EU:ssa jo 22 miljoonaa ylipainoista lasta! Onko sinun lapsesi yksi heistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piitu pipari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole, ennemmin tuon poika on vähän liiankin hoikka, kun on niin kova menemään. Syö siis kyllä hyvin, mutta kun koko hereiläolo aikansa mennä viipottaa, niin paino on mennyt alakäyrillä koko ajan.

Omat lapset eivät ( ainakaan vielä ) onneksi tähän joukkoon kuulu ja koitan pitää huolta etteivät tule kuulumaankaan.
Lapsuusiän lihavuus tutkimusten mukaan jatkuu aikuisenakin ylipaino-ongelmana ja kiistattomasti ylipaino aiheuttaa paljon muitakin terveydellisiä haittoja.

Suomalaiset ovat tilastollisesti melko pulskaa kansaa, mutta ei onneksi olla mitään verrattuna esim. jenkeissä pahimpiin tapauksiin.

Mutu-tuntumalla sanoisin, että suomalaisetkin vähättelevät omia ( ja lastensa ) ylipaino-ongelmia ainakin jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mutu-tuntumalla sanoisin, että suomalaisetkin vähättelevät omia ( ja lastensa ) ylipaino-ongelmia ainakin jonkin verran.

Näinpä.

Jenkkeihin verrattuna keskimäärin ketkä tahansa eurooppalaiset taitavat olla aika hoikkia, mutta Euroopan sisällä suomalaiset ovat kiistatta brittien jälkeen sieltä läskeimmästä päästä.

EIvät kuulu.. ja jos kuuluisivat .. tekisimme asialle kaiken voitavamme..
se on vanhempien velvollisuus.
Minulla itsellä ni on sen sijaan hieman ylipainoa, tosin olen myös raskaana nyt.
Miehelläni ei ole ylipainoa.
AIkuiset hoitavat oman painonsa itse, mutta jos lapsi ylipainoinen lapsen painonpudotus on ensisijaisesti vanhempien vastuulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Tietokone, pleikkarit, nintendot, dvd:t... Siinä syy lihavuuteen. Kun ennen juostiin ja mellastettiin se pari tuntia hikihatussa ennen ruokaa, nyt istutaan ja liikutellaan hädin tuskin neljää sormea.

Miten ne lapset saavat noita käsiinsä, noita pelejä?

En ala täällä osoittamaan sormella...

Omat veljeni (nuoria) ovat ylipainoisia, toinen todella pahasti ja kyllä minua kirpaisee, kun en voi tehdä asialle mitään :/

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:

Näinpä.

Jenkkeihin verrattuna keskimäärin ketkä tahansa eurooppalaiset taitavat olla aika hoikkia, mutta Euroopan sisällä suomalaiset ovat kiistatta brittien jälkeen sieltä läskeimmästä päästä.

Näinpä, juuri kerhossa kuuntelin kun yksi äiti taivasteli "hänen oli käsketty huomioimaan paremmin lastensa syömiset", totesi siihen et herkkujako niille pitäisi antaa kun ovat niin laihoja??
Joo suurinpiirtein saman mittaiset kuin omani (eli 100 cm ja 110 cm ) tää äiti sitten mietti et paljonko tuon mittaisten pitäisi painaa kun nää molemmat on vähän alle 30 kiloo!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja se:
Kolmen äidin lapsena kirjoittelen. Poika on jo 11, ollut aina sellainen harteikas, siis verrattuna johonkin muuhun. Tyttö 9, ollut eka luokalle asti tosi hoikka ja jopa neuvolassa siitä "valitettu"
En tiedä mitä sitten kahden viime vuonen aikana on tapahtunut. Molemmat ovat lihoneet sen verran että hiukan ylipainoa taitaa olla. Terkkari oli tytölle sanonut, että siinä rajoilla onko ylipainoa, pojalle ei sanonut mitään.
Miten tähän on tultu...en tiedä, lapset kyllä ovat koneellakin mutta koulumatka on molemmilla yli 7 km/päivä, pyörällä kulkevat, talvella on osin kuljetettu. Normaalit ruokakäytönnöt, karkkipäivät yms käytössä. Roskaruokaa syödään harvemmin kun kerran kk, lähes päivittän lapset kyllä syövät jäätelöt, mutta en ole niitä niin pahana pitänyt, kaippa tarvitsisi.
Mistä itse epäilen painon tulleen:
- juuri tietokoneella ajan käyttäminen
- iltaisin iltapalat kasvaneet, lapsilla syy valvoa kun on vielä nälkä (erityisesti noita erilaisia muroja syövät)
- itsekin painoa noussut vuoden sisällä, kai sitä on sitten useammin antanut lapsillekin jotain hyvää
-annoskoot kasvaneet

Olen itse tosi huolissani (vaikka yritän olla lapsille sitä näyttämättä) oma äitini on syömishäiriöinen ja itsekin vähän niin ja näin, paino on vaihdellut 20 kg vuosien aikana, nyt bmi jotain 27, useasti kyllä tuossa 25 pinnassa tai vähän alle.

Syömisistä vielä
-sipsejä yms vain muutamia kertoja vuodessa
- joka päivä tarjolla hedelmiä (vapaassa käytössä) ja vihanneksia jne
- ruoka tavallista ruokaa, jos käytetään ruokakermaa niin kevytversioita
- karkkia vain karkkipäivänä (Kohtuudella)

Ja tosiaan vakavasti otan tämän "ongelman" en halua lapsieni kärsivän ylipainosta tai sen tuomista ongelmista ja "vaivihkaa" yritän nyt siihen vaikuttaa. Hyviä neuvoja tietysti saa antaa.

Hienoa että olet tiedostanut ongelman ja otat sen vakavasti!

Niinkuin itsekin totesit, ehkä ne päivittäiset jätskit kannattaisi ihan ekaksi jättää pois. Niistähän tulee yllättävän paljon ylimääräistä energiaa ja rasvaa. Sitten nuo murot kans on sellainen ruoka, jonka vaihtaisin johonkin vähäkalorisempaan ja täyttävämpään, kuten vaikka puuroon tai muutamaan ruisleipään vähärasvaisilla päällysteillä.

Tietoa painonhallinnasta on netti, kirjallisuus ja lehdet pullollaan, eli ei muuta kuin niistä vinkkejä lueskelemaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Vähempi liikuntaa, enempi tietokonetta ja pelikoineita :/

Vanhemmat rahtaa lapsensa parin kilometrin päähän autolla, enää ei tarvitse kävellä tai pyöräillä kuten sillon tehtiin kun ite oli lapsi =) Tehdään lasten eteen liikaa !

Ei, meillä ei oo lapset lihavia, päinvastoin ! Neuvolassa kuullaan jatkuvasti miten pieniä & laihoja ovat =)

Jep, siskon murkkuja vietiin uimarannalle eivätkö olleet uskoa että me ollaan sinne poljettu pyörillä tenavana jos uimaan haluttiin, matkaa jotain 8 km. Meillä kans mennään miinuskäyrillä. Tosin pituus menee plussaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Vähempi liikuntaa, enempi tietokonetta ja pelikoineita :/

Vanhemmat rahtaa lapsensa parin kilometrin päähän autolla, enää ei tarvitse kävellä tai pyöräillä kuten sillon tehtiin kun ite oli lapsi =) Tehdään lasten eteen liikaa !

Ei, meillä ei oo lapset lihavia, päinvastoin ! Neuvolassa kuullaan jatkuvasti miten pieniä & laihoja ovat =)

Jep, siskon murkkuja vietiin uimarannalle eivätkö olleet uskoa että me ollaan sinne poljettu pyörillä tenavana jos uimaan haluttiin, matkaa jotain 8 km. Meillä kans mennään miinuskäyrillä. Tosin pituus menee plussaa.

Meilläkin on tästä järvelle 6 km yhteen suuntaan =) Jos meillä plikat uimaan haluaa niin polkea pitää :D

Tosin isi sitte autolla hakee keskimmäisen pois, jaksa ihan uimisen jälkeen takasin polkasta, plikka vasta 6 v =)

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Tietokone, pleikkarit, nintendot, dvd:t... Siinä syy lihavuuteen. Kun ennen juostiin ja mellastettiin se pari tuntia hikihatussa ennen ruokaa, nyt istutaan ja liikutellaan hädin tuskin neljää sormea.

Näin on. Ja ennen piti kulkea kaikki matkat pyörällä, nyt kuskataan autolla. Ja toki aikuistenkin liikkuminen on vähentynyt. Vanhempien toiminta vaikuttaa lapsiin. Näin se menee.

Ja harvemminhan ne pikkulapset ovat lihavia. Ehkä tässä tutkimuksessa tarkoitettiin lähinnä koululaisia.

täälläkin kaikki on alipainoisten äitejä =(

meillä mennään siinä rajoilla että ollaanko ylipainoisia vai ei ja kyllä on äidille stressaavaa miettiä ja säännöstellä lasten syömisiä kun samaanaikaan lasten luurankoystävät vetävät vieressä karkkia, sipsiä, jätskiä ja itse pitää omilta nuo herkut kieltää

Ei ole, vaan liian laihoja. Ei se tämäkään hauskaa ole, kun pitää lapsia painokontrollissa kuljettaa. Lisäöljy on käytössä eikä voita säästellä. Mutta minkäs teet...

Itse olin lapsena ja teininä lihava, mitat oli 158cm/62kg. En laihduttanut, mutta kaverini pyysi mukaan nyrkkeilemään, sanoi ettei siellä tarvi olla hyvä kunto. Laihduin huomaamatta ja laihduttamatta 10kg! Paino on siiä pysynyt! Mulle ei sovi laihduttaminen, eikä kovin monelle muullekkaan. Uus liikuntaharastus saa ajatukset pois syömisestä ja aineenvaihdunta vilkastuu...

Yhteistyössä