Että ottaa päähän nuo palkkaerot!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lara84"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23624651]Mihin perustuu väitteesi, että iso osa raksa-alan duunareista joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle?[/QUOTE]

No esimerkiksi tuolta voi katsoa eikä ole ainoa vastaavansisältöinen tutkimus johon olen törmännyt:
Työkyvyttömyyseläke uhkaa näissä ammateissa | Uutiset | Iltalehti.fi

[QUOTE="vieras";23624651]Fyysinen työ rankkaa, mutta jos on kuntoa ja osaa levätä, niin ei se sen kummempaa ole, kun 8h istua tietokoneen ääressä tai seistä kassalla.[/QUOTE]

Sähkärit työskentelevät monesti kädet ylöspäin tai ahtaissa loukoissa, laatoittajat polvillaan lattialla, rakennuksissa ei vielä välttämättä lämmöt päällä... En nyt ihan menisi vertaamaan tietokonetyöhön kunnolla valaistussa, ilmastoidussa, lämmitetyssä konttorissa jossa vielä työterkkari käy tarkistamassa työpisteen ergonomisuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23624714:
Kaiutin: Moni hoitoalalla oleva mies hakeutuu tehtäviin, joissa on enemmän "äksöniä". Ts teholle, leikkaussaliin ja ensiapuun. Myös kuntapuolella on mahdollista maksaa suurempaa palkkaa työn vastuullisuuden mukaan eli teholla voi saada suurempaa palkkaa kuin vaikkapa geriatrisella osastolla. Ja tosi on myös tuo, että miehet ihan mielellään tekevät niitä vuoroja, joista saa eniten rahaa. Naiset taas monasti ovat mieluummin sunnuntain perheensä kanssa kuin töissä. Muistan itse aikoinaan, kun olin vielä perheetön, niin ihan mielellään perheelliset antoivat pyhävuorot niille, joilla ei ollut pyhänä parempaakaan tekemistä kuin olla töissä.

On kai miehilläkin perheitä. Esim. mun mies ei ainakaan halua sellaiseen työhön missä on iltavuoroja tai pyhänä töitä, koska haluaa viettää aikaa perheensä kanssa.

[QUOTE="madam";23624689] Itse olen paperitehtaalla todistanut, että ihan kunnon palkat sinne on liitto neuvotellut :D[/QUOTE]

Niinpä, niille koneenkäyttäjille jotka istuvat katselemassa monitoria. Mutta ei niille haalarikavereille joille soitetaan kun kone syystä tai toisesta pysähtyy tai tekee sutta ja sekundaa ;)

On kai miehilläkin perheitä. Esim. mun mies ei ainakaan halua sellaiseen työhön missä on iltavuoroja tai pyhänä töitä, koska haluaa viettää aikaa perheensä kanssa.
Tottakai on. Mutta ei miespuolinen sairaanhoitaja tienaa sen enempää kuin naispuolinenkaan, jos ei ole sellaisessa yksikössä töissä, missä maksetaan vaativuudesta ylimääräistä, eikä tee enempää ilta-, yö- ja pyhävuoroja kuin naispuolinen kollegansakaan.

Keittis, onhan tuossa tilastossa toki sekoittavia tekijöitä. Mutta kyllä siinä tutkijat olivat pyrkineet ottamaan muuttujat huomioon mahdollisimman tehokkaasti ja silti miesten kovempi palkka oli analyysin jälkeen tilastollisesti merkitsevä. Totta on myös mitä sanoit miesten hakeutumisesta teholle ja ensiapuun esimerkiksi, mutta osastoittain vertailtujen palkkatietojen mukaan naiset saivat niilläkin osastoilla mihiä heikompaa palkkaa.

On tutkijana hyvin vaikeaa osoittaa kuitenkaan validisti esim. sitä, että kuinka paljon naiset vapaaehtoisesti luopuvat rahakkaista vuoroistaan ja luovuttavat ne miehille, ja miten paljon oikeasti vuorolistojen tekijät tiedostamattaan suosivat miehiä/ottavat miesten toiveet ensisijaisina huomioon naisten toiveisiin nähden.

Mitä tulee taas tuohon perheellisyyteen, niin selvää on toki, että naiset luopuvat työstään perheen eteen, eivät miehet. Monella hoitotyötä tekevällä miehelläkin on varmasti perhettä, mutta he voivat perhepoliittisista ja kulttuurisista syistä silti luottaa siihen, että vaimon työ joustaa ja valita sitten itselleen rahakkaat sunnuntai -ja yövuorot.

Monta monessa, ei tätä kovin yksisilmäisesti voida tulkita.

Yksi riemukas esimerkki: Aikanani opiskellessani Piramkissa kätilöksi, oli koulutuksemme 4,5-vuotinen ammattikorkeakoulututkinto. Olisin valmistunut kätilön ammattiin, ja silloinen TES:n mukainen lähtöpalkkani olisi ollut sellainen, että olisin saanut nettona käteen reilusti alle 2000 euroa kuukaudessa. Huomatkaa, kolmivuotinen lukio, ja siihen 4,5 vuotta korkekouluopintoja päälle.

Viereisessä rakennuksessa opiskelivat miehet AMK-insseiksi. Heidän koulutuksensa kesti joillakin vain 3 vuotta. Lähtöpalkka alkoi heti kärkeen kolmosella.

Veljeni on AMK-insinööri, oman alansa työssä, ja tienaa suunnilleen tasan kaksinkertaisen määrän hoitotyön koulutuksen käyneisiin verrattuna.

Lisäksi kätilöillä on useimmiten kolmivuorotyö.

Joten itse sanoin kiitos ei. Ja valmistun pian yliopistosta. Sekään ei takaa yhtään mitään, mutta eipä tarvitse ainakaan yötyötä tehdä.

Mut ethän sä voi rueta vertaamaan ihan eri alan palkkoja toisiinsa. Olipa koulutus miten lyhyt tai pitkä tahansa.
Sit noista mieshoitajien palkoista, kyllä ne kaikki menee taulukoiden mukaan. Jos miehellä on suurempi palkka niin siellä voi olla ilta- ja yövuoroja enemmän, ikälisiä, ylitöitä jne taustalla.
Mut onhan se selvää, mitä kauemmin opiskelet, sitä enemmän kärsit rahallisesti. Esim. mun miehellä pelkästään peruskoulun jälkeen ammattitutkinto ja tienaa useemman satasen enemmän, kun firman myymäläpäällikkö ja kaikki edut päälle (puhelin, luottokortti..)

Julkinen sektori tarjoaa palvelut verorahoilla mahd tehokkaasti. Tarkoituksena ei ole rahan tekeminen toisin kuin liiketoiminnassa, jonka päätavoite on tehdä kannattavaa liiketoimintaa, siis rahaa.

Toinen juttu on kysynnän ja tarjonnan laki. Jos niitä naisia aina on ylitarjontaan asti tiettyihin töihin, ei ole mitään paineita houkutella rahalla työntekijöitä. Toisin kuin nyt vaikka LVI-puolella, missä raha liikkuu ja missä on ollut pulaa työvoimasta.

Kolmas juttu on se, että monet naiset haluaisivat tehdä "kaikkea kivaa" mikä heitä inspiroi, mutta silti saada kovaa palkkaa. Sille kun ei vain voi mitään, että vaikka kulttuuri, käsityöt, taide tai muu askartelu eivät ole kovin houkuttelevia siinä mielessä, että asiakas maksaisi niistä kovan hinnan, niin voi voi. Aina on kyse siitä, että kuka sen palkan maksaa ja mitä asiakas on valmis maksamaan?

Monet näistä rutisijoista tekee työtä, jota voisi tehdä harrastuksena ja sitten käydä töissä tienaamassa elantonsa. Sen sijaan rutistaan työssä, jolla ei ole riittävästi kysyntää eikä maksajia. Eikä siis kova palkkakaan. Joskus pitäisi vain kohdata realiteetit, hankkia elantonsa työssä josta maksetaan itselle riittävästi ja sitten harrastaa sitä omaa "intohimoa" vapaa-ajalla.

Aina tätä samaa rutinaa. Miksette sitten mene alalla, jossa maksetaan paremmin. Itse olen naisena ns. miesvaltaisella alalla ja tosi tyytyväinen sekä työhöni että palkkaani. Mutta tiedän, että moni nainen pitäisi tätä alaa "tylsänä" ja "kovana"..

[QUOTE="joopajoo";23624583]Olen käynyt seuraavat koulut:

Peruskoulu 9v
Lukio 3v
Sairaanhoito-opisto: 3,5v (sairaanhoitaja)
Yliopisto 5v (valtiotieteiden maisteri)

Eli pakollisen peruskoulun jälkeen olen opiskellut 11,5v. Palkkani sosiaalityöntekijänä on 2504e/kk. Saan vähemmän palkkaa kuin bussikuskit. Revi siitä![/QUOTE]

Ai saat pienempää palkkaa kuin bussikuskit :D No tuota, teetkö sinä 10-12 tunnin työpäiviä, olet pyhinäkin töissä, et ehdi pitämään edes lakisääteisiä ruokataukoja?? Mietippäs sitä ennen kuin vertailet omaa työtäsi muihin ammatteihin. Ota vertailukohdaksi ammatti joka tekee suurinpiirtein samaa työaikaa/työtä kuin sinä!!!

Kaiutin: Tuli mieleeni vielä yksi tekijä...ainakin aikaisemmin hoitovapaan ajalta ei kertynyt kokemuslisiä. Äitiysloman ajalta kertyi, mutta ei hoitovapaan ajalta. En tiedä, onko jo muuttunut. Voisiko tuossa siis vaikuttaa ainakin osittain myös se, että tilastoissa on mukana naispuolisia hoitajia, joilla kokemuslisät ovat hoitovapaiden vuoksi kertyneet hitaammin? Sama työpaikka, sama peruspalkka, aloittaneet töissä samaan aikaan, mutta toinen työntekijä on 10 vuoden työuransa aikana ollut yhteensä 5 vuotta hoitovapaalla ja toinen ei? Näinollen sillä hoitovapailla olleella on vähemmän kokemuslisiä kuin sillä, joka ei ole ollut hoitovapailla...ainakaan yhtä pitkään.

[QUOTE="joopajoo";23624583]Olen käynyt seuraavat koulut:

Peruskoulu 9v
Lukio 3v
Sairaanhoito-opisto: 3,5v (sairaanhoitaja)
Yliopisto 5v (valtiotieteiden maisteri)

Eli pakollisen peruskoulun jälkeen olen opiskellut 11,5v. Palkkani sosiaalityöntekijänä on 2504e/kk. Saan vähemmän palkkaa kuin bussikuskit. Revi siitä![/QUOTE]

Enemmän kuin minulla ja olen FM. Saisin tosin enemmän jos menisin yksityiselle, mutta ei palkka ole tärkeintä työssä. Tosin toistaiseksi voimassaoleva työsuhde olisi kiva...

[QUOTE="heh";23624912]Pitäis varmaa lähtee neuvottelemaan palkasta siihen tyyliin, että vaadin saman verran palkkaa kuin mitä mulle maksettaisiin siinä kohtaa, jos olisin mies.[/QUOTE]

Eikun palstalogiikan mukaan sun täytyy vaatia enemmän palkkaa, koska joku toisella alalla tienaava mies tienaa enemmän.

Mun miehenä pitäisi saada enemmän palkkaa, kun Tarja Halonen vetää paljon suurempaa palkkaa. Eikös se niin ollut että kaikki työt ovat yhtä tärkeitä eikä Tarjan työ ole edes fyysisesti kovin raskasta...

Eihän sitä noin voi verrata, vaan pitäisi verrata saman koulutuksen saaneen miehen ja naisen palkkaa, mieluiten vielä samassa tehtävässä. Meillä on mieheni kanssa sama koulutus,mutta emme ole samoissa tehtävissä. Minä saan peruspalkkaa hieman enemmän kuin mies. Samoin saan hiukan enemmän palkkaa kuin yhtä kauan töissä ollut kolleegani samalla koulutuksella ja samoissa tehtävissä. naisen euro on meillä isompi kuin miehen. Tuo ruoikutus palkkaeroista tulee siitä, että naiset hakeutuvat matalapalkka-aloille. Kyllä tuo on jo kouluttautumisvaiheessa selvillä mikä se tuleva palkkataso tulee olemaan.

Meillä erään sairaalan osastolla vastavalmistuneet tienaa peruspalkassa 100-250 e enemmän kuin me ns. vanhat työntekijät. Työnantaja on halunnut tähän lähteä, koska useita vuosia on ollut jo pulaa työntekijöistä. Ok, mikäs siinä, mutta mun mielestä sitten pitäisi nostaa myös vanhojen työntekijöiden palkkaa. Samaa työtä me kaikki siellä tehdään, vanhat työntekijät jopa enemmän koska meidänhän se pitää uudet perehdyttää.

No, palkoista neuvotellaan parhaillaan.

Ainakin täälläpäin sairaanhoitajiin pätee se, että päivystykseen otetaan vkoloppuöiks miehiä töihin mieluiten ihan tietoisesti, koska on niin paljon humalaisia ja väkivallan uhkaa ja ne raamikkaat mieshoitajat (täällä siis sellaisia tosiaan on) saa pidetyä edes vähän paremmin niille kuria.
Eli ihan potilaiden taholta tuleva väkivallan uhka on varmasti suurin syy "rahakkaiden työvuorojen" menemiseen miespuolisille hoitajille. Luulen että sama voi päteä muissakin sairaaloissa?

Minä itse olen pitkään puhunut sitä, että naisten pitäisi katsoa avarakatseisemmin sitä, mihin ammattiin haluavat kouluttautua. Eikä automaattisesti katsoa niitä perinteisiä naisten aloja.

Itselläni on opistotason tutkinto, työkokemusta it-alallata pian 20 vuotta, miinus äitiyslomat, ja palkkani on hyvä ja parempi kuin mieheni.

Enkä minäkään menisi vertailemaan eri alojen palkkoja keskenään.

Yhteistyössä