Etäisän kanssa tilanne umpikujassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Taustaa: emme ole koskaan olleet yhdessä, lapsi sai alkunsa yhden illan suhteesta. Syntymästä alkaen isä kuitenkin on tavannut lasta, mutta itse olen siis lähivanhempi ja yksinhuoltaja.

Nyt lapsi on vuoden ja kaikki on mennyt suhteellisen hyvin tähän asti. Tapaamissopimus tehty vuosi sitten ja tästä olemme vapaasti lisänneet tapaamisia ja niiden määrää (sopparissa 2x vko 3h kerrallaan lapsen kotona, nykyisin 3x viikko 3-4h kerrallaan). Lapsi oli isällä nuo kolme kertaa viikossa hänen luonaan, ja aina kotiin tuli todella itkuinen ja tarrautuva lapsi. Jos menin edes vessaan, parkui hän täristen ja tämän johdosta vedin jarrun pohjaan ja sanoin, että tähän on reagoitava eikä voi jatkaa samalla tavalla, jos lapsi näin vahvasti oireilee (lapsi siis tavallisesti mitä tyytyväisin, ei juuri koskaan itke). Sanoin, että tapaamiset olisi hyvä olla yhä lapsen (meidän) kotona, jotta ympäristö on tuttu. Isä suostui tähän, mutta nyt hän onkin alkanut ajattelemaan toisin. Syyttää minua että haluan olla hankala ja estää isää ja lasta olemasta tekemisissä.

Kaksi yötä kokeilimme niin, että isä on täällä meillä lapsen kanssa (siis eri kerroilla) ja hyvin meni. Kerran kokeilimme 1v ikäisenä että lapsi meni isälle ja koko seuraavan päivän oli kotona taas hysteerisesti itkevä ja jalassa roikkuva lapsi. Isän mukaan kaikki kuulemma kuitenkin mennyt kylässä hyvin.

Nyt isä siis on aivan raivoissaan etten ajattele yhtään lasta ja lapsi itkee siksi, ettei halua kotiin vaan haluaa olla isällään. Viimeisenä tikkinä isä totesi lapselle "tuo muka välittää sinun tunteista vaikka oikeasti tekee meille pahasti". Sanoin, ettei moinen mustamaalaaminen lapselle saa toistua IKINÄ.

Olen hukassa, en todellakaan halua viedä lapselta isää mutta en halua myöskään että lapsiparka kärsii. Kyllä minäkin mieluusti ottaisin omaa aikaa, mutta en missään tapauksessa lapsen hyvinvoinnin kustannuksella. Myöskään mustamaalaamista en voi sietää, ei todellakaan ole taaperon (tai isommankaan) tehtävä kantaa sellaista taakkaa harteillaan että toista vanhempaa haukutaan hänelle. Se ei ole mielestäni oikein.

Kiitos että sain avautua. Ahdistaa ja pelottaa, mihin tämä johtaa, tilanne on erittäin tulehtunut ja isä kuulemma aikoo käyttää kaikki keinot minua vastaan ja vaatii lasta enemmän itselleen. Tottakai hän saa tavata ja erittäin mielellään saakin, onhan lapsi hänenkin ja lapsella oikeus isäänsä. Tässä tilanteessa vain alkaa tuntua tosi pahalta, kun minua maalataan nyt piruksi ja aiotaan kuulemma sotia vastaan :(

Tuo on ihan normaali reaktio pieneltä lapselta itkeä ja tarrautua poissaolon jälkeen, samoten vaikka luovutustilanteissa. Isä reagoi voimakkaasti, koska häntä osotellaan että joku on pielessä. Hyökkäys on paras puolustus, niinhän sitä sanotaan... Mutta varmaan isää vaan pelottaa, koska on myös tahollaan kiintynyt lapseen.

En ainakaan tietoisesti pahenna lapsen oloa/käytöstä. Mielellään annan hänen tavata isäänsä ja ne kerrat onkin ihania, kun lapsi tulee innosta soikeana kotiin/itse tulen kotiin ja paikalla odottaa iloiset lapsi ja isä.

Ja ymmärrän isän pelon, mutta en ole ikinä antanut hänelle syytä pelätä. En koskaan ole uhkaillut tapaamisilla tai muillakaan, todellakaan, olen itse kasvanut ilman isää enkä koskaan tietoisesti voisi sellaista kellekään tehdä. Päinvastoin olen ollut joustava ja aina yrittänyt tehdä kaikesta mahdollisimman sujuvaa.

Nyt siis isä elää käytännössä "jos annat pikkusormen, se vie koko käden"-tyylillä ja syyllistää käytännössä tyhjästä. Meillä on kamala tilanne nyt, koska emme ole edes puheväleissä ja itseäni pelottaa myös tuollaiset lapselle mustamaalaamiset että mitä lie voi tapahtua kun en ole paikalla, jos jo tuollaista on minun kuulteni.

-aloittaja

Voisko tota isällä olo, vaikka ns. harjoitella niin, että sä olisit siellä myös mukana osan ajasta, jolloin paikasta tulis lapselle tutumpi, eikä olis ehkä enää niin pelottavaa olla siellä yksin ja tuntea niin suurta ikävää ja ahdistusta?

"tähän on reagoitava eikä voi jatkaa samalla tavalla, jos lapsi näin vahvasti oireilee" on voinut olla se argumentti minkä isä on ottanut itseensä ja koska sitä on seurannut muutos tapaamisissa (eli tapaamiset ovatkin teidän kodissa) on tuonut huonot fiilikset ja siksi se ei enää käykään. Näin minä sen tuosta käsittäisin.
Ymmärrän siis kuitenkin tuota tilannetta ihan täysin, koska olen itse ollut lapsen ja etäisän kanssa samassa tilanteessa. :)
Jatkettiin vanhaan malliin eroahdistuksesta huolimatta ja tilanteet rauhoittui ajanmyötä.

Entä jos isä käyttää lasta seksuaalisesti hyväkseen. Mistä sen tietää, sellaista tapahtuu paljon, etkä edes tunne lapsen isää.

Kuuntele lasta, älä pakota olemaan isällään.

Jaa, ehkä jos antaisit lapsen olla isällään vähän enemmän kuin muutaman tunnin. Hän tottuisi tähän mieheen. Vaikka vuoroviikoin. Vai onko isälle ok tämä nykyinen järjestely jossa sinulla on yksinhuoltajuus?

[QUOTE="Tomi";30824630]Jaa, ehkä jos antaisit lapsen olla isällään vähän enemmän kuin muutaman tunnin. Hän tottuisi tähän mieheen. Vaikka vuoroviikoin. Vai onko isälle ok tämä nykyinen järjestely jossa sinulla on yksinhuoltajuus?[/QUOTE]

En lähtisi kylmiltään vuoroviikkoihin, jos isä on kohtalaisen tuntematon lapselle. Kyllä se tutustuminen ja tottuminen pitäisi tulla ensin.

Minusta on erittäin outoa, että lasta riepotellaan noin. Se ei ole lapsen edun mukaista. Kun mies ei ole halunnut perheeseenne, hän eläköön omaa elämäänsä ilman lasta lemmikkinä ja leluna. Tapaamiset aina valvojan ollessa paikalla. Lapsen hätään pitää heti reagoida.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä;30824675:
Minusta on erittäin outoa, että lasta riepotellaan noin. Se ei ole lapsen edun mukaista. Kun mies ei ole halunnut perheeseenne, hän eläköön omaa elämäänsä ilman lasta lemmikkinä ja leluna. Tapaamiset aina valvojan ollessa paikalla. Lapsen hätään pitää heti reagoida.

Tuskinpa ap olisi miestä halunnutkaan perheeseensä, eihän yhden illan juttu tarkoita sitä, että pitäisi asua yhdessä. Valvotut tapaamiset myös on tarkoitettu vähän toisenlaiseen tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä;30824675:

Mistä tiedät ettei mies halunnut perheeseen? Vai tarkoitatko että mies ei halunnut parisuhteeseen? No, ei kai lapsen äitikään halunnut.

No toisaalta Se on aika luonnollista, että lapsi reagoi jos kuitenkin suhteellisen vähän näkee isää. Jos isän luona ei ole ongelmaa ja lapsi viihtyy siellä. Kotona reagoi tietysti äidin ikävään. Mielestäni aika luonnollisiakin tunteita kun kuitenkin äidin kanssa viettää suurimman osan ajasta. En välttämättä lähtisi tekemään muutoksia vaan olemaan lapselle tukena kun hän palaa. Ymmärrän, että pahalta Se tuntuu, mutta olisiko vain vaihe joka menee kuitenkin ohi. Ja ymmärrän oikeastaan isääkin, joka ehkä kokee että häntä syyllistetään kun lapsi reagoi noin. Vaikea tilanne, mutta ehkä kuitenkin tulisin sitä, että lapsi saisi olla myös isän luona. Toivotan tsemppiä, ei kivoja tilanteita kun sitä lapsen hätääkään ei ole kiva nähdä.

Unohtivat pyytää, että myös sähköt, jätehuoltokulut, tiemaksut ja kiinteistöverokin pitäisi lahjoittajan maksaa tulevaisuudessa. Ja remonttikulutkin olisi hyvä saada.

Minkä verran lapsi on muualla hoidossa, kuin isällään? Oireileeko muualta tullessaan, vai onko isähetket ainoita mitä on erossa äidistään. Monet tuon ikäiset ovat kuitenkin yli 40 h viikossa päiväkodissa, joten tuo tuntimäärä isällään ei ole lapselle liikaa.

[QUOTE="karita";30825541]En ois ite ees ilmottanut jollekin yhdenyönjutulle raskaudesta ja lapsesta.[/QUOTE]

Sehän onkin lapsen edun mukaista... Jonkun kummallisen naisen logiikan perusteella.

[QUOTE="Tomi";30824681]Luuletko että kaikki miehet ovat potentiaalisia pedofiileja? Tämä mies on siis lapsen ISÄ. Ja isillä on omat oikeutensa. Ainakin pitäisi olla.[/QUOTE]

Sanoinko niin? Tomi, sinun on pakko olla nainen, koska vain nainen pystyy tekemään tuollaisia johtopäätöksiä.

Jos naiselle sanoo että auto on punainen, niin nainen kuulee asian niin että hänelle on luvattu ostaa punainen auto.

Mutta asiaan, pedofiileja on, isiä, äitejä, mummoja, vaareja, nuoria, vanhoja. Itse en ikipäivänä luottaisi lastani tuntemattoman kotiin, ja reagoisin jos lapseni jotenkin näyttäisi ettei kaikki ole ok. On ihan järkevää ottaa tuokin asia mahdollisena huomioon. Todella moni joutuu lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetyksi, eikä pedarit jää useinkaan kiinni.

Lapset reakoi voimakkaamin. Heillä ei ole vielä tunnetason säätely sellaisella tasolla kuin aikuisella ja näin ollen vaikkapa lemppari nallen kadottaminen voi saada aikaan äärimmäisen surun ja itkun. Ihan yhtälailla tuo isän luona käynti saattaa laukaista voimakaan reaktio, ihan pelkästää tilanteen muutoksen vuoksi.

Jos lempinallen katoaminen tuottaa lapselle suunnattoman tuskan niin alatteko te vanhempana "ottaa painetta" siitä ettei lempinalle vaan missään nimessä katoa? Varusta nallea jäljityslaitteella ja varmista kaikin mahdollisin keinoin ettei nalle vaan pääse hukkumaan? kuulostaa aika hullulta? Niinpä. Siksipä ehkä järkevää on tukea lasta vaikean tunteen kanssa ja opetella pääsemään tunteesta irti. Niitä selviytymiskeinoja tarvitsee moni elämässä, ja moni tarvitsisi lisää. Ihan samalla tapaa voiko tuon eroahdistuksen korjauskeino olla se että lapsi ei saa tavata isää ja näin menettää mahdollisuuden luoda suhdettaa isäänsä? Vai pitäisikö ap sinun tukea lastasi noissa vaikeissa tunteissa? Muistaen että lapsi ei niitä muutamasta kerrasta opi.

Ja sekin vielä. Ei se itku ole maailman loppu. Lapsilla on vaan todella suppea ja rajallinen mahdollisuus ilmaista tunteita. Siispä niissä lievemmissäkin tunnetiloissa käytetään itkua....

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30824641:
En lähtisi kylmiltään vuoroviikkoihin, jos isä on kohtalaisen tuntematon lapselle. Kyllä se tutustuminen ja tottuminen pitäisi tulla ensin.

No, joo ehkä ei vuoroviikoin ihan heti. Mutta tässä näyttää siltä että molemmat on suostuvaisia työskentelemään yhdessä. Isä voisi hiljalleen viettää enemmän ja enemmän aikaa lapsen kanssa.

[QUOTE="niin";30825563]Sehän onkin lapsen edun mukaista... Jonkun kummallisen naisen logiikan perusteella.[/QUOTE]

No, kyllä se lapsi olisi tullut rakastetuksi ja saanut läheiset välit esim. ukkiin, mummoon jne. Ja sitten kun olisi oikea mies tullut kohdalle niin olisi voinut saada myös isähahmon. Minusta luonnollisempaa ja parempaa kuin tuo lapsen hyppyyttäminen jonkun tuntemattoman luona.