Eteisistukka rv 20+1, onko kohtalotovereita?

Hei!

Tänään rakenneultrassa todettiin täydellinen eteisistukka, raskausviikkoja 20+1. Sektio näyttää tällä hetkellä synnytystavalta, eikä siinä mitään. Konsultoin sitten tuttua synnytyslääkäriä ja hän sanoi, että riski verenvuotoihin raskauden viimeisen kolmanneksen aikana on suuri ja että harvoin täydellisessä eteisistukka-tapauksessa päästään lähelle "normaalia" 40 raskausviikkoa, vaan viikon 30 jälkeen voi koska tahansa tulla kova verenvuoto joka johtaa usein sektioon. Hirveä murhe ja pelko iski. Olisikin kiva kuulla kohtalotovereiden kokemuksia eteisistukasta ja miten loppuraskaus ja synnytys /sektio ovat menneet ja sen onko kenelläkään vielä tässä vaiheessa sitten diagnoosi muuttunut? Kohtuhan kasvaa nyt viikoilla 20-30 eniten ja istukan paikka sitä myötä saattaa vielä muuttua.

Diodium & Lilli 20+1
 
Ihan samaa tilannetta ei....
Mutta edellisessä odotuksessa mulla oli istukka hohdunsuun päällä,ulottuen siitä takaseinämään.Mutta siirtyi pois kohdunsuulta kohdun kasvaessa ja normaali alatie synnytys onnistui.
Myös tässä odotuksessa mulla istukka alhaalla kohdunsuun päällä,ulottuen nyt etuseinämään.Runsaan viikon kuluttua on rakenne ultra ja jännitä onko noussut.

Tällä halusin tietenkin kertoa sitä että on mahdollista että istukka nousee vielä :hug: Ja hyvä kuitenkin kun tilannetta seurataan ja ollaan tietoisia asiasta!

Toivottavasti joku osaa kertoa sulle enemmän asiasta :hug:
 
Kiitos me9jaBonus vastauksestasi! Mä kans toivon että istukka vielä siirtyisi tai jäisi siis kohdun kasvaessa taaemmas. Kiva kuulla että sulla oli näin tapahtunut. Pidän peukkuja että sulla on noussut!
 
En halua pelotella...
Mutta kerron kuinka kävi eteisistukan kanssa tutun tutulle.
Tämä on harvinaista mutta mahdollista.
Eli vauva oli kuollut mahaan 30+ viikoilla hapen puutteeseen.
Sektioon, ei voinut synnyttää kuollutta lasta kun eteisistukka.
Tuli komplikaatioita, verenvuotoa ja kohtu jouduttiin poistamaan.
Tämä siis hyvin harvinaista. Mutta ilmeisen tärkeää on seurantakäynnit.
Toivotaan että istukka itsestään väistyy kohdunsuulta.
Tätä en toivoisi kenellekään, mutta ilmeisesti näitäkin tapauksia löytyy.
 
Minulla oli eteisistukka edellisessä raskaudessa..noin rv 30 yhtäkkiä aloin vuotamaan verta runsaasti ja sairaalaan jouduin vuodelepoon...verta tuli silloin tällöin siihen saakka kun poika syntyi hätäsektiolla rv37.

Ja hätäsektioon ei vaikuttanut istukan sijainti vaan muut syyt.

Sinulle toivotaan mukavaa raskausaikaa :hug:
 
Mulla oli huomattiin täysin etinen istukka edellisessä raskaudessa rv18+ ultrassa ja sitä sitten seurailtiin muistaakseni kerran kuussa siirtyykö pois. Papereista sen katoin, että rv32 oli vajaa 4senttiä ja rv36 sen maagisen 4senttiä istukka siirtynyt pois kohdunsuulta ja enää ei keskusteltu sektiosta =) mitään ongelmia ei mulle kyllä tuo etinen istukka aiheuttanut ja poika synty alakautta nopeesti rv40+2.
Toivottavasti sinullakin siirtyy pois :hug:
 

Yhteistyössä