Eskarissa ja eskarissa eroja saman kunnan sisällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipa

Aktiivinen jäsen
03.05.2007
3 987
0
36
Viime keväänä yritettiin saada tuo esikoinen koulun eskariin ja samalla nuorempi lähemmäksi päiväkotiin no lopulta olisi peruutus paikka saatu, mutta nuorempaa olisi joutunut kuskaamaan kauemmaksi ja hänet olisi siiretty heti kun paikka olisi löytynyt ties minne (on ainut päivälapapsi vuorottelu päiväkodissa).
Ei sitten uskallettu ottaa tuota peruutus paikkaa vastaan kun nuorempi sai pitää hoitopaikkansa tutussa päiväkodissa vain sen takia kun vanhemmalle ei voitu muuta eskaripaikkaa osoittaa.
Kesällä juttelin yhden avustajan kanssa joka on ollut pitkään töissä tuolla koululla ja kerroin meidän huonoa tuuria vastasi hän vaan että olipas teillä hyvä tuuri kun ette saaneet sitä paikkaa. Hieman ihmettelin, mutta nyt kun on eskarit alkaneet ja jutellut muutaman vanhemman kanssa joiden lapsi on koululla eskarissa ja verranut päiväkodin eskariin ymmärrän mitä tuo avustaja tarkoitti.
Meille on tullut kotiin päivä ohjelmat ja nyt jo syyskuulle on suunniteilä useitä retkiä sen lisäksi että käyvät joka viikko kaksi kertaa päiväkodin ulkopuolella joka keskiviikko on liikuntaa läheissellä urheilu talolla lähinnä tatamilla käyvät ja myöhemmin saavat lisäksi luisteluvuoroja jäähalliin.
sitten on aina perjantaisin retki läheiseen metään leikkien ja tutustuen luontoon.
Kerroin tästä naapurille joka oli koululta kysellyt mitä he tekevät niin vastaus oli ollut ettei niin ison lapsi ryhmän kanssa voi retkeillä. Eskari ei kuulemma ole vielä ainakaan poikennut päivähoidosta mitenkään siis ei ole ollut mitään erityisempiä tehtäviä.

Juu huomannut olen kuinka paljon eroja eskareilla on. Meillä pojat kävivät eskaria päiväkotiryhmässä ja muuten heillä meno oli kuin normaalistikin päiväkodissa, mutta 2*viikossa oli eskaritunti. Täällä missä nyt asutaan eskaria käydään koulussa omassa ryhmässään ja he käydät oppitunteja kuin koluluaisetikään eli 45min/tunti ja 15min/välitunti, heillä on koulukirjat ja läksyt ym. Retkillä käyvät 1-2 luokkien kanssa. Ja monenlaista muutakin versiota olen kuullut noista eskareista.

Tää on ihan totta !!!!!
Meillä on tyttö koulun eskarissa ja siellä on iltapäivähoidossa 30 lapsen ryhmä !! Aikuisia on paljon vähemmän per lapsi kuin päiväkodissa . Tuntuu aika karseelta.
Toisaalta mä tykkään siite että tekevät paljon sellaista eskarissa mitä päiväkodissa ei tehdä kun heillä on joka päivä tuo 4h eskariosuus . Retkeilevät, jumppaa salissa, uimakoulu jne.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Juu huomannut olen kuinka paljon eroja eskareilla on. Meillä pojat kävivät eskaria päiväkotiryhmässä ja muuten heillä meno oli kuin normaalistikin päiväkodissa, mutta 2*viikossa oli eskaritunti. Täällä missä nyt asutaan eskaria käydään koulussa omassa ryhmässään ja he käydät oppitunteja kuin koluluaisetikään eli 45min/tunti ja 15min/välitunti, heillä on koulukirjat ja läksyt ym. Retkillä käyvät 1-2 luokkien kanssa. Ja monenlaista muutakin versiota olen kuullut noista eskareista.

meillä taas näyttää siltä, että päiväkodin eskarissa ovat "aktiivisempia" kun tuossa lähi koululla. Ja ainakin pojan puheiden ja päiväohjelma listan mukaan on joka päivä eskari tunteja ja retkeilevät paljon jo nyt. Läksyjä ei ole vielä tullut paitsi kaikki lapset saivat keväällä tehtäväksi kerätä kesä muistoja joita nyt ovat kovasti työstäneet ja käyneet läpi.

Yhteistyössä