Eteisistukka!?

NP-ultrassa todettiin (rv 13), että istukka on kohdunsuun edessä. Kuulemma yleistä alkuraskaudessa ja todennäköisesti siirtyy kun kohtu kasvaa... Muutenhan ei voi synnyttää normaalisti alakautta. :(
Luin netistä jostain artikkelista, että jos on eteisistukka niin ei saisi harrastaa seksiä ja että voi helposti vuotaa verta ja keskenmenoriski! Onkohan tosiaan näin? Mulle ultrassa ei sanottu mitään. Nyt iski paniikki! Onko kenelläkään kokemusta/tietoa?
 
mulla kans
Mulla kans oli noila viikoilla istukka kohdunsuun edessä, mutta ei lääkäri seksiä kieltänyt. Hieman myöhemmin alkoi vuoto ja silloin kätilö pisti seksikiellon siihen asti, että vuoto loppuu. Puuhia siis sai jatkaa istukan siirryttyä. Mutta ei siis huolta minunkaan käsittääkseni, jos ei vuotoa ole.
 
Mulla oli kans tuonne rv 20 asti eteisistúkka.
lääkäri sanoi että seksiä tulee välttää jos siitä tulee kipua tai vuotoa,ei muuta.
lisäksi sanoi ettei saa ponnistella kovin esim.nostella raskaita esineitä tms.
ei kai siinä oikein muutavaaraa ole kuin että se irtoaa/repeää helpommin ja se on vaaraksi molemmille.
 
Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa eteisistukka enkä tiennyt asiasta mitään. Tai jos olin kuullutkin, en ollut ymmärtänyt mitä se tarkoittaa. Seksiä minulta ei kylläkään kielletty.
Olin juuri vähän aikaa sitten käynyt NP -ultrassa ja asiaa ei siis millään tavalla minulle selitetty. Siitä vajaa pari viikkoa, olisiko ollut viikolla 14+, sain kesken työpäivän melkoisen verenvuodon. Tottakai säikähdin melkoisesti ja olin varma, että sain keskenmenon (yksi oli jo takana) ja lähdin välittömästi sairaalaan. Siellä tutkittiin ja selitettiin, että istukan reuna oli osittain kohdun suulla, siitä verenvuoto. Jouduin pakkolepoon, seksikieltoon ja kantelu/nostelukieltoon. Vauva voi kuitenkin hyvin ja vuotokin loppui hyvin pian. Asiaa seurattiin ultralla ja nousihan se istukka sitten vatsan kasvaessa.
Se haitta siitä oli, että vauvan liikkeet eivät kauhean hyvin tuntuneet, vasta sitten kun vauva oli jo tosi iso. Myös sydänäänien kanssa neuvolassa oli hankaluuksia kuulla, kun istukan äänet kuuluivat voimakkaammin. Olin koko raskausajan nostelu/kantelukiellossa, koska minulle sanottiin, että eteisistukka saattaa irrota helpommin.

Onnea odotuksellesi! :flower:
 

Minulla ihan sama juttu, alkoi vuotamaan melkoisesti viikolla 15, ultrattiin seuraavana päivänä vasta ja lääkäri sanoi vaan että kunhan et enää hölkkäile niin muuten voit elää ihan normaalisti. Neuvolassa neuvoivat kyllä olemaan varovaisia ja niin olinkin siihen saakka kun ultralla varmistettiin että oli noussut poissa kohdun suun edestä.
 
Mimosa
Mulla oli istukka melkein kohdunsuulla (ei kuitenkaan ihan päällä) -96, kun odotin poikaani. Rv 35 alkoi raju verenvuoto, joka johti hätäsektioon. Istukka oli irronnut.
Vasta nyt yli 10 vuotta jälkeenpäin, kun olen taas raskaana, sanoi äitiyspolin lääkäri, että todennäköisesti olen saanut supistuksia silloin, ja tuollainen istukka ei kestä sitä, vaan alkaa vuotaa. Vuosien varrella olen useaan kertaan kysellyt, mikä mahtoi olla syynä istukan irtoamiseen, ja vasta nyt sain vastauksen.

Eli, jos on eteisistukka ja tulee verenvuotoa, niin äkkiä ambulanssilla sairaalaan!
Meillä kaikki päättyi hyvin lopulta, henki säilyi molemmilla, ja lapsi on terve.
 
joo,niin kävi kyllä mullakin että ei lääkäri muutaku sano et eteisistukka on ja se siitä.
itte piti kysyä et mitä se nyt sitte meinaa.
ne varmaan luulee et ihmiset tietää automaattisesti et mikä on eteisistukka... :\|
 
mulla oli edellisessä raskaudessa eteisistukka joka näkyi jo alkuraskauden ultrassa ja pysyi täysin kohdunsuun edessä loppuun asti. ja kaikki kiellettiin,lepoa lepoa vaan. harjotussupistuksiakaan ei juuri saanu olla. verenvuotoa oli 26 rv ja sektio sitten 37rv. aluksi ei minullekaan lääkärit juuri kertoneet eteisistukasta vasta kun alkoi verenvuoto niin kertoivat kuinka vaarallista se voi olla.
 
jepulis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 10:21 äippä-81 kirjoitti:
Mulla oli kanssa noilla vkoilla mutta nousi jo rakenneultraan mennessä! Ei kieltänyt lääkäri seksiä ja normaalisti harrasteltiin. Ei tullut keskenmenoa!

sama juttu täällä :wave:
 
Mulla kans oli np-ultrassa.. Sanottiin vaan että on eteisistukka, mutta ei vaikuta mun elämään mitenkään, että voi elää normaalisti. Netistä itse luin sitten enemmän aiheesta, mitä ei varmaan ois pitänyt tehä kun alkoi huolestuttamaan. Mutta rakenneultrassa istukka oli noussut. Kaikki kunnossa.
 
Mulla on ollut ekasta ultrasta lähtien istukka täydellisesti kohdunsuun edessä. Sen takia olenkin käynyt ultrassa jo seitsemän kertaa. Sairaslomalle jouduin jäämään kuukauden ennen äitiysloman alkua. Kahta kiloa painavampaa ei ole saanut nostaa ja seksikieltoon on määrätty kolme kuukautta sitten.

Kaikki on kuitenkin mennyt hyvin, ei ole ollut verenvuotoa. Tosin lääkäri sanoi että jos tulee tippakin verta, niin heti sairaalaan. Sektio päivä on jo päätetty, vielä ois pari viikkoa hissuttelua kotosalla. Leikkaukseen varataan muutamia pusseja verta, kun verenvuoto on kuulemma voimakkaampaa mun tapauksessa ja lääkäri varoitti, että kohtu joudutaan ehkä poistamaan.

Mutta kunhan saan edes tämän vauvan, niin olen onnellinen! Vauvalla ei ole kuulemma mitään hätää leikkauksessa.

Aika vähän tosiaan löytyy aiheesta tietoa netistä, mutta onneksi mulla on ollu niin mukava lääkäri joka on hyvin selittänyt näitä asioita.
 
Minulla NP-ultrassa eteisistukka. Rakenneultrassa sen todettiin jo nousseen pois kohdunkaulan suulta kohdun takaseinään. Vauvan potkut tuntuivat hyvin toisin kuin toisessa raskaudessa, jossa istukka oli etuseinässä eli vatsanpuolella (ei siis eteisistukka, vaan normaali etuseinän istukka).

Nouseva eteisistukka aiheutti minulle verenvuotoa. Vuotoa oli neljänä ekana raskauskuukautena ja se oli kirkasta ja välillä myös ruskehtavaa, mutta onneksi kokoajan niukkaa. Sain terveen täysiaikaisen vauvan 3180g ja 49cm:), mutta alkuraskaus oli kyllä rankkaa, kun yritin vaan ottaa rauhallisesti ja olla liikoja stressaantumatta. Rauhallista mieltä sinullekin sinne ja toivotaan, että istukka tuosta nousee.
 
mulla myös todettiin eteisistukka np-ultrassa. muutaman kerran tiputteli viikoilla 12-15 veristä vuotoa, sitten rauhoittui kunnes sitten viikolla 23 seksin jälkeen alkoi vuotamaan. istukka edelleen kohdunsuulla , yhdyntäkielto tuli tässä vaiheessa ja kesti neljä viikkoa, ja viikolla 27 lääkäri totesikin istukan nousseen etuseinään ja lupa seksiin heltisi taas :D
 

Yhteistyössä