Etinen istukka rakenneultrassa.

Tällainen uutinen eiliseltä.

Ei saatu vauvasta kuvaa mukaan, mutta yksi kuva tuli: Istukasta kohdunsuun päällä :D

Kuinkas monella täällä on todettu sama "vaiva" ja istukka on noussut kontrolliultraan mennessä (mulla n. rv 30) pois edestä? Onko annettu lupa synnyttää normaalisti alakautta vai onko tilanne jäänyt marginaaliseksi istukaksi?

Mä en millään haluaisi sektioon...
 
Mulla oli ekassa raskaudessa istukka melkein kokonaan kohdunsuun päällä rakenneultrassa ( ja jo nt-ultrassakin sama oli havaittu), mutta kontrollissa oli sitten siirtynyt siitä riittävän kauas ja sain luvan ihan normaaliin alatiesynnytykseen. Vauva sitten syntyi jo viikolla 35, ihan normaalisti alakautta, eikä tuosta melko lähellä kohdunsuuta olleesta istukasta ollut mitään haittaa :)

Silloin ainakin minulla rakenneultrassa sanottinkin, että yleensä istukka nousee pois kohdunsuun edestä, kun kohtu kasvaa, mutta tottakai joskus käy niinkin, että jää siihen ihan päälle tai liian lähelle, jolloin joutuu sektioon.

Sinuna en vielä hirveästi stressaisi sektiosta, mutta tietysti siihenkin mahdollisuuteen kannattaa henkisesti valmistautua.
 
Kiitos kisulinen vastauksesta! :flower:

Mulla on kolmonen tulossa ja kakkosen kanssa jouduttiin kiireelliseen sektioon, josta toipuminen meni ihan persiilleen. En haluaisi kokea samaa uudelleen, siksi mietin asiaa.

Voihan se olla, että tämä jää meidän viimeseksi lapseksi, mutta jos nyt joudun sektioon, on tulevatkin synnytykset automaattisesti sektioita... :(
 
Täällä kans todettiin rv22 etinen istukka, joka sitten kontrolloitiin rv 26 ja edelleen etinen. Rv30 oli kuulemma siirtynyt pois ja sain luvan synnyttää, kunnes rv31 alkoi runsas vuoto ja olin sitten sairaalassa 4 päivää, jolloin sain sitten jälleen kaksi eriävää mielipidettä. Nyt sitten otetaan todella rauhassa seuraavaan kontrolliin rv 35, jolloin kuulemma selviää lopullinen tuomio synnytystavasta. Itsellä kans takana normaali synnytys, enkä kyllä millään haluaisi sektioon. Jännittää vaan, että kuinka pitkälle päästään, kun ihan sellainen olo, että tämä tulee ennen aikojaan...
 
Mulla todettiin raskaudessa rv 19+ osittain etinen istukka, mutta lääkärit uskoivat sen siirtyvän. No, ikävä kyllä näin ei käynyt vaan istukka pikemminkin "valui" alemmas. Mulla kyseessä oli kaksosraskaus, joista a-vauvan istukka oli tuo etinen ja toinen "tavallinen". Mulla etinen istukka alkoi vuotamaan reilusti rv 23+ ja jouduin sairaalaan vuodelepoon useammaksi viikoksi. Itse asiassa olin koko loppuraskauden vuoroin kotona ja vuoroin sairaalassa lepohoidossa; mitään ei saanut tehdä, vain istuskella, maata ja ottaa rauhassa. Ekan kerran istukka vuoti todella runsaasti ja kirjaimellisesti seisoin saappaitani myöten veressä :(

Mulla a-vauvan istukka ei siirtynyt, mutta vuodot lopulta olivat hyvin vähäisiä. Ymmärrän kyllä, että ajatus sektiosta pelottaa, ärsyttää ja ahdistaa - niin muakin. Loppujen lopuksi mulla vauvat syntyivät suunnitellulla sektiolla rv 34+3, koska lääkärit pelkäsivät istukan irtoavan tai alkavan vuotaa yllätäen massiivisesti, mikä olisi vaarallista sekä mulle että vauvoilleni. Itseäni enemmän huolettikin koko loppuraskauden juuri se, että etiseen istukkaan liittyy vaara massiivisesta verenvuodosta ilman mitään ennakkovaroituksia ja istukan irtoamisen vaara - ei siis niikään se sektio sinällään.
 
Kiitos vastauksista :flower:

Vadelmaunelma: No tuo on se toinen asia mikä on päivittäin riskinä. Varsinkin kun olen töissä, missä on paljon nostelua seisomista ja kävelyä. Edellisessäkin raskaudessa supisteli kiitettävästi töissä, muttei onneksi avannut paikkoja. Jouduin kuitenkin sairaslomalle muistaakseni rv 28. Oman voinnin mukaan mennään ja pomo on tässä raskaudessa ollut jotenkin enemmän ymmärtäväinen. Pelkää kai että joudun taas ennen aikojani saikulle :D

Ei auta kuin odotella tuonne kontrolliultraan (mikä on juhannuksen tienoilla)

Edellisessä synnytyksessä meni moni asia niin persiilleen kuin vain voi ja olenkin menossa sairaalaan juttelemaan kätilöiden kanssa loppuraskaudessa (neuvolan kehotuksesta).

En haluaisi edellisen kaaoksen uusiutuvan, mutta etinen istukka ei ainakaan helpota asiaa. Varsinkaan jos se jää keikkumaan sinne reunalle, niin riski joutua kiireelliseen sektioon kasvaa entisestään. Mieluummin siis suunniteltu, jos olisi etukäteen tiedossa tällainen riski. Mutta tosiaan synnytystään EI voi suunnitella, kuten edellisestä huomasin ;) Onneksi sairaalassa oli ihana ja ammattitaitoinen henkilökunta, niin siitäkin selvittiin hengissä.

Huldis ja pikkusiskoveli 20+6
 
Päivitän tähän hieman, jos jollekkin käy samalla lailla ja kaipaa kokemuksia.

Eli nyt mennään rv 26+6 ja kirjoitan tätä sairaalasta käsin. Olen verenvuodon takia jo kolmannen kerran sairaalassa alla kuukauden sisään.

Äitienpäivänä yöllä alkoi runsas verenvuoto ja siitä ambulanssilla sairaalaan. Kaksi päivää aikaisemmin olin ollut yksityisellä 4D-ultrassa, jossa lääkäri totesi totaalisen etisen istukan. Nousten noin 6,5cm kohdunsuun yli etuseinälle. (Mulla suurin osa istukasta takaseinällä). Tähän päivään mennessä istukka ei ole siirtynyt. Epäilevät istukan olevan kiinni vanhassa sektioarvessa.
 
Mulla oli kanssa rakenneultrassa vk20 istukka alhaalla. Laakari sano vaan etta ela ylirasita itseasi eika saa harrastaa seksia.

Mita ohjeita laakarit on muille antanu? Pitaako liikunta jattaa kokonaan pois?
En itse asu suomessa ja kontrollit on pitany tehda Singaporessa joten olis kiva kuulla minkalaisia ohjeita sielta koti-suomesta saa...
muutenkin se laakarilla kaynti on siella aina niin pikaista ja hataista etta sielta ei meinaa saada mitaan neuvoja.

Verenvuotoa mulla ei oo ollu tippaakaan mutta vihloo kylla mahaan valilla aika kovastikkin.

Kiitos tuhannesti jos joku vaivautuu mulle neuvoja antamaan!!!
 
-ruusu-, mullakin todettiin rakenneultrassa viikolla 20+5 etinen istukka. Ei annettu mitään seksikieltoa eikä muutenkaan varoiteltu sen enempää. Kontrolli on vkolla 28+6. Vuotoja ei ole ollut, välillä mahaa nipistelee aika ikävästi, mutta en tiedä, onko se sitten muutenkin ihan normaalia raskauden aikana. Olen käynyt normaalisti liikkumassa, en tietekään tee mitään vatsaan kohdistuvia lihasliikkeitä ja muutenkin käytän normaalia kevyempiä painoja kuntosaliharjoittelussa.

Muuta en osaa sanoa aiheesta, sen verran selvisi, että suurin osa istukoista siirtyy synnytykseen mennessä tarpeeksi, että alatiesynnytys on mahdollinen. Tsemppiä!

25+6
 

Yhteistyössä