat löapsetkin. Ja niin edelleen. Jos vanhemmat eivät huolehdi itsestään ja päästävät massansa kasvamaan katastrofaalisiin mittoihin, miten käy lasten? Aivan! Samalla kupilla kun käyvät.

Tästä ketjusta tulikin mieleeni, kun eilen oltiin miehen kanssa ruokakaupassa ja äiti oli pojan ja tyttärensä kanssa sipsi/karkki/poppari hyllyllä ( molemmat alle kouluikäisiä ). Poika kiljui "MÄ HALUUN SIPSIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!" ja äiti sanoi topakasti "Jos otat sipsiä, sä et saa POPPAREITA". Oltiin kyllä molemmat ihan monttu ammollaan, kun äiti siinä auttoi molempia lapsia valkkaamaan itselleen joko ison sipsi- tai popparipussin. :o

Viipale

Ja minusta kertoo myös vanhempien kasvatusasenteesta, jos lapset niin huutaa karkkihyllyillä että heille on suorastaan pakko ostaa sitä karkkia. Meidän neiti on syönyt pullaa, keksejä kahvipöydässä ja nyt kesän tullen jätskiäkin, tosin kotona näitä vain muutamia kertoja. Itsekään en päiväsaikaan vedä herkkuja joten olisi tosi huvittavaa, että miksi pitäisi lapselle varta vasten alkaa karkkihyllystä jotain ostamaan..

No, mä en ainakaan henk.koht. ymmärrä että lapsille mätkästään joku 200 gramman mättöpussi käteen. Siitähän tulee ihan järkky olokin...

Meillä lapset saavat miltei joka päivä lounaan jälkeen jälkkärin. Myslipatukan, jätskin, keksin ja joskus muutaman karkin. Suurin kokonaisena annettu on niiskuneiti-aski. Eli meillä ei ole käytössä karkkipäivää, vaan jälkkärinä sillointällöin pari.

Vaan liikalihavuuteen taitaapi olla suurempana syynä joku muu kuin karkin syönti. Pikaruokakulttuuri. Pizzaa, hamppareita, ranskalaisia vedetään nassuun joka päivä. :/ Limpparia pari litraa päivässä :x

Dii, sitähän minäkin. Yleensä makeisiin tottumattomat eivät edes pidä niistä :)

Meidän neitillä on valitettavasti luontainen taipumus siihen kun elämänsä ensimmäisen täytekakkupalan hotkaisi hetkessä :laugh: Sipsejäkin ryösti yhtenä päivänä roskiksesta, kun heitin vanhan pussin roskiin :whistle: Olen mä sitten sadistinen mamma B)

Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Tästä ketjusta tulikin mieleeni, kun eilen oltiin miehen kanssa ruokakaupassa ja äiti oli pojan ja tyttärensä kanssa sipsi/karkki/poppari hyllyllä ( molemmat alle kouluikäisiä ). Poika kiljui "MÄ HALUUN SIPSIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!" ja äiti sanoi topakasti "Jos otat sipsiä, sä et saa POPPAREITA". Oltiin kyllä molemmat ihan monttu ammollaan, kun äiti siinä auttoi molempia lapsia valkkaamaan itselleen joko ison sipsi- tai popparipussin. :o

Äiti oli varmaan mielestään hyvä vetämään rajoja ; )

Alkuperäinen kirjoittaja Männynkäpy:
No, mä en ainakaan henk.koht. ymmärrä että lapsille mätkästään joku 200 gramman mättöpussi käteen. Siitähän tulee ihan järkky olokin...

Meillä lapset saavat miltei joka päivä lounaan jälkeen jälkkärin. Myslipatukan, jätskin, keksin ja joskus muutaman karkin. Suurin kokonaisena annettu on niiskuneiti-aski. Eli meillä ei ole käytössä karkkipäivää, vaan jälkkärinä sillointällöin pari.

Vaan liikalihavuuteen taitaapi olla syynä joku muu kuin karkin syönti. Pikaruokakulttuuri. Pizzaa, hamppareita, ranskalaisia vedetään nassuun joka päivä. :/ Limpparia pari litraa päivässä :x :x

Ja valmisruoat. Itse olen huomannut, että yksikin valmisateria turvottaa ihan hirveästi joten en yhtään usko niitten olevan "yhtä terveellisiä" kuin kotiruoan.

Alkuperäinen kirjoittaja Männynkäpy:

Vaan liikalihavuuteen taitaapi olla suurempana syynä joku muu kuin karkin syönti. Pikaruokakulttuuri. Pizzaa, hamppareita, ranskalaisia vedetään nassuun joka päivä. :/ Limpparia pari litraa päivässä :x

Tai jälkiruokaa joka päivä?

mä uskon et yksi karkkipäivä viikossa on pikkujuttu verrattuna siihen et jotkut käyttä parivuotiaita lapsiaan monta kertaa viikossa mäkissä tai hesellä :o ja janojuomaksi annetaan vaan mehua kun ei lapsi muuta suostu juomaan :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
mä uskon et yksi karkkipäivä viikossa on pikkujuttu verrattuna siihen et jotkut käyttä parivuotiaita lapsiaan monta kertaa viikossa mäkissä tai hesellä :o ja janojuomaksi annetaan vaan mehua kun ei lapsi muuta suostu juomaan :headwall:

Mihin edes sitä karkkipäivää tarvitaan? Sitä minä en ymmärrä. Empiiristä tutkimusta asiasta olen kaveripiirissä tehnyt, ja kuinkas ollakaan - ne joilla oli lapsena karkkipäivät tarvitsevat edelleen karkkia jatkuvasti, ja ne joilla ei eivät sitä osta.

Yhteistyössä