Etinen istukka

Hei, onko teillä kenelläkään ollut etistä istukkaa, miten se on kasvanut ja siirtynyt raskauden edetessä? Onko siitä aiheutunut vaivaa odotusaikana tai synnytyksen yhteydessä? Minulla ei toistaiseksi ole ollut mitään, edes verenvuotoa, mutta ylimääräiseen ultraan menen rv 28+, jolloin sen paikka tarkistetaan.

Mulla on ollut jokaisen raskauden alussa sama vaiva. Kahdessa raskaudessa se on aiheuttanut verenvuotoja viikoilla 9+ sekä 7+. Istukka on kuitenkin siirtynyt aina rakenneultraan mennessä paikalle jossa ei ole haitannut synnytystä.

Mulla oli alkuraskausajan eteisistukka ja juuri tuolla rv 28+?? otettiin istukan tarkkailu-ultra, jossa istukka oli vieläkin niin lähellä kohdunsuuta, että käytiin äitiyspolilla vielä tarkistuttamassa tilanne rv 30+0. Siellä kuitenkin väliä kohdunsuuhun jo jopa 11 mm, ja antoivat sitten luvan alatiesynnytykseen. Ei kuulemma enää ole tiellä.

Nasu 30+5

Kovin samalaisia kokemuksia mulla kuin muillakin tähän vastanneilla. Eli etinen istukka todettiin rakenneultrassa ja sain tarkistusultran raskausviikolle 28. Jo alussa tuota epäiltiin, kun tuli vuotoja pariin otteeseen, mutta istukan paikka varmistui vasta rakenneultrassa.

Nyt viikon 28 ultrassa selvisi, ettei ole enää kohdunsuun päällä, mutta ulottuu kuitenkin ihan siihen reunaan, joten yksi tarkistuskerta vielä viikolla 36. Ultrannut lääkäri kuitenkin uskoi alatiesynnytyksen olevan mahdollinen, mutta jos esim. supistusten yhteydessä tulee verta niin pitää kuulemma hakeutua hoitoon.

Lääkärien mukaan tämä ongelma yleensä poistuu raskauden edetessä ja 700 vuosittaisen synnyttäjän sairaalassa niitä tapauksia on yksi tai kaksi vuodessa, jossa istukka ei ole siirtynyt kohdunsuun tieltä pois. Kovin vielä toivon, että minullakin etäisyys tuohon kohdunsuulle vielä kasvaisi.

Lauralein rv 29+2

Yhteistyössä