Esimerkki köyhästä perheestä, jolla rahaa kyllä kaikenlaiseen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joo"

Vieras
Äiti kotona pienellä kotihoidon tuella. Mies työtön tai välillä jossain hetken töissä. Lapsia kolme.Silti on varaa pitää kahta autoa ja molemmilla varaa polttaa tupakkaa. Mutta rahaa ei ole sitten mihiknään muuhun.Rahankäyttö ok? No ei todellakaan.

[QUOTE="joo";22699289]Äiti kotona pienellä kotihoidon tuella. Mies työtön tai välillä jossain hetken töissä. Lapsia kolme.Silti on varaa pitää kahta autoa ja molemmilla varaa polttaa tupakkaa. Mutta rahaa ei ole sitten mihiknään muuhun.Rahankäyttö ok? No ei todellakaan.[/QUOTE]

Onhan noita, mutta ei kaikki köyhät ole kuitenkaan tuollaisia. Minä olen opiskelija ja yh. En polta enkä tupakoi. Vanhempien auto on kuitenkin minulla käytössä, joku voisi varmaan sen takia ihmetellä että mikäs köyhä tuo on.

[QUOTE="vieras";22699322]Onhan noita, mutta ei kaikki köyhät ole kuitenkaan tuollaisia. Minä olen opiskelija ja yh. En polta enkä tupakoi. Vanhempien auto on kuitenkin minulla käytössä, joku voisi varmaan sen takia ihmetellä että mikäs köyhä tuo on.[/QUOTE]

Siis en polta enkä juo :D

MEidän perheellä ei ole varaa pitä autoa, ja ollaan vähävaraisia.

Meidän tulot ovat noin 2100e- tässä KAIKKI meidän tulot. Ja perheeseen kuluuu 6 hlöä. Teinit kulkee nyt talviaikaan bussilla koulussa, mutta keväällä sitten mopolla tai polkupyuörällä. Me miehen kanssa päästään töihin/ kouluun pyörälläkin

puhutko meistä? Me ei kyllä polteta tupakkaa.Mulla on työ odottamassa ja työssäni tarvitsen autoa.Mieheni ammatti on sellainen,että alan hommia ei ole tässä 10km säteellä,joten jos työtä saa nekin on tässä automatkan päässä:-

Me ollaan miehen kanssa molemmat työttömiä (molemmat irtisanoutuneet töistä), lapsia on kaksi (alle kouluikäisiä ja kotihoidossa), meillä on maksettu omistusasunto, kaksi autoa ja mies polttaa tupakkaa. Niin, ehkä meillä ei ole velkaa mihinkään suuntaan eikä aikomustakaan mennä töihin niin kauan kuin ansiosidonnaista päivärahaa tulee.

olemme mekin.Mies keskituloinen, minä tosi pienellä palkkatuella töissä.Keväällä toivon mukaan opiskelen.Kaksi autoa on pakko olla, koska kulkuyhteydet ovat erittäin huonot.Asuntolainaa on vielä parisenkymmentätuhatta euroa jäljellä.Mies polttaa, minä en.Alkoholia meillä ei nautita lainkaan.Suurimmaksi osaksi laskut saadaan maksettua,mutta kyllä joitakin joutuu joskus siirtämäänkin.Matkusteluun ei varaa, mutta emme sitä kaipaakaan.

Miks pitää ajatella toisten perheiden rahaa.... oletko ajatellut jos vaikka olisivat sossussa sieltähän saa jos ei ole tuloja eikä työtä ja mihin muuhun ne rahat menee jos tiedät???

Niin piti sanomani, että meidän "kuuluisi" olla köyhiä kun olemme työttömiä. Se kun ei vaan aina mene niin ja on mielestäni aika loukkaavaa kun ihmiset kyselevät että miten te oikein tulette toimeen...

Ja myös pienituloisuuden pituus vaikuttaa. Esim. jos hyvätuloisen perheen molemmat työssäkäyvät jäävät työttömiksi, ei se heti elintasoa laske. Esim. velaton omistusasunto, velattomat autot jne., muutakin tavaraa on ylin oman tarpeen, niin kyllä sitten hetken ihan hyvinkin pärjää. Jos taas on koko ikänsä ollut köyhä, ei ole varaa, mistä vähentää esim. myymällä tarpeetonta tavaraa.

Kyllähän se on täysin oma valinta jos minimitulot ei tässä maassa riitä. Silloin on syytä tarkastuttaa omat kulutustottumukset kriittisesti. Useimmille tulee jotain muitakin laskuja kuin vain vuokra, sähkö, vesi, puhelin (20e/kk ok), netti (20e/kk ok) ja kotivakuutus. Vaihtoehtoisesti tai jopa lisäksi ostetaan alkoholia ja/tai poltetaan tupakkaa, käydään baareissa ja ostetaan reilusti herkkuja. Vaatteita, meikkejä, leffalippuja yms. turhaa osa ostelee turhan usein. Samoin pikaruokapaikoissa käydään ainakin kerran kuussa. Iltalehti/-sanomat ostetaan joka päivä tai ainakin melkein joka päivä ja yksi pulla kahvin kanssa kerta, pari viikkoon.

Kun oikeasti karsii kaikki minimiin niin silloin jopa minimituloilla voi saada vähän säästöön.

MEidän perheellä ei ole varaa pitä autoa, ja ollaan vähävaraisia.

Meidän tulot ovat noin 2100e- tässä KAIKKI meidän tulot. Ja perheeseen kuluuu 6 hlöä. Teinit kulkee nyt talviaikaan bussilla koulussa, mutta keväällä sitten mopolla tai polkupyuörällä. Me miehen kanssa päästään töihin/ kouluun pyörälläkin

Minä (se autollinen opiskelija) olen toimeentulotuella. Nämä on valintakysymyksiä mihin rahansa laittaa, ei se aina ole niin, että jos on autoon varaa niin "ei ole tosissaan köyhä". Onhan teilläkin lapsilla maksullisia harrastuksia, minulla ei ole niitä koskaan ollut. Minulla ei oikein pyörällä tai bussilla kulkeminen onnistu, autollakin menee aamulla lapsen hoitoon vientiin ja kouluun menoon vajaa tunti. Tai onnistuisihan se, mutta pitkät päivät venyisi vaan lisää.

[QUOTE="vieras";22699523]Minä (se autollinen opiskelija) olen toimeentulotuella. Nämä on valintakysymyksiä mihin rahansa laittaa, ei se aina ole niin, että jos on autoon varaa niin "ei ole tosissaan köyhä". Onhan teilläkin lapsilla maksullisia harrastuksia, minulla ei ole niitä koskaan ollut. Minulla ei oikein pyörällä tai bussilla kulkeminen onnistu, autollakin menee aamulla lapsen hoitoon vientiin ja kouluun menoon vajaa tunti. Tai onnistuisihan se, mutta pitkät päivät venyisi vaan lisää.[/QUOTE]

minusta 400e/ VUODESSA VIIDELTÄ ei ole paljon harrastukseen, laskepas sitä tekee kuukaudessa/ neä, ei juuri mitän.
parempi että lapset harrastavat kuin että notkuvat kaupungilla

Tuollaiset ovat yleensä juuri niitä, jotka sitten ruikuttavat, ettei raha riitä mihinkään. Ei kai riitäkään, kun suurin osa niistä menee tupakkaan ja mäyräkoiriin, joita kannetaan kotiin.

Samaten lapsille ostetaan esim. täysin romuja polkupyöriä, koska rikkovat ne kuitenkin. Luulisi, että jos sitä rahaa on vähän, että siitä romustakin pidettäisiin huolta, mutta kaikkea muuta, uuden voi ostaa, kun vanha hajoaa. Ja varmasti hajoaa, kun sitä surutta heitetään mihin sattuu, ei pidetä huolta, että renkaissa olisi ilmaa. Samaiset kakarat on sitten lainaamassa toisten kunnon pyöriä ja käsittelevät niitä sitten mitään varomatta, voidaan ajaa ihan huoletta vaikka päin seinää, mitä siitä, kun ei ole oma. Saman näkee kyllä tuollaisten vanhempien autoistakin, niidenkään huoltoon ei mitään sijoiteta, bensaa juuri ja juuri ostetaan, että päästään ostamaan sitä kaljaa muutaman sadan metrin päästä autolla. Sitten ostetaan uusi autonrämä, kun vanha hajoaa, joka varmuudella hajoaa aika äkkiä, kun siitä ei mitenkään pidetä huolta.

minusta 400e/ VUODESSA VIIDELTÄ ei ole paljon harrastukseen, laskepas sitä tekee kuukaudessa/ neä, ei juuri mitän.
parempi että lapset harrastavat kuin että notkuvat kaupungilla

Ei ole paljon. Ja olisin ollut itse lapsena onnellinen, jos olisin päässyt jonnekin harrastamaan, se on hienoa että te vähistäkin rahoista kustannatte jotain harrastusta :) Minä en lapsena harrastamaan päässyt, mutta nyt sain vanhemmilta apua auton muodossa. Mutta ei se, että minulla on auto, myöskään tarkoita etten minä olisi tosissaan köyhä.

[QUOTE="mä";22699468]Kyllähän se on täysin oma valinta jos minimitulot ei tässä maassa riitä. Silloin on syytä tarkastuttaa omat kulutustottumukset kriittisesti. Useimmille tulee jotain muitakin laskuja kuin vain vuokra, sähkö, vesi, puhelin (20e/kk ok), netti (20e/kk ok) ja kotivakuutus. Vaihtoehtoisesti tai jopa lisäksi ostetaan alkoholia ja/tai poltetaan tupakkaa, käydään baareissa ja ostetaan reilusti herkkuja. Vaatteita, meikkejä, leffalippuja yms. turhaa osa ostelee turhan usein. Samoin pikaruokapaikoissa käydään ainakin kerran kuussa. Iltalehti/-sanomat ostetaan joka päivä tai ainakin melkein joka päivä ja yksi pulla kahvin kanssa kerta, pari viikkoon.

Kun oikeasti karsii kaikki minimiin niin silloin jopa minimituloilla voi saada vähän säästöön.[/QUOTE]

Peesi niin tälle. Kiitos fiksusta kirjoituksesta. Olen ihan samaa mieltä, että kyllä kulutustottumuksissa on pahasti jotain vikaa jos ei raha meinaa riittää.

Itse olen aina ollut pienituloinen, mutta siitä huolimatta olen saanut aina vähän säästöön. Kun elää tulojen mukaan ja muutenkin vähän suunnittelee rahankäyttöään, pärjää oikein hyvin vaikkei tulot päätä huimaisikaan.

[QUOTE="vieras";22699619]Ei ole paljon. Ja olisin ollut itse lapsena onnellinen, jos olisin päässyt jonnekin harrastamaan, se on hienoa että te vähistäkin rahoista kustannatte jotain harrastusta :) Minä en lapsena harrastamaan päässyt, mutta nyt sain vanhemmilta apua auton muodossa. Mutta ei se, että minulla on auto, myöskään tarkoita etten minä olisi tosissaan köyhä.[/QUOTE]

ja siis en ole väittänyt ettet voi olla kööyhä kun sulla on auto. MEIDÄN perheellä ei vaan ole varaa pitää autoa,ei kelan päivärahoilla pysty sellaista edes hankkimaan.

Olis mielenkiinosta tietää, mihin köyhien rahat oikein menevät kun ne ei kerran riitä. Laittakaa joku vähävarainen tänne budjettinne, niin kerron mielelläni mistä voisitte säästää.

Itsellänikään ei ole hirveästi ylimääräistä, mutta olen karsinut kulut minimiin ja näin ollen raha riittää ihan hyvin. Säästän ihan pienissäkin asioissa, jotka voi toisten mielestä kuulostaa naurettavilta, mutta ajan kuluessa niistäkin kertyy iso säästö. Jos tekee esim. mieli saunasiideriä, jätän sen ostamatta ja ostan saunakaljaa. Sen hinta on vain kolmannes siiderin hinnasta. Ruuankaan ei välttämättä tarvitse olla mitään ihmeellistä, kyllä aika halvallakin saa aterian aikaseksi. Esim. pussillinen ruisleipää ja purkki hernaria ei maksa yhteensä kuin pari euroa. Muitakin halpoja ruokia meillä syödään paljon, kuten makaronilaatikkoa ja keittoja.

Autoa en käytä ollenkaan muutaman kilometrin matkoilla, kuljen siis työmatkankin polkupyörällä vaikka matkaa on 8 kilsaa suuntaansa. Tässäkin säästöä useita kymppejä kuussa.

[QUOTE="mmm";22699464]Ja myös pienituloisuuden pituus vaikuttaa. Esim. jos hyvätuloisen perheen molemmat työssäkäyvät jäävät työttömiksi, ei se heti elintasoa laske. Esim. velaton omistusasunto, velattomat autot jne., muutakin tavaraa on ylin oman tarpeen, niin kyllä sitten hetken ihan hyvinkin pärjää. Jos taas on koko ikänsä ollut köyhä, ei ole varaa, mistä vähentää esim. myymällä tarpeetonta tavaraa.[/QUOTE]

Totta! Ja sitä rahaa voi säästää töissä ollessaan, joten voi selvitä ihan mukavasti jopa vuoden hoitovapaasta tai työttömyydestä.

Uusimmat

Yhteistyössä