Eskariin vuotta myöhemmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piipi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piipi"

Vieras
Mulla joulukuun lopulla syntynyt tyttö, nyt 4 v., ja etukäteen jo mietin tytön kouluunmenoa. On kyllä ihan ok kehittynyt, mutta pieni ikäisekseen. Voiko eskariin menoa lykätä vanhemoien päätöksellä vuodella vai tarvitaanko jotain perusteluja/tutkimuksia? Minkään starttiluokan en usko olevan tytölle hyvä ratkaisu ja haluaisinkin "lykkäyksen" tapahtuvan jo ennen eskarivuotta, jotta kaverit säilyisi samana. Onko kuntakohtaisia eroja? Asumme Espoossa.

Eihän nyt fyysinen koko mikään lykkäyksen syy ole, onhan noita koululaisiakin vaikka minkä kokoista, omankin lapsen luokalla lyhyimmän ja pisimmän välillä on varmasti 30cm pituusero :D

Ei riitä pelkkä vanhempien tahtotila. Aiemmin vissiin on riittänyt, ei enää. Pitää olla lääkärin tms. asiantuntijan puoltava lausunto.Olen ymmärtänyt että kovin helposti ei nykyään puolleta tota, koska on todettu ettei lisävuosi kaikissa tapauksissa tuo mitään lisää. Ennemmin annetaan tukea tarpeeksi yms. Mutta pituuskasvuun tukeakaan ei voi antta. ;)

Ihan normaalisti laitat eskariin ja sitten eskarivuonna mietitte, kannattaako eskari käydä uudelleen. Samalla tavallahan ne (uudet) kaverit sitten sen toisen eskarivuoden jälkeen jatkaa kouluun lapsesi kanssa.

Pituusasioita ei kannata miettiä yhtään. Mulla on ollut luokissani tosi isoja pituuseroja. Kerrankin luokan lyhin poika oli vuoden muita vanhempi. Monet neloset on koulussa isompia kuin vitoset tai jopa kutoset. Kaikki on yksilöitä.

[QUOTE="utelias";29367054]Mistä päivämääristä se menee että katsotaan onko rajatapaus saako lykkäystä vai ei[/QUOTE]

Edellinen varmaan tarkoitti, että koska pojat kehittyvät hitaammin, niin alkuvuonna ja loppuvuonna syntyneen pojan välillä saatta olla sen verran eroavaisuuksia kouluun lähtö valmiuuden osalta, että lykkäys saatta tulla kyseseen. Itselläni marraskuun puolivälissä syntynyt poika, jolla dysfasia. Koulun lykkäystä pohditiin lähinnä kielellisen vaikeuden takia, mutta kyllä aika moni lääkäri otti esille myös sen, että on loppuvuonna syntynyt ;)

Aloittajalle: en ole kuullut, että eskariin lähtemistä voisi lykätä. Mielestäni se katsotaan eskarissa, että onko syytä kerrata eskari ja lykätä kouluun lähtemistä.. Ja tuskin pienen koon takia sitä lykkäystä saa?!

Itselläni on poika jolla on hankalat hahmottamisen häiriöt. Nyt viisi vuotiaana esimerkiksi kolmen palan palapeli ei aina onnistu. Hänellä ei ole tällä hetkellä minkäänlaisia valmiuksia oppia lukemaan. Silti poika menee eskariin ensi syksynä. Menee myös ekalle normaalisti. Tarvittaessa pienryhmään henkilökohtaistetulla opetussuunnitelmalla. Näin lapsi pääsee käymään koulua omanikäisten lasten kanssa. Millään koolla ei ole väliä näissä asioissa..

Ja tosta pituudesta vielä: esikoinen aloitti koulun 6vuotiaana, täytti marraskuussa 7v. Pituutta oli silloin n. 135cm kun kouluun lähti.
Nyt on keskimmäinen eskarissa, täyttää juhannuksena 7v ja lähtee kouluun syksyllä. Pituutta n. 118cm.... Niin ne lapset ovat erilaisia, jopa samassa perheessä ;)

Mielenkiintoista että jollakin marraskuun lastakin on pidetty loppuvuoden lapsina.
Meillä on lapsi 22.12 syntynyt ja ei ollut puhettakaan että olisimme saaneet itse miettiä ja valita saako aloittaa vuoden myöhässä koulun,
kävi testeissä ja todettiin että on nyt 1lk ja 2lk pienryhmässä josta sitten siirtyy normaaliin luokkaa ja ihan normaali yleisopetustasolla tuolla pienluokassakin mennään.

Kun taas aikoinaan sisarukseni joka on syntynyt -85 ja päivämäärillä 9.12 vanhempamme sai miettiä aloittaako lapsi silloin normaalisti koulun vai meneekö vasta seuraavana vuonna kun tuolloin pidettiin sisarustani loppuvuoden lapsena.
Nykyään loppuvuoden lapseksi taidetaan oikeasti laskea vain ne loppuvuoden lapset eli olisko sitten 28.12 päivämääristä eteenpäin :)

Eskariin normaalisti ja sitten katsot, pitääkö käydä eskari uudelleen. Loppuvuoden pojat voi olla mietittäviä lykkäystapauksia, mutta harvoin tytöt.

Millä perusteella lykkäystä myönnetään?

Itsellä loppuvuoden poika jolla todettu pientä viivettä useammalla osa-alueella. Käynyt kuntoutuksessa. Tutkitusti on fiksu poika mutta kuoppia on tietyillä alueilla. Keskittymisvaikeuksiakin todettu. Siltikään kukaan (lto, nla psykologi, neurologi) ei oo suositellut koulun aloittamisen lykkäämistä. Nyt on eskarissa normaaliaikaan.

Pistä eskariin ihan normaaliaikaan. Siellä sitten voi miettiä käykö mahdollisesti eskarin toiseen kertaan, meneekö jonnekin starttiluokalle tai ihan normaalisti kouluun.

Erityislapsetkin aloittavat eskarin yleensä normaaliin aikaan, se on heille osa pidennetyn oppivelvollisuuden nelivuotista alkuopetusta, jonka aikana käydään kaksi ensimmäistä koululuokkaa. Tai tuo eskari on eskari, ei siellä vielä varsinaista koulua käydä.

Itse tekisin niin että antaisin mennä normaalissa ajassa eskariin ja ennemmin tuplattaisiin eskari. Luulen että nuorimmaisemme kohdalla tullaan toimimaan näin, ainakin toivon että hän saa käydä eskarin kaksi kertaa.

Olen siis ap.*Tyttö on syntynyt 30.12. Laskettu aika oli aikoinaan tammikuussa. Meillä esikoinenkin suht loppuvuodesta syntynyt ja hän myös todella pienikokoinen, josta jkv koulussa kärsinyt, vaikka taidollisesti onkin pärjännyt ihan ok. Tämän(kin) takia toivoisin nuoremmalle vähän helpompaa koulunaloitusta, varsinkin kun on luonteeltaan arka. Olen ymmärtänyt, että täällä eskarin tuplaaminen ei ole vaihtoehto. Starttiluokat usein poikavaltaisia ja levottomia ja muutenkin en usko että sopivat tytölle, kun ei ole varsinaisesti oppimisvaikeuksista viitteitä. Pitänee yrittää tiedustella asiasta neuvolassa sitten alkuvuodesta...

[QUOTE="piipi";29367332]Olen siis ap.*Tyttö on syntynyt 30.12. Laskettu aika oli aikoinaan tammikuussa. Meillä esikoinenkin suht loppuvuodesta syntynyt ja hän myös todella pienikokoinen, josta jkv koulussa kärsinyt, vaikka taidollisesti onkin pärjännyt ihan ok. Tämän(kin) takia toivoisin nuoremmalle vähän helpompaa koulunaloitusta, varsinkin kun on luonteeltaan arka. Olen ymmärtänyt, että täällä eskarin tuplaaminen ei ole vaihtoehto. Starttiluokat usein poikavaltaisia ja levottomia ja muutenkin en usko että sopivat tytölle, kun ei ole varsinaisesti oppimisvaikeuksista viitteitä. Pitänee yrittää tiedustella asiasta neuvolassa sitten alkuvuodesta...[/QUOTE]

Minä itse olen syntynyt 29.12 ja menin kuusi vuotiaana kouluun. En käynyt ollenkaan eskaria enkä osannut lukea kouluun mennessä ja pärjäsin oikein hyvin. Muistan itsekkin miten eri kokoisia lapset ovat. Olivat silloin ja ovat tänään. Aina on joka luokalla pari pienen pientä ja ne pari super pitkää sekä joku vakio pullukka. On häiriköt ja super ujot. On ihan normaalia olla erilainen. Niin normaalia ette sanaa erilainen taida olla olemassa nykyisin :p

[QUOTE="piipi";29367332]Meillä esikoinenkin suht loppuvuodesta syntynyt ja hän myös todella pienikokoinen, josta jkv koulussa kärsinyt, vaikka taidollisesti onkin pärjännyt ihan ok. Tämän(kin) takia toivoisin nuoremmalle vähän helpompaa koulunaloitusta, varsinkin kun on luonteeltaan arka.[/QUOTE]
Tuskinpa sillä koolla niin suurta merkitystä on, enemmän kaikella muulla koulukypsyydellä.

Itse olin koulun aloittaessa yksi luokan pienimmistä, alkuvuodesta syntynyt. Muutaman vuoden päästä kunnon kasvupyrähdyksen jälkeen olinkin sitten yksi pisimmistä.

Onko toista lastasi kiusattu pienikokoisuuden takia vai mitä haittaa siitä on ollut? Se vaan on niin, että lapset keksii kiusaamisen syyn melkein mistä vaan ja aivan yhtä hyvin voitaisiin kiusata siitä, että on aloittanut koulun myöhässä. Ujot lapset helpommin kiusatuiksi joutuu, mutta kyse on lähinnä tuurista, miten luokkaan sopeutuu, onko joukossa kiusaajia ja ke(i)tä kohteeksi valikoituu.

Saako tiedustella minkä kokoinen sun tyttösi on? Mulla on saman ikänen tyttö, joka on myös pieni kooltaan. Eskarin aloituksen lykkäämistä ei ole mietitty.

Ei ole mitattu aikoihin, kun vasta alkuvuodesta lomien jälkeen on 5 v. neuvola. Jollain -2-2,5 SD käyrällä kasvanut, 4-vuotisneuvolassa muistaakseni 96 cm.

Isosiskoa ei ole varsinaisesti kiusattu, mutta itse aina valittelee, kun on jokaisessa pituusjonossa ekana ja esim. liikunnassa ei oikeen pärjää, motorisesti vähän jäljessä ainakin noihin alkuvuonna syntyneisiin verrattuna.

Ei sitä voi vaan valita. Mulla on loppuvuodeata syntyny lapsi jolla on myös hahmottamishäiriö yms. Silti ois menossa nyt eskarista kouluun. Eli ei mietitä lykkäystä vaan sitä sopivaa koulumuotoa. Ei se ap fyysinen koko ja syntymäajankohta vielä merkkaa lykkäystä.

Miksi ihmeessä koon vuoksi pitäisi aloittaa vuotta myöhemmin. Jos on pienikokoinen on sitä varmasti myös vuotta myöhemminkin. Pienestä koosta on myös hyötyä ja siitä kannattaa olla ylpeä tai ainakin olla tyytyväinen itseensä sellaisena kun on.

Meillä lapset ovat ainakin sen päänverran luokkatovereitaan lyhkäisempiä, hyvin pärjäävät. Ongelmissa vaan pyydetään apua, ilman sen kummempaa numeroa. Huvipuistot ovat ankeita paikkoja pituusrajoituksineen, pää kestäisi mutta pituuden puolesta ei pääse. Ei kannata tehdä lapsesta erilaista lykkäämällä kouluun menoa.

Yhteistyössä