Esimies nyreänä, kun lapsi sairaana

  • Viestiketjun aloittaja ikävä fiilis
  • Ensimmäinen viesti
ikävä fiilis
Onko tällainen kovin yleistä?
Olen vasta aloittanut uudessa työpaikassa pari kuukautta sitten. Nyt sitten lapsi sairastui ja jouduin jäämään hänen kanssaan kotiin. Esimies oli tosi töykeä, kun hänelle soitin. Kyseli (negatiivisella äänensävyllä), miksei mies voi hoitaa, mitä lääkäri sanoi, miksi kirjoitti niin paljon (3 päivää) sairaslomaa jne.
Lopuksi sanoi, että sit kanssa tulet silloin kolmen päivän jälkeen töihin.

Reagoinko mä nyt ihan turhaa, onko tällainen ihan yleistä?
 
"vieras"
Eikö sun mielestä esimies sais kysellä yhtään milloin palaat? Ei voi sit olla kovin tärkeä työ.. Kai sen pitää tietää, milloin palaat?!? Jotta voi miettiä kula sijaistaa jne. Ja oikeus poissaoloonhan ON vain 3 pv lapsen äkillisen sairastumisen takia.
 
"aloittaja"
Ihan "vain" korkea kuume, kova yskä ja nuha. Nyt on se toinen päivä, kuumetta ollut lähemmäs 39. Todennäköisesti mies on jää torstaina kotiin, jos/kun tarvitsee (minä en siis ainakaan). Huomenna tuskin on lapsella kuumeeton päivä.

Onko kolme päivää tosiaan paljon?
 
"vieras"
On asiatonta ja kolme päivää ei olepaljon. Ota halutessasi yhteys asuinkuntasi työsuojeluviranomaisiin, jos esimiehesi käytös pahenee.Älä kuitenkaan tee sitä ennen kuin koeaikasi on ohi.
 
"Vieras"
[QUOTE="aloittaja";28969323]Ihan "vain" korkea kuume, kova yskä ja nuha. Nyt on se toinen päivä, kuumetta ollut lähemmäs 39. Todennäköisesti mies on jää torstaina kotiin, jos/kun tarvitsee (minä en siis ainakaan). Huomenna tuskin on lapsella kuumeeton päivä.

Onko kolme päivää tosiaan paljon?[/QUOTE]

Iskä 3pv, äiti 3 pv, yht 6 pv, on paljon. Ei tavallista. Kai sen esimiehen täytyy tietää milloin sä tulet kai sä nyt sen tajuat?
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28969314]Eikö sun mielestä esimies sais kysellä yhtään milloin palaat? Ei voi sit olla kovin tärkeä työ.. Kai sen pitää tietää, milloin palaat?!? Jotta voi miettiä kula sijaistaa jne. Ja oikeus poissaoloonhan ON vain 3 pv lapsen äkillisen sairastumisen takia.[/QUOTE]

Totta kai saa kysyä, milloin palaan. Ja kerroin sen kyllä ihan kysymättäkin.

Mutta tuommoinen töykeä "miksi kirjoitti niin paljon sairaslomaa?", "sun miehes ei sit voi lasta hoitaa?", "sit kanssa tuut töihin torstaina" jne. ei mun mielestä ole oikein asiallista eikä kovin mukavaa. Esimies ei edes tiedä, onko minulla miestä!
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28969338]On asiatonta ja kolme päivää ei olepaljon. Ota halutessasi yhteys asuinkuntasi työsuojeluviranomaisiin, jos esimiehesi käytös pahenee.Älä kuitenkaan tee sitä ennen kuin koeaikasi on ohi.[/QUOTE]

Ai, miks viivytellä jos kerran ap on niin oikeassa??
 
"vieras"
Minä sain aikoinaan varoituksen entiseltä esimieheltä kun en mennyt töihin, syystä että olin valvonut koko yön korvakipua itkevän lapsen kanssa (korva puhkesikin yöllä) ja piti viedä lapsi lääkäriin heti aamulla (ja sain lääkärintodistuksen!). Ja sillä esimiehellä itsellään samanikäinen lapsi kuin mulla...
 
tuttua
Lääkäri antaa aina kolme päivää, jos on flunssa. Meillä ei ainakaan lapset ole aina tarhakunnossa aina kolmen päivän jälkeen. Mun mielestä palkatta voi olla niin pitkään kun vaan on tarvis. Meidän sopparissa 4 päivää oli palkallista.
On kyllä paskaa, kun jotkut esimiehet ovat todella nuivia. Varsinkin vuokrafirmoissa huomasin, että todella töykeä vastaanotto. Kenen mielestä se on hauskaa hoitaa kipeitä lapsia kotona, sopii tulla meille kokeilemaan.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";28969344]Iskä 3pv, äiti 3 pv, yht 6 pv, on paljon. Ei tavallista. Kai sen esimiehen täytyy tietää milloin sä tulet kai sä nyt sen tajuat?[/QUOTE]

eikös se ole että isä ja äiti yhteensä kolme päivää? Näin olen ainakin minä ymmärtänyt.

aloittaja
 
"aloittaja"
[QUOTE="kysyn";28969366]Mistä toisen työpaikalla tiedetään, että on oltu jo 3 päivää himassa? Paitsi, jos on niin pöljä, että menee samalle lekurille.[/QUOTE]

Eikös monilla työpaikolla nykyään ole käytöntä, että toisen vanhemman pitää toimittaa omalle esimiehelleen todistus, että puoliso on ollut töissä, kun on itse hoitanut sairasta lasta? Eli kun mä olen nyt sairaan lapsen kanssa kotona, niin mun täytyy viedä todistus, että mieheni on ollut töissä.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28969353]Ai, miks viivytellä jos kerran ap on niin oikeassa??[/QUOTE]

Et voi tosissasi kysyä?

Meinaatko, että sairaspoissaolostakin räksyttävä esimies pitäytyy työsuhteen päättämisestä koeajan puitteissa, jos koeajalla oleva työntekijä ottaa esimiehen touhuista yhteyttä työsuojeluviranomaisiin? On erittäin vaikeaa todistaa, että työsuhde on purettu lain vastaisella perusteella koeajan puiteissa. Ja työnantaja tietää kyllä sen.
 
"Vieras"
Palkatta, palkalla, TES riippuen, mutta kai sen esimiehen täytyy tietää milloin palaat.

En tiedä esimiehen sävyistä. Voi olla että vaan haluat kuulla tällaisia sävyjä. Kerro milloin palaat selkosuomella niin asia lienee ihan ok.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28969372]Pitääkö se kuumeinen lapsi jättää siis yksin kotiin sairastamaan sen kolmen päivän jälkeen?[/QUOTE]

Saa jäädä hoitamaan palkatta, miksi työnantajan siitä pitäis maksaa??

Tai hommata hoitajan.
 
[QUOTE="aloittaja";28969382]Eikös monilla työpaikolla nykyään ole käytöntä, että toisen vanhemman pitää toimittaa omalle esimiehelleen todistus, että puoliso on ollut töissä, kun on itse hoitanut sairasta lasta? Eli kun mä olen nyt sairaan lapsen kanssa kotona, niin mun täytyy viedä todistus, että mieheni on ollut töissä.[/QUOTE]

Ei ole todellista! Jopas työntekijöihin luotetaan! Meillä ainakin tapellaan aina siitä, kumpi saa mennä töihin, kun lapset sairastaa. Sen verran herkkua kipeän lapsen hoito on.
 

Yhteistyössä