Esitietolomakkeesta

  • Viestiketjun aloittaja Rimma
  • Ensimmäinen viesti
Rimma
Kävin tänään neuvolassa ja sain esitietolomakkeen. Nyt sitten ihmettelen, että mitä siihen "odotuksia ja toiveita synnytyksestä"- kohtaan pitää/voi laittaa? Olen kuullut että siinä voi kertoa mitä synnytysasentoa ja kivunlievitystä toivoo. Mitäs muuta siihen voi laittaa? Terkkari kun ei sanonut asiasta mitään.
 
Just varmaan noi kivunlievitys ja synnytysasento toiveet on ne oleellisimmat. Mulle neuvolassa sanoivat että ei siihen tarvi laittaa mitään jos ei ole vahvoja toivomuksia. Niinpä jätin sen tyhjäks, kun ei sitä synnytystä kannata etukäteeen niin hirveesti suunnitella, ettei sitten pety jos ei kaikki menekään käsikirjoituksen mukaan..
Mutta laita ihmeessä jos sulla on joitain erityistoivomuksia :)
 
marjut109 harmaana
Minäkään en laittanut mitään tuohon kohtaan.
Kun menee synnyttään niin meillä ainakin kysyttiin onko toiveita kipulääkityksen suhteen jne. Siinä ehti sitten kertoa mitä haluaa.
 
Minä taas laitoin siihen, esim että pidennetty ensikontakti, ei kalvojen puhkaisua vain synnytyksen nopeuttamisesksi ellei äidin tai lapsen tila sitä vaadi, ei anturia lapsen päähän kuin hätätapauksessa, ei oksitosiinia istukan irrottamiseksi heti synnytyksen jälkeen, ei vauvan pituusmittausta syntymäpäivänä jne.

Mitä enemmän on synnytykseen perehtynyt sitä enemmän noita toiveita on kertynyt. Mutta sairaaloiden välillä on suuriakin eroja. Se mitä toisessa sairaalassa tehdään ihan rutiinilla tehdään toisessa ainoastaan äidin pyynnöstä... Nyt olen menossa pieneen sairaalaan joka on omien synnytystoiveideni mukainen paikka. Siispä moni noista toiveista tulikin ehkä turhaan kirjoitettua. Mutta onpahan ainakin nyt sitten niidenkin tiedossa niin ei tarvitse jälkeenpäin harmitella että voi kun ne teki noin kun en sitä muistanut sanoa...

Synnytystä voi kyllä suunnitella ja siihen voi valmistautua vaikkei se menisikään täysin suunnitelmien mukaisesti. Mutta kivunlievityksestä en ole suunnitellut mitään. Olen kyllä perehtynyt millaista mikäkin kivunlievitys on mutta se hetki itsessään määrää mitä voi antaa tai mitä haluan ottaa. Mielelläni synnyttäisin ilman lääkkeellistä kivunlievitystä mutta vielä on vaikea sanoa koska ei tiedä miten sen synnytyskivun tulee kestämään.

Suurin toiveeni on synnyttää veteen... :)
 
MÄ JO TOISELLA KERTAA TIESIN MITÄ LAITTAA, HALUSIN EPIDURAALIN JA TELEVISION HUONEESEEN. MUTTA EN NIITÄ SITTEN KYLLÄ TARVINNUTKAAN, KUN POIKA SYÖKSYI MAAILMAAN.
MUTTA LAITA IHMEES SIIHEN KAIKKI MITÄ TULEE MIELEEN, SILLOIN NE AINAKIN SAIRAALASSA TIETÄVÄT JO ETUKÄÖTEEN MITÄ HALUAT KOSKA SIINÄ TILANTEESSA VOI OLLA HANKALA AJATELLA.
 
Itse laitoin siihen että toivon spinaalipuudutusta ja ponnistamista jakkaralla ja sitä ettei mulle tarjottais ilokaasua ja että välilihanleikkasuta ei tehtäsi kuin ns pakon edessä...

Ja oulaisissa ei mitata vauvaa ennen kuin kolmantena päivänä synnytyksestä, kun niiden mielestä siihen ei ole tavetta, kun vauva on niin kippurassa synnytyksen jälkeen niin turhaa alkaa venyteleen hänet täyteen pituuteen..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2005 klo 22:38 80-Hanna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2005 klo 16:39 malla80 kirjoitti:
ei vauvan pituusmittausta syntymäpäivänä jne.
Mitä toi tarkoittaa miks ei saa mitata??
kyllä vauvan pituuden saa heti syntymän jälkeen mitata ja useissa sairaaloissa näin tehdäänkin. Mutta kun vauva on viikko tolkulla ollut ihan kippurassa vatsassa täytyy hänet mittauksen yhteydessä vetää suoraksi ja se taas tuottaa vauvalle tarpeetonta tuskaa.

Joku voi ehkä olla sitä mieltä ettei tuosta mitään kipua vauvalle aiheudu, mutta kuitenkin sellaisessa sairaalassa jossa tuota pituusmittaa ei syntymäpäivänä oteta sanoi kätilö että sen näkee ja usein kuuleekin että vauvalle käy kipeää kun hänet joudutaan kiskomaan suoraksi.
 
tiuku123
Mä laitoin toivomukseksi pudendaalipuudutusta ponnistusvaiheeseen. Mulla nopeita synnytyksiä enkä ehdi muita puudutuksia saamaan. Ehken edes tuota pudendaalia,mutta jos se lukee tiedoissa niin antavat ehkä sit heti kun tulen sairaalaan jos ponnistusvaihe jo alkamassa.
 
syysmamma-82 harmaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2005 klo 16:03 marjut109 harmaana kirjoitti:
Minäkään en laittanut mitään tuohon kohtaan.
Kun menee synnyttään niin meillä ainakin kysyttiin onko toiveita kipulääkityksen suhteen jne. Siinä ehti sitten kertoa mitä haluaa.
samoin oli meillä :wave: asentoa en kyl saanu itse päättää.
 
ihmettelijä
"\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2005 klo 10:40 Ooha kirjoitti:
MÄ JO TOISELLA KERTAA TIESIN MITÄ LAITTAA, HALUSIN EPIDURAALIN JA TELEVISION HUONEESEEN. MUTTA EN NIITÄ SITTEN KYLLÄ TARVINNUTKAAN, KUN POIKA SYÖKSYI MAAILMAAN.
MUTTA LAITA IHMEES SIIHEN KAIKKI MITÄ TULEE MIELEEN, SILLOIN NE AINAKIN SAIRAALASSA TIETÄVÄT JO ETUKÄÖTEEN MITÄ HALUAT KOSKA SIINÄ TILANTEESSA VOI OLLA HANKALA AJATELLA.
"

Aivan...siinä tilanteessa voi olla hankalaa ajatella. Miksipä siis miettimään etukäteen mitä sitten haluaa, kun ei todellakaan voi tietää mitä tulee tapahtumaan vaikka olis kymmenettä synnyttämässä.
Ja toi TV... hoh hoijaa jo on aikoihin eletty. Eiköhän synnytyksessä ole tarkoitus rauhoittua ja keskittyä tulevan lapsen syntymään eikä TV:n tuijottamiseen. Ei sitä jouda vauvankaan kanssa TV:tä tuijottamaan koko aikaa, joten kyllä on aika vieroittautua siitä hieman viimeistään synnytyssalissa. Kyllä on kätilöt saaneet makeat naurut sun toivelistasta kun siellä on lukenut et TV. Oisit vielä kirjottanu, et kätilön paistamaa pizzaa niin ois täydellistä. Toivelista ei todellakaan ole sitä varten et sinne jotain tollasta kirjotettas vaan sitä varten et jos on jotain erityisiä toivomuksia synnytykseen liityen esim. amme jota ei välttämättä ole kaikissa synnytyssaleissa, niin voidaan silloin sijoittaa sellaiseen huoneeseen jossa on. Kivunlievitykset hoituvat kyllä myös sitten synnytksen kuluessa tarpeen mukaan. Niistäkään ei tarvitse etukäteen stressata, kun on varmasti etukäteen erittäin vaikea tietää.
Synnyttämään kannattaa mennä avoimin mielin ja luottaa ammattilaisiin. Ottaa vastaan mitä tuleman pitää, Silloin synnytksestä jää yleensä parempi mieli ja kokemus itselle kun ei tule pettymyksiäkään kun jokin toive ei ole toteutunut. Tietenkin joskus tulee siltikin pettymys tai jää kauheta muistot , mut noin yleensä ottaen.
 
Tamppu pikaseen
Mä laitoin siihen: mitä kivunlievitystä haluan, sit missä asennossa haluisin synnyttää ja mulle tärkein se että eppari VAIN jos pakko. (ettei tehdä rutiinilla kun kaikille muillekin...)
 
Piksu
Laitoin että toivon kokenutta kätilöä, ei mitään opiskelija harjoittelijoita. Ihan sen takia, kun viimeksi oli harjoittelija joka oli tosi epävarma ja lietsoi itellekki paniikkia kun tunsi ettei ole "varmoissa" käsissä.
 

Yhteistyössä