Eskarin aamu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tt

Vieras
Jättäisittekö eskarin aloittavan lapsen yksinään kotiin noin kolmeksi vartiksi joka aamu? Itse töissä 25km päässä ja mies 50km päässä. Matkaa taksille noin ehkä pari sataa metriä.
Matka taksille ei ole se ongelma, vaan se ettei lapsi osaa kelloa tai käyttää kännykkää(tunne siis numeroita ja kirjaimia niin hyvin, että osais sieltä valita kenelle soittaa).

jos ois pakkotilanne. Voisiko lapselle laittaa esim kellon "herättämään" milloin pitää lähteä taksille tai kännykällä soittamalla varmistaa että lähtee ajoissa kyytiin. Entäs joku tosi mummomallin känny joka ois helppo opetettaa käyttämään vaikkei varsinaisesti numeroita/kirjaimia tunne.

ei hae kotoa vaan pitää kävellä lähimmälle pysäkille.
Toinen vaihtoehto olis viedä lapsi hoitoon ryhmikseen siksi ajaksi(tosin kolmesta vartista pois noin puolen kilometrin kävelyaika hoidosta koululle, eli hoitoaika olis noin puoli tuntia) ja maksaa siitä noin 2,5h/vko eli 10h/kk 100e eli puolipäivähoitomaksu.
Musta muuten hyvä ratkaisu mutta aivan sika kallista.
Meillä nimittäin toinen lapsi puolipäivähoidossa normaalisti 7,30-12,30 ja maksu on tuo sama 100e/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Jättäisittekö eskarin aloittavan lapsen yksinään kotiin noin kolmeksi vartiksi joka aamu? Itse töissä 25km päässä ja mies 50km päässä. Matkaa taksille noin ehkä pari sataa metriä.
Matka taksille ei ole se ongelma, vaan se ettei lapsi osaa kelloa tai käyttää kännykkää(tunne siis numeroita ja kirjaimia niin hyvin, että osais sieltä valita kenelle soittaa).

no en tasan jättäis.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:

no en tasan jättäis.

Niin en mäkään jätä, muta näin mulle ehdotettiin kun kyselin vaihtoehtoja aamuiseen hoitotarpeeseen. Ja tiedän senkin, että pitäis tuntea numerot ja kirjaimet, juu mutta ei sekään opettelu onnistu viikossa.

Meillä päin ei lapsi SAA mennä yksin eskariin vaan pitää olla aikuinen saattaja, edes kouluikäinen sisarus ei käy. Eskari meillä aina päiväkodinyhteydessä eli hoitoon aamulla ennen eskaria jos on työpäivä ja myös sen jälkeen kunnes vanhemmat pääsee töistä ja hakee lapsen.

lisäystä vielä,et puhuin justiinsa varhaiskasvatusjohtajan kanssa joka sanoi että on KOHTUULLISTA maksaa tuo sata euroa kuussa niistä max kymmenestä hoitotunnista(ilman mitään ruokaa hoidossa) ja että hän maksais sen kyllä mukisematta. sanoin sedälle että ollaankin tosiaan pikkasen eri palkkaryhmässä. Ja viel lisäys että mä olen edelleen ja tulen pysymään sitä mieltä olevana että se satanen noista tunneista on juu IHAN LIIKAA!!

En jättäisi, kun lapsi ei osaa käyttää kännykkää....ja anteeks vaan mutta mielestäni se ei saisi olla rahakysymys.

(kännykkää oppii kyllä keskiverto eskariinmenijä käyttämään ehkä tunnissa...siis painamaan vihreää nappia kun puhelin soi, ja painamaan sitä samaa vihreää kahdesti jos haluaa soittaa)

ja taas niin ristiriitaista. kun suuri osa palsta mammoista on sitä mieltä, että se viisi kuusi vuotias pärjää kyllä yksin kotona kauppareissun ajan. niin nyt kaikki toitottaa, ettei voi jättää aamulla yksin. Naapuri jätti ja hyvin sujui. lapsi ei tuntenut kelloa, mutta äiti soitti aina silloin kun lapsen piti lähteä kotoa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En jättäisi, kun lapsi ei osaa käyttää kännykkää....ja anteeks vaan mutta mielestäni se ei saisi olla rahakysymys.

(kännykkää oppii kyllä keskiverto eskariinmenijä käyttämään ehkä tunnissa...siis painamaan vihreää nappia kun puhelin soi, ja painamaan sitä samaa vihreää kahdesti jos haluaa soittaa)

siinä suhteessa olen kyllä samaa mieltä, ettei SAISI olla rahakysymys....mutta mutta... jos lapsi ei oikeesti saa sillä mitään muuta kuin sen puolen tunnin ajan leikkiä(miinustetaan viel siitäkin ajasta se että riisuu ulkovaatteet ja pukee ne takas ylleen lähteäkseen), ei aamupalaa, (koska pitää lähteä ennekuin se tarjoillaan)ei ruokaa ei välipalaa ei mitään niin musta se satanen vaan on liikaa vaikka mistä suunnalta ajattelisin.
Etenkin kun kuopus samaa samalla hinnalla kaikki mitä siihen kuuluu(2xruoka ja monta tuntia leikkiä ja askasrtelua). Mutta se on tietty miten kukakin ajattelee. Mulle siis lähinnä periaate kysymys, koska tottahan me voitais maksaa se satanen koska ollaan tähänkin asti maksettu.

siinä suhteessa olen kyllä samaa mieltä, ettei SAISI olla rahakysymys....mutta mutta... jos lapsi ei oikeesti saa sillä mitään muuta kuin sen puolen tunnin ajan leikkiä(miinustetaan viel siitäkin ajasta se että riisuu ulkovaatteet ja pukee ne takas ylleen lähteäkseen), ei aamupalaa, (koska pitää lähteä ennekuin se tarjoillaan)ei ruokaa ei välipalaa ei mitään niin musta se satanen vaan on liikaa vaikka mistä suunnalta ajattelisin.
Etenkin kun kuopus samaa samalla hinnalla kaikki mitä siihen kuuluu(2xruoka ja monta tuntia leikkiä ja askasrtelua). Mutta se on tietty miten kukakin ajattelee. Mulle siis lähinnä periaate kysymys, koska tottahan me voitais maksaa se satanen koska ollaan tähänkin asti maksettu.
Periaatekysymys?
No, jättäkää se kelloa tuntematon ja kännykkää käyttämätön kuusivuotiaanne ihan vaan periaatteesta yksin kotiin, ollessanne itse kymmenien kilometrien päässä töissä :|
Periaatteita saa olla, mutta....äh, en mä jaksa sanoa enää mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
ja taas niin ristiriitaista. kun suuri osa palsta mammoista on sitä mieltä, että se viisi kuusi vuotias pärjää kyllä yksin kotona kauppareissun ajan. niin nyt kaikki toitottaa, ettei voi jättää aamulla yksin. Naapuri jätti ja hyvin sujui. lapsi ei tuntenut kelloa, mutta äiti soitti aina silloin kun lapsen piti lähteä kotoa.

Mun mielestä on aika iso ero sillä, onko 5-6 v lapsi (joka osaa käyttää kännykkää ) yksin kotona kauppareissun ajan ilman että on menossa minnekään, ja vanhemmatkin ovat tarvittaessa nopsaan paikalla (ellei kauppa sitten ole hiton kaukana)....ja sillä, että vanhemmat ovat 25 ja 50 kilsan päässä, kotona lapsi joka ei osaa käyttää kännykkää ja jonka pitäisi itse saada itsensä & tavaransa taksille tiettyyn aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:

Minusta on eri asia että lapsen pitää aamulla osata pukea päälle ja kävellä yksin taksille. Mutta minä olenkin tiukkus mitä tulee esim. eskariin saattamiseen, minusta eskari-ikäinen ei vielä voi kulkea matkoja yksin. Jos taksilla kulkee, sinnekin pitäisi minusta saattaa. Entä jos taksi onkin vaikka lumimyräkän takia myöhässä jonain aamuna tai tuuraaja unohtaa ajaa sitä kautta? Tai äiti unohtaa soittaa lapselle ajoissa ja lapsi myöhästyy taksista? Tai lapselle tulee vaikka kakkahätä kesken pukemisen ja sen takia myöhästyy? Mitä lapsen silloin pitäisi tehdä?

Minusta sata euroa kuukaudessa ei ole iso summa lapsen turvallisuudentunteesta.

Periaatekysymys?
No, jättäkää se kelloa tuntematon ja kännykkää käyttämätön kuusivuotiaanne ihan vaan periaatteesta yksin kotiin, ollessanne itse kymmenien kilometrien päässä töissä :|
Periaatteita saa olla, mutta....äh, en mä jaksa sanoa enää mitään.

Peesi

Kyllä ainakin minulle olisi lapsen turvallisuus yhden satasen arvoinen!!

Ja viel sen verran että tokihan meijänkin eskarilainen osaa nappeja painella oikeasta kohtaa soittaakseen ja vastatakseen puhelimeen. Mut eriasia on että tietääkö kenelle esim soittaa.
Eikä anoastaan lähteminen vaan se että mitä tekee sen kolmisen varttia ennekuin lähtee ja että osaako katsoa että kaikki on sammutettu mitä on mahd. laittanut päälle, muistaako laittaa oven lukkoon., ja ennen kaikkea ettei iske mikään paniikki siitä et onki nyt kokonaan yksin kun ei ole ennen koskaan ollut.(kun en kuulu niihin jotka on jättänyt kauppareissun ajaksi lapsen yksin)
Mut lopetan tämän tähän ettei tule mitään suurempaa riitaa :) Kukin osaa varmasti tehdä oikein oman lapsen kannalta! :)

Eikä anoastaan lähteminen vaan se että mitä tekee sen kolmisen varttia ennekuin lähtee ja että osaako katsoa että kaikki on sammutettu mitä on mahd. laittanut päälle, muistaako laittaa oven lukkoon., ja ennen kaikkea ettei iske mikään paniikki siitä et onki nyt kokonaan yksin kun ei ole ennen koskaan ollut.

Mun mielestä kuusivuotiaan ei vielä pidä osata tuollaisia.

Kotonaolo hetken aikaa yksin on ihan eri suuruusluokan juttu kuin se, että lapsen pitäisi osata lähteä itse ajoissa pysäkille, sammuttaa valot, muistaa ottaa reppu mukaan ja pukeutua asianmukaisiin ulkovaatteisiin, lukita ovi...se on kovin iso pala eskarilaisen haukattavaksi :/

Toivottavasti keksitte jonkun ratkaisun, sellaisen ettei lapsen pitäisi aamulla lähteä yksin eskariin :)

Pakko kuiteski viel lisätä, että se periaate kysymys koski sitä hinta haitaria, ei sitä mitä lapsi osaa tai ei osaa tehdä. Koska mun mielestä hinta on liian suuri tuohon hoidon tarpeeseen verrattuna muihin. Koska kaikkea nykyään mitataan rahassa (melkein), niin ei luulisi olevan vaikeaa muuttaa hinnoittelua , koska mä tuskin olen ainoa joka suomen maassa pohtii tällaisia asioita. Mutta nyt poistun täältä.Älkää jääkö tappelemaan ;)