Että oli todella hyvä tuo "Joulutarina" - elokuva mikä tuli

• Viestiketjun aloittaja hyvä oli...
  • Ensimmäinen viesti
Nyt en ymmärrä ollenkaan tätä logiikkaa.
Eli koska joltakulta lapselta kuolee vanhemmat, on hyvä pistää pieni lapsi miettimään turhaan tuollaisia surullisia asiota joulun alla? Nyt olen tainnut kuulla ihan kaiken...
Ei kai kuoleman tartte olla mikään tabu? Kuolemasta voi puhua myös positiiviseen sävyyn, kuolemastakin voi löytää jotain hyvää.

Nyt en ymmärrä ollenkaan tätä logiikkaa.
Eli koska joltakulta lapselta kuolee vanhemmat, on hyvä pistää pieni lapsi miettimään turhaan tuollaisia surullisia asiota joulun alla? Nyt olen tainnut kuulla ihan kaiken...
Jos se lapsi tuon " surullisen " sijaan elokuvan innoittamana miettiikin sitä, miten monenlaisesta voi ystävällisenä,anteliaana ja maailmaa rakastavana selvitä?
Oma viisivuotiaani nukahti leffan jälkeen hymy huulillaan, ei peloissaan eikä suruissaan.

Huom harmaana
Ei kai kuoleman tartte olla mikään tabu? Kuolemasta voi puhua myös positiiviseen sävyyn, kuolemastakin voi löytää jotain hyvää.
Menee aina vaan paremmaksi (ja oudommaksi). Kuolemasta löytää jotain hyvää?

Tarkoittaako se, että kuolema on tabu, jos ei halua ehdoin tahdoin pistää pientä lasta miettimään joulun alla sitä, että mitä jos hänenkin perheensä kuolee ja hän jää orvoksi. Olkoon sitten tabu.
Itse puhun kuolemasta silloin, kun se on ajankohtaista ja tarpeen, esim. lemmikin tai vanhan sukulaisen kuoleman yhteydessä.

Tarkoittaako se, että kuolema on tabu, jos ei halua ehdoin tahdoin pistää pientä lasta miettimään joulun alla sitä, että mitä jos hänenkin perheensä kuolee ja hän jää orvoksi. Olkoon sitten tabu.
Itse puhun kuolemasta silloin, kun se on ajankohtaista ja tarpeen, esim. lemmikin tai vanhan sukulaisen kuoleman yhteydessä.
Entä oman yllättävän ennalta aavistamattoman kuolemasi yhteydessä?
;)

Miten jaksatte riidella moisista typeristä asioista?
Minustakin elokuva oli hyvä ja todellakin antaisin lapseni katsoa sen vaikka olisi vasta 6v. koska annoin lapseni 6kk katsoa sen.:D Mutta tämä vain minun mielipiteeni ja teillä muilla omanne.

Sinulla on tosi kehittynyt viisivuotias, jos tuohon kykenee. Omani kun on ns. normilapsi, niin en usko että on tuohon ihan vielä valmis. Siis ajattelemaan noin laaja-alaisesti.
Omalaatuista.
Minä en pidä viisivuotiastani erityisen kehittyneenä. Normilapsi on, vaikka tietenkin vanhempiensa ja muiden läheistensä mielestä aivan erityisen kaunis, ihana, suloinen jne.

Mutta minä olen myös aikoinaan nostanut kolmivuotiaan lapseni kuolleen isänsä kainaloon viimeiselle halaukselle.
Enkä todellakaan usko että kaunisteltu elokuvakuolema rikkoo yhdenkään terveen lapsen mielen, vaikka fiktiivisesti surullinen onkin.

"vieras"

Kyllä meillä on puhuttu kuolemasta jo silloin, kun lapset oli tosi pieniä. Silloin alkoivat heidän iso-isovanhempansa kuolla. Ja kyllä lapset tietävät, että myös nuoret ihmiset tai lapset voivat kuolla. En silti ole laittanut heitä miettimään, mitä jos he jäävät orvoiksi. Siitäkin on kyllä puhuttu, kaikkea kun voi sattua. Toki olen painottanut, että suurempi todennäköisyys on sille, että vanhempansa elävät vanhoiksi kuin että kuolevat nuorina.

Ei meillä lapset ole olleet ahdistuneita asiasta, heille on luonnollista että ihminen elää aikansa ja kuolee. Ja elää sitten sen jälkeen muiden muistoissa. Ovat myös nähneet kuolleen iso-isomumminsa arkussa, ei tullut mitään traumoja.

Surullinen leffa oli kyllä eilen.

Itse oman isoveljen menettäneenä voin sanoa, että kyllä mä löydän jo positiivisia asioita tuosta tapahtumasta. Se mikä ei tapa, vahvistaa. Ja kyllä, voin puhua tuosta asiasta hyvillä mielin ja veljeä positiivisesti muistellen. En olis tällainen ilman tuota tapausta ja musta on todella tärkeää, että läheisen menettäneet osaa suruajan jälkeen löytää hyviä asioita ja muistella hyvillä mielin kuollutta läheistään. Se kuuluu kuoleman hyväksymisprosessiinkin aika vahvasti.

Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22718998]Kyllä meillä on puhuttu kuolemasta jo silloin, kun lapset oli tosi pieniä. Silloin alkoivat heidän iso-isovanhempansa kuolla. Ja kyllä lapset tietävät, että myös nuoret ihmiset tai lapset voivat kuolla. En silti ole laittanut heitä miettimään, mitä jos he jäävät orvoiksi. Siitäkin on kyllä puhuttu, kaikkea kun voi sattua. Toki olen painottanut, että suurempi todennäköisyys on sille, että vanhempansa elävät vanhoiksi kuin että kuolevat nuorina.

.[/QUOTE]

Näin meilläkin on toimittu. Toki normaali lapsi kiinnostuu kuolemasta ja kyselee. Olen vaan todennut että kaikki kuolevat aikanaan, mutta ei toivottavasti vielä pitkään aikaan. Iso-isovanhemmat meillä kuolivat juuri ennen lapsen syntymää kaikki ja onneksi hänen isovanhempansa elävät vielä kaikki, hautajaisia ei ole ollut yhtiäkään.

Itse koin aikanani tuon elokuvan hyvin surullisena ja erityisesti siksi, että lapsi jäi orvoksi juuri joulun alla. Se on minusta ehkä pahinta mitä voisi tapahtua että läheinen ihminen kuolisi juuri jouluna. Kuten totesin aiemminkin, elokuva oli erinomainen, mutta minusta sopii paremmin vanhemmille.

"vieras"
Omalaatuista.
Minä en pidä viisivuotiastani erityisen kehittyneenä. Normilapsi on, vaikka tietenkin vanhempiensa ja muiden läheistensä mielestä aivan erityisen kaunis, ihana, suloinen jne.

Mutta minä olen myös aikoinaan nostanut kolmivuotiaan lapseni kuolleen isänsä kainaloon viimeiselle halaukselle.
Enkä todellakaan usko että kaunisteltu elokuvakuolema rikkoo yhdenkään terveen lapsen mielen, vaikka fiktiivisesti surullinen onkin.
Nyt tuli itku. ;( Mietin tuota, että joutuisin itse nostamaan tuon pian 3vuotiaan kuopuksen halaamaan kuollutta isäänsä. ;( Saako kysyä mihin miehesi kuoli ja paljonko tästä on aikaa?

"mä"
6 v pitää iloisena sitä, että pienen lapsen perhe hukkuu avantoon ja lapsi jää orvoksi..? OK.
Tai sitten lapsi ei ajattele kuten sinä (vaikka viestisi sävy antaa hyvin ymmärtää, ettei kukaan voisi tietenkään ajatella eri tavalla kuin sinä).

Nyt aamulla kun kyselin tuosta elokuvasta, mieleen jäi lapselle jännitys niiden lahjojen jaosta ja että jääkö se kiinni sekä se, kun se tyttö pääsi mukaan jakamaan niitä lahjoja. Ja kun kysyin, että oliko elokuva lapsen mielestä enemmän surullinen kuin iloinen niin vastasi, että iloinen.

"vieras"
[QUOTE="jeejee";22718900]Koska leffa sijoittui vanhaan aikaan, ei siinä mielestäni olisi pitänyt käyttää nykyajan tunnettua pop-laulajaa. Ei pystynyt oikein eläytymään siihen että se on vanhaa aikaa.

Lopunkin olisi voinut keksiä muulla tavalla mutta se oli oikein yritetty tehdä coca-cola-tyyliin.[/QUOTE]

Että jostain hautamontusta olis pitänyt kaivaa esiin. joku menneiden aikojen tähti?

"vieras"
Mulle jäi vähän ristiriitaiset tunnelmat. Miksi ne olivat pukeutuneet tuollain Keski-Eurooppalaiseen tyyliin? Ja pukin punanuttu oli ihan täysin jenkkimallia. Maisemat olivat upeat ja elokuvan yleinen tunnelma, mutta oikein en saanut siitä kiinni.

Huom harmaana ei muuten ole tainnut kuulla vielä juuri mitään elämästä. Onnellinen hän. :hug:

v
Mä en jaksa noita kotimaisia elokuvia, joihin on pakko ympätä kaikki sillä hetkellä eniten pinnalla muutenkin olevat näyttelijät, niin että koko tarina katoaa "esiintymisten" alle. Suomessa olisi paljon todella hyviä näyttelijöitä ilman noitakin. Siis esim. Laura Birn ja Mikko Leppilampi on kyllä joka ikisessä leffassa viimeisen viiden vuoden ajalta ja se kyllä syö elokuvalta kovasti uskottavuutta. Muutenkin minusta tuo tarina ei ole kovin hyvä. Minusta jotenkin niin pessimistinen ilmapiiriltään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22719128]Mulle jäi vähän ristiriitaiset tunnelmat. Miksi ne olivat pukeutuneet tuollain Keski-Eurooppalaiseen tyyliin? Ja pukin punanuttu oli ihan täysin jenkkimallia. Maisemat olivat upeat ja elokuvan yleinen tunnelma, mutta oikein en saanut siitä kiinni.

Huom harmaana ei muuten ole tainnut kuulla vielä juuri mitään elämästä. Onnellinen hän. :hug:[/QUOTE]

Koska, nykypukki tunnetaan punanuttuisena. Nykyajan lapsillehan se leffa on suunnattu? Poroilla lentämisestä en osaa sanoa. Olisivatkohan aikoneet saada elokuvan levitykseen myös ulkomaille, jolloin lentäväpukki olis loogisempi?

[QUOTE="vieras";22719094]Nyt tuli itku. ;( Mietin tuota, että joutuisin itse nostamaan tuon pian 3vuotiaan kuopuksen halaamaan kuollutta isäänsä. ;( Saako kysyä mihin miehesi kuoli ja paljonko tästä on aikaa?[/QUOTE]

Mieheni kuoli yllättäen aivoveritulppaan vuonna 2001. Sunnuntaina puolen päivän aikaan ilman varoitusta tuli ja maanantai-iltana sitten läheisten hyvästeltyä kiipesin kainaloon ja annoin "luvan" lähteä.
Silloisista lapsista nuorin oli 3 v.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22719144]Koska, nykypukki tunnetaan punanuttuisena. Nykyajan lapsillehan se leffa on suunnattu? Poroilla lentämisestä en osaa sanoa. Olisivatkohan aikoneet saada elokuvan levitykseen myös ulkomaille, jolloin lentäväpukki olis loogisempi?[/QUOTE]

Aivan. Siihenhän tuo perustuikin, että saatais levitykseen ulkomaille. Se siinä juuri mättääkin, että paistaa läpi.

Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22719128]

Huom harmaana ei muuten ole tainnut kuulla vielä juuri mitään elämästä. Onnellinen hän. :hug:[/QUOTE]

Mitähän sinä mahdat tällä kommentillasi tarkoittaa...? Ei ihan aukene.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi ei jaksa kirjautua;22719311:
Minusta leffa oli niin puuduttava jo alusta lähtien etten jaksanut sitä katsoa loppuun...
Ja minä joka en normaalisti jaksa kattoa oikein mitään telkusta, koukutuin tuohon parin ekan minsan jälkeen!
Makuja on kovin erilaisia.
Se mukava asia.

Yhteistyössä