Etinen istukka, kokemuksia?

Hei!

Minulla on todettu rakenneultrassa (rv21+) etinen istukka, istukka oli reilun sentin kohdunsuun päällä, nyt tänään kontrollissa (rv 28) istukka ei ollut yhtään noussut. Lääkäri puhui jo todennäköisestä sektiosta, kun mitään muutosta edelliseen ei ollut. Mitään vuotoja ei ole ollut koko raskauden aikana.

Onko muilla kokemusta etisestä istukasta, onko ollut vuotoja? Milloin leikkaus on tehty?

Hieman huolestuneena olen ollut...
 
Itselläni oli viimeisimmässä raskaudessa istukka kohdunsuulla loppuun asti. Alkuraskaudessa oli n.3 viikkoa runsastakin vuotoa mutta pikkuinen pysyi mukana viikoille 37+1 jolloin alkoi todella runsas vuoto,istuin pöntöllä ja verta tuli valumalla. Siitä lääkäri varoittelikin mutta odottelivat ihmeen tapahtumista ja istukan siirtymistä viimeiseen asti. Sitten mentiinkin kiireellä ambulanssilla sektioon ja loppu hyvin,kaikki hyvin. Terve poikahan sieltä tuli :)
 
Marginaali etisenä istukkana täällä jäätiin kiinni rakenneultrassa 20+3, nyt 22+5. Kontorlliultra 28+1 jolloin sitten arvioidaan onko noussu vai ei. Alkuraskaus tiputteluvuotoa kirkkaana ja tummana. Rauhoittunut viimisen 3vko aikana. Rakenteessa pieni voi ihan hyvin ja oli kasvanut hienosti. Mikäli on tollasena marginaalisena vielä 28 viikolla varmaan katotaan vielä ultralla lähempänä LA ja tarkistetaan oisko noussu ja jos kuitenkin voisi synnyttää alateitse. Toivon, että nousisi ja section tuomista liikuntarajotteista selviäisin..

Jollei vuotoa ole etisellä istukalla pyritään odottelemaan mahdollisimman pitkään sectiota, jotta pikkanen saa kasvaa kohdussa maksimiin asti. Etisen istukan vuodot taitaa olla aika yleisiä siellä loppu kolmanneksella. Ei kannata liikaa murehtia, et pysty tekemään istukan kasvulle mitään tässä vaiheessa ja jos ei ole vuotoa pitää sun kohdun suu istukan siellä missä pitääkin ja pikkanen saa kaiken tarvitsemansa. Hulluna ei tietysti kannata ponnistella ja ärsyttää kohtua supistelemaan.. Jos sulla alkaisi vuotoja esiintymään ei muuta kun tarkistuttamaan tilanne uä:llä ja taas katotaan siinä kohtaan miten etenee.

Saitko vielä uutta aikaa uä? vai käskettiinkö vain odottelemaan tilanteen kehittysmistä?
 
Lisään vielä että ennen tuota loppu ajan runsasta vuotoa oli muutaman tunnin ajan melko kovaa supistusten tyyppistä kipua. Sairaalassa ennen sektiota totesivat istukan osittain irronneen mikä onkin riskinä juuri tuossa etisessä istukassa..
 
On mulla varattuna kontrolliultra-aika rv31. Ja jalat ja sormet ristissä toivon, että se olisi noussut. Aika monelta olen kuullut ettei etisistukkaraskaudet kovin usein mene loppuun asti vaan alkavat vuotamaan jo aikaisemmin. Katsotaan miten käy...
 

Yhteistyössä