Etelän reissulle vauvan ja taaperon kanssa, vinkkejä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ooti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ooti

Jäsen
27.12.2007
313
6
18
Hei!

Meillä olisi tarkoitus lähteä lomalle kk päästä jolloin vauva olisi 2,5kk ja taapero 1v9kk. Onko jollain kokemusta ja hyviä vinkkejä millä reissusta selviytyy kunnialla =) Varmasti ainakin tuplarattaat mukaan jos meinaa kävellen mennä johonkin.
Imetän ainakin tällä hetkellä että vauvan ruokailu hoituu sillä.

Kiitos jos joku vastailee.

Olen kyllä muutakin asiaan liittyvää miettinyt mutta en niitä kaikkia nyt ehdi tähän kirjoitella.

Heinäkuussa etelässä (ellet tarkoita Hankoa) on ihan mielettömän kuuma, kannattaa miettiä noin pienen kanssa että nesteytys sujuu. Ehkä tissin lisäksi vesipullo mukaan jne. Ja isompikin on aika pieni, joten toki tuplarattaat. Helteessä ei kauaa jaksa kulkea.

Itse olin 3,5kk vauvan kanssa Kanarialla aikanaan, oli tosin tammikuu ja siellä mukavat +20-25 astetta. Silti vauva oli välillä selvästi tuskissaan...

En nyt keksi vinkkejä, vaippoja mukaan.

Me ollaan makustettu paljon lapsemme kanssa, hällä ikää nyt 1 v 6 kk. Kuitenkaan EN IKINÄ olisi lähtenyt ulkomaille 2,5 kk kanssa. Onko mieleesi tullut, että toisissa maissa on aika erilaiset bakteerikannat Suomeen verrattuna, ja on hyvin todennäköistä, että lapsesi saavat jonkun vatsaflunssan reissulla. Tuollaiselta 2,5 kk lapselta voi olla hyvinkin jopa henki pois, jos ja kun pääsee helposti kuivumaan. Teillä ei myöskään ole vielä rokotuksia, joten tautiriski on siksikin iso.

Meidän 8 kk sairasti aikoinaan Kanarialla vatsaflunssan. Vihasin itseäni sen jälkeen, oli tosi itsekästä lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja matti matkaaja:
Meidän 8 kk sairasti aikoinaan Kanarialla vatsaflunssan. Vihasin itseäni sen jälkeen, oli tosi itsekästä lähteä.

Sikäli täysimetetyn pikkuvauvan kanssa on helpompaa. Imetys antaa vastustuskykyä ja aivan pienellä vauvalla, joka ei vielä liiku itsekseen, ei mene mitään epämääräistä suuhun. Itse ajattelin, että menen täysimetetyn kanssa (ja vauva oli siis 3,5kk) - ja seuraavan kerran vasta yli 3v kanssa. Siinä välissä hankalat ajat...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Sikäli täysimetetyn pikkuvauvan kanssa on helpompaa. Imetys antaa vastustuskykyä ja aivan pienellä vauvalla, joka ei vielä liiku itsekseen, ei mene mitään epämääräistä suuhun. Itse ajattelin, että menen täysimetetyn kanssa (ja vauva oli siis 3,5kk) - ja seuraavan kerran vasta yli 3v kanssa. Siinä välissä hankalat ajat...

Ei se täysimetys estä tartuntoja! Tuon perheen 1 v 9 kk on isossa tartuntariskissä, ja tuollaiset pöpöt kiertää säännönmukaisesti koko porukan. Niin ainakin meille kävi; ensin sairastui lapsi, sitten minä, sitten mies.

Me ollaan paljon reissailtu pienokaisen kanssa etelässä, koska meillä on asunto siellä. Poika oli 3kk kun mentiin ekaa kertaa ja kaikki meni tosi hyvin (helppoa vielä noin pienen kanssa) Muista antaa myös vettä rintaruokinnan välissä. Rattaissa nukkumiseen riittää pelkkä vaippa ja sideharsokangas päälle. Muistakaa rattaisiin päivänvarjo, on tosi tarpeellinen.

Taaperon kanssa kanssa kanttaa lotrata paljon käsidesin kanssa :)
Kun menette syömään niin pyyhkikää syöttötuoli, pöytä käsidesillä. Sitä ei kannata säästellä, niin luultavasti säästytte turistiripulilta.
Ennen matkaa ja matkanajan kannattaa syöttää taaperolle maitohappobakteereita.
Juominen on tarkeää ja ettei ole liikaa auringosa vaan malttaa pysytellä myös varjossa niin eiköhän teidän loma mene hyvin.
Ja jos huomaatte että lapsi on saanut jonkun pöpön, niin heti lääkäriin älä odota seuraavaan päivään, heillä on hyvät rohdot turisteille jotka tehoaa nopeasti. Hauskaa matkaa teille:)

Järki käteen ja käsidesi kotiin. Vesi ja saippua riittävät.

Itse olen n. 4-kuisen kanssa Thaimaassa reissannut ilman ongelmia. Elämää on maapallolla liki kaikkialla ja lapsiakin.

Ei se täysimetys estä tartuntoja! Tuon perheen 1 v 9 kk on isossa tartuntariskissä, ja tuollaiset pöpöt kiertää säännönmukaisesti koko porukan. Niin ainakin meille kävi; ensin sairastui lapsi, sitten minä, sitten mies.

Etelän vatsapöpöt tulee usein ruuasta. Eli siksi imetetty on turvassa. Ap:n isompi lapsi on toki riskissä. Ja täysimetys kyllä suojaa, antaa vastustuskykyä. Meilläkin minä sain ruuasta jonkun pöpön, olin sen "klassisen" yhden vrk mahataudissa, kukaan muu ei ollut onneksi. Eli selvä ruokamyrkytys.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Itse olen n. 4-kuisen kanssa Thaimaassa reissannut ilman ongelmia. Elämää on maapallolla liki kaikkialla ja lapsiakin.

Hyvä tuuri käynyt sulla. Juuri Thaimaassa on todella ärhäköitä vatsaflunssia, ja aikuisenkin ne pistävät koville. Lisäksi terveydenhuolto ei pelaa kunnolla Suomeen verrattuna. Oletko tutustunut Thaimaan lapsikuolleisuuslukuihin?

Todellakin; järkeä käteen!

Minä mietin lentoa. Sinne minne haluaisin, lentää vajaat 10 tuntia...Kiva, jos vauva alkaa huutamaan koneessa...Milläs hyssytät kantti kertaa kantti istuimellasi, ei voi oikeen käytävällekään lähteä kävelemään lentoemojen tielle :whistle:.

Etelän vatsapöpöt tulee usein ruuasta. Eli siksi imetetty on turvassa. Ap:n isompi lapsi on toki riskissä. Ja täysimetys kyllä suojaa, antaa vastustuskykyä. Meilläkin minä sain ruuasta jonkun pöpön, olin sen "klassisen" yhden vrk mahataudissa, kukaan muu ei ollut onneksi. Eli selvä ruokamyrkytys.

Meidän lapsellemme vietiin Suomesta kaikki ruoat ja juomat. Ei ollut ruokamyrkytys 100 % varmuudella.

Hyvä tuuri käynyt sulla. Juuri Thaimaassa on todella ärhäköitä vatsaflunssia, ja aikuisenkin ne pistävät koville. Lisäksi terveydenhuolto ei pelaa kunnolla Suomeen verrattuna. Oletko tutustunut Thaimaan lapsikuolleisuuslukuihin?

Terveydenhuolto turisteille ja yksityissektorilla on Suomea edellä. Usko pois. Olen aika tavalla aikaa Thaimaassa viettänyt... Toisen raskauden kontrollitkin on siellä hoidettu.

Ei Suomi ole mikään steriili mallimaa, jonka ulkopuolella kaikki on pahaa ja toisin.

Turistiripuli:

Turistiripulin vaaraa voi todennäköisesti pienentää huomattavasti valitsemalla ruoat ja juomat huolellisesti, välttämällä määrätietoisesti tiettyjä ruokalajeja ja huolehtimalla käsihygieniasta. Mikäli matkailija voi itse valmistaa omat ruokansa, on vaaraa mahdollista vielä pienentää keittämällä ruoat kunnolla ja desinfioimalla kylmiin juomiin käytetty vesi. Ripulioireisen ei pidä käsitellä toisille tarkoitettua ruokaa.

Käsien pesu saippualla tai käsien puhdistus alkoholipitoisella desinfiointiaineella ennen ruoan käsittelyyn ryhtymistä, aina WC:ssä käynnin jälkeen ja ennen ruokailua on tehokkain tapa estää mikrobien siirtyminen ympäristöstä ruokaan.

Mikäli matkailija haluaa tehokkaasti pienentää ripulin vaaraa esimerkiksi loma- tai työmatkalla tropiikissa, on hänen kieltäydyttävä monista herkuista ja valittava myös juomansa tarkkaan.
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=mat00015

Alkuperäinen kirjoittaja c:
Minä mietin lentoa. Sinne minne haluaisin, lentää vajaat 10 tuntia...Kiva, jos vauva alkaa huutamaan koneessa...Milläs hyssytät kantti kertaa kantti istuimellasi, ei voi oikeen käytävällekään lähteä kävelemään lentoemojen tielle :whistle:.

nosto

Terveydenhuolto turisteille ja yksityissektorilla on Suomea edellä. Usko pois. Olen aika tavalla aikaa Thaimaassa viettänyt... Toisen raskauden kontrollitkin on siellä hoidettu.

Ei Suomi ole mikään steriili mallimaa, jonka ulkopuolella kaikki on pahaa ja toisin.

Olen ammattini puolesta asioinut Thaimaan viranomaisten (myös terveydenhuolto) kanssa erässä tapauksessa. En ole samaa mieltä tuosta paikallisen terveydenhuollon tasosta lainkaan.

Lisäksi, tarkoitan tällä kirjoittelullani sitä, että pöpöt ovat niihin tottumattomille pahoja! Ei tietenkään Suomi ole steriili, mutta emme vain ole tottuneet kestämään kaikkien paikkojen (ärhäköitökin) pöpöjä!

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:

nosto

Meillä vauva viihtyi hyvin 7h kestäneen lentomatkan ajan,
mutta 3v:n viihdytys olikin haastavampaa :whistle:
Vauva nukkui sellaisessa seinäkopassa, ilman sitä olisi ollut mielestäni TOSI raskasta.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:

nosto

Mitäs tähän pitäisi sanoa? Siinä paikallasi todellakin hyssytät vauvaa. Niin se vaan menee.

Ilmastoitu hotelli on ihan ykkönen, koska tuolloin on aika kuumaa. Vauvalle pitää antaa myös vettä, pelkkä imetys ei riitä. <B>Ja keitettyä pullovettä!</B> Ota Suomesta mukaan esim matkavedenkeitin, niitä saa biltemasta, clas ohlssonilta jne.

Vauvalle rattaisiin aurinkosuoja ja hyttyssuoja. Aurinkovoiteita ei saa käyttää ja liian paljon ei kannata pukea, ettei saa lämpöhalvausta eli auringolta täytyy suojata aurinkovarjojen avulla tms.

Käsidesiä käyttäisin kyllä ihan joka välissä, koska jo pelkkä turistiripuli, saatikka vaarallisemma virustaudit vieraassa maassa on aika suuri riski lapselle. Ei kai kukaan nauti lomastaan, jos osa siitä menee lapsen ollessa sairaalassa nesteytyksessä?

Isommalle ottaisin osan ruoasta mukaan täältä purkkiruokina, omat lapset on olleet etelässä ihmeissään kun ruoan koostumus ja maku erilainen ja kieltäytyneet syömästä. Helpottaa lomapäiviä kun on tutut ruoat mukana vaikka eihän lapsi pieneen paastoon kuole, kunha saa juotavaa ;)

Mukavaa matkaa teille!

Kotiin on moni kuollut.

Käsihygieniasta huolehtiminen ja matkavakuutukset pelastavat monesta pahasta. Yksityiset lääkäripalvelut ja sairaalat ovat maailmalla usein jopa korkeatasoisempia kuin suomalainen terveydenhuolto.

Ystäväni ajoi pari viikkoa sitten Suomesta Turkkiin lastensa ja miehensä kanssa, mukana on myös huhtikuun puolivälissä syntynyt vauva. Kiertävät syrjäseutujakin, eivät pysy ainoastaan turistikohteissa, ja tulevat kotiin elokuussa. Ei mulla oo käynyt mielessäkään että tuossa olisi jotain väärää...lapsi on osa perhettä, eikä perheen täydy lopettaa matkustelua vain siksi että perheessä on vauva.

Ja mikäs sen helpompi, kuin vauvaikäinen, joka ei vielä möyryä maassa ja koske joka paikkaan.

Vauvan kanssa muuten voi kävellä lentokoneen käytäviä pitkin, ei tietenkään juuri ruokatarjoilun aikaan, mutta muuten :). Lentoemot ottivat itse meidän 1 veen kävelylle kanssaan sillä aikaa kun me vanhemmat söimme.

Olen ammattini puolesta asioinut Thaimaan viranomaisten (myös terveydenhuolto) kanssa erässä tapauksessa. En ole samaa mieltä tuosta paikallisen terveydenhuollon tasosta lainkaan.

Terveydenhuolto turisteille ja yksityissektori on IHAN ERI ASIA kuin paikallinen terveydenhuolto! Kannattaa ottaa asioista enemmän selvää ennenkuin täällä maalaa piruja seinille...

Lisäksi, tarkoitan tällä kirjoittelullani sitä, että pöpöt ovat niihin tottumattomille pahoja! Ei tietenkään Suomi ole steriili, mutta emme vain ole tottuneet kestämään kaikkien paikkojen (ärhäköitökin) pöpöjä!

Eräs tapaus vs. useita tapauksia. ;) Yksityissektori ja matkavakuutus.

Mutta kukin tekee oman mielensä mukaan. Minä matkustelen suht levollisin mielin lasten kanssa Thaimaassakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Terveydenhuolto turisteille ja yksityissektori on IHAN ERI ASIA kuin paikallinen terveydenhuolto! Kannattaa ottaa asioista enemmän selvää ennenkuin täällä maalaa piruja seinille...

Kyse oli suomalaisesta turistista, johon liittyvää asiaa hoidin. Eli juuri yksityissektorin asiakkaasta.

Yhteistyössä