Espoolaiset! Missä sairaalassa olette synnytttäneet? Plussat/Miinukset

Hei, olen itse vasta raskausviikolla 7+0 mutta selvisi, että synnytyssairaala pitää ilmeisesti päättää jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä, eli muutaman viikon sisällä. Nyt iskikin paniikki, koska tämä on ensikoisemme, ja mitään kokemuksia, tai kavereiden kokemuksia ei ole muuta kuin Kätoilöopistosta. Itse mietin Jorvia, Kätilöopistoa, tai Tammisaaren sairaalaa, mutta päätöksen teko tuntuu näin aikaisessa vaiheessa vaikelta ja varsinkin tutustumatta sairaaloihin ensin. Kaipaisinkin nyt teidän sekä hyviä, että huonoja kokemuksia kyseisistä sairaaloista (tai muista missä Espoolaiset voi synnyttää) ja suosituksia, tai varoituksia. Mitä tulisi ottaa huomioon synnytyssairaalaa valitessa?
 
Minä synnytin Jorvissa! Ihan hyvä sairaala minun mielestäni se oli. Kätilöt olivat asian osaavia ja erittäin hyvin sain tietoa yms.
Sektion kokeneena myös se hoitui hyvin ja sain hyvin lääkitystä yms ja apua vauvan hoidossa yölläkin, kun mies ei ollut sairaalassa.
 
Synnytin Jorvissa. Kyseessä oli ensimmäinen synnytys, joka luonnollisesti pelotti... Saimme kätilöopiskelijan, aluksi kokeiltiin kivun lievitystä ammeessa, ei auttanut, seuraavaksi ilokaasua, aiheutti vain huonovointisuutta, pyysin epiduraalin, koska kivut olivat aivan kauheat. Opiskelija sanoi soittavansa anestesialääkärin, puol tuntia odoteltiin (luulin kuolevani kipuihin) ennen kuin lääkäri tuli ja samalla selvisi ettei opiskelija ollut soittanutkaan oikeasti... Eli ei niin kiva kokemus!
Lopulta päädyttiin sektioon, josta sain ilmeisesti tulehduksen kohtuun, makasin viikon Jorvissa reilun 40 asteen kuumeessa, tulehdusarvot yli 200, antibiootti meni suoraan suoneen, mutta tulehdusta ei paikannettu (tutkittiin vain poskiontelot, korvat ja nielu ja kuunneltiin keuhkot)... (Nyt poistettu kiinnikkeitä, lääkäri uskoi kiinnikkeiden johtuvan sektiossa aiheutuneesta tulehduksesta... :( Lapsettomuushoitoihin jonotamme.) Ja meidän huoneessamme veti ikkunoista tosi pahasti (tammikuussa olimmé)!
 
AAM
Jorvissa kävin esikoisen synnyttämässä, todella asianosaava kätilö ja hulvattoman mukava opiskelija/harjoittelija oli myös mukana koko prosiduurin ajan.. :)
synnytys meni hyvin kaikin puolin ja huolehdittiin että jos mitään kysyttävää oli niin sai ja piti kysyä =)
Osastolla kaikki sujui loistavasti, vauvalla oli tulehdusarvot koholla koska lapsivesi oli vihreää ja oli niellyt sitä joten verikokeita otettin parin seur päivän ajan, ei pahaa sanottavaa, hoitaja teki kaikki jutut meidän läsnäollessa ja aina selitti mitä tekee ja miksi :) kyllähän siinä neuloja ja verta ja hormonimyrskyssä oleva äiti niin.. voi seurata mitä vaan mutta kaikesta positiivista vain. Isistä huolehdittiin että osasi kylvettää ja vaipan vaihtaa puhdistaa yms.. :D
yököille plussaa mun valitusten kuuntelusta :D ja imetysopista b:)d ainakin Johanna nimiselle, nainen oli pelastava enkeli kaikensuhteen.. :hug:

Tammisaari: lempeän synnytyksen paikka ja pehmeitä arvoja käytetään siellä kaikin puolin näin olen kuullut pelkkää hyvää koko paikasta. Meitä oli vain Jorvi lähempänä mua ei tammisaari sen takia kiinnosta kun tokasynnyttäjä olen että mielummin siksi jorvin otin.. :)
jos olisin ensikertalainen niin voisin harkita tammisaarta kun sellainen paikka (vielä ) onneks on.
Kättäri ja Naikkari ei tullut mieleenkään koska hesassa ja jos sattui päivällä ja pahimpaan ruuhkaan menemään ja pikapikaa pitäis päästä niin ruuhkissa istuminen ei houkuttele :D :LOL: - eli ei siis mtn järkevää syytä evätä mun niitäkään hoidon puolesta.. :p :xmas:

Jorvia siis omalta osalta suosittelen..
 
Jorvissa minäkin synnytin. Ihan ok kokemus, ei jäänyt mitään miinuksia mieleen.
Paitsi pitkä matka lastenteholle jos lapsi sinne sattuu joutumaan mutta sitä nyt älä edes ajattele. Osaava henkilökunta ja hätäsektio+siitä toipuminen sujui mainioisti. Sinne menen uudestaan, lähelläkin kun on. Ei kai noissa Jorvi, Kättäri, NKL niin kauhean suuria eroja on.
Tietty jos sattuu vastaan kätilö tms. jonka kanssa ei synkkaa niin se on harmi mutta sehän ei ole sairaalasta kiinni..
 
coo
Yllätyksenä tuli minullekin, että synnytyssairaalaa kyseltiin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
Olen nyt viikoilla 26+5 ja esikoista odottelen, joten omaa kokemusta eri sairaaloista ei ole.

Itselläni on kaksi "perussairautta" verenpainetauti ja astma. Luulin ensiksi, että näiden sairauksien takia minun tulisi synnyttää naistenklinikalla ja olisin siellä jotenkin erikoisseurannassa. Tähän asti kaikki on mennyt kuitenkin hyvin, vaikka paineet olleet korkeat ja astma alkanut juuri viimeviikolla oireilla pahemmin, että edelleen saan itse päättää synnytyssairaalan.


Omista pohdinnoista synnärin suhteen voisin mainita mm. seuraavaa:
- Jorvi on näin Espoolaisena lähellä. Pääsee omalla autolla/taksilla jne. nopeasti (asun espoonlahden puolella) keskustan ruuhkia välttäen.

- Jos lapsi tarvitsee tehohoitoa, hoituu se Jorvissakin ja helikopterilla/ambulanssilla lapsi myös saadaan nopeasti tarvittaessa lastenklinikalle. (Jonkun kommentissa jossain ketjussa oli mainittu, että käytäviä pitkin naistenklinikalta kestäisi jopa kauemmin saada lapsi lastenlinnan puolelle kuin Jorvista).

- Tuttu sairaala (olen ollut osastolla aiemmin ja tiedän missä on kahvio
:LOL: )

- Mahdollisuus akupunktioon, vesialtaaseen, vyöhyketerapiaan jne. (varmasti muissakin on, mutta jos näin ei Jorvissa olisi niin olisin varmasti harkinnut uudestaan).


Näitä asioita olen itse mietiskellyt ja päätynyt Jorviin. Täydentelen mietintöjä vielä, nyt syömään!
 
Kiitos vastauksista... Voi ola että kallistun Jorvin puolelle. Kätilöopistoa mietin, koska muutin Helsingistä Espooseen, ja se on ainut sairaala, josta itselläni on edes vähän kokemusta. Sairaalan sijaintia minäkin mietin, että minne sitä ehtii nopeimmin. Omalla autolla luulisin, että Jorviin olisi helpompi päästä, vaikka asummekin melkein Helsingin rajalla lännessä, mutta eikös sinne pääse länsiväylää pitkin? Jorvissa kun en ole ikinä käynyt, niin en sen tarkkaa sijaintia edes tiedä. Synnytyksen kulku varmasti riippuu paljon kätilöstä, ja heitä tietenkin mahtuu kaikenlaisia jokaiseen sairaalaan. Minzin kokemukset ei kyllä kuullostaneet kovin houkuttelevilta.

Tammisaaresta kaipaisin kokemuksia, jos jollain on. Ensisynnyttäjänä minua viehättää sairaalan kodinomaisuus ja lämpö. Esimerkiksi Kätilöopiston kliinisyys ja sairaalamaisuus taas ei niin viehätä. Todellisuudesta on tietenkin vaikea sanoa. Ja entäs sitten, jos lapsella onkin jotakin hätää, minne sieltä Tammisaaresta kiidätetään hoitoon? Lastenklinikalle? ja jos Jorvissakin om mahdollisuus akupunktioon, vyöhyketerapiaan, vesialtaaseen jne, niin ehkä se kuitenkin on parempi vaihtoehto. Vähän myös mietityttää tuo Tammisaaren sairaalan kaukainen sijainti. Pitäisikö sitä mennä jonnekin lähemmäs odottelemaan synnytystä, vai ehtiiköhän sinne mitenkään ajoissa?

Entäs onko Jorvissa mahdollisuus perhehuoneeseen?
 
JORVI! Ihana paikka kaikinpuolin.

Esikoinen syntyi Kättärin Haikaranpesässä. Oli kamala kokemus mulle. Kivunlievitys meni pieleen ja sain suoraan sanottuna trauman koko synnytyksestä. Siellä kun suositaan luonnonmukaista synnytystä vaikka lupaavat kivunlievitystä, esim. epiduraalin. Sitä sain kuitenkin odotella tunnin ja se tunti oli elämäni pisin ja kivuliain.

Koodi:
[url=http://lilypie.com][img]http://md.lilypie.com/xou8p3/.png[/img][/url]
 
Oltiin viime marraskuussa synnyttämässä täältä Espoosta Tammisaaressa esikoistamme ja nyt ensi lokakuussa, mennään taas sinne kakkosta toimittamaan! :LOL:

Tammisaari oli aivan ihana, rauhallinen ja kodinomainen. Meillä ei ollut missään vaiheessa sellainen tunne, että emme olisi saaneet tarvitsemaamme huomiota ja hoito tuntui todella ammattimaiselta. Saimme olla kaikki 4 päivää miehen kanssa kahdestaan omassa huoneessa ja se myös oli tosi tärkeää.

Tammisaaressahan on yksi virallinen perhehuone ja kuusi kakkosta, jotka ovat perhehuoneita siihen asti, kun tulee ruuhkaksi asti synnyttäjiä, eli otetaan vaan yksi synnyttäjä per huone siihen asti. kuulemma useimmiten saa pitää huoneen itsellään koko ajan.

Kivunlievityksiä oli monenlaisia, mm akupunktiota ja vyöhyketerapiaa, vesiamme oli joka synnytyssalissa. itse olin kovasti kivulias ja sain heti epiduraalin ilman sen suurempia pyyntöjä, eli ei tarvitse huolehtia, että viimeiseen asti pitäisi leikkiä sankaria kivun kanssa.


Jouduin istukan käsin irroitukseen nukutuksessa ja menetin paljon verta, mutta sain kyllä nopeasti ja asiantuntevasti hoitoa, eli myös erikoistilanteet hoidettiin hyvin.

Kätilöillä oli tosi paljon aikaa auttaa synnytyksen jälkeen missä vaan ikinä halusi, mm imetyksessä. Sitten kuitenkin annettiin myös lisämaitoa, kun ei tuntunut oma riittävän, vaikka vahvasti imetysmyönteinen sairaala olikin.

Koko synnytysosastolla oli rauhallinen tunnelma, eikä missään vaiheessa meitä häädetty pois. Päinvastoin, olisimme saaneet olla siellä vielä kauemminkin, jos siltä olisi tuntunut.

Asumme Espoon keskustan läheisyydessä, meiltä ajaa Tammisaareen nopeusrajoitusten mukaan (talvella) aika tarkkaan tunnin, joten ajoissa toki pitää olla. Mulla kävi niin hyvä tuuri, että meni vedet ensin illalla ja kun soitin Tammisaareen, sain luvan tulla sinne jo, vaikka supistuksia ei tullutkaan vielä. Kaikessa rauhassa siinä sitten pakkasimme, nukuimme hyvän yön sairaalan osastolla ja aamulla laitettiin tippa käynnistämään supistuksia.

Kaiken kaikkiaan, en voisi kuvitellakkaan synnyttäväni jossain muualla kun kerran kyseessä ei ole riskisynnytys. Jos jotain tapahtuisi, sielläkin on 24h päivystyksessä lastenlääkäri.

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=232

Tuossa on mainio linkki aiheeseen liittyen, noilta sivuilta löytyy myös linkki Tammisaaren synnytysosastolle.

Mukavaa odotusta!
 

Yhteistyössä