Eskarin tuplaaminen... Muilla kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Niin, kun olisi pojalla ensisyksynä kouluun meno edessä, ehkä...
Koulukypsyystestin tulokset vielä tulematta kyllä. Poika on syntynyt joulukuun ihan lopulla. Eskari menee suht hyvin. Pikkasen on vaikeuksia välillä leikkiä yms. toisten kanssa et ei mene reihumiseksi yms. Poika on vilkas siis, luulen että jonkunsortin ylivilkkautta on. Tutkimukset sen osalta viel äkesken. Neuvolassa puhuttin justiinsa et loppupäätös lapsen kouluun menemisestä 6v. kuuluu loppupeleissä vanhemmille,tietysti.
Tällähetkellä musta tuntuu et se koulu saa odottaa vielä vuoden ja poika kehittää sosiaaalisia taitoja ja kehittyä vielä ja leikkiä vielä vuoden.
Kamalan vaikeeta tehdä tämmösiä päätöksiä!!
Kellään kokemusta koulunaloituksen siirtämisestä vuodella?
-Edut ja haitat , lasta ajatellen?

siis tarkoitan että jos aloittaa koulun ja ekaluokalla huomataan että poika ei pysy mukana jne. ja päädytään tuplaamaan ekaluokka. Väsyttää en tiedä ymmärsitkö mitä tarkoitan

Onko mahdollista päästä pienryhmään?Eskarin tuplaus voi viedä pohjan koulunkäynniltä ja saada aikaan itsetunto-ongelmia.Näin meille sanoi ainakin koulupsykologi,kun aikoinaan samaa tilannetta mietittiin.Pk vastusti kouluun lähtöä,mutta koulupsykologi,opettaja ja minä olimme koulun aloituksen kannalla ja niin vaan koulu alkoi pienryhmässä.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen äiti :
siis tarkoitan että jos aloittaa koulun ja ekaluokalla huomataan että poika ei pysy mukana jne. ja päädytään tuplaamaan ekaluokka. Väsyttää en tiedä ymmärsitkö mitä tarkoitan

Joo nyt ymmärsin! Niin, neuvolassakin ja eskariopetkin sanovat et parempi vaan sitten tuplata eskari suoraan kuin että menee ekalle ja huomataan et ei siitä tule mitään....

Mulla on eskarissa yksi lapsi joka tuplaa eskarivuottaan. Ja ihan niiden koulukypsyystestien mukaan vanhemmat olivat sitten (onneksi) päätyneet siihen, että lapsi tuplaa. Eskariryhmä on eri kuin ensimmäisenä vuotenaan. Tämä lapsi on syntynyt alkuvuodesta eli tuo syntymäkuukausi ei välttämättä sano mitään lapsen koulukypsyydestä. Kukin on oma yksilönsä. Voitte jutella psykologin kanssa testien tuloksista ja miettiä vanhempina mitä teette. Lapselle toinen eskarivuosi voi olla hyvinkin merkittävä erilaisten taitojen kehittymisen kannalta. Toisaalta kesän aikana lapsi voi vielä kehittyä joissakin taidoissa jonkin verran. Mutta kyllä nuo testit ainakin hyvin suuntaa antaa teidän päätökselle. Ymmärrän hyvin, että vaikea on tällaisista asioista päättää!

Mulla tuttu pikkutyttö kävi aikanaan eskarin jälkeen starttiluokan, eli ensin eskarin, sitten starttiluokan ja sen jälkeen meni kouluun normaalisti.. Onkohan teilläpäin tuollaista starttiluokan mahdollisuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja jalmir harmaana:
Onko mahdollista päästä pienryhmään?Eskarin tuplaus voi viedä pohjan koulunkäynniltä ja saada aikaan itsetunto-ongelmia.Näin meille sanoi ainakin koulupsykologi,kun aikoinaan samaa tilannetta mietittiin.Pk vastusti kouluun lähtöä,mutta koulupsykologi,opettaja ja minä olimme koulun aloituksen kannalla ja niin vaan koulu alkoi pienryhmässä.

En usko että meidän kylässä on tällaista mahd. vaikka poika käykin eskaria jo siinä koulussa mihin olisi tarkoitus mennä ensi syksynä. Siksi tää onkin kanssa niin vaikeeta, et pelkään kanssa et poika alkaa miettiä enemmän asiaa et mikä hänessä on vikana kun muut eskarikaverit menne syksyllä kouluun ja hän ei! Ja kiusaavatko sitten toiset myöhermmin, kun käyvät kumminkin samaa koulua sen 6v. Vaik poika oisikin vuotta alempana?

Varmasti olet tekemässä oikean päätöksen. Poikaa sen tarkemmin tuntematta on vähän vaikea sanoa mitään...
Yleensä eskarin tuplaamisesta ei ole lapselle mitään haittaa, varsinkaan silloin, jos lapsi itse hyväksyy asian. Koulu voi olla rankka paikka, jos lapsi ei ole siihen henkisellä tasolla valmis. Koulukypsyystestin tulokset mielstäni ratkaisevat paljon, koska siinä testataan juuri se, kuinka valmis lapsi on oppimaan iänmukaisia asioita.

Lisäksi jos lapsen sosiaaliset taidot eivät ihan vastaa ikätasoa, niin niitä on huomattavasti parempi opetella eskarissa kuin koulussa. Eskari kuitenkin on paikka, jossa valmistaudutaan kouluun ja opetellaan siellä tarvittavia taitoja, kun taas koululaisen odotetaan jo olevan "valmis paketti".

Itselläni on työni puolesta monia kokemuksia koulunaloituksen siirtämisestä (olen eskariopettaja ). Kaikki perheet ovat olleet tyytyväisiä päätökseensä.

Lisään vielä, kun luin noita edellisiä juttuja. Kouluunlähtöä suositellaan aina silloin, jos odotettavissa on, ettei yksi kasvunvuosi eskarissa muuta asiaa mihinkään suuntaan. Jos taas kyse on siitä, että lapsi ei vielä ole valmis kouluun, mutta vuoden päästä olisi, niin koulun aloituksen siirtäminen on aina paras vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Varmasti olet tekemässä oikean päätöksen. Poikaa sen tarkemmin tuntematta on vähän vaikea sanoa mitään...
Yleensä eskarin tuplaamisesta ei ole lapselle mitään haittaa, varsinkaan silloin, jos lapsi itse hyväksyy asian. Koulu voi olla rankka paikka, jos lapsi ei ole siihen henkisellä tasolla valmis. Koulukypsyystestin tulokset mielstäni ratkaisevat paljon, koska siinä testataan juuri se, kuinka valmis lapsi on oppimaan iänmukaisia asioita.

Lisäksi jos lapsen sosiaaliset taidot eivät ihan vastaa ikätasoa, niin niitä on huomattavasti parempi opetella eskarissa kuin koulussa. Eskari kuitenkin on paikka, jossa valmistaudutaan kouluun ja opetellaan siellä tarvittavia taitoja, kun taas koululaisen odotetaan jo olevan "valmis paketti".

Itselläni on työni puolesta monia kokemuksia koulunaloituksen siirtämisestä (olen eskariopettaja ). Kaikki perheet ovat olleet tyytyväisiä päätökseensä.

Kiitos sinulle kommentista!
Minun mielestä on juuri ensisijaisen tärkeää. että poika kykenisi muiden kanssa mukavaan kanssakäymiseen ja että hänet hyväksyttäisiin porukkaan. Koska se on fakta että jos heti ekalla luokalla joutuu esi. syrjityksi, kiusatuksi, leimatuksi niin niistä on vaikea päästä irti, sitten myöhemminkään. Toivon että teemme oikean päätöksen ja poikamme saisi hyvät eväät koulunaloitukseen tapahtuukin se sitten ensi tai seur, syksynä!

Jos eskariope on jostain huolestunut, ottaisin sen vakavasti. Jos koulukypsyystestit on syystä tai toisesta jääneet kesken tai menneet huonosti, ottaisin sen vakavasti.

Jos lapsi menee kouluun ilman tarvittavia valmiuksia, on oppinen liian vaikeaa, jotta koulust voisi nauttia. (itse olen mennyt kouluun ilman esikoulua, en tiedä millä ihmeellä sinne pääsin, mutta työlästä oli! Ekat 3-4 vuotta olin koko ajan jäljessä vaikka vuodesta toiseen siirryin muiden mukana.. pikku hiljaa aloin ottaa muita kiinni ja olla ihan kohtalainen oppija.. mutta motivaatio meni noiden ekojen vaikeiden vuosien aikana täysin, edelleenkään en nauti oppimisesta, se on aina jotenkin ahdistavaa.. )

Eli jos ei starttiluokkaa ole tai pienempää koululuokkaa tarjolla (omaa avustajaa? ), eskarin kertaus olisi jo itsetunnollekin hyvä, silloin jo osaa sentään ne asiat, voi rauhassa opetelle niitä muita juttuja joista nyt on jäänyt kiinni.

Mielummin harjoittelee sosiaalisia taitoja ja kasvaa rauhassa koulukypsäksi kuin että joutuisi koulussa heti negatiiviseen valoon. Minulla niin päin, että loppuvuodesta syntyneellä tytöllä ovat sosiaaliset taidot erinomaiset, mutta vasta nyt hän alkaa tajuta mitä on oppia jotakin. Siis semmonen sählä, ihana sählä, mutta oppii kyllä. Hän menee kouluun koska olen kotona ja olen varautunut antamaan ylimääräistä tukiopetusta päivittäin. Se vaatii paljon mutta minulla on jo kokemusta jokapäiväisestä muutaman tunnin intensiivisestä koulunkäynnin tukemisesta. Pojalla oli sosiaalisia vaikeuksia, vaikka yritti kovasti ja oli kiltti/rauhallinen. Muut taidot oli niin paljon muita edellä että ehdottivat aikaistettua koulun aloitusta, johon en onneksi suostunut. Ensimmäiset kolme lukuvuotta oli pojalle todella raskaat. Seurasi kaksi vuotta terapiaa ja itkua. Koulunvaihto lopulta auttoi, kun poika oli kehittynyt, mutta edellisen koulun asenne häneen pysyi ennallaan. Enää ei ole hankalaa, mutta minäkuvassa paljon paikattavaa. Olisi se ainakin kahdentoistavuoden työrupeama siis toisinkin voinut alkaa. Mihinkäs sitä kiire on. Parempi antaa hyvät lähtökohdat kuin työntää vauhdilla eteenpäin vaikkei lapsi olisi valmis.

Minä en laittaisi käymään kahta kertaa. Suoraan kouluun vaan, itse jouduin käymään kahdesti eskarin ja ainaolen ollut haukuttu koulussa kun olen vuotta muita vanhempi tai siis eri vuosimallia: loppuvuodesta syntynyt.

Jos lapsella on jotain "viiveitä", on helpompaa ja järkevämpää tuplta se eskari tai sitten aloittaa starttiluokalla. Teen koulutyötä joten paljon olen nähnyt lapsia jotka tulevat ekaluokalle vanhpien tahdosta vaikka asiantuntijat olisivat suositelleet lykkäystä (!) Kannattaa siis kuunnella näitä ammattilaisia, koska jos vanhemmat haluavat jostain syystä pitää oman päänsä, on vaikeudet kaksinkertaiset verrattuna siihen että lapsi saisi opetella näitä taitoja esim. starttiluokalla tai eskarissa. Ei se ole "paha" asia jos kouluunmenoa tarvitsee lykätä. Monesti vanhemmat ottavat tämän hyvin henk.kohtaisesti, mutta ymmärrän tosi hyvin tämän, olen ottanut itsekin omien lasten kohdalla joskus asiat turhan herksti. Tämä on sallittua, mehän olemme vanhempia ja olemme huolisimme lapsistamme ja tottakai haluamme lastemme parasta :heart: Minä luotan näihin ammattilaisiin enkä ota asioita "niin herkästi" kuin aiemmin. Opetelkaa luottamaan näihin ihmisiin, he tahtovat vain auttaa koska ymmärtävät nämä asiat eri tavalla kuin me huolissaan olevat vanhemmat. Lapsi ei menetä siinä mitään jos kouluunmeno lykkääntyy, ymmärrän kyllä että moni asia kuitenkin jyllää mielessä kuten että "jos lasta kiustaan" lykkäyksen vuoksi. Tämä asia pitää vaan sitten puhua koulussa selväksi jos näin käy!

Meidän pikku-ukko käy tällä hetkellä toista vuotta eskaria.Päädyttiin siihen ratkaisuun kun poika oli vielä niin "lapsi".Tehtävät kyllä menivät mutta keskittymisessä oli ongelmia.Leikkimiseksi meinasi mennä monta kertaa tehtävien tekoaika.Otin sitten itse alkujaan eskarissa puheeksi tuon kouluun menon siirtämisen.Ja eskariopet olivat samaa mieltä.
Nyt toinen eskarivuosi menossa ja poika on paljon aktiivisempi tehtävien teossa kuin viime vuonna.Ja paljon innokkaampi.Viime vuonna ilmoitti että ei halua kouluun nyt taas on menossa todella innokkaasti kouluun ja odottaa syksyä.
Ja meidän pikku-ukko on syntynnyt lokakuussa.

Yhteistyössä