Että osaan olla törkeä ja lapsellinen!!

mkt
Lähes kaikki, jotka vauvaa käyvät katsomassa jaksavat jatkuvasti kommentoida et onpa se iso!

Verrattuna mihin?

mielestäni vauva on sopusuhtainen, painoa 9kg ja pituutta 70cm. Ei mistään kohtaa "läski".

Joten eilen, kun meillä oli juhlat, tuli miehen täti ja sanoi: mut onpa se järkyttävän kokoinen!

Vastasin, et samaa mä ajattelin, kun näin sun miesystävän ensikertaa, mut ymmärsin pitää sen tiedon itselläni!

täti otti nokkiinsa ja kaikki katsoi mua tuimasti. Ihmettelen vaan, et mikä oikeus on vauvaa mollata? Ihminen se on hänkin!
 
No oho. Tuskin kukaan vauvaa läskiksi ajattelee, eikä nyt pahalla tarkoita. Helposta loukkaannut, voisit olla ylpeä, että vauvallesi ruoka (tai mitä nyt ravinnokseen saa) maistuu! Minkä ikäsestä vauvasta kyse?
 
Mistä lähtien se, että vauva on iso, on ollut mollausta? :eek:
Mulla poika oli jo synnytyssairaalassa selvästi isompi kuin muut vauvat joita siellä oli samaan aikaan eikä tyttökään vastasyntyneenä ollut ihan pieni. Joten olihan ne isoja verrattuna muihin samanikäisiin.
 
Ei juma, aivan loistava kommentti :D :LOL:
Meidän sällistä sanottiin vauva-aikana mm. että "mitä sä sille oikein syötät?" (pelkkää rintamaitoa...) ja "on ainakin ollut ruoka-aikana kotona". Yhdelle kommentoijalle kuittasin että parempi kai neuvolan ja lääkärin mielestä sopusuhtainen lapsi, kuin luikku jota täytyy jo vauvaiässä öljyllä lihottaa...hänellä itsellään kun oli liian laiha lapsi, ja se oli mukamas jotenkin hienoa kun sai käydä painokontrolleissa ja silleen.
Ja sällin neuvolakortissa lukee siis joka käynnin kohdalla sana "sopusuhtainen". Mutta kaikki ei tajua, että pitkät lapset myös yleensä painaa enemmän kuin pätkät, muttei se lihavuutta siltikään ole. Eihän aikuinenkaan ole 180-senttisenä ja 70-kiloisena lihava, vaikka painaakin enemmän kuin 150-senttinen 65-kiloinen, joka taas ei ole laiha vaikka painoa onkin alle 70 kg :whistle:
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mistä lähtien se, että vauva on iso, on ollut mollausta? :eek:
Mulla poika oli jo synnytyssairaalassa selvästi isompi kuin muut vauvat joita siellä oli samaan aikaan eikä tyttökään vastasyntyneenä ollut ihan pieni. Joten olihan ne isoja verrattuna muihin samanikäisiin.
Tuota minäkin mietin...meilläkin poika on ollut iso ja aina kaikki siitä kommentoinut..mitä sitten, isohan se olikin moniin tuttuihin vauvoihin verrattuna :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mistä lähtien se, että vauva on iso, on ollut mollausta? :eek:
Mulla poika oli jo synnytyssairaalassa selvästi isompi kuin muut vauvat joita siellä oli samaan aikaan eikä tyttökään vastasyntyneenä ollut ihan pieni. Joten olihan ne isoja verrattuna muihin samanikäisiin.
Näinpä just. Kuopus painoi lähemmäs 5kg (siis alle 100g jäi kiinni, ettei olis painanut) ja kyllä sitä osastolla ihmeteltiin ja käytiin ihan kattomassakin, kun oli niin iso vauva. Ja olihan se iso verrattuna muihin vastasyntyneisiin! Eikä mua haitannut, todellakaan.
 
Lapsen ukki sanoo aina että jopa sut on tyttömäiseks puettu. Joopa joo. Vauvat saa pukea valkeisiin, äitihän ne vaatteet pesee. Aivan kaikki sanoo että jopa sinä kasvat kamalaa vauhtia. No isä on 2m ja äitikään ei ole kanantaluttaja, niin miten vauva voisi olla pieni.
 
hoikanäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Ei juma, aivan loistava kommentti :D :LOL:
Meidän sällistä sanottiin vauva-aikana mm. että "mitä sä sille oikein syötät?" (pelkkää rintamaitoa...) ja "on ainakin ollut ruoka-aikana kotona". Yhdelle kommentoijalle kuittasin että parempi kai neuvolan ja lääkärin mielestä sopusuhtainen lapsi, kuin luikku jota täytyy jo vauvaiässä öljyllä lihottaa...hänellä itsellään kun oli liian laiha lapsi, ja se oli mukamas jotenkin hienoa kun sai käydä painokontrolleissa ja silleen.
Ja sällin neuvolakortissa lukee siis joka käynnin kohdalla sana "sopusuhtainen". Mutta kaikki ei tajua, että pitkät lapset myös yleensä painaa enemmän kuin pätkät, muttei se lihavuutta siltikään ole. Eihän aikuinenkaan ole 180-senttisenä ja 70-kiloisena lihava, vaikka painaakin enemmän kuin 150-senttinen 65-kiloinen, joka taas ei ole laiha vaikka painoa onkin alle 70 kg :whistle:
No ei tarvi silti hoikkia vauvoja haukkua myöskään :(
 

:LOL: Erittäin hyvin sanottu!!

Mua korpesi ihan mahdottomasti kun meidän tyttöä ihan pienenä vauvana aina kaikki kauhisteli niin järkyttävän laihaksi ja kautta rantain vihjailtiin, että noinkohan saa ruokaa tarpeeksi... :kieh: Tyttö oli aika isokokoinen syntyessää ja parin eka kuukauden aikana pituus kasvoi suhteessa painoon nopeammin. Tasoittui ajan myötä. Missään vaiheessa ei ollut alipainoinen ja käyrilläkin oli plussan puolella.. Ja ruokaa sai taatusti ihan niin paljon kun vaan halusi. ..ja saa edelleen, eipä enää kukaan ainakaan laihaksi moiti! :whistle:
 
tyttitiina
Alkuperäinen kirjoittaja :
No oho. Tuskin kukaan vauvaa läskiksi ajattelee, eikä nyt pahalla tarkoita. Helposta loukkaannut, voisit olla ylpeä, että vauvallesi ruoka (tai mitä nyt ravinnokseen saa) maistuu! Minkä ikäsestä vauvasta kyse?
Ei kyllä tuo "onpa järkyttävän kokoinen" kovin kauniilta ja kehuvalta kuulosta... Ei kenenkään kohdalla!

Mein esikko on ollu 6 kk ikäisenä 70 cm ja painoa 9045 grammaa :) Kuopus taas painoi tuon verran 10 kk iässä...

 
mkt
Kyse on 5kk ikäisestä jo, ja tätä on jatkunut ihan syntymästä asti, et onpa iso onpa iso!

Ja tässä tapauksessa se on mollausta, kun halutaan syliin ja annetaan minuutin päästä takas et en kyllä jaksa ku on nii painava.

Esikoinen oli aikanaan liian pieni, luuviulu, nälkäkurki, ettekö anna sille ruokaa jne.

Koskaan ei ole hyvin!

Enkä nyt tarkoita, et yritän ketään miellyttää, mut onko niin vaikeaa pitää ne mölyt mahassa?!?

Juuri tuo, et monen kuukauden jälkeen VASTA uskalsin sanoa takaisin, ja siitäkin tuli paha mieli MULLE, saa mut voimaan pahoin. Miks olen tällanen nössö? :eek:
 
Tän kisan mä voitan ihan salettiin :D Meidän pikku keskosen mitat oli rv 34+2 3750g ja 50cm :xmas: Ja voitte varmaan kuvitella sitä ´voi herranjestasin´määrää mikä saatiin osakseen.Nyt kuitenkin 2veenä liian laiha :/ Mielummin tanakampi kuin luikku.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoikanäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Ei juma, aivan loistava kommentti :D :LOL:
Meidän sällistä sanottiin vauva-aikana mm. että "mitä sä sille oikein syötät?" (pelkkää rintamaitoa...) ja "on ainakin ollut ruoka-aikana kotona". Yhdelle kommentoijalle kuittasin että parempi kai neuvolan ja lääkärin mielestä sopusuhtainen lapsi, kuin luikku jota täytyy jo vauvaiässä öljyllä lihottaa...hänellä itsellään kun oli liian laiha lapsi, ja se oli mukamas jotenkin hienoa kun sai käydä painokontrolleissa ja silleen.
Ja sällin neuvolakortissa lukee siis joka käynnin kohdalla sana "sopusuhtainen". Mutta kaikki ei tajua, että pitkät lapset myös yleensä painaa enemmän kuin pätkät, muttei se lihavuutta siltikään ole. Eihän aikuinenkaan ole 180-senttisenä ja 70-kiloisena lihava, vaikka painaakin enemmän kuin 150-senttinen 65-kiloinen, joka taas ei ole laiha vaikka painoa onkin alle 70 kg :whistle:
No ei tarvi silti hoikkia vauvoja haukkua myöskään :(
Haukuinko hoikkia vauvoja, kun sanoin hoikan lapsen jatkuvasti vittuilevalle äidille (joka siis koko ajan jaksoi ikävään sävyyn mollata lapseni painoa) kerran, kun hermot meni, että parempi kai sopusuhtaisuus kuin laihuus?
Mielestäni en mollannut ainakaan sinun hoikkaa vauvaasi.
Se vaan on niin, että jos koko ajan ikävään sävyyn sanoo jotain toisten lapsista, niin täytyy olla valmis kuulemaan samantapaisia asioita omistaankin. Jos kantti ei kestä, niin kannattaa olla sitten nimittelemättä toisten lapsia pulskiksi, ruoka-aikaan kotona olleiksi, jne :whistle:
 
Edelleen mun mielestä typerää ap:ltä. Mitä sitten, jos joku ei jaksa kantaa/pitää sylissä, kun kerta on painoa sen verran?? Pakkoko se olis hikipäässä pitää? :eek: Outoa! Ja 5kk ikäinen tuntuu vielä raskaammalta, kun ei välttämättä ole niin jämäkkä, kuin esim. 8-kuinen, joka ehkä liikkuu jo paremmin jne.
 
Mun systeri ei oo pitänyt tota pikkujätkää sylissä, paitsi silloin kun se oli ihan vastasyntynyt: sisko on 160 hätäseen pitkä ja elopainoa kai joku vajaa 60 kiloa, ja pikku-ukko on ollut samoissa mitoissa kun ap:n vauva samanikäisenä. Ja kyll se on isoksi vauvaa ihmetellyt, ei pahalla toki, ja niin on moni muukin.

Mutt isohan se on ollut, ei siitä pääse yli eikä ympäri. :D
 
BIG
Kun vanhemmat ovat solakoita ja normaalipituisia niin kyllä se vaan on sitten niin ihmeellistä että vauva on iso! Meidän lähes viisikiloinen vauva ihmetytti jo synnärillä ja olishan se isompi kuin muut ei siinä mitään. Kuukausitolkulla itsekin vähän vitsinä sitä ajattelin kun kaikki kommentoivat vauvan kokoa, kämmenten kokoa, jalan kokoa ym. Juu tosta tulee iso mies -tyyliin. Jossain vaiheessa alkoi harmittaa vauvan puolesta. Eikö siinä muuta nähdä kuin että se on valtava! Ja sitten se vertailu: kun äiti ja isäon noin pieniä ja laihoja, mites tuo vauva voi olla noin iso... Selitä sitä. En ainakaan osannut, mutta kai se jonkin perinnöllisyysoppaan avulla olisi voinut innokkaimmille aueta. Siinä vaan oli vähän muutakin mielessä silloin kuin tuollaisten selvittely... Mutta sen tiedän kyllä että ei sillä kai kukaan pahaa tarkoittanut. Se nyt vaan tuntui aika ikävältä. Vertaisin sitä siihen kun viimeisillä raskausviikoilla vastailee niihin:eek:letkos vielä yhdessä kappaleessa? -kyselyihin. Hyvällä tarkoitetaan mutta alkaa ärsyttää aikanaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Edelleen mun mielestä typerää ap:ltä. Mitä sitten, jos joku ei jaksa kantaa/pitää sylissä, kun kerta on painoa sen verran?? Pakkoko se olis hikipäässä pitää? :eek: Outoa! Ja 5kk ikäinen tuntuu vielä raskaammalta, kun ei välttämättä ole niin jämäkkä, kuin esim. 8-kuinen, joka ehkä liikkuu jo paremmin jne.
Öh.
Ei ole pakko pitää vauvaa hiki päässä sylissä, jos ei jaksa.
Mutta ei myöskään ole pakko koko ajan pikkaisen kuittailla lapsen painosta, tyyliin onpas kauheen kokoinen jötkäle, oikea pulla...
 

Yhteistyössä