Espoo vai Vantaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IrmeLLi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Espoo, jos minulta kysytään. Muutenkin, mutta myös talouden kannalta. Täällähän on myös uusi sisaruslisä:

Kotihoidon tuki sisältää lakisääteisen hoitorahan, Espoo-lisän sekä mahdollisen tulosidonnaisen hoitolisän. Espoo-lisän suuruus perheen nuorimmalle alle 3-vuotiaalle lapselle on 218,64 ? kuukaudessa. Lisäksi Espoossa maksetaan sisaruslisää niille alle 3-vuotiaille lapsille, joiden pienempi sisarus on kotihoidossa ja saa kotihoidontukea. Tuen suuruus on 99 euroa kuukaudessa. Espoossa sisaruslisää myönnetään vanhempainrahakauden päätyttyä.

Asun Espoossa ja käsittääkseni täällä on lapsiperheen asiat ihan ok, paremmin kuin Vantaalla. Oma kohtaista kokemusta ei ole, mutta se mitä olen kuullut, kun lasten parissa työskentelen.

Ja mä ainakin vierastan tuota Vantaata.

Olen viettänyt nuoruuteni vantaalla, muuttanut sieltä pois -92, ja täytyy sanoa, että kyllä Vantaalla on paljon hyviä ja viihtyisiä asuinalueita. Lapsena asuttiin Myyrmäessä, silloin sen lähiön parhaita puolia oli isot pihat kerrostaloissa, esim. meidän taloyhtiö muodosti 3 talon kanssa pihapiirin, jossa oli 3 hiekkalaatikkoa, keinut liukumäki, karuselli ja 3 kiipeilytelinettä. Isot nurmialueet leikkiä, puita, pensaita, isoja kiviä kiivetä, ihan vieressä oli metsä, ja luistelukenttiä jäädytettiin miltei joka pihaan talvisin. Pihat tuolla ovat edelleen todella suuria uusiin taloihin verrattuna. Kouluissa opetus oli hyvää.

Vuodesta -92 asti olen asunut Espoossa, viihdyn omalla asuinalueellani, tälläisellä pientalovaltaisella alueella loistavasti, mulla on hyvät kulkuyhteydet ja palvelut kävelymatkan päässä. Lapset eivät ole enää kotihoidontuki-ikäisiä, mutta se on täällä korkea. Päiväkotipaikat voivat olla kiven takana, tai ainakin hankalan matkan takana. Omassa päiväkodissa alle 3-vuotiaiden ryhmiä kasvatetaan, tulee niihin toki 1 hoitaja lisää, mutta mahtaa olla melua 16 alle 3-vuotiaan ryhmässä. Paikan voi saada myös todella kaukaa. On alueita, esim. Espoonlahti, jossa terveyskeskuslääkärille pääseminen voi olla tosi hankalaa. On alueita, jotka eivät ole viihtyisiä. Näin varmasti joka kunnassa.

Myös latokaski on ymmärtääkseni viihtyisä alue, ainakin se on lapsiperheiden suosima.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Vantaalta tuntuu olevan huonot kulkuyhteydet. Julkisella puolella siis. Jos bussilla Vantaalta Espooseen, nii saattaa mennä reilu tunti matkassa :o

Tää oli hauska kommentti- itä-länsisuuntaiset liikenneyhteydet on aina heikommat kuin etelä-pohjoinen (eli Helsingin suuntaan), mutta miksi AnnClaire, huonot kulkuyhteydet ovat vain Vantaalta- ihan samat huonot kulkuyhteydethän ne on sitten Espoosta Vantaalle päinkin :laugh:

Ap:n kysymykseen, Espoossa on paremmat etuudet mutta molemmissa on sekä hyviä että huonoja asuinalueita. Espoonhyvillä aluieilla on vaan varmasti isommat vuokrat kuin Vantaan hyvillä alueilla.

Vantaan sisällä itä-länsiyhteydet tulevat lähivuosina paranemaan, kun Marjarata valmistuu ja tulee ainakin 2 nk. jokerilinjaa. Tosin jos asuu Itä-Vantaalla, en näe juuri mitään syytä, miksi pitäisi päästä tänne Länsi-Vantaalle. Mitä täällä lännessä muka on sellaista, mitä ei ole idässä? Toisinpäin on vähän eri juttu, koska Peijaksen sairaala on idässä. Muutoin ei Itä-Vantaalla tarvitse länsiantaalaisen juurikaan käydä. Tai no jos pitää käydä poliisilaitoksella - passia- yms asiat saa hoidettua täällä lännessäkin - , niin sitten. Mutta Tikkurilaan täältä taas pääsee ihan kohtuullisen hyvin.

Kotihoidontuki on Espoossa suurempi, mutta niin on vuokratkin. En osaa sanoa, kuinka monta euroa siitä sitten loppujen lopuksi perhe hyötyisi.

Kaupunkina Espoo on arvostetumpi kuin Vantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mustikka85:
Espoossa saa kuntalisää 3v asti. Jotenki muutenkaan en oikeen lämpene tolle Vantaalle :ashamed:

plus että espoo maksaa sisaruslisää alle 3-vuotiaasta kotona hoidettavasta sisaruksesta. Olikohan 99 e miinus verot? itse sain pari vuotta sitten 80 e/ kk kaupungilta kelan kotihoidontuen ja äitiyspäivärahan lisäksi.

Vantaa säästää koko ajan enemmän ja enemmän, espoossa asiat ei vielä ole niin huonosti kuin Vantaalla. Mielestäni Espoo on ottanut paremmin lapsiperheet huomioon. ( paitsi tietty ruuhkautuneet pk-paikat... :whistle: :whistle: )

Itse sanon myös Espoo. Vantaalta kun on pois päässyt ei kaipaa takaisin :D

Enpä meinannut uskoa silmiäni kun luin kirjoituksianne. Että asuntopaikka valitaan sen mukaan missä maksetaan isoimmat tuet...USKOMATONTA ja KÄSITTÄMÄTÖNTÄ. Miettikää nyt herran tähden mistä rahat kaikkiin tukiin ja avustuksiin otetaan ja menkää töihin.

Yhteistyössä