Etelänmatka ja raskaus. Kuinka sujuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lamppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lamppu

Uusi jäsen
12.07.2008
2
0
1
Pitäisi päättää lähdenkö Kanarialle raskausviikolla 27-28 vai 28-29, vai 29-30? Onko sillä eroa raskauden kannalta? Kuinkakohan kuumassa jaksaa olla ja mitenköhän sujuu 6:n tunnin lento?

Olisi kiva kuulla kokemuksia raskaana matkustamisesta.

Ja suosituksia matkustusviikoista :)

Ainakin finnairilla tarvitset 28. viikosta lähtien lääkärintodistuksen, että raskaus on sujunut normaalisti ja ilman ongelmia. Itse lähtisin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa muutenkin kun raskausvaivathan ilmaantuu/lisääntyy sinne loppua kohden. 30. viikkoa kohti voi olla jo aika raskausta ison mahan kanssa helteissä, tosin yksilöllistähän se on miten voi. Lentoa varten ehdottomasti kunnolliset tukisukat esim. instrusta, ei mistään anttilasta! Ja riittävästi juomista eli vettä.

Olin Thaimaassa pari viikkoa rv 22-24 ja matka onnistui upeasti.
Ei mitään ongelmia ja terv.hoitajan mukaan reissu teki tosi hyvää sekä mulle että masuasukille! B)
Pitkä lento on aina ärsyttävä vaikka ei olisi raskaanakaan,mutta siitäkin selvisin hyvin.Matkustusviikoista suosittelisin myös mahdollisimman aikaisia viikkoja,koska esim.mulla turvotus ym alkoivat vasta raskauden loppuvaiheessa!
Nestetasapainosta kannattaa pitää huolta ja rasvata paljon masua auringossa ettei se kärähdä!Tiettyjä ruokia kannattaa tietenkin välttää ja käyttää maalaisjärkeä kaikissa tilanteissa!!
Mukavaa reissua!!!

Mä olin Thaimaassa rv 27-29 ja meni hyvin. Paluulentoa varten piti oll ase lääkärintodistus. Mä kans pärjäsin siellä lämpimässä paljon paremmin kuin kotona. Sai olla lomalla, ei tarvinnu nostella eikä raahata mitään, ja lisäksi lämpö teki hyvää liitoskivuille. Ainoa mikä oli tuskallista, oli ne pitkät lentomatkat. Onneksi mä oon lyhyt, nin pystyin hyvin liikutella jalkoja ja kävin usein "kävelyllä" lennon aikana. Mun mielestä ei oo suurta eroa millä viikoilla noista lähdet, kun ei ole kuitenkaan iha loppuraskaus kyseessä.

Me olimme Bulgariassa kun olin viikoilla 27-28. Matka meni tosi hyvin, mitä nyt suonikohjut vaivasi ja KUUMUUS. Suosittelen lähtemään mahd aikaisin. Finnairilla tarvitsee tosiaan sen lääkäritodistuksen viikolta 28 eteenpäin. Lento ei tehnyt pahaa kun oli vaan 3 tuntia. Tukisukat kannattaa lennolle hankkia ja pitää pitkiä housuja päällä. Itsellä ei ollut menomatkalla ja kauheesti kävi jalkoihin. Jos 6 tunnin lento kyseessä niin kannattaa paljon yrittää liikkua ja juod vettä... Hauskaa metkaa teille!

Joo mulla oli menolennolla tukisukat, mut sitku tultiin pois ja oli ollu 2 viikkoa ilman sukkia, niin ne puristi ja tuntui niin pahalta että olin sitten ilman, ja niin oli melkein parempi. Mut riippuu ihmisestä, mun ei oo tarvinnu muuten käyttää tukisukkia, kun taas jotkut tarvii koko raskauden ajan.

Hei siskot hyvät, älkää ihmeessä ostako niitä tukisukkia mistään Instrusta. Ne on ihan samanlaiset käytännössä kuin Anttilan sukkahousut. Sukat kannattaa ostaa sellaisesta paikasta, jossa jalat mitataan ja sukka sovitetaan ennen luovutusta, esim. apuvälinemyymälässä. Ja kunnollisen sukan hinta on lähemmäs 60-70 euroa.

Jos sukka ei istu täydellisesti, voi se jopa pahentaa verituplan riskiä, koska usein ovat löysiä nillkasta ja tiukkoja polvitaipeesta. Pitäisi siis olla niin, että suurin kompressio on nilkassa ja siitä asteittain vähenee ylöspäin.

Raskaana oleville myös suositellaan puristusluokka kakkosta, kun normaalisti "terveet" ihmiset pärjäävät ykkösluokalla. Tosin se puristuksen sietokyky vaihtelee kovasti ihmisestä riippuen ja siksi olisi hyvä sovittaa sukkaa ennen ostoa.

Huh, tulipas tästä nyt romaani ja tukisukkamainos B)

Ööhh... Instrussa nimenomaan sovitetaan sukka... Ellet osta lentotukisukkia jotka eivät ole samat kuin ns. painesukat. Itselläni on molempia. On näitä ns. tukisukkia ja oikeat (esim. sigvariksen) painesukat jotka on muuten sovitettu aikoinaan.

Aahaaa... Siis tuosta Intrusta. Mä luulin ettei siellä oo muita kun niitä lentosukkia. Ite oon ostanut sieltä ja se vaan kysyi pituuden. Mutta siis hyvä homma jos siellä myös noita mittasukkia nykyään on! Turhaan siis mollasin niitä :)

Yhteistyössä