EU vaatii ; pienempi asuntolaina riittää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DURACELL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei tartte asuntojen hintojen laskea, vaan ihmiset voisi kohtuullistaa vaatimuksiaan asuntojensa suhteen. Mua jotenkin ällöttää nää 250m2 lukaalit, joissa asuu kolkko ja kiireinen pikkuperhe. Jos ihmiset tyytyisi jossain määrin kohtuullisiin asuntoihin (esim. nelihenkinen perhe 80-120 m2) niin lainaa ei tarttisi ottaa niin älyttömästi.

Muoks. Ei silti ihmisillä ole sitä 60% hinnasta taskussa, tämä mun purkaus tuli vaan isoista lainoista mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ei tartte asuntojen hintojen laskea, vaan ihmiset voisi kohtuullistaa vaatimuksiaan asuntojensa suhteen. Mua jotenkin ällöttää nää 250m2 lukaalit, joissa asuu kolkko ja kiireinen pikkuperhe. Jos ihmiset tyytyisi jossain määrin kohtuullisiin asuntoihin (esim. nelihenkinen perhe 80-120 m2) niin lainaa ei tarttisi ottaa niin älyttömästi.

Muoks. Ei silti ihmisillä ole sitä 60% hinnasta taskussa, tämä mun purkaus tuli vaan isoista lainoista mieleen.

peesaan

Tuota tummennettua tekstiä komppaan

Ihmiset voisi opetella säästämään, pari vuotta pidempään kotona, niin rahaa saa säästöön. Sitten voi ostaa pienen yksiön, kun kaksi yksiön ostajaa muuttaa pieneen kaksioon, niin rahaa taas saa säästöön. Sitten kolmioon ja vasta lopuksi omakotitalo.

Ei heti vanhempien luota tarvitse muuttaa itserakennettuun 300m2 omakotitaloon!

Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Ihmiset voisi opetella säästämään, pari vuotta pidempään kotona, niin rahaa saa säästöön. Sitten voi ostaa pienen yksiön, kun kaksi yksiön ostajaa muuttaa pieneen kaksioon, niin rahaa taas saa säästöön. Sitten kolmioon ja vasta lopuksi omakotitalo.

mietin tässä itseäni.. mä olen "vasta" 25v ja meillä on jo 4 lasta.. niin miten hitossa me mahduttais johonkin yksiöön asumaan? vai olisko mun pitänyt jo 18v:nä ottaa iso laina (ilman työkokemusta yms) ja muuttaa siihen yksiöön että joskus olis realistiset haaveet saada oma koti johon me kaikki mahduttais?

Alkuperäinen kirjoittaja nh:

mietin tässä itseäni.. mä olen "vasta" 25v ja meillä on jo 4 lasta.. niin miten hitossa me mahduttais johonkin yksiöön asumaan? vai olisko mun pitänyt jo 18v:nä ottaa iso laina (ilman työkokemusta yms) ja muuttaa siihen yksiöön että joskus olis realistiset haaveet saada oma koti johon me kaikki mahduttais?

On sitä aiemmminkin asuttu yksiössä tuolla hlöluvulla.

Meillä on 205,5m2 eli kuulun varmaan sitten tuohon joukkoon.
Kolkkoa ei minusta meillä ole.
Ainut positiivinen on sitten tuo että lainaa oli otettaessa paljon,mutta nyt minulla 0? ja miehellä n.28 000?.

Pääkaupunkiseudulla siihen yksiöönkin pitäisi olla 60.000 euron säästöt. Pienillä tuloilla yksiön voisi ostaa sitten opiskelujen ja töissä ahertamisen jälkeen siinä 3-kymppisenä. Sitten pariudutaan ja ruvetaan säästämään siihen perheasuntoon. Toiset 60.000 euroa pitäisi saada säästöön että isompi asunto irtoaisi.

Aivan mahdoton kuvio!

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Pääkaupunkiseudulla siihen yksiöönkin pitäisi olla 60.000 euron säästöt. Pienillä tuloilla yksiön voisi ostaa sitten opiskelujen ja töissä ahertamisen jälkeen siinä 3-kymppisenä. Sitten pariudutaan ja ruvetaan säästämään siihen perheasuntoon. Toiset 60.000 euroa pitäisi saada säästöön että isompi asunto irtoaisi.

Aivan mahdoton kuvio!

Niin ja ehditään sitten säästämään siten, että lapsia ehditään tekemään sit just ennen kuin täytetään 40 vuotta, jee!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On sitä aiemmminkin asuttu yksiössä tuolla hlöluvulla.

meillä tekee jo tiukkaa mahtua kolmioon... mut jos joku haluu elää kuin sillit suolassa niin eläköön.. mitä se mulle kuuluu.

Onneks meillä on jo asunto, missä viihdytään. Makuuhuoneita kolme, lapsia myös kolme. Jossain vaiheessa varmaan isosta makkarista tehään kaksi,niin on kaikillelapsille oma huone.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Tuolla taidetaan käytänössä ajaa ihmiset asumaan vuokralle.

Eipäs, vaan asuntojen hinnat laskevat sellaiselle tasolle mihin ihmiset pystyvät säästämään. Se on muutamia kymmeniä prosentteja kuin asunnot rommaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Aivan mahdoton kuvio!

Ei ole mahdoton kuvio. Noin sitä on aiemminkin säästetty. Nykyisen kaltainen systeemi on viime vuosien keksintöä kun on pitänyt saada jokainen persaukinen ostamaan asunto, jotta jatkuva hintojen nousu jatkuisi. Nyt sille tulee stoppi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Tuolla taidetaan käytänössä ajaa ihmiset asumaan vuokralle.

Eipäs, vaan asuntojen hinnat laskevat sellaiselle tasolle mihin ihmiset pystyvät säästämään. Se on muutamia kymmeniä prosentteja kuin asunnot rommaavat.

Mutta samalla myönnetään lainaa vähemmän ja rahastetaan marginaaleilla ym. enemmän :/ Vaikka ne sellaiset järjettömän isot jättilainat on kyllä ihan turhia mitä pankit ovat villeimpinä aikoina myöntäneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Hännän Heilutus:
sithän ne pitäs asuntojen hintojenkin laskea :kieh:

joo aika paljon.. harvalla on 60% asunnon myyntihinnasta taskussa tosta noin vaan.

Meillä oli, ylikin. Oletko kuullut sellaisesta toiminnasta kuin säästäminen? Tavoitteellinen sellainen?

Minusta on ihan järkyttävää taloudenpitoa, jos pitää ostaa asunto 100% lainarahoituksella, 30 vuoden laina-ajalla ja viulunkielenä olevana budjetilla. Miksi ei voi säästää edes paria vuotta ennakkoon?

Ostin omakotitalon osuuteni 30-vuotiaana, vai oliko se 29veenä. 60% lainaosuus. Säästetty toki useampia vuosia. Jopa opiskelijana.

Yhteistyössä