Että ärsyttää, alkoholikulttuuri Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olen puhunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olen puhunut

Vieras
Ollaan palattu italialaisen mieheni ja neljän lapsemme kanssa Suomeen asumaan. Voi helkkari että ottaa päähän tämä Suomen juomakulttuuri.
Ollaan totuttu siihen että esim. lounaalla saatetaan ruoan kanssa ottaa lasi viiniä. Illalla mennään koko perheellä (lapset 9v, 6v, 2x2v) syömään, ruoan kanssa luonnollisesti juomme viiniä lasin tai pari.
Jonain päivinä ei oteta, mutta viini todellakin kulkee käsikädessä hyvän ruoan kanssa.

Sitten täällä palstoilla saa lukea miten vanhemmat eivät saisi juoda ollenkaan. Miten on jollain tapaa väärin jos aikuinen ihminen juo lapsen kanssa ollessaan. Herran jesta sentään, me emme ole koskaan lasten aikaan humalassa, pari lasia viiniä ei humalaa aikaan saa.

Suomessa vaan on niin humalahakuista tämä juominen. Laitat lapset hoitoon ja sitten kännäämään, tuntuu olevan se trendi ja hyväksyttävää?? En vaan ymmärrä, eikä ymmärrä miehenikään. Humalassa en ole ollut yli kymmeneen vuoteen, vaikka viiniä saatankin juoda jopa päivittäin.

Jos ne lapset ei kotoa opi sitä tapaa käyttää sivistyneesti alkoholia, sitten juodaan salaa jossain kulman takana kossua. Sama jos aihe on ihan tabu, että hys hys otan salaa yhden siiderin kun lapset nukkuu, niin on se vaan mielestäni aika outoa.

Mitä mieltä muut ovat?

No, mä en kyllä ymmärrä miksi se alkoholin käyttäminen ylipäätään pitää lapsille opettaa? Meillä kun ei käytetä oikeastaan ollenkaan. Tarviiko mun nyt sen takia sitten alkaa ruualla juomaan (yök) et lapset oppii sen sivistävyyden.. :xmas:

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Jos ei halua ruuan kanssa viiniä, niin ei toki tarvitse ;)

Mutta sellainenkin keksintö tosiaan on, kuin viini- tai alkoholi ylipäätään.

Vaikka lasta ei 'opeteta' sitä käyttämään, niin jossain vaiheessa sitä tuodaan eteen kuitenkin.
Eikä se kodin sivistynyt käyttö toki takaa sitä etteikö se lapsi aikanaan alkaisi alkoholia väärinkäyttää.

Mutta ei siitä tarvitse tehdä mitään tabua.

Mä saatan sen oluen kietaista koska vaan, ottaa lasillisen viiniä tms.
Jos ja kun lapset ovat nähneet humalassa örveltäviä (eilen huoltoasemalla kuuden aikaan illalla viimeks.... ) niin kerron kun ihmettelevät että setä/täti on juonut liikaa. Paheksun sitä aivan avoimesti.

Täyttä asiaa. On meitä onneksi paljon niitäkin, jotka eivät harrasta humalahakuista juomista.

Harmi vain, että ne "sivistyneimmät" suomalaiset harrastavat SEKÄ humalahakuista juomista (esim viikonloppuisin) ETTÄ jokapäiväistä viinilasillista hyvän ruuan kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Täyttä asiaa. On meitä onneksi paljon niitäkin, jotka eivät harrasta humalahakuista juomista.

Harmi vain, että ne "sivistyneimmät" suomalaiset harrastavat SEKÄ humalahakuista juomista (esim viikonloppuisin) ETTÄ jokapäiväistä viinilasillista hyvän ruuan kanssa...

Vastalause! Vastalause!!

Tuon sekä-että käytön lisäksi on myös täysin sivistyneitä käyttäjiä!

Totta, ruuan kanssa juodaan etelässä mutta se viini on kyllä paljon miedompaakin mitä me täällä kylmässä pohjoisessa juodaan.. Näin ainakin Ranskassa missä minä taas olen muutaman vuoden asunut. Suomalaiset eivät osaa juoda sivistyneesti tai sitten jos juovat niin etteivät tule humalaan, juovat siellä missä kukaan muu ei juo kuten vaikkapa rannalla lasten kanssa.

Samaa mieltä ap. Juuri tämä aiheuttaa sitä salaa juomista...mitä en ole koskaan ymmärtänyt, kyllähän lapset sen tajuaa kuitenkin. Isoisäni kävi aina salaa jossain puskassa vetämässä jonkun pullon

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Vastalause! Vastalause!!

On, on... tiedän :) En niin väittänytkään (lue toka lause) :)

No se ei silti tee siitä viinilasillisesta ruuan kanssa yhtään sivistymättömämpää.

Vastalause! Vastalause!!

On, on... tiedän :) En niin väittänytkään (lue toka lause) :)

Luin :D

Maassa maan tavalla. Mua taas ärsyttää, kun suomalaiseen kulttuuriin yritetään väkisin juurruttaa jotain eurooppalaista juomakulttiiria ja pidetään sitä sitten fiksuna. Suomalaisen ruoka- ja jopa juhlapöydän juoma on maito, vesi ja kotikalja. Nykyään sitten yritetään olla niin eurooppalisia ja viiniä on jopa joulupöydässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jane Doe:
Sainkin juuri vahvistuksen mietteilleni- etelässä juotavat 'jokapäiväiset' viinit ovat miedompia.

Eli ne vois myös maistua paremmalle :D Ilmankos.. =)

Juu.

Sitten joku valistunut vielä kertoi että Suomessa koetetaan juoda liian hienoja viinejä....
Eli ne edulliset ja huonoiksi ja laaduttomiksi mielletyt olis kuitenkin niitä parhaimpia- ihan tavallisen ihmisen suuhun....... ei viiniasiantuntijan! :D

Maassa maan tavalla :)
Suomeen ei kuulu mikään viinikulttuuri,meillä ruoan kanssa juodaan MAITOO.
Minusta suomalsiet on fiksuja kun ei lipitä lainkaan alkomahoolia lasten olessa paikalla, kyllä vaan se viinikin humahtyaa päähän ja yleensä autolla liikutaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maassa maan tavalla. Mua taas ärsyttää, kun suomalaiseen kulttuuriin yritetään väkisin juurruttaa jotain eurooppalaista juomakulttiiria ja pidetään sitä sitten fiksuna. Suomalaisen ruoka- ja jopa juhlapöydän juoma on maito, vesi ja kotikalja. Nykyään sitten yritetään olla niin eurooppalisia ja viiniä on jopa joulupöydässä.

Perinteiseen joulupöytään ei viini kuulu, se on totta.
Eikä muihinkaan perinneruokapöytiin.

Mutta jos siinä joulupöydässä on jäljellä enää muisto kaikista perinteistä, niin silloin siihen sopii viinikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jane Doe:
Sainkin juuri vahvistuksen mietteilleni- etelässä juotavat 'jokapäiväiset' viinit ovat miedompia.

Eli ne vois myös maistua paremmalle :D Ilmankos.. =)

Juu.

Sitten joku valistunut vielä kertoi että Suomessa koetetaan juoda liian hienoja viinejä....
Eli ne edulliset ja huonoiksi ja laaduttomiksi mielletyt olis kuitenkin niitä parhaimpia- ihan tavallisen ihmisen suuhun....... ei viiniasiantuntijan! :D

Allekirjotan! Muutama vuos sitten olin yhden ystävän kanssa syömässä. Hän on vähän.. No, semmonen hienostelia.. :saint: Vaati vaatimalla, et hän sitten tilaa meille viinit ruualle. Jotain kallista punkkua.. JA hyi luoja kun se oli niin pahaa...

Samaa mieltä kanssasi.

Suomen juomakulttuuri on niin humalahakuista- kai siitä syystä pitää potea huonoa omaatuntoa siitä yhdestä siideristäkin, jonka juo lasten aikana.

Totta ja siksi Suomessakin teinit oppivat sen tyylin perintönä vanhemmiltaan, että lähdetään kaveriporukalla vetämään salassa pää täyteen. Tämä on se malli kotonakin, piilossa ja paljon. Vanhemmat säntäävät baariin örveltämään, aivan kun se ei sitten aamulla näkyisi kotona mitä sitäon illalla touhuttu ,kun palataan väsyneenä baarista.

Vastaavasti muualla euroopassa teinit eivät ryyppää känniin, ainakaan se ei ole yleistä, heillä on jo ongelmia jotka tekevät niin. Suomessa kun tämä juomisen aloittelu lähtee siitä, että 14-15 vuotiaat lähtee kassillinen siidereitä tinttaamaan niitä. OSalle vanhemmista tämä vielä sopii, "kun ne on nuoria, oltiinhan sitä itsekin joskus samanlaisia"

Ja sittne tätä juomakulttuuria jotkut täällä palstalla vielä kehuu "minä käyn baarissa ja lapsella on hoitajam herranjumala lapset ei ole nähnyt ikinä minun juovan alkoholia" ja rouva sitten itse tulee konttauskunnossa kotiin aamuyöstä...

Mutta entäpä kun joku ei tällaista harrasta vaan ihan oikeasti osaa ottaa sen yhden joskus kotona. Ja moni vielä pitää parhaana vaihtoehtona sitä toista mallia, että vanhemmat juo kännit baarissa kui sitä, että vanhemmat eivät kännää ikinä, mutta juovat siiderin tai viinilasin sillointällöin kotona. Toiset tuomitsevat jälkimmäisen niin hanakasti.

tiesittekö, että keski- ja eteläeuroopassa on huumeiden käyttö yleisempää kuin alkoholin juominen. Että kyllä siellä Italiassakin omat ongelmansa on. Yhtään se sivistyneempiä ole, yhtä iso ongelma ellei vielä isompi. Miten ap aattelit opettaa tuon sivistyneen huumeiden käytön, piikittämällä joka päivä vähän?

Alkuperäinen kirjoittaja uowe:
tiesittekö, että keski- ja eteläeuroopassa on huumeiden käyttö yleisempää kuin alkoholin juominen. Että kyllä siellä Italiassakin omat ongelmansa on. Yhtään se sivistyneempiä ole, yhtä iso ongelma ellei vielä isompi. Miten ap aattelit opettaa tuon sivistyneen huumeiden käytön, piikittämällä joka päivä vähän?

Tässä keskusteltiin alkoholista- ei huumeista.

Kaks eri asiaa.

Ja tarkoittanet kai että huumeidenkäyttö on yleisempää kuin humalahakuinen juominen?

Alkuperäinen kirjoittaja uowe:

Se että maissa jossa asuu moninkertainen määrä ihmisiä ja siellä on huumeongelmia, ei liity mitenkään siihen, että siellä juominen on hillitympää. Ei ne juomattomat korvaa sitä tapaa huumeilla jos niin kuvittelit, siellä on ihan erillinen ongelmasakkinsa niin viinan liikakäyttäjistä kuin huumeiden, ja se että valtaosa osaa ottaa sivistyneesti ei ole kenenkään ongelmien syypää.

Ei tämä palsta kerro kaikkea. Itse en ajattele noin, kun kerroit aloituksessasi Suomessa ajateltavan. Eikä laajassa tuttavapiirissänikään ei ole noin ajattelevia ihmisiä ainakaan montaa. Tuttavapiirissäni ei juoda noin säännöllisesti viiniä ruoan kanssa, mutta suurimmalla osalla ajattelumalli on hyvin vastaava kuin teillä. (Mekään emme juo alkoholia ruoan kanssa kuin hyvin poikkeuksellisesti, mutta silti toimintanne on ihan normaalia. Yksi syy siihen on varmaan se, ettei mies pidä viinistä, joten erittäin harvoin viitsin avata pullon.)

En tiedä onko täällä joku todella pieni hyvin tuomitseva porukka aina äänessä vai onko tässä maassa joku toinen todellisuus, johon en oikeassa elämässä törmää. Muutenkin tämä palsta on aika kummallinen otos mielipiteitä verrattuna tavalliseen elämään.

Ei siis kannata muodostaa mielipiteitään tämän palstan huutoäänestyksen perusteella, tällaisissa paikoissa äärimielipiteet aina korostuvat asiassa kuin asiassa. Itse käyn täällä usein ihan viihteestä, kuulemassa juuri niitä ajatuksia, joihin en normaalisti törmää.