Etelänmatka ja raskaus. Kuinka sujuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lamppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lamppu

Uusi jäsen
12.07.2008
2
0
1

Pitäisi päättää lähdenkö Kanarialle raskausviikolla 27-28 vai 28-29, vai 29-30? Onko sillä eroa raskauden kannalta? Kuinkakohan kuumassa jaksaa olla ja mitenköhän sujuu 6:n tunnin lento?

Olisi kiva kuulla kokemuksia raskaana matkustamisesta.

Ja suosituksia matkustusviikoista

Tarksita lentoyhtiöltä niiden raskausviikkosuositukset, muutenhan reissussa pätee samat ruoka- ja hygieniaohjeet kuin kotimaassakin. Lento sujuu sitä permmin mitä paremmassa kunnossa olet eli kannattaa pitää turvotukset poissa ja kuntoa yllä vaikka kävelemällä koko raskauden ajan.

Me oltiin Kreikassa mun alkuraskaudessa, eli viikot oli jotain 14. Sillonkin kuumuus tuntui jo, myöhemmin varmaan vielä enemmän.

Tarkista tosiaan noi lentoyhtiöitten säännöt. Voivat mahdollisesti haluta neuvolasta jonkin todistuksen että raskaus on sujunut hyvin ja voit kuntosi puolesta matkustaa lentokoneella. Tarkista myös mitä matkavakuutuksesi sanoo. Lentokoneessa kannattaa ottaa käytäväpaikka mistä pääsee helposti liikkumaan ja vessaan, ison mahan kanssa ei ole kiva yrittää tunkea ahtaasta välistä jatkuvasti. Varauloskäytäväpaikkaahan et saa.

Noilla viikoilla ei varmaan niin kauhean väliä ole, mutta tietty mitä aiemmin matkustaa sitä helpommin se menee. Muistat huolehtia hygieniasta ja kunnolla juomisesta. Ja aurinkoa ei suositella otettavaksi mahalle. Kanaria on ihan "sivistysmaa" eli siellä ei käsittääkseni mitään ihmeellistä pitäisi tulla olosuhteitten puolesta.

Moi!

Olin Thaimaassa rv 20-22 ja lennot oli 14 tuntia...jalat turposivat, vaikka oli lentosukat...en vaan liikkunut koneessa tarpeeksi, se olisi auttanut. Kuumuus ei haitannut minua laisinkaan...oli kuitenkin pitkästi yli 30 astetta B) !! Ruokien kanssa yritin olla tarkkana, mutta saatiin koko perhe salmonella...se ei haittaa raskausaikana, mutta pitää hoitaa pois ennen synnytystä. Kanarialla pitää olla myös tarkka ruokien ja hygienian kanssa...sisko sai sieltä kovan vatsapöpön...jotkut vatsataudit ovat vaarallisia raskausaikana, niistä kannattaa ottaa selvää ennen lähtöä, että saa asianmukaista hoitoa ja lääkettä...ja juoda pitää tosi runsaasti..

Kannattaa lähteä reissuun, jos raskaus ja oma olo on ok =) !

Moikka!
Minä matkustin intiaan rv 15-17. minua ei raskaus häirinnyt matkalla mitenkään, ei kuumuus eikä mikään muukaan. lennotkin menivät tosi hyvin. Olisin varmasti matkustanut vielä myöhemmässäkin vaiheessa raskautta jos olisi mahdollisuus tullut. rakastan auringosa oloa ja otin aurinkoa täällä suomessa elokuussa kun vauva syntyi syyskuussa. Ja kyllä sille mahallekkin saa aurinkoa ottaa =) Matkaan vaa jos vaan voimat riittävät!

Toi arskan otto oli multa huonosti muotoiltu. Raskaudenaikana iho ei välttämättä kestä ollenkaan samalla tavalla aurinkoa kun muuten, eli yllätyksiä voi tulla. Suojavoiteet on ok, jos niitä ei ihan tolkuttomasti käytä, vaatteet on paras suoja. Varsinkin jos iholla on pigmenttihäiriöitä (kuten maksaläiskiä) niitä tulee todennäkösemmin enemmän raskausaikana auringossa.
Toisaalta, ite en ainakaan jaksanutkaan olla ollenkaan samalla tavalla auringossa kuin muuten.

Yhteistyössä