Etinen istukka + hematooma istukassa

Hei,
kuulisin mielelläni kokemuksia, miten raskaudet ovat sujuneet, kun on ollut yhdistelmä etinen istukka+hematooma (Itsellä hematooman koko 3,8x2,2 cm.) Itsellä nämä huomattiin, kun alkoi vuotamaan todella runsaasti muutama viikko sitten, silloin oli rv 14+. Sen jälkeen sitten vuotanut koko ajan, joka ikinen päivä, nyt siis menossa 18+. Välillä on ihan pientä ruskeaa tuhrua, välillä kirkasta ja enemmän. Onko kenelläkään käsitystä, johtuuko tuo vuoto tällä hetkellä enemmän hematoomasta vai istukan paikasta?

Mitä ohjeita olette saaneet? Olen aika yllättynyt, että itseltäni ei kielletty mitään, kun vanhoissa nettikeskusteluissa monilta on kielletty kaikki rasitus ja nostelu ja on tullut sairaslomaa jne. Siksi kuulisin mielelläni uusiakin kokemuksia.

Kuinka kauan ja runsaasti teillä vuoteli ja oliko kontrolleita useammin? Täällä ei niitäkään. Entä mitä puhuttiin keskenmenoriskistä, mulle sanottiin, että lisää riskiä, mutta ei sen tarkemmin selitetty, mistä johtuu. Kun istukka on ihan kohdunkaulan kanavan sisällä, niin onkohan tässä toivoa, että nousisi? Tosi huonosti mitään selitettiin ja soitinkin kerran uudestaan ja yritin kysellä, mutta jotenkin tosi vähättelevä asenne, että mitään ei voi tehdä tässä vaiheessa vaan menee kesken, jos on mennäkseen.
 
Ihan ensiksikin, hurjasti tsemppiä ja voimia tilanteeseen! Omasta kokemuksesta tiedän kuinka piinaavaa on vuotojen kanssa. Itsellä istukka etuseinässä ja osin kohdunsuun päällä+hematooma. Vuotoja oli ihan alusta asti ja todella runsaita, moneen kertaan luultiin et nyt on mennyt kesken kun niin kovasti vuoteli. Rakenne-ultrassa rv 20+4 todettiin et istukka oli siirtynyt pois kohdunsuun päältä. Hematoomaa oli silloin vielä näkyvissä ja se pieniä vuotoja aiheuttikin vielä mutta noi jätti vuodot loppui.. Mitään määrättyjä kontrolleja mulla ei ollut, aina kun oikein runsas vuoto tuli niin menin näytille varmistaakseni et kaikki oli kuitenkin hyvin. Mulle kirjoitettiin saikkua noiden vuotojen takia, neuvolalääkäriltä ja naistentautien polilta sain todistukset... yleensä kun kävin reilun vuodon takia niin viikon verran kirjoittivat kun fyysinen työ ja ajateltiin et jos se provosoi vuotoja.
Mullekin sanottiin et keskenmenon riski hieman suurempi hematooman takia mut mitä pitemmälle pääsee ni sitä selvemmillä vesillä on.. Sulla on jo kuitenkin ihan hyvät viikot!
Itse porskuttelen täällä menemään jo rv 41+1 kaikesta huolimatta! Näin siinä käy kun niin kovin pelättiin keskenmenoa ja et vauva syntyy liian aikaisin niin nyt hän ei haluakaan syntyä kun aika olisi:)

Tsemppiä!!
 
Hei! Tässä vähän minun tarinaa... Olen nyt rv30+4.

Itse vuotelin ensimmäisen kerran rv17 ja silloin menin vain hätääntyneenä neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet ja terkkari sanoi, että erilaiset vuodot ovat yleisiä tässä vaiheessa.

Sitten todettiin etinen istukka rakenneultrassa (rv21) ja sanottiin, että jäädään seuraamaan tilannetta, koska suurimmalla osalla se siirtyy siitä pois. Viikon päästä (rv22) tästä alkoi runsas verinen vuoto ja menin näytille sairaalaan. Sain kortisoonipiikit, ja vertahyydyttävää lääkettä, jäin yön yli sairaalaan tarkkailuun. Sanottiin, että ei voida tehdä mitään jos nyt menee kesken.

Tämän jälkeen vuoto jatkui kotona välillä rusehtavana ja välillä verisenä. Koko ajan kuitenkin vuosin enemmän tai vähemmän. Kontrolliultra sovittiin muuutaman viikon päähän.

Rv24 ultrassa lääkäri totesi istukan täydellisesti etiseksi ja kertoi, että se ei tule enää siirtymään kohdunsuun edestä, ja synnytys tulee olemaan suunniteltu sektio. Sain sairaslomaa äitiysloman alkuun asti ja rasituskiellon, eli ei pyöräilyä, seksiä, juoksulenkkejä, raskaita kotitöitä, nostelua ym... Jos lääkäri ei näistä sinulle maininnut, niin kehottaisin kuitenkin ottamaan mahdollisimman paljon levon kannalta. Varsinkin jos huomaat, että tietyt asiat provosoivat vuodon lisääntymiseen.

Rv28 aloin taas vuotamaan runsaasti ja lähdin sairaalaan näytille. Lääkäri näki ultrassa 1cmx4cm hematooman, joka vuoteli tällä kertaa. Jäin taas yön yli osastolle ja sain vertahyydyttävää lääkettä, joka hillitsee vuotoa. Vuodot johtuvat siis minulla näköjään välillä hematoomasta ja välillä tuosta istukan paikasta. Sikiöllä on kuitenkin ollut tähän asti kaikki hyvin. Hän kasvaa keskikäyrän yläpuolella ja liikkuu todella aktiivisesti.

Minulla on kotona tätä vertahyydyttävää lääkettä (Caprilon), jota otan kun vuoto yltyy tosi runsaaksi. Toki on myös kehotettu lähtemään heti näytille sairaalaan jos tulee paljon verta.

Sullahan on pian rakennenultra eli siellä saat varmasti lisää tietoa asiasta, ja jos istukka tosiaan on vieläkin etinen, niin sinulle määrätään kyllä kontrolliultria ja seurantaa. Tsemppiä sinulle kovasti tilanteeseesi. Nämä vuodot ovat niin stressaavia, koska ne eivät kuulu normaaliin raskauteen ja huoli vauvasta on kova! <3
 
Kiitos kokemuksistanne ja tsempeistä.
Seline olen ymmärtänyt, että vielä viikolla 30 voi istukka siirtyä, miten lääkäri oli tuossa vaiheessa jo niin varma, ettei siirry? Oliko siis se etinen istukka yksin sairasloman syy? Onkohan mullakin tosiaan huonompi ennuste, kun istukka tosiaan kohdunkaulakanavassa.
Multa ei edes kysytty, mitä työtä teen, mutta ehkä arvasvat mun olevan äitiyslomalla, kun olin siellä reilu 1 v lapsen kanssa keskellä päivää. Kysyin vielä erikseen pyöräilystä ja kävelystä ja sanoivat, että voi harrastaa. Samoin nostelusta kysyin, kun on tuo lapsikin, siihen vaan totesvat, että ei se nyt niin paljon paina. Tosin viime viikolla huomasin, että kun kannoin paria vähän painavampaa kauppakassia, niin alkoi vuotamaan hieman enemmän eli varon jatkossa sitä. Myöskään seksiä, saunaa ym. ei kielletty. Eikä myöskään määrätty mitään tulehduskokeita, vaikka jostain luin, että jatkuva vuoto voi aiheuttaa kohtuun tulehduksen. Onko teillä muuten aavistusta, kumpi noista on pahempi juttu, hematooma vai etinen istukka? Kyllä tämä todella stressaavaa aikaa on.
 
Hei!
Minulla on ollut hieman vastaavia kokemuksia, joten ymmärrän huolesi. Vuosin ensimmäistä kertaa n viikolla 13. Vuoto oli kirkasta ja kohtalaisen runsasta. Menin suoraan sairaalaan jossa kerrottiin, että jos raskaus meni kesken eivät voi tehdä mitään. Istukka tässä vaiheessa etinen mutta on sittemmin noussut. Sairaalassa olivat mielestäni hieman tylyjä mutta tarkistivat kuitenkin että vuodosta huolimatta vauva oli vielä kunnossa ja antoivat muutaman päivän sairaslomaa. Minulle ei selvinnyt mistä vuoto tuli.
Otin lisäksi yhteyttä yksityislääkäriin joka oli seurannut raskautta lapsettomuushoidon ajan. Hän käski myös ehdottomasti levätä ja määräsi lisäksi progesteronia ja supistuksia estävää lääkettä.
Vuodot alkoivat uudestaan noin viikolla 23. Ultrassa näkyi hematooma. Sain kehoituksen levätä ja välttää yhdyntää, kantamista ja uimista. Olin kesälomalla joten en saanut tai pyytänyt sairaslomaa. Olin supistellut paljon.
Kolme viikkoa myöhemmin pieni tiputus alkoi uudestaan ja lääkäri määräsi minut kokonaan sairaslomalle äitiysloman alkuun asti. Lepo ja lääkitys vähensivät supistuksia ja nyt olen viikolla 33. Lääkärini sanoi, että supistukset voivat myös aiheuttaa vuotoa ja siksi halusi pelata varman päälle. Supistuksiinhan voi olla monta syytä. Minun piti hoitaa hiivainfektio ja ummetus jotta ne eivät aiheuttaisi lisäsupistuksia ja mahdollista vuotoa.
Voisitko soittaa neuvolaan ja pyytää lisäselvitystä tai mahdollisesti käydä yksityisellä? Todella kurja, että joudut vielä lisää stressaamaan. Kuten Seline tuossa edellä kehotti niin lepo tuskin tilannetta pahentaa. Toivottavasti vuoto loppuu ja raskaus etenee normaalisti. Tsemppiä kovasti!
 

Yhteistyössä