Esiteinit Facebookissa - kommentointi ym. juttua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miiren
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miiren

Vieras
No niin. Tytär on laittanut kaverin avustuksella profiilin Facebookiin. Oli sitten jäänyt sivu auki, ja tosi törkeästi on pari oman luokan poikaa kommentoinut tyttären kuvia ja harrastusta :( Kovasti olikin allapäin aamusella, vaikka hyvin reipas ja puolensapitävä on.

Ratsastuskuvia oli kommentoitu mm. "pervojen touhuiksi." Tyttären ja parhaan ratsastuskaverin kuvaa "Lesboiluksi". Edesmenneen lemmikin kuvaan oli myös kirjoiteltu jotain yhtä ylevää kommenttia.

Toinen asuu tässä naapurustossa, mietin juuri, pitäisikö mainita asiasta kyseisen pojan äidille, kun seuraavan kerran lenkillä törmätään. 12-vuotiaita ovat, joten eivät edes virallisesti saisi foorumilla olla...

Miten itse toimisitte.

Mitä itse olet päättänyt? Saako lapsesi olla facebookissa? Sehän on yli 13vee paikka. Enkä kyllä itse mainitsisi kyseisen pojan äidille, ei ole minun asiani valistaa. Hoitaisin oman tonttini, eli joko antaisin luvan olla FB tai sitten en, en kävisi toisten lapsia ojentamaan, vaikkakin aihetta olisi...

Nettikäyttäytyminen on niin monella lapsella ihan hakusassa :( omakin tyttäreni saanut vaikka millaisia haukkuja vaikka oli (huom. oli) asialliset heppasivut tehnyt nettiin.

Sitten kun/jos aikoo FB:een liittyä, haluan keskustella ensin kaikista vaaroista mitä se saattaa tuoda muassaan. Ehdottaisin ainakin tyttärellesi, että poistaa kavereistaan ne, ketkä noin asiattomasti kommentoi?

Kaksipiippuinen juttu... Kaverilistalla kun on 2/3 omaluokkalaisista.... Ja harrastuksen parista on vanhempia kavereita, joilla siis ihan "ikälupa" Facebookiin. Pitävät sitä kautta yhteyttä.

Itse kyllä toivoisin minulle sanottavan, jos tytär alkaisi törkeyksiä FB kaverien sivuille kirjoitella :( En pitäisi sitä tontilleni tunkeutumisena tai törkeänä ollenkaan, laittaisin siinä vaiheessa viimeistään poikki koko FB touhun.

Minusta fb on parhaimmillaan tosi viatonta touhua, josta voi tuonkin ikäiset harjoitella sosiaalisessa mediassa touhuilua. Puhuisin lapsen kanssa fb:ssa toimimisesta ja sitten menisimme yhdessä ja laittaisimme suojaukset kuntoon. Niin, että kuvia ei näe muut kuin omat kaverit (eikä kavereiden kaverit yms.). Inhottavat kaverit poistaisimme kaverilistalta jne. Ja netti-ilkiöiden vanhemmille ilmoittaisin ehdottomasti, ehkä jopa kouluun...

Mitä tekisit jos joku haukkuisi tyttäresi harrastusta ja kavereita oikeassa elämässä? Kiusaamista se on netissäkin ja nettikäyttäytyminen on todellakin hakusessa monilla, myös aikuisilla. Minä ottaisin yhteyttä haukkujan vanhempiin ja kertoisin mitä jälkikasvu netissä puuhaa. Oman lapseni kanssa kävisin läpi facebookin asetuksia ja kehoittaisin poistamaan huonosti käyttäytyvän "kaverin" kaverilistalta ja laittamaan estoon. Kävisin myös oman lapseni kanssa läpi netikettiä ja sitä miten netissä ja netin ulkopuolella tulee käyttäytyä ja kehottaisin kertomaan jos jatkossa tulee esiin vastaavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Miiren:
Kaksipiippuinen juttu... Kaverilistalla kun on 2/3 omaluokkalaisista.... Ja harrastuksen parista on vanhempia kavereita, joilla siis ihan "ikälupa" Facebookiin. Pitävät sitä kautta yhteyttä.

Itse kyllä toivoisin minulle sanottavan, jos tytär alkaisi törkeyksiä FB kaverien sivuille kirjoitella :( En pitäisi sitä tontilleni tunkeutumisena tai törkeänä ollenkaan, laittaisin siinä vaiheessa viimeistään poikki koko FB touhun.

Tosiasia on se, että sä et aina voi olla puhumassa lapsesi fb kavereitten vanhemmille asioista, opeta tyttäres pitämään puoliaan ja sano että poistaa heti tuollaiset haukkujat kavereistaan.

Vai ei kai sillä ole tarvetta näyttää et sillä on paljon kamuja, ihan sama ketä ne on..

Kiitos kaikille vastauksista! Pitää jutella tänään tytön kanssa, kunhan tallista kotiutuu. Minulle hän ei olisi varmaan kertonut mitään, mutta sivu oli jäänyt auki. Pitää myös muistutella, ettei itsekään saa kenenkään sivuille mennä kirjoitetlemaan vastaavaa.

Kumma miten pahalta näin äitinä tuntui noita pervo- ja lesbojuttuja lukea, vaikka 11-12-vuotiaat olikin ne kirjoitelleet.

Ja kyllä, taidan todella asiasta mainita tämän naapurinpojan äidille.

Ja kyllä, taidan todella asiasta mainita tämän naapurinpojan äidille.

Mainitse vaan. Minä ainakin äitinä haluaisin tietää, jos omani hölmöilevät. Kaikki töpeksivät joskus ja siitä voi vain oppia!

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

Tosiasia on se, että sä et aina voi olla puhumassa lapsesi fb kavereitten vanhemmille asioista, opeta tyttäres pitämään puoliaan ja sano että poistaa heti tuollaiset haukkujat kavereistaan.

Vai ei kai sillä ole tarvetta näyttää et sillä on paljon kamuja, ihan sama ketä ne on..

Tyttäreni puolia minun ei ole pahemmin tarvinnut pitää :) Sellaisiin tilanteisiin ei ole jouduttu, onneksi. Puolensa pitämisen taidon hän oma ihan itsekin, se on opetettu jo paljon nykyistä nuorempana.

Mutta opettanut olen myös sen, ettei toisia nimitellä ja haukuta! Kamuja on paljon ihan irl, FB kavereita on itseasiassa vähän. Paljon vähemmän kuin minulla :) :)

Sinunko esiteiniä saisi nimitellä tuollaisella foorumilla ihan tuosta vaan lesboksi? Eikö se tuntuisi sinusta miltään?

Itse sanoisin asiasta. Vaikka ikäraja olisi mikä, se ei oikeuta törkeilyyn. Ja myös lasten/nuorten ja välillä aikuistenkin kannattaisi muistaa että myös netissä kirjoitetuista törkeyksistä voi joutua vastuuseen.

Kai hänellä on asetukset oikein?
Ettei kaikki pysty lukemaan ja kommentoimaan satutuksia ja kuvia?
yheellä kaverin lapsella oli kaikki julkisia, ja tää nuori likka laittoi vielä oman puhelinnumeronsa tiedoksi statukseensa ja sai paljon pilapuheluita.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Älkää antako laittaa:
Kai hänellä on asetukset oikein?
Ettei kaikki pysty lukemaan ja kommentoimaan satutuksia ja kuvia?
yheellä kaverin lapsella oli kaikki julkisia, ja tää nuori likka laittoi vielä oman puhelinnumeronsa tiedoksi statukseensa ja sai paljon pilapuheluita.. :/

On oikein. Minäkään en hänen tekstejään pääse lukemaan, mutta avaa kiltisti sivut katsottavaksi kun pyydän. Varsin viatonta on ollut.

Nämä on oman luokan poikia, jotka on tyttöä pyytäneet kaveriksi, ja tytär on suostunut :(

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Minusta fb on parhaimmillaan tosi viatonta touhua, josta voi tuonkin ikäiset harjoitella sosiaalisessa mediassa touhuilua. Puhuisin lapsen kanssa fb:ssa toimimisesta ja sitten menisimme yhdessä ja laittaisimme suojaukset kuntoon. Niin, että kuvia ei näe muut kuin omat kaverit (eikä kavereiden kaverit yms.). Inhottavat kaverit poistaisimme kaverilistalta jne. Ja netti-ilkiöiden vanhemmille ilmoittaisin ehdottomasti, ehkä jopa kouluun...

Viisasta touhua. Noin olen itsekin kuopusta neuvonut.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

Tyttäreni puolia minun ei ole pahemmin tarvinnut pitää :) Sellaisiin tilanteisiin ei ole jouduttu, onneksi. Puolensa pitämisen taidon hän oma ihan itsekin, se on opetettu jo paljon nykyistä nuorempana.

Mutta opettanut olen myös sen, ettei toisia nimitellä ja haukuta! Kamuja on paljon ihan irl, FB kavereita on itseasiassa vähän. Paljon vähemmän kuin minulla :) :)

Sinunko esiteiniä saisi nimitellä tuollaisella foorumilla ihan tuosta vaan lesboksi? Eikö se tuntuisi sinusta miltään?

No tottakai tuntuisi, mutta netti on raadollinen paikka. Onhän täälläkin läjä aikuisia jotka ei osaa käyttäytyä ja sitä varten olisi lapsellekin hyvä opettaa se taito, ettei ota kaikkea haukkumista jne. itseensä. En tarkoita että se pitäisi sallia tai että olisi hyväksyttävää, mutta opettaa ne keinot joilla saa oltua netissä turvallisesti ilmane ttä joutuu kokemaan mitään tuollaista. Eli poistamaan kavereistaan henkilöt ketkä ei osaa käyttäytyä. Anteeksipyynnön jälkeen he voivat kokeilla uudestaan.

Asiasta juteltu, paha mieli oli tytölle tullut, kuten arvasinkin.

Kehoitin poistamaan pojat kavereista. Kerroin myös, että aion "Aapon" äitille asiasta sanoa. Tytär kielsi ensin, mutta sanoi sitten, että voit kertoa. Outoa haukkua harrasteesta, kun itse ei kyseinen poika harrasta mitään...

Piti etsiä tämä ketju. Pyysin omaakin näyttämään facebookinsa, jotain hömpötystä siellä oli. Hyvä tilanne tuli puhua nettikirjoittelusta. Jospa se tyttös paha mieli helpottaa

Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Eiköhän se nyt sentään ole vanhempien asia päättää ja huomata, ettei oma tytär todellakaan ole vielä facebook-iässä!

Tuota... Ihan asiallisia juttuja siellä on lapsilla keskenään ollut, kun säännöllisesti olen katsonut tytön sivuja. Tämä oli poikkeus. Tytär kirjoittelee siellä mm. ulkomailla asuvan kummitätinsä kanssa.

Kai minun sitten täytyy panna piste koko FB touhulle :(

Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Eiköhän se nyt sentään ole vanhempien asia päättää ja huomata, ettei oma tytär todellakaan ole vielä facebook-iässä!

Tuota... Ihan asiallisia juttuja siellä on lapsilla keskenään ollut, kun säännöllisesti olen katsonut tytön sivuja. Tämä oli poikkeus. Tytär kirjoittelee siellä mm. ulkomailla asuvan kummitätinsä kanssa.

Kai minun sitten täytyy panna piste koko FB touhulle :(

Eli "rankaiset" tytärtäsi siitä, kun muut eivät osaa kommentoida asiallisesti?

Miksi et vain käske poistamaan niitä haukkujia kavereista, niinkuin sua on täällä neuvottu useaan otteeseen????

Haukkujat on poistettu. En minä tytärtä rankaista halua, mutta jotenkin vaan harmittaa niin kovasti. Varsinkin tämä tyttären etnisen koiran kuvan kommentointi (kuvatekstinä oli "Rakas xxx, R.I.P <3 ), siihen oli kommentoitu niin törkeästi, että mullekin tuli vedet silmiin :(

Ehkä olisi parasta koko FB panna jäihin nyt, ja palata isompana asiaan.

Yhteistyössä