Etävanhemman erilainen hygieniakäsitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hygiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Niin, ja on lapsia joita pitää muistuttaa jatkuvasti peseytymisestä. Ap:n ex ei ilmeisesti sitä voi tehdä. Siitähän tässä kait oli kyse?

On muuten sellaisia aikuisiakin joita pitää muistuttaa peseytymisestä.

Kerroit tänne pitkät jutut asiasta. Mitäs jos sanoisit nuo samat asiat lapsen isälle. Pyytäisit häntä huolehtimaan lapsen puhtaudesta hieman tarkemmin! Sanotaan me täällä mitä vaan, ei tyttäresi isä voi asialle mitään tehdä, ellet sano asiaa hänelle itselleen suoraan. Siis isän kanssa asiat puheeksi ja tytölle myös ohjeistus pesuista, vaatteidenvaihdosta ja hiustenharjauksesta!

Meillä oli kanssa noiden vaatteiden vaihtamisien kanssa ongelmia, kun lapsi oli vielä niin pieni ettei itse siitä vielä huolehtinut. Saunan isä lämmitti joka illalle ja tyttökin siellä kävi, mutta mm. alkkareita/sukkia ei vaihtanut...tai muitakaan vaatteita.

Siihen auttoi mun hyppääminen silmille ja leijonan karjunta, aiemmin nätisti sanominen ei tehonnut. Tytär oppi sitten myös itse huolehtimaan asioistaan, ja nyt kun lapsi on 10 v., ei ole oikeastaan valittamista. Mitä nyt lempparivaatteet tahtoo olla paljon enempi päällä ilman pesuja kuin äiti antais :)

Se ei ole mikään selitys oman hygienian hoitamatta jättämiseen että on 'taiteilija luonne'
Meilläkin 11v kehitysvammainen lapsi osaa joka päivä ottaa kaapistaan puhtoiset vaateet ja suorittaa ilta ja aamu pesut hampaat ym.

Jossakin on nyt kasvatus mennyt pieleen ja todella pahasti jos jo 10v (terve lapsikin vielä ) ei osaa itse huolehtia edes perus hygieniasta eikä välitä vaikka lutikat päällään kävelisi.

Ihanaa, kun tulee noin paljon erilaisia näkökulmia, kiitos.
keskustelua!, olen yrittänyt nätisti ja suoraan asiasta sanoa, mutta seuraus on aina suuttumus. Lasta olen koittanut ohjeistaa, ja näyttänyt mihin kassissa olen pakannut alusvaatteet, ja muistuttanut puhelimessa. Joten lapsen vastaus "eri kodeissa toimitaan eri lailla, isin luona ei tarvitse käydä joka päivä pesulla" kertoo siitä, että asiasta on keskusteltu myös etäkodissa. Onhan totta, ettei tarvitse välttämättä käydä joka päivä, mutta edes vaikka joka toinen? Pitänee kuitenkin yrittää ottaa asia keskusteluun vielä.
Ylireagoin varmasti tässä asiassa siksi, että olen joutunut itse huolehtimaan kaikista asioista itse lapsena, kun omat vanhempani eivät olleet kiinnostuneet hygienia- ym oikein mistään muistakaan lapsen päivittäiseen hoitoon liittyvistä asioista. Ehkä siitä tuo paapominen johtaa juurensa.
Joopanoo, hyvä, että teillä asiassa on tapahtunut muutosta keskustelun tai karjumisen seurauksena :)

Alkuperäinen kirjoittaja keskustelua!:
Kerroit tänne pitkät jutut asiasta. Mitäs jos sanoisit nuo samat asiat lapsen isälle. Pyytäisit häntä huolehtimaan lapsen puhtaudesta hieman tarkemmin!

Ei, ei ja vielä kerran ei. Toisen kodin asioihin EI mennä puuttumaan. Ei ollenkaan, eikä varsinkaan näin marginaalisissa asioissa. Lapsen kehitys ei ole mitenkään ollenkaan vaarassa, jos hänen hygieniatasonsa on muutaman kerran vuodessa erilainen kuin mitä yleensä on. Saattaapi saada jopa lisää vastustuskykyä pöpöjä vastaan...

Paras tapa on opettaa lapsi itse huolehtimaan hygieniastaan. Viimeistään silloin, kun hän muuttaa omilleen, on tuo taito aikas tärkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Kerroit tänne pitkät jutut asiasta. Mitäs jos sanoisit nuo samat asiat lapsen isälle. Pyytäisit häntä huolehtimaan lapsen puhtaudesta hieman tarkemmin!

Ei, ei ja vielä kerran ei. Toisen kodin asioihin EI mennä puuttumaan. Ei ollenkaan, eikä varsinkaan näin marginaalisissa asioissa.

Aha... mun mielestä tuossa on kysymys kasvatuksesta. En varmaan voi ymmärtää, koska itselläni on ns. ydinperhe ja meillä on tapana keskustella lasten kasvatuksesta molempien vanhempien kesken... Sori että edes sanoin...

Tuota osaako lapsesi edes itse kuoria perunat tai laittaa kengän nauhat kiinne? Kuullostaa vaan niin uskomattomalta että ei muuten osaa huolehtia jos sinä et vahdi vieressä,
minua myös kiinnostaa tietää onko nyt kyse aiva normaalista terveestä lapsesta vai onko jokin rajoittava tekijä taustalla miksi sinä vahdit :)

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Ei, ei ja vielä kerran ei. Toisen kodin asioihin EI mennä puuttumaan. Ei ollenkaan, eikä varsinkaan näin marginaalisissa asioissa.

Aha... mun mielestä tuossa on kysymys kasvatuksesta. En varmaan voi ymmärtää, koska itselläni on ns. ydinperhe ja meillä on tapana keskustella lasten kasvatuksesta molempien vanhempien kesken... Sori että edes sanoin...

Kasvatuksestahan on toki kysymys, mutta tuskin meistä moni lähtee neuvomaan naapuriaan tämmöisissä kasvatusasioissa. Ydinperheellisen on varmaan vaikea käsittää, että eron jälkeen sen lapsen toisen kodin asiat eivät ole mitenkään omassa hallinnassa.

Ei, ei ja vielä kerran ei. Toisen kodin asioihin EI mennä puuttumaan. Ei ollenkaan, eikä varsinkaan näin marginaalisissa asioissa. Lapsen kehitys ei ole mitenkään ollenkaan vaarassa, jos hänen hygieniatasonsa on muutaman kerran vuodessa erilainen kuin mitä yleensä on. Saattaapi saada jopa lisää vastustuskykyä pöpöjä vastaan...

Paras tapa on opettaa lapsi itse huolehtimaan hygieniastaan. Viimeistään silloin, kun hän muuttaa omilleen, on tuo taito aikas tärkeä.

Silloin kun se toinen koti on lapseni toinen koti, niin kyllä. Silloin puututaan asioihin jotka koskevat minun lastani, ja kovalla kädellä |O
Ja hyvä kouluttaa siinä samalla äijää, jolta se hygieniakasvatus on mennyt ohi :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:

eli isän kotona eletään sinun sääntöjesi mukaan??
aika itsekästä.

Silloin kun se toinen koti on lapseni toinen koti, niin kyllä. Silloin puututaan asioihin jotka koskevat minun lastani, ja kovalla kädellä |O
Ja hyvä kouluttaa siinä samalla äijää, jolta se hygieniakasvatus on mennyt ohi :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Kasvatuksestahan on toki kysymys, mutta tuskin meistä moni lähtee neuvomaan naapuriaan tämmöisissä kasvatusasioissa. Ydinperheellisen on varmaan vaikea käsittää, että eron jälkeen sen lapsen toisen kodin asiat eivät ole mitenkään omassa hallinnassa.

Mulla ei ole yhteistä lasta mun naapurini kanssa... siinä on melkoinen ero!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Tuota osaako lapsesi edes itse kuoria perunat tai laittaa kengän nauhat kiinne? Kuullostaa vaan niin uskomattomalta että ei muuten osaa huolehtia jos sinä et vahdi vieressä,
minua myös kiinnostaa tietää onko nyt kyse aiva normaalista terveestä lapsesta vai onko jokin rajoittava tekijä taustalla miksi sinä vahdit :)

Lapsi osaa kyllä kuoria perunat :) ja huolehtia tuosta hygieniasta täällä kotona, mutta asia ei mene samalla lailla tuolla etävanhemmalla. Kotonakin joutuu joskus patistamaan, mutta arki sujuu ja pesut tulevat hoidettua.
Ja terve lapsi kyseessä. En koe ongelmaa täällä kotona, kun hommat hoituvat, vaikka patistaen. Pääosin kuitenkin oma-aloitteisesti, mikä on hyvä asia. Lapsi siis tekee, mutta ei välttämättä omasta hygieniahakuisuudestaan, vaan siksi, että näin on kotona tapana.
Koen itse asian niin, että kun etävanhemmalla asioita ei tarvitse tehdä, niin niitä ei tehdä. Vaikka kotona osaakin ja joutuu tekemään.

Mun lapsi on melkein puolet ajastaan isällään, ja jos hän ei opeta samalla tavalla kuin minä, niin menee kyllä elämä pikkusen hankalaksi.

Perusasioista kuten esim. hygienia, en anna periksi, ne tehdään niinkuin kuuluu tehdäkin.

Lapsen isä passaa tyttäriään liikaa, ja tämä näkyy kyllä heti toisessa kotona. Tyttäret eivät isänsä luona ole esim. itse käyneet kaapeilla hakemassa syötävää, kun on nälkä. Vaan pyytävät isältään, joka sitten tekee leivät nenän eteen. Ilmeisesti kyseessä on semmoinen juttu siinä, että isä ei halua toisten koskevan ja sekoittavan järjestystään.
No, mun tytär odottaa sitten kotona samanlaista palvelua. Ei muuten saa :) Mutta isälle on maininnut, ettei passaisi kakruja.

Hänen veljensä ei antanut lastensa oppia itse tekemään leipiä, koska ne sotkee esim. rasvapurkin :o Kertoi tämä äiti kasvatusristiriidoistaan.

Yhteistyössä