Että mä vihaan tätä sisäänpäinkääntynyttä tuppukylää!

  • Viestiketjun aloittaja virhe
  • Ensimmäinen viesti
virhe
Miten ihmiset voi olla näin epäsosiaalisia, kavereiden ja paljasjalkaisten paikkakuntalaisten kanssa kyllä jutellaan, uusia ihmisiä tuskin tervehditään.

Mua kyllä varoiteltiin, että tää olisi sosiaalisesti vaikea paikka, mutta en tajunnut, mitä se oikeasti tarkoittaa, kun mun on ollut aina helppo tutustua uusiin ihmisiin. Päiväkodissakin vanhemmat tervehtivät vain, jos heitä tervehtii ensin. En mä vaan tajua. Ollaan ihan tavallinen perhe, ainakin mun mielestä ;). Muutettiin tänne kaksikielisyyden vuoksi ja siksi, että luulin pienen paikkakunnan olevan parempi lapselle. Voi kunpa ei olisi ostettu taloa täältä. Kuka arvaa, mistä päin Suomea kirjoittelen..
 
"Eepee"
Ihan turha tulla väittämään, että Pohjanmaalla on joka paikassa tuollaista niin E-P:llä kuin muuallakin. Itse olen E-P:ltä ja kyllä se on ihan oma moka jos ei pääse porukkaan sisälle. Mutta mitä mä teille mitään selitän koska täällä jotkut suorastaan rakastaa solvata pohjalaisia.
 
"vieras"
Tää on vähän samanlainen kylä, muttei mua ole haitannut koska olen niin epäsosiaali ettei mua huvitakaan tuntea ketään. Sitäpaitsi, kun oltiin asuttu täällä 20v niin sitten meitäkin alettiin kohdella ihan paikkakuntalaisina. Kyllä se siitä.
 
..
[QUOTE="vieras";28937951]Taitaa olla yleinen vaiva pikkukylissä, joten en lähde ilmansuuntaa arvailemaan.[/QUOTE]

No hyvähän se on jos vanhemmat tervehtivät edes silloin takaisin kun niitä tervehtii..meillä juuri tänäpäivänä kun tervehdin joitain vanhempia niin eivät tervehtineet edes takaisin, olivat hiljaa..joten ei minkäänlaisia käytöstapoja :(
 
"rrrr"
Ihan samanlaisia ne vanhemmat on täällä kaupungissakin. Joka päivä nähdää hoitopaikalla ja ei edes huomenta voi sanoa. VArsinaista oppia lapsillekin. Ei tervehtimisen pitäis niin vaikeaa olla, enhän mä pyydä kertomaan elämän tarinaa ja vaihtamaan puhelinumeroa.
 
virhe
[QUOTE="Eepee";28937956]Ihan turha tulla väittämään, että Pohjanmaalla on joka paikassa tuollaista niin E-P:llä kuin muuallakin. Itse olen E-P:ltä ja kyllä se on ihan oma moka jos ei pääse porukkaan sisälle. Mutta mitä mä teille mitään selitän koska täällä jotkut suorastaan rakastaa solvata pohjalaisia.[/QUOTE]

Mistä sä nyt vedit herneen nenääsi. Eihän tuossa mitenkään mainittu Pohjanmaata. Ei pohjalaisilla yleensä noin huono itsetunto ole. Kaksikielisiä paikkakuntia on muuallakin, jos et tiennyt. Ja ei ole oma vika, sen verran monen kanssa olen puhunut, myös paikkakuntalaiset itse myöntää, että muualta muuttaneita katsotaan pitkin nenänvartta. Pohjanmaalla sen sijaan olen ihan hyvin pärjännyt omana itsenäni.
 
"vieras"
Semmostahan se monesti on. Ite oon saanut kaikki kaverini oikeestaan niistä jotka myös ovat muuttaneet tänne muualta. Yleensä sen vaistoo heti, et jos joku ei oo täkäläisiä, kun on paljon avoimempi.
 
virhe
[QUOTE="rrrr";28937996]Ihan samanlaisia ne vanhemmat on täällä kaupungissakin. Joka päivä nähdää hoitopaikalla ja ei edes huomenta voi sanoa. VArsinaista oppia lapsillekin. Ei tervehtimisen pitäis niin vaikeaa olla, enhän mä pyydä kertomaan elämän tarinaa ja vaihtamaan puhelinumeroa.[/QUOTE]

No tämä vähän lohduttaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Eepee";28937956]Ihan turha tulla väittämään, että Pohjanmaalla on joka paikassa tuollaista niin E-P:llä kuin muuallakin. Itse olen E-P:ltä ja kyllä se on ihan oma moka jos ei pääse porukkaan sisälle. Mutta mitä mä teille mitään selitän koska täällä jotkut suorastaan rakastaa solvata pohjalaisia.[/QUOTE]

Haluaisitko antaa vinkkejä, miten etelä-pohjalaisten tuppukylän asukkaiden porukkaan sitten pääsee? en ole aloittaja, enkä solvaa ketään, mutta jotenkin ihmisten kanssa vaan on täällä vaikea tulla toimeen. Muutamia ystäviä olen saanut - kaikki tänne muualta suomesta tai vähintään isommasta kaupungista muuttaneita. Olen muuttanut elämäni aikana useita kertoja, eikä mun ole koskaan aikaisemmin ollut vaikea löytää ystäviä. Ihmisten ennakkoasenne jo tuntuu mua kohtaan olevan, että olen mieheni kaupunkilainen vaimo, ja yleensä heti kättelyssä naureskellaan tai irvaillaan jotain tyhmistä kaupunkilaisita :( Lisäksi koen, että ihmiset täällä eivät sano mitään suoraan, vaan pitäisi jostainb murahdusten tapaisista päätellä, mistä kenkä puristaa, jos joku vaikuttaa loukkaantuneen.
 
Olisiko Pietarsaari. Käytiin siellä kerran työasioiden vuoksi. Oli aika lämmin päivä ja mentiin miehen kanssa yhteen kauppaan ostamaan juotavaa. Porukka siellä tuijotti niin pahasti, että mies ensin luuli, että hältä on jäänyt sepalus auki tai vastaavaa.
 
virhe
Jos hyviä puolia tästä kylmyydestä ja torjumisesta haluaa etsiä, niin jonkinlaisen aavistuksen saa siitä, miltä tuntuu maahanmuuttajista, vaikka tiedän, että kokemukseni on varmaan lastenleikkiä heidän kohtaamiensa juttujen rinnalla. Puhutaan niin kovasti koulukiusaamisesta, mutta kyllä mun kokemukseni on se, että niin päiväkoti-ikäiset kuin aikuisetkin osaavat hyvin johdonmukaisesti sulkea ihmiset ulkopuolelle. Onneksi sentään mulla on ystäviä tämän paikkakunnan ulkopuolella ja työpaikalla, muuten varmaan masentuisin.
 
anyyway
Erään tuppukylän edustajana sanoisin, että juttusille alkamiseen tarvittaisiin kahdenkeskinen hetki, että ollaan pakotetut small talkiin. Seuraavalla kerralla voi tervehtia ja jutella lisää. Alku aina hankalaa.
 
virhe
Erään tuppukylän edustajana sanoisin, että juttusille alkamiseen tarvittaisiin kahdenkeskinen hetki, että ollaan pakotetut small talkiin. Seuraavalla kerralla voi tervehtia ja jutella lisää. Alku aina hankalaa.
No tämä on kyllä totta. Jos sattuu puistoon kahdestaan jonkun äidin kanssa, niin silloin kyllä jotakin jutellaan. Harmikseni vaan oon huomannut, että moni juttelee vain silloin, kun ollaan kahdestaan, mutta sitten palataan alkuruutuun, kun paikalle tulee muita äitejä. Ehkä mäkin oon jo jonkin verran luovuttanut ja lakannut yrittämästä, kun oon tuntenut itseni vähän tyhmäksi, kun väkisin yritän jutella.
 

Yhteistyössä