Essure-sterilisaatiosta kokemuksia?

"vieras"
Synnytyksestä oli aikaa n. 4 kuukautta. Aamulla 8 menin sairaalaan päiväkirurgiselle osastolle, täällä ne tehdään siellä kun siellä on tarvittavat välineet. Otin ennen sairaalaan menoa kotona buranan ja panadolin, kun sellaiset neuvottiin ottamaan. Sain suoneen jotain rentouttavaa lääkettä, kun sen verran jännitti, niin lääkäri meinas että on parempi antaa. Toimenpide kesti kaikkineen alle 10 minuuttia. Muutaman tunnin olin osastolla toimenpiteen jälkeen, ennen puoltapäivää olin jo kotona. Mulla ei mitään ihmeempiä kipuja toimenpiteestä tullut. Sen kolme kuukautta söin pillereitä ja sitten kesäkuussa ultrattiin ja sain jättää pillerit pois. Mulla on aikanaan ennen minkäännäköistä hormoniehkäisyä ollut tosi kovat menkkakivut ja runsaat menkat. Nykyään menkat kestää sen viikon verran, pari päivää tosi runsaana ja nyt kun viimeks menkat oli pari viikkoa sitten niin parina päivänä myös menkkakivut oli aika kovia, piti ottaa buranaa kun ei muuten pärjännyt. Mutta veikkaisin että se ei tuosta essuresta johdu vaan enneminkin juuri siitä kun ei ole enää mitään hormonaalista ehkäisyä.
 
[QUOTE="hhh";27990977]mä en vielä uskaltaisi :( (ikää 35v). mutta viiden vuoden päästä jo ehkä varmaksi uskaltaisin sen ottaa :D (meillä on ollut viimeisen 5v lapsiluku täynnä mutta silti lapsiluku on kasvanut sinä aikana 3:lla :O )[/QUOTE]

Mä olen kyllä aivan varma siitä, että uskallan sen ottaa. Päätös on ja pysyy. Meille ei kiitos enempää lapsia, mä en enää jaksa, enkä halua :)
 
[QUOTE="vieras";27991127]Synnytyksestä oli aikaa n. 4 kuukautta. Aamulla 8 menin sairaalaan päiväkirurgiselle osastolle, täällä ne tehdään siellä kun siellä on tarvittavat välineet. Otin ennen sairaalaan menoa kotona buranan ja panadolin, kun sellaiset neuvottiin ottamaan. Sain suoneen jotain rentouttavaa lääkettä, kun sen verran jännitti, niin lääkäri meinas että on parempi antaa. Toimenpide kesti kaikkineen alle 10 minuuttia. Muutaman tunnin olin osastolla toimenpiteen jälkeen, ennen puoltapäivää olin jo kotona. Mulla ei mitään ihmeempiä kipuja toimenpiteestä tullut. Sen kolme kuukautta söin pillereitä ja sitten kesäkuussa ultrattiin ja sain jättää pillerit pois. Mulla on aikanaan ennen minkäännäköistä hormoniehkäisyä ollut tosi kovat menkkakivut ja runsaat menkat. Nykyään menkat kestää sen viikon verran, pari päivää tosi runsaana ja nyt kun viimeks menkat oli pari viikkoa sitten niin parina päivänä myös menkkakivut oli aika kovia, piti ottaa buranaa kun ei muuten pärjännyt. Mutta veikkaisin että se ei tuosta essuresta johdu vaan enneminkin juuri siitä kun ei ole enää mitään hormonaalista ehkäisyä.[/QUOTE]

Muistatako, että miten pitkät jonot tuohon toimenpiteeseen oli? Milloin siis laitoit asian vireille?
 
[QUOTE="vieras";27991201]Mulle on tehty sterilisaatio selkäydin puudutuksessa. Navan alapuolelta mentiin sisään. Ja tämä tehtiin synnytyksestä seuraavana päivänä.[/QUOTE]

Hyi...ei mulle mitään leikkauksia kiitos, ellei ole pakko :)

Essuren siis nimenomaan haluaisin, jottei tarvita leikkausta.
 
  • Tykkää
Reactions: Morrigan
Mulle tehtiin essure reilu vuosi sitten, noin neljä kk synnytyksen jälkeen. Aikaa toimenpiteeseen meni 5min (lääkäri oikein otti aikaa), ei ollut kivulias, kotona olin ottanut buranaa ja panadolia pohjalle. Kotiin pääsin heti toimenpiteen jälkeen. Ainoa ongelma mikä mulla on ton jälkeen tullut, on menkkaongelmat. Nykyään tulee viikon verran pientä tihkua jonka perään viiden päivän kunnon vuodot. Ja kun asiaa googletin, tuli vastaan muita samanlaisia kokemuksia. Lääkäri ehdotti hormoonikierukkaa että vuodot saataisiin tasaantumaan, mutta ainakaan vielä tihkuttaminen ei niin paljoa häiritse että kierukkaan suostuisin.
 
Mulle tehtiin essure reilu vuosi sitten, noin neljä kk synnytyksen jälkeen. Aikaa toimenpiteeseen meni 5min (lääkäri oikein otti aikaa), ei ollut kivulias, kotona olin ottanut buranaa ja panadolia pohjalle. Kotiin pääsin heti toimenpiteen jälkeen. Ainoa ongelma mikä mulla on ton jälkeen tullut, on menkkaongelmat. Nykyään tulee viikon verran pientä tihkua jonka perään viiden päivän kunnon vuodot. Ja kun asiaa googletin, tuli vastaan muita samanlaisia kokemuksia. Lääkäri ehdotti hormoonikierukkaa että vuodot saataisiin tasaantumaan, mutta ainakaan vielä tihkuttaminen ei niin paljoa häiritse että kierukkaan suostuisin.
Mä ajattelin Essurea nimenomaan siitä syystä, ettei muuta ehkäisyä tarvittaisi. Kierukka ei mulle oikein sovi, joten se olisi pahin mahdollinen kaikista.

Muistako, että milloin laitot "paperit" vetämään toimenpiteeseen, eli kauanko kesti sen saada?
 
Mäkin kävin tossa just siksi, ettei hormooneita enää tarttis. Paperit laitoin jälkitarkastuksessa menemään, ja kuukauden sisällä sain polille ajan, missä sain toisen lääkärin suostumuksen. Siitä sit meni pari kuukautta että löytyi sopiva aika.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Toukokuussa tulee 2v toimenpiteestä.
Tehtiin nukutuksessa koska samalla tehtiin lämpöpallohoito, eli ei enää menkkojakaan :-D

Kipee olin sen päivän, seuraavana tuntui ilkeältä tenavan nostelu.
Meillä on molemmat käyny sterilisaatiossa ja lisänä tuo lämöpallohoito joten ehkäisyn pitäisi olla 100%
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;27991255:
Toukokuussa tulee 2v toimenpiteestä.
Tehtiin nukutuksessa koska samalla tehtiin lämpöpallohoito, eli ei enää menkkojakaan :-D

Kipee olin sen päivän, seuraavana tuntui ilkeältä tenavan nostelu.
Meillä on molemmat käyny sterilisaatiossa ja lisänä tuo lämöpallohoito joten ehkäisyn pitäisi olla 100%
Lämpöpallohoito?

Menkat jää pois...kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta. Ei sitä varmaan kaikki halukkaat saa?
 
"vieras"
Muistatako, että miten pitkät jonot tuohon toimenpiteeseen oli? Milloin siis laitoit asian vireille?
Synnytyksen jälkeen seuraavana päivänä joka oli lauantai, lääkäri sanoi että sterilisaatio voitaisiin tehdä heti maanantaina sillä klipsimenetelmällä. Mutta mä halusin lähteä samana päivänä kotiin ja mieluummin Essuren, niin sovittiin lääkärin kanssa että palataan asiaan myöhemmin keväällä. Helmikuussa kävin muissa asioissa sairaalassa ja samalla kysyin että koska sterilisaatioon pääsis ja siitä kahden viikon päästä mulla oli aika steriin. Täällä tosiaan ei oo oikeastaan ollenkaan jonoja tuohon toimenpiteeseen. Ja siis paikkana oli VAS :)
Eli erittäin nopeaa toimintaa täällä :D
 
ssss
Eikö sitä saakkaan itse päättää, että tehdäänkö Essure, vai se klipsimenetelmä?

En kyllä mitään klipsejä halua, sillä niiden teho ei ole 100%, toisin kuin Essuren. mitä järkeä on mennä sterilisaatioon, joka ei kuitenkaan ole täysin varma?

Ja muutenkin. Leikkaus sattuu varmasti enemmän. Vihaan kipua ja mielelläni tuntisin sitä mahdollisimman vähän.
Saa päättää. Menen huomenna Jorviin klipseihin.Essurea ehoteltiin mutta valitsin klipsit.
 
ssss
Saa päättää. Menen huomenna Jorviin klipseihin.Essurea ehoteltiin mutta valitsin klipsit.
Ja siis se on tähystys, ei leikkaus. Syyskuussa kävin lääkärillä joka laittoi paperit vetämään. Tammikuun alussa tuli kutsu esitarkastukseen ja siellä katsottiin heti aika joka olisi voinut olla vaikka seuraavana päivänä jos kierto olisi ollut ok (tekevät laparoskopian ainakin kierron lopussa/alussa) ja tähystysaikoja saatavilla.
 
-
Ja siis se on tähystys, ei leikkaus. Syyskuussa kävin lääkärillä joka laittoi paperit vetämään. Tammikuun alussa tuli kutsu esitarkastukseen ja siellä katsottiin heti aika joka olisi voinut olla vaikka seuraavana päivänä jos kierto olisi ollut ok (tekevät laparoskopian ainakin kierron lopussa/alussa) ja tähystysaikoja saatavilla.
Meidän sairaalassa ei ollu väliä kierrolla.
 
"hmmm"
Miksi olette valinneet essuren tai klipsit? siis haluisin ihan sen syyn mikä on saanut teidän tekemään päätöksen jompaan kumpaan suuntaan. en osaa itse sanoa kumpi olisi parempi.
 
"yks vaan"
mulle tehtiin steriilisaatio ( klipsit ) syyskuussa. valitsin leikkauksen itse syystä että olen vuosien saatossa saanut pienen pelon alateitse tehtävistä toimenpiteistä enkä halunnut että mua sörkitään yhtään enempää sitä kautta.
noin 10kk meni ensi keskustelusta toimenpidepäivään.
en ollut mitenkään erityisemmin kipeä leikkauksen jälkeen, nostelua piti vältellä muutaman päivän ja pientä ajoittaisia vihlaisuja tuntui silloin tällöin muutaman viikon ajan.
 
"maumau"
Mulle tehtiin Essure tänään ja oli kyllä todella kivulias toimenpide vaikka 3 alatiesynnytystä takana. Lääkäritkin oli ihan ihmeissään kun ei ollutkaan niin iisi toimenpide kuin pitäis.... oli vaikeuksia saada toiseen tuubaan se implantti vaikka anatomisesti ei ollut mitään estettä.

Itse en olis uskonu toimenpiteen olevan noin kivulias vaikka kipuherkkä olenkin... saikkua tuli vaan tämä päivä ja toivottavasti huomiseen kivut helpottaa...
 
Sh
Ei essurea tehdä nukutuksessa jollei potilas vaadi sitä. Panadolia ja kohdun supistelua estävää lääkettä ja poliklinisesti. Essure on luotettava ja muistettava ettei sitä voi purkaa.
 
"Diibadaa"
Laskevat kyllä kierron, olikohan 11päivän sisällä kk alkamisesta. Helpompi ilmeisesti päästä kohdunkaulasta läpi.
Minulla toimenpide saatiin lopulta tehtyä, vaikka usko meinas loppua.
Ensin ei meinattu päästä kohdunsuun läpi ja sit alko johtimien kanssa veivaaminen. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Toimenpide kesti noin 30min ja en todellakaan voi väittää kivuttomaksi. Mutta sisulla vaan, ehkä se on sen arvoista.
Nyt toimenpiteestä on kulunut melkein 5h ja supistukset helpottaneet olemattomiin. Ei haittaa olemista, joten treenaamaan hep ????
 
Kokemusta todellakin on.
Kirjoitin tämän joskus aiemminkin vastaavaan ketjuun, eli koettu on, peräti kolmeen kertaan. Ekalla kerralla ei löytynyt kumpaakaan munajohdinta, toisella kerralla löytyi vasen jonne implantti laitettiin ja kolmannella yrityksellä oikeaa puolta ei edelleenkään löydetty ja vasemmankin todettiin olevan väärin asennettu, ei ole luotettava. Että se siitä, kuulun siihen sakkiin jolle Essurea ei anatomisista syistä pystytä tekemään joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää niin halutessani perinteinen laparoskopia klipseineen.

Toisella yrityksellä lääkäri myös vahvisti kohdussani olevan herttamaisen rakenteen ja totesi että en ehkä olisi pystynyt pitämään raskautta sisällä täysiaikaiseksi, samoin oman tk:n lääkäreiden kovasti ja moneen kertaan suosittelema hormonikierukka tuskin olisi tullut pysymään sisälläni.

Jos jotain positiivista, mikään kolmesta sterilisaatioyrityksestä ei ollut missään vaiheessa niin kivulias ettenkö olisi suostunut uuteen yritykseen (olen siis synnyttämätön, tehtiin 2xpuudutuksella ja kolmas suonensisäisellä).
 

Yhteistyössä